/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Strømproblemer, Astra F '92
Fra : Ukendt


Dato : 10-07-04 23:47

Hej gruppe,

Min Astra F fra '92 har problemer med at få strøm nok til at starte. De
sidste par dage har jeg observeret en dybere og dybere "startlyd" - altså er
spændingen faldet. Og her til aften var den næsten helt død.

Jeg går ud fra, at der må være tale om en fejl i generatoren, således at
batteriet ikke bliver ladet op under kørslen - right?

Hvad mon sådan en generator står i? Må nok hellere tøffe til mekanikeren på
mandag...



 
 
Lars Ehlersen (11-07-2004)
Kommentar
Fra : Lars Ehlersen


Dato : 11-07-04 00:57

En generator koster 622 kr hos Høyer autodele, men er der ikke noget med at
man kan få en ombytter der har fået nye kul i? Det skulle være biliegere




"Jay" <no> skrev i en meddelelse
news:40f071e9$0$12568$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Hej gruppe,
>
> Min Astra F fra '92 har problemer med at få strøm nok til at starte. De
> sidste par dage har jeg observeret en dybere og dybere "startlyd" - altså
er
> spændingen faldet. Og her til aften var den næsten helt død.
>
> Jeg går ud fra, at der må være tale om en fejl i generatoren, således at
> batteriet ikke bliver ladet op under kørslen - right?
>
> Hvad mon sådan en generator står i? Må nok hellere tøffe til mekanikeren

> mandag...
>
>



jan@fedtegreven.dk (11-07-2004)
Kommentar
Fra : jan@fedtegreven.dk


Dato : 11-07-04 04:55

"Lars Ehlersen" <ehlersenFJERNDETTE@post.tele.dk> skrev :

>En generator koster 622 kr hos Høyer autodele, men er der ikke noget med at
>man kan få en ombytter der har fået nye kul i? Det skulle være biliegere
>

deres online prisliste's billigste koster 872.-

(Mon ikke det *er* ombyttere ?)


--
jan@Fedtegreven.dk

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Jakob Jeppesen (11-07-2004)
Kommentar
Fra : Jakob Jeppesen


Dato : 11-07-04 08:12


"Jay" <no> skrev i en meddelelse news:40f071e9$0$12568$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Hej gruppe,
>
> Min Astra F fra '92 har problemer med at få strøm nok til at starte. De
> sidste par dage har jeg observeret en dybere og dybere "startlyd" - altså er
> spændingen faldet. Og her til aften var den næsten helt død.
>
> Jeg går ud fra, at der må være tale om en fejl i generatoren, således at
> batteriet ikke bliver ladet op under kørslen - right?
>

Jeg synes mere det lyder som et defekt batteri. Prøv at få bilen startet
og mål spændingen over batteriet. Der skal være 13.5-14V hvis
generatoren virker.

/Jakob



Ukendt (11-07-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-07-04 09:11

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:40f0e82f$0$23869$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Jay" <no> skrev i en meddelelse
news:40f071e9$0$12568$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> > Hej gruppe,
> >
> > Min Astra F fra '92 har problemer med at få strøm nok til at starte. De
> > sidste par dage har jeg observeret en dybere og dybere "startlyd" -
altså er
> > spændingen faldet. Og her til aften var den næsten helt død.
> >
> > Jeg går ud fra, at der må være tale om en fejl i generatoren, således at
> > batteriet ikke bliver ladet op under kørslen - right?
> >
>
> Jeg synes mere det lyder som et defekt batteri. Prøv at få bilen startet
> og mål spændingen over batteriet. Der skal være 13.5-14V hvis
> generatoren virker.

Hej igen,

Mens motoren er startet kan der måles omtrent 12,95 volt på batteriet...
dermed er det vel generatoren, der er røget... hmm... crap!





