så har bmw igen brillieret med en sløv die~
Fra : Claus & Lene Viborg-~

Dato : 12-07-04 16:41

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 12-07-04 18:09

Claus & Lene Viborg-Larsen wrote:
> http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=255835

Ja man må sige, at det er flot med en litereffekt på 91 HK pr. 1000
centimeter ?
(Eller har ekstrabladet bare en inkompetent motor skribent ?)

Og så kun 272 HK ialt, jeg kørte da for nyligt i en diesel med 300 HK ab
fabrik, og nej det var ikke en lastbil, men næsten

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 12-07-04 18:19

> Ja man må sige, at det er flot med en litereffekt på 91 HK pr. 1000
> centimeter ?
> (Eller har ekstrabladet bare en inkompetent motor skribent ?)

Motoren er kun på 3 ltr.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 12-07-04 18:22

Jan W Nielsen wrote:

> Motoren er kun på 3 ltr.

Den er jeg med på, men hvor kommer de 1000 centimeter ind i billedet ?
Det er trods alt 10 meter der er tale om
Eller er man begyndt at opmåle motorvolumen på en ny måde ?

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 12-07-04 18:47

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Den er jeg med på, men hvor kommer de 1000 centimeter ind i billedet ?
> Det er trods alt 10 meter der er tale om
> Eller er man begyndt at opmåle motorvolumen på en ny måde ?

Bortset fra det, hvis lortet kan holde, er det faktisk en seriøs afløser til
"Mit den ganze mollevitten" Völlen....

Hr. Bjørn

Fra : Henrik B.

Dato : 13-07-04 01:47

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

> Bortset fra det, hvis lortet kan holde, er det faktisk en seriøs afløser
til
> "Mit den ganze mollevitten" Völlen....

Tjah, var motoren så bare pakket ind i et pænt Audi-karosseri, istedet for
den designmæssige katastrofe det er nu...

M.v.h.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 13-07-04 02:04

KLIP

> Tjah, var motoren så bare pakket ind i et pænt Audi-karosseri, istedet for
> den designmæssige katastrofe det er nu...

Jeg har aldrig før synes at BMW lavede et pænt karosseri.

Med introduktionen af den nye 7-serie ændrede jeg helt mening.

Derfor kan jeg også godt lide den nye 5-series indpakning...

Hr. Bjørn

Fra : Henrik B.

Dato : 13-07-04 02:12

> [...]
>
> Med introduktionen af den nye 7-serie ændrede jeg helt mening.
>
> Derfor kan jeg også godt lide den nye 5-series indpakning...

Jeg syntes - da den kom frem - at det var et ok design. Jo mere jeg ser den,
desto mere underlig ser fronten ud. Og direkte sammenlignet med f.eks. den
nye A6, som er decideret elegant, ligner Bimmeren en underlig budtet
glopfisk. Bagenden er dog ok.

M.v.h.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 13-07-04 02:18

KLIP

> [...]
> desto mere underlig ser fronten ud. Og direkte sammenlignet med f.eks. den
> nye A6, som er decideret elegant, ligner Bimmeren en underlig budtet

Så må forenden på den nye A6 da ligne en Murene´s mund...

http://home.worldonline.nl/wjbuiter/basbuiter/murene3.jpg

Hr. Bjørn

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 12-07-04 19:54

On Mon, 12 Jul 2004 19:22:12 +0200, "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> wrote:

>Den er jeg med på, men hvor kommer de 1000 centimeter ind i billedet ?

Det er jo naturligvis 10^3 cm...

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 13-07-04 00:17

Jesper Lauridsen wrote:

> Det er jo naturligvis 10^3 cm...

I stedet for 1000 centimeter skulle der have stået 1000 cubic centimeter
(1000 ccm) eller 1000 cm^3.
Centimeter er jo et længde mål, og jeg tror ikke at det var deres hensigt at
fortælle hvor lang motoren er

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Niels Skaaning

Dato : 12-07-04 20:16

"Claus & Lene Viborg-Larsen" <ccc.lll@NOSpam12345.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:40f2b101$0$3070$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=255835
>
> /Claus

Ganske imponerende... men det er altså stadig en sløv diesel. En 3,0
benzinmotor kan jo sagtens klare det samme vel at mærke /uden/ turbolader.