Roberto Saldo (11-07-2004)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 11-07-04 10:01

Jay wrote:
> "Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:40f0e82f$0$23869$14726298@news.sunsite.dk...
>
>>"Jay" <no> skrev i en meddelelse
>
> news:40f071e9$0$12568$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
>
>>>Hej gruppe,
>>>
>>>Min Astra F fra '92 har problemer med at få strøm nok til at starte. De
>>>sidste par dage har jeg observeret en dybere og dybere "startlyd" -
>
> altså er
>
>>>spændingen faldet. Og her til aften var den næsten helt død.
>>>
>>>Jeg går ud fra, at der må være tale om en fejl i generatoren, således at
>>>batteriet ikke bliver ladet op under kørslen - right?
>>>
>>
>>Jeg synes mere det lyder som et defekt batteri. Prøv at få bilen startet
>>og mål spændingen over batteriet. Der skal være 13.5-14V hvis
>>generatoren virker.
>
>
> Hej igen,
>
> Mens motoren er startet kan der måles omtrent 12,95 volt på batteriet...
> dermed er det vel generatoren, der er røget... hmm... crap!

Hvis dit batteri har været drænet går der lige 10 minutter ved max
strøm før tabet er genoprettet og spændingen når de 13.5-14v der er
generatorens maximale ladespænding.

12.95 er stadig mere end 12.7 der er hvilespændingen for en alm
6-cellet blyakkumlator.

Måske er den ene celle i din akkumulator gået.
Så vil der være omkring 11volt hvilespænding.

Mvh
Roberto


Ukendt (11-07-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-07-04 11:09

[crop]

> > Mens motoren er startet kan der måles omtrent 12,95 volt på batteriet...
> > dermed er det vel generatoren, der er røget... hmm... crap!
>
> Hvis dit batteri har været drænet går der lige 10 minutter ved max
> strøm før tabet er genoprettet og spændingen når de 13.5-14v der er
> generatorens maximale ladespænding.
>
> 12.95 er stadig mere end 12.7 der er hvilespændingen for en alm
> 6-cellet blyakkumlator.

Hvilespændingen er 12.6 V ... så den er vel meget normal.

> Måske er den ene celle i din akkumulator gået.
> Så vil der være omkring 11volt hvilespænding.

Det kan hermed udelukkes...

Tak for jeres svar btw......



Roberto Saldo (11-07-2004)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 11-07-04 11:19

Jay wrote:
> [crop]
>
>
>>>Mens motoren er startet kan der måles omtrent 12,95 volt på batteriet...
>>>dermed er det vel generatoren, der er røget... hmm... crap!
>>
>>Hvis dit batteri har været drænet går der lige 10 minutter ved max
>>strøm før tabet er genoprettet og spændingen når de 13.5-14v der er
>>generatorens maximale ladespænding.
>>
>>12.95 er stadig mere end 12.7 der er hvilespændingen for en alm
>>6-cellet blyakkumlator.
>
>
> Hvilespændingen er 12.6 V ... så den er vel meget normal.

Det er stærkt afhængigt af temperaturen, men akkumulatoren bliver jo
lun når der lades.

12.6 er i underkanten.

Jeg stemmer på en dårlig stelforbindelse.

Mvh
Roberto


Hans L. Jørgensen (11-07-2004)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 11-07-04 11:04

Jay wrote:
>
> Hej igen,
>
> Mens motoren er startet kan der måles omtrent 12,95 volt på
> batteriet... dermed er det vel generatoren, der er røget... hmm...
> crap!
>

Mest sandsynligt en defekt generator, formentlig slidte kul.

Hvis du selv kan skifte koster det ikke mange kroner.

Kan også være ensretterdiode der er defekt kan ikke skiftes af dig selv.

Hvis der som antydet var batteriet der var defekt vil du måle, ikke under 14
volt med motoren i gang med velfungerende generator.

Alt dette naturligvis under forudsætning af at alle forbindelser sidder som
de skal, ingen løse/korroderede forbindelser.