NS

Fra : Ukendt

Dato : 12-07-04 21:10

"Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Ganske imponerende... men det er altså stadig en sløv diesel. En 3,0
> benzinmotor kan jo sagtens klare det samme vel at mærke /uden/ turbolader.

Jeg er ikke uenig.

Men siden den sagtens kan klare det, så nævn lige en serieproduceret 3,0
turbo benzin der yder 530 nm v.1500 rpm og 560 v. 2000.

Under alle omstændigheder vil en sådan motor vel drikke kontokortet tomt i
en fart?

Jeg er selv til benzin. Men denne diesella, synes jeg, er imponerende.

Mvh.

Frederik

Fra : Niels Skaaning

Dato : 12-07-04 22:00

> Jeg er ikke uenig.
>
> Men siden den sagtens kan klare det, så nævn lige en serieproduceret 3,0
> turbo benzin der yder 530 nm v.1500 rpm og 560 v. 2000.

Måske ikke, men hvis den havde så havde den også rigtig mange hk.

> Under alle omstændigheder vil en sådan motor vel drikke kontokortet tomt i
> en fart?

Mon ikke.

> Jeg er selv til benzin. Men denne diesella, synes jeg, er imponerende.

Jo det er den da.

NS

Fra : Roberto Saldo

Dato : 13-07-04 07:09

Frederik wrote:
> [...]
>
> Men siden den sagtens kan klare det, så nævn lige en serieproduceret 3,0
> turbo benzin der yder 530 nm v.1500 rpm og 560 v. 2000.

Det er en desværre alt for almindelig misforståelse at tallet bare
skal være stort. Energien er altså stærkt afhængig af omdrejningstallet.

530Nm (ikke nm nanometer) @ 1500 er præcist den samme 'kraft' som
177Nm ved 4500rpm.

--
/ Roberto Saldo (ST191 GLi l/b 1998ccm 93kW/183Nm)

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-04 07:20

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> wrote in message

> [...]
> 177Nm ved 4500rpm.
>
> --
> / Roberto Saldo (ST191 GLi l/b 1998ccm 93kW/183Nm)

Det er jeg klar over, men de skal jo stadig hentes.

Mvh.

Frederik

Fra : Roberto Saldo

Dato : 13-07-04 07:24

Frederik wrote:
> "Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> wrote in message

> en

> turbolader.

> Det er jeg klar over, men de skal jo stadig hentes.

Jeps.

En vigtig detalje er momentkurvens form!
En turbo diesel har en nærmest rutchebaneformet momentkurve (rampe
nedad) størst moment ved laveste omdrejninger, en alm suge benziner en
klokkeform, største moment ca midt i forløbet.

Defor synes mange benzintilhængere at diesel 'taber pusten'.
I sidste ende er det nok et spørgsmål om temperament.

--
/ Roberto Saldo (ST191 GLi l/b 1998ccm 93kW/183Nm)

Fra : Peter G C

Dato : 13-07-04 10:54

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Defor synes mange benzintilhængere at diesel 'taber pusten'.

Dét gør den jo også !

> I sidste ende er det nok et spørgsmål om temperament.

Jow jow

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Henrik B.

Dato : 13-07-04 11:07

> [...]
> nedad) størst moment ved laveste omdrejninger, en alm suge benziner en
> klokkeform, største moment ca midt i forløbet.

Eller hvis benzin'eren er turboladet, så en temmelig flad streg fra ca. 1800
omdr/min til 5000 omdr/min.

M.v.h.

Fra : Thomas H.

Dato : 12-07-04 21:05

"Claus & Lene Viborg-Larsen" <ccc.lll@NOSpam12345.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:40f2b101$0$3070$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...

> http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=255835

Og det sygeste er, at kværnen nok også kommer i den nye 3'er, når den kommer