--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg








Uffe Ravn (11-07-2004)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 11-07-04 10:27


"Jay" <no> skrev

> Min Astra F fra '92 har problemer med at få strøm nok til at starte. De
> sidste par dage har jeg observeret en dybere og dybere "startlyd" - altså
er
> spændingen faldet. Og her til aften var den næsten helt død.
>
> Jeg går ud fra, at der må være tale om en fejl i generatoren, således at
> batteriet ikke bliver ladet op under kørslen - right?

En klassiker på bla. Astra er at den lille brune stelledning imellem
generator og motorstel får dårlig forbindelse.

Mvh.



Ukendt (11-07-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-07-04 10:29

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev i en meddelelse
news:40f1080c$0$170$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Jay" <no> skrev
>
> > Min Astra F fra '92 har problemer med at få strøm nok til at starte. De
> > sidste par dage har jeg observeret en dybere og dybere "startlyd" -
altså
> er
> > spændingen faldet. Og her til aften var den næsten helt død.
> >
> > Jeg går ud fra, at der må være tale om en fejl i generatoren, således at
> > batteriet ikke bliver ladet op under kørslen - right?
>
> En klassiker på bla. Astra er at den lille brune stelledning imellem
> generator og motorstel får dårlig forbindelse.

Ok... hvor sidder generatoren egentlig? Kan man komme til den uden at skulle
skille en masse ad og uden at ha' bilen op på lift?



jan@fedtegreven.dk (11-07-2004)
Kommentar
Fra : jan@fedtegreven.dk


Dato : 11-07-04 10:47

"Jay" <no> skrev :

>Ok... hvor sidder generatoren egentlig? Kan man komme til den uden at skulle
>skille en masse ad og uden at ha' bilen op på lift?

Stil dig foran bilen - luk hjælmen op - på bagsiden af motoren, nede
til venstre.

Der sitter fætteren godt gemt.


--
jan@Fedtegreven.dk

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Jakob Jeppesen (11-07-2004)
Kommentar
Fra : Jakob Jeppesen


Dato : 11-07-04 11:42


<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse news:m232f0dl8ddb1aens3bf0gks3d4uu2jc9m@dtext.news.tele.dk...
> "Jay" <no> skrev :
>
> >Ok... hvor sidder generatoren egentlig? Kan man komme til den uden at skulle
> >skille en masse ad og uden at ha' bilen op på lift?
>
> Stil dig foran bilen - luk hjælmen op - på bagsiden af motoren, nede
> til venstre.
>
> Der sitter fætteren godt gemt.
>

Jeg vil endog sige at den er meget nem at få øje på - den er absolut
nemmest at komme til fra oven.

/Jakob



Roberto Saldo (11-07-2004)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 11-07-04 11:08

Uffe Ravn wrote:
> "Jay" <no> skrev
>
>
>>Min Astra F fra '92 har problemer med at få strøm nok til at starte. De
>>sidste par dage har jeg observeret en dybere og dybere "startlyd" - altså
>
> er
>
>>spændingen faldet. Og her til aften var den næsten helt død.
>>
>>Jeg går ud fra, at der må være tale om en fejl i generatoren, således at
>>batteriet ikke bliver ladet op under kørslen - right?
>
>
> En klassiker på bla. Astra er at den lille brune stelledning imellem
> generator og motorstel får dårlig forbindelse.

Ja den havde jeg da sjov med på Asconaen.
Pil den af, rens grundigs med stålbørste eller fil, monter igen og
smør noget fedt på så der ikke kommer fugt i den igen.

Mvh
Roberto


Uffe Ravn (11-07-2004)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 11-07-04 12:14


"Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> skrev

> > En klassiker på bla. Astra er at den lille brune stelledning imellem
> > generator og motorstel får dårlig forbindelse.
>
> Ja den havde jeg da sjov med på Asconaen.
> Pil den af, rens grundigs med stålbørste eller fil, monter igen og
> smør noget fedt på så der ikke kommer fugt i den igen.

Det sjov er at mange har skiftet generator af den årsag, og det har sjovet
nok virket, fordi ledninge så ved samme lejlighed er blevet rykket lidt.

Mvh.



Jakob Jeppesen (11-07-2004)
Kommentar
Fra : Jakob Jeppesen


Dato : 11-07-04 11:41

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev i en meddelelse news:40f1080c$0$170$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Jay" <no> skrev
>
> > Min Astra F fra '92 har problemer med at få strøm nok til at starte. De
> > sidste par dage har jeg observeret en dybere og dybere "startlyd" - altså
> er
> > spændingen faldet. Og her til aften var den næsten helt død.
> >
> > Jeg går ud fra, at der må være tale om en fejl i generatoren, således at
> > batteriet ikke bliver ladet op under kørslen - right?
>
> En klassiker på bla. Astra er at den lille brune stelledning imellem
> generator og motorstel får dårlig forbindelse.
>

Jep - den har jeg også været forbi

/Jakob
'92 Astra



Uffe Ravn (11-07-2004)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 11-07-04 12:19


"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev

> > En klassiker på bla. Astra er at den lille brune stelledning imellem
> > generator og motorstel får dårlig forbindelse.
>
> Jep - den har jeg også været forbi

Hmm. så må du måle lidt mere, mål spænding imellem generatorstel og
generatorens ladeterminal?

Mål direkte imellem batteripolerne?

Mål imellen generatortorens ladeterminal og batteriplus?

Alt sammen med motoren lidt oppe i omdrejninger.

Hvordan reagerer ladelampen forresten?

bliver generatoren varm?

Mvh.



Jakob Jeppesen (11-07-2004)
Kommentar
Fra : Jakob Jeppesen


Dato : 11-07-04 12:25


"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev i en meddelelse news:40f12234$0$182$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev
>
> > > En klassiker på bla. Astra er at den lille brune stelledning imellem
> > > generator og motorstel får dårlig forbindelse.
> >
> > Jep - den har jeg også været forbi
>
> Hmm. så må du måle lidt mere, mål spænding imellem generatorstel og
> generatorens ladeterminal?
>
> Mål direkte imellem batteripolerne?
>
> Mål imellen generatortorens ladeterminal og batteriplus?
>
> Alt sammen med motoren lidt oppe i omdrejninger.
>
> Hvordan reagerer ladelampen forresten?
>
> bliver generatoren varm?
>

Øhh - det er ikke mig der har problemer pt - men jeg har haft problemet
med en dårlig stelforbindelse tidligere.

/Jakob



Uffe Ravn (11-07-2004)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 11-07-04 12:49


"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev

> Øhh - det er ikke mig der har problemer pt - men jeg har haft
problemet
> med en dårlig stelforbindelse tidligere.

Ok det var sammenfaldet i af model og årgang i din signatur der ledte mig på
afveje.

Mvh.



Jakob Jeppesen (11-07-2004)
Kommentar
Fra : Jakob Jeppesen


Dato : 11-07-04 13:05


"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev i en meddelelse news:40f1294d$0$160$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev
>
> > Øhh - det er ikke mig der har problemer pt - men jeg har haft
> problemet
> > med en dårlig stelforbindelse tidligere.
>
> Ok det var sammenfaldet i af model og årgang i din signatur der ledte mig på
> afveje.
>

Jep - det kom jeg til at tænke på lige efter min sidste besked var sendt
afsted

/Jakob



Uffe Ravn (13-07-2004)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 13-07-04 11:17


"Jay" <no> skrev

Må nok hellere tøffe til mekanikeren på
> mandag...

Nå, hvad sagde mekanikkeren så?

Mvh.



Ukendt (13-07-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-07-04 11:48

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev i en meddelelse
news:40f3b6b0$0$157$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Jay" <no> skrev
>
> Må nok hellere tøffe til mekanikeren på
> > mandag...
>
> Nå, hvad sagde mekanikkeren så?

Batteriet blev skiftet... så der var intet i vejen med generatoren. Undrer
mig lidt, når det her i gruppen blev fortalt, at der under alle
omstændigheder skulle kunne måles 13.5 - 14.0 V på batteriet i tomgang, hvis
generatoren var i orden.

Og fik ved samme lejlighed skiftet fordæk. De var efterhånden nede ved
slidmærkerne, så det var på tide.

Så nu kører Astraen bare som en drøm igen

Tak for alle bidrag til tråden btw.



Roberto Saldo (13-07-2004)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 13-07-04 12:07

Jay wrote:
> "Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev i en meddelelse
> news:40f3b6b0$0$157$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>>"Jay" <no> skrev
>>
>> Må nok hellere tøffe til mekanikeren på
>>
>>>mandag...
>>
>>Nå, hvad sagde mekanikkeren så?
>
>
> Batteriet blev skiftet... så der var intet i vejen med generatoren. Undrer
> mig lidt, når det her i gruppen blev fortalt, at der under alle
> omstændigheder skulle kunne måles 13.5 - 14.0 V på batteriet i tomgang, hvis
> generatoren var i orden.
>

Citat (mig 11/7):

"Hvis dit batteri har været drænet går der lige 10 minutter ved max
strøm før tabet er genoprettet og spændingen når de 13.5-14v der er
generatorens maximale ladespænding."


> Og fik ved samme lejlighed skiftet fordæk. De var efterhånden nede ved
> slidmærkerne, så det var på tide.

Prisværdigt, men skift gerne før (3mm) den når mærkerne.

> Så nu kører Astraen bare som en drøm igen

Glimrende.

--
/ Roberto Saldo (ST191 GLi l/b 1998ccm 93kW/183Nm)

Ukendt (13-07-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-07-04 12:13

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:cd0fnr$e9a$1@news.net.uni-c.dk...
> Jay wrote:
> > "Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev i en meddelelse
> > news:40f3b6b0$0$157$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> >
> >>"Jay" <no> skrev
> >>
> >> Må nok hellere tøffe til mekanikeren på
> >>
> >>>mandag...
> >>
> >>Nå, hvad sagde mekanikkeren så?
> >
> >
> > Batteriet blev skiftet... så der var intet i vejen med generatoren.
Undrer
> > mig lidt, når det her i gruppen blev fortalt, at der under alle
> > omstændigheder skulle kunne måles 13.5 - 14.0 V på batteriet i tomgang,
hvis
> > generatoren var i orden.
> >
>
> Citat (mig 11/7):
>
> "Hvis dit batteri har været drænet går der lige 10 minutter ved max
> strøm før tabet er genoprettet og spændingen når de 13.5-14v der er
> generatorens maximale ladespænding."

Jep jep, men ville ladespændingen være nået helt op på 13.5-14V når der
overhovedet ikke blivet ladet på batteriet?

> > Og fik ved samme lejlighed skiftet fordæk. De var efterhånden nede ved
> > slidmærkerne, så det var på tide.
>
> Prisværdigt, men skift gerne før (3mm) den når mærkerne.

Oki...

> > Så nu kører Astraen bare som en drøm igen
>
> Glimrende.

Det må man nok sige...



Roberto Saldo (13-07-2004)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 13-07-04 12:17

Jay wrote:
> "Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

>>Citat (mig 11/7):
>>
>>"Hvis dit batteri har været drænet går der lige 10 minutter ved max
>>strøm før tabet er genoprettet og spændingen når de 13.5-14v der er
>>generatorens maximale ladespænding."
>
>
> Jep jep, men ville ladespændingen være nået helt op på 13.5-14V når der
> overhovedet ikke blivet ladet på batteriet?

Kun hvis det ikke belaster generatoren.

--
/ Roberto Saldo (ST191 GLi l/b 1998ccm 93kW/183Nm)

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408668
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste