Sportslig diesel?
Fra : Peter G C

Dato : 08-07-04 12:16

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-07-04 12:45

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
news:40ed2c8f$0$294$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Se http://www.hi-speed.dk/2phpBB/viewtopic.php?t=7857

Det ville jo ske før eller siden

--
mvh/rg. Christian
Mit hold i DR's F1 managerspil: http://www.012.dk/holdf1.jpg
Mit hold i DR's Tour' 2004 managerspil: http://www.012.dk/holdtour.jpg

Fra : Henrik B.

Dato : 08-07-04 18:49

news:40ed33aa$0$161$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
> news:40ed2c8f$0$294$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Se http://www.hi-speed.dk/2phpBB/viewtopic.php?t=7857
>
> Det ville jo ske før eller siden

Hvilket?

M.v.h.

Fra : Fido

Dato : 08-07-04 18:54

On Thu, 8 Jul 2004 19:49:25 +0200, "Henrik B."
<saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

>Hvilket?

Glem det - "hylekoret" forstår det ikke...

Mvh...

Fra : Henrik B.

Dato : 08-07-04 18:59

"Fido" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Glem det - "hylekoret" forstår det ikke...

*Suk*

M.v.h.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-07-04 07:33

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message

> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse

> Hvilket?

At en diesel blev anerkendt lidt som en sjov og sportslig bil.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 09-07-04 12:38

"Christian B. Andresen" wrote:

> At en diesel blev anerkendt lidt som en sjov og sportslig bil.

Synes du, når du ser indslaget, at Tiff anerkender Fabiaen som
sjov og sportslig? Jeg kan ikke få øje på det.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-07-04 13:05

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> wrote in message

> Synes du, når du ser indslaget, at Tiff anerkender Fabiaen som
> sjov og sportslig? Jeg kan ikke få øje på det.

Det er da rigtigt at han hælder mest til Minien men er da overrasket over
Fabiaens formåen.
0:53 inde i filmen:
"Surely a Skoda can't beat this"......."Especially a diesel" hvor diesel er
sagt med største foragt i stemmen.
Men overraskes nu lidt synes jeg.
Fabia bedst ligeud, Mini best i kurver.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 09-07-04 17:36

"Christian B. Andresen" wrote:

> [...]
> 0:53 inde i filmen:
> "Surely a Skoda can't beat this"......."Especially a diesel" hvor diesel er

Det er korrekt, men derfra og til "At en diesel blev anerkendt
lidt som en sjov og sportslig bil." synes jeg nu godt nok der er
et spring. Siger han overhovedet et eneste rosende ord om Fabiaen,
altså udover at konkludere at den når hurtigst rundt?

--
Hygge..
Thomas

Fra : Roberto Saldo

Dato : 08-07-04 13:10

Peter G C wrote:
> Se http://www.hi-speed.dk/2phpBB/viewtopic.php?t=7857

Tja en Cooper er en 1598ccm n/a med 115hk og 5 gear.

En Fabia er en trykladet 1896ccm med 130hk og 6 gear.

--
/ Roberto Saldo (ST191 l/b 1998ccm 93kW/183Nm)

Fra : Frederik

Dato : 08-07-04 13:28

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Tja en Cooper er en 1598ccm n/a med 115hk og 5 gear.
>
> En Fabia er en trykladet 1896ccm med 130hk og 6 gear.
>
> --
> / Roberto Saldo (ST191 l/b 1998ccm 93kW/183Nm)

Mere fair ville være en sammenligning af de 2 nye Ibiza Cupra'er

1,8T mod 1,9T. Ellers sandsynligvis samme bil.

Mvh.
Frederik

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-04 16:33

> Mere fair ville være en sammenligning af de 2 nye Ibiza Cupra'er
> 1,8T mod 1,9T. Ellers sandsynligvis samme bil.

Besynderlig opfattelse.

En mekaniker, en ingeniør eller en bil-nørd (som mig selv) vil muligvis
begynde at tale om, at der bør sammenlignes biler, der begge har turbo etc,
etc, etc.

For de fleste bilkøbere er det imidlertid ikke bilens tekniske
finurligheder - men mere bilens økonomi, der gør sig gældende - og i et
pendlersamfund, som det danske er blevet de seneste 10 år, er det absolut
relevant at sammenligne to biler med omtrent lige meget power - og omtrent
den samme totaløkonomi.

En turboladet benzinbil vil måske nok have mere effekt og være hurtigere -
men den vil også være langt dyrere at køre i, hvis man som mange danskere
kører måske 50-60 km på arbejde hver dag.

Jeg har før skrevet om sammenligningen mellem en Bora 2.0 benzin 115 hk og
en TDi 115 hk. Jeg ville til ENHVER tid hellere køre i TDi´eren, og det
ville alle, der prøver de to biler, vil jeg påstå. TDi´eren er dyrere i
indkøb, men det opvejes af lavere afskrivning og mindre forbrug.

Ergo - hvis man ser på, hvad man får for pengene, er sammenligningen ikke så
dum endda.

Her sammenlignes Skoda´en (hvis motor og undervogn i øvrigt både er rost til
skyerne og kritiseret i diverse blade) blot med markedets måske absolut mest
velkørende bil overhovedet - og vinder...!

--
/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 08-07-04 18:56

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse

> Besynderlig opfattelse.

Hvorfor?

> [...]
> men den vil også være langt dyrere at køre i, hvis man som mange danskere
> kører måske 50-60 km på arbejde hver dag.

Hmmm...laver jeg en tilsvarende sammenligning, så vil det i min bil kontra
en tilsvarende dieselbil være 1000,- dyrere om året i brændstof. Herfra skal
så trækkes de 2000,- dieselbilen koster mere i årlig ejerafgift. D.v.s. at
det ville være 1000,- billigere for mig at køre benzin. Og det med bedre
data i samtlige disipliner.

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-04 19:22

> Hmmm...laver jeg en tilsvarende sammenligning, så vil det [...] være
1000,- billigere for mig at køre benzin. Og det med bedre data i samtlige
disipliner.

Kan du stille et regnestykke op...?

--
/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 08-07-04 19:38

> 1000,- billigere for mig at køre benzin. Og det med bedre data i samtlige
> disipliner.
>
> Kan du stille et regnestykke op...?

Jeg sammenlignede en 9-5 2,3 Arc (185 Hk/280Nm) - 675.000,-
Og en 9-5 3,0 TiD (176 Hk/350Nm) - 729.000,-

60 km på arbejde hver dag - tur-retur (220 dage/år).

Benzin 12 km/l. 8,50 pr. liter. Årlig ejerafgift: 4500,-
Diesel 16 km/l. 7,00 pr. liter. Årlig ejerafgift: 6500,-

Benzin vinder 0-100, tophastighed og mellemacc.

M.v.h.

Fra : Peter G C

Dato : 08-07-04 20:06

[klip]

> Benzin vinder 0-100, tophastighed og mellemacc.

Enig - det er en skod-diesel-motor, som Saab leverer. Giv mig en
bimmer-diesel

/Peter

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-04 20:12

> Enig - det er en skod-diesel-motor, som Saab leverer. Giv mig en
> bimmer-diesel

SÅÅåååå.....!!!

Nu er der lagt i kakkelovnen.. Henrik B erklærer dig Jihad - hellig krig -
idet der ikke tolereres nogen gudsbespottelse her.. )

--
/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 08-07-04 20:19

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
> "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
>
> [klip]

> Enig - det er en skod-diesel-motor, som Saab leverer. Giv mig en
> bimmer-diesel

Sikkert - bare synd at dit udbrud ikke holder - den er ikke af svensk
oprindelse.

M.v.h.

Fra : Peter G C

Dato : 08-07-04 21:16

[klip]

> Sikkert -

Tak

> bare synd at dit udbrud ikke holder - den er ikke af svensk
> oprindelse.

Du lavede eksemplet - ikke jeg

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Henrik B.

Dato : 08-07-04 21:39

> Du lavede eksemplet - ikke jeg

Hvad med at komme med noget konstruktivt så?

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-04 22:44

> Hvad med at komme med noget konstruktivt så?

???

--
/Jan W Nielsen

Fra : Torben E

Dato : 08-07-04 20:19

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message

> Enig - det er en skod-diesel-motor, som Saab leverer. Giv mig en
> bimmer-diesel

Hæ hæ, det er sgu´da fordi det er en Opel motor

Torben E

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-04 20:38

> Hæ hæ, det er sgu´da fordi det er en Opel motor

Jep - Opel har ikke ligefrem haft noget interessant at byde på fra
diesel-skuffen. Formentlig på grund af, at GM har lukket for pengekassen til
udvikling i en tid, hvor alle andre udvikler diesel på livet løs.

Den samme underminering sker jo nu, hvor man vil hæve Saabs salgstal til de
nødvendige 100.000 biler om året ved brug af Mitsu- og amerikaner-biler.

Der er udsigt til interessante Opel-diesel-biler, nu hvor bilerne i stedet
får transplanteret et italiensk diesel-hjerte ind i karossen.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 08-07-04 21:01

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse

> "Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message

> Hæ hæ, det er sgu´da fordi det er en Opel motor

Skam dig og vask din mund i sæbe. Det er en Isuzu motor.

M.v.h.

Fra : Torben E

Dato : 08-07-04 21:06

> Skam dig og vask din mund i sæbe. Det er en Isuzu motor.
>
> M.v.h.

Hvad er forskellen men er det ikke også opel ?

Torben E

Fra : Henrik B.

Dato : 08-07-04 21:12

> "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message

> Hvad er forskellen men er det ikke også opel ?

Opel-motoren er den håbløse 2,2 der benyttes i 9-3. Og som heldigvis afløses
af Alfa-motoren fra og med næste modelår - september.

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-04 20:09

> Jeg sammenlignede en 9-5 2,3 Arc (185 Hk/280Nm) - 675.000,-

Ok - jeg synes nu nok, du leder lidt efter "håret i supen" her.

For det første vælger du i denne sammenligning en lille motor med turbo, der
performer godt på forbrugsrullefelt med rolige accelerationer. For det andet
vælger du en særdeles tørstig og uøkonomisk diesel. For det tredje vælger du
et mærke, der nétop er kendt for sine små benzinturbomotorer og som samtidig
slet ikke er kendt for sine diesel-modeller. Derfor er der formentlig heller
ikke meget vundet på kontoen for afskrivning.

Jeg vil derfor give dig ret i, at der i netop dette eksempel formentlig ikke
er ret meget vundet ved diesel.

Spørgmålet er så, om dette tilfælde, som formentlig tilhører et mindretal,
er repræsentativt for det samlede billede. Er det ikke det - ja så er det
vel ikke helt forkert, det jeg skrev.

Eller hvad..?

--
/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 08-07-04 21:07

> [...]
der
> performer godt på forbrugsrullefelt med rolige accelerationer.

Lille motor? En 2,3-liters benziner betegner jeg som en større motor. Også
taget i betragtning, hvad der hantes ud af motoren. Det er en firer ja, men
det ændrer ikke på liter-størrelsen.

> For det andet
> vælger du en særdeles tørstig og uøkonomisk diesel.

Der er ikke mange dieselmotorer i dén størrelse der er mere økonomisk ved
dagligt brug.

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-04 21:38

> Der er ikke mange dieselmotorer i dén størrelse der er mere økonomisk ved
> dagligt brug.

Jeg tænker ikke så meget på størrelsen af motoren - men mere bilens
performance.

En firecylindret MB E 220 CDi løber fra den på motorvejen.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 08-07-04 21:54

> Jeg tænker ikke så meget på størrelsen af motoren - men mere bilens
> performance.
>
> En firecylindret MB E 220 CDi løber fra den på motorvejen.

??

En MB med 150 Hk/340 Nm?

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 09-07-04 09:37

> En MB med 150 Hk/340 Nm?

Ja, den er sat til 216 km/t - og Saaben til 215 km/t.

Er der noget, som jeg har overset..?

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 09-07-04 17:56

> Ja, den er sat til 216 km/t - og Saaben til 215 km/t.
>
> Er der noget, som jeg har overset..?

*LOL* Og det kalder du at "løbe fra på motorvejen"? Det er vist afhængigt
af både kødgryder og vejr....

M.v.h.

Fra : Elbarto

Dato : 09-07-04 02:33

> [...]
> performance.
>
> En firecylindret MB E 220 CDi løber fra den på motorvejen.

En MB E220 render 200 ... 205 hvis man slukker aircon ...det er så med
autokasse ...skal der være på en merzer

Elbarto

Fra : Ukendt

Dato : 09-07-04 07:22

> En MB E220 render 200 ... 205 hvis man slukker aircon ...

Nu er der jo - som du formentlig ved - en del forskellige 220 CDi´ere, da
motoren løbende er forbedret, og effekten derfor er hævet. Prøv at slå en af
de nye modeller op - den kører ægte 216 km/t.

De af os, der kører på AutoBahn i ny og næ, ved at en 220 CDi kører
væsentligt over 200 km/t. Min Opel Vectra 2.0 kan i hvert fald slet ikke
være med.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 08-07-04 21:49

> Diesel 16 km/l. 7,00 pr. liter. Årlig ejerafgift: 6500,-
>

> M.v.h.

Ifølge BIL REVYEN 2004 går sådan en bandit da kun 13,7 km/l, er det B R der
er galt på den eller hvad?

PS. Jeg kiggede da Jan dømte den til at være en af de mest uøkonomiske
diesel'er, Alfa's 2,4 175 HK går kun 13,3 så jeg syntes det lød vel flot med
16.

Med venlig hilsen Kim

Med venlig hilsen Kim

Fra : Henrik B.

Dato : 08-07-04 21:56

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Ifølge BIL REVYEN 2004 går sådan en bandit da kun 13,7 km/l, er det B R
der
> er galt på den eller hvad?

Nej, det var kun for at Jan ikke bagefter skulle komme og sige at mine tal
var urealistisk lave for diesel'en. Jeg ved godt at regnestykket bliver
endnu mere i benzin-bilens favør, hvis jeg bruger de reele tal.

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-04 22:48

> Nej, det var kun for at Jan ikke bagefter skulle komme og sige at mine tal
> var urealistisk lave for diesel'en. Jeg ved godt at regnestykket bliver
> endnu mere i benzin-bilens favør, hvis jeg bruger de reele tal.

Hvis du ønskede at blive klogere eller deltage i debat, der handler om
andet, end at få ret i at Saab med benxin-turbo er en fin bil, så forsøgte
du at finde eksmpler, der er repræsentative for det, som vi taler om - og
ikke undtagelser der bekræfter reglen.

Sådan har jeg i hvert fald indtrykket af, at du forholder dig til debatten,
Henrik.. Men den har vi jo været forbi før...

--
/Jan W Nielsen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 08-07-04 23:48

> [...]
debatten,
> Henrik.. Men den har vi jo været forbi før...

Jeg har som beskrevet andet sted i denne tråd forsøgt mig og ikke stødt på
andet end "undtagelser", ud fra mit kørselsbehov og med den bil som ville
være en aktuel afløser (hvis der skulle afløses nu) mod "tilsvarende"
dieselbil.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 09-07-04 00:05

> [...]
> andet end "undtagelser", ud fra mit kørselsbehov og med den bil som ville
> være en aktuel afløser (hvis der skulle afløses nu) mod "tilsvarende"

Ok..

Hvilke biler kikker du på - og hvor meget kører du..?

--
/Jan W Nielsen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 09-07-04 01:08

> Ok..
>
> Hvilke biler kikker du på - og hvor meget kører du..?
>
> --
> /Jan W Nielsen

Jeg ved ikke hvor stor troværdighedsgraden af
http://www.dr.dk/forbrug/biler/FDM/diesel_benzin.htm er, men det er den jeg
har prøvet med. Jeg har regnet ud at jeg kører ca. 21.500 km om året, og
skulle jeg skifte lige nu blev det en 5 dørs Civic 1,4 med 90 hk eller 1,6
med 110 hk (sikkert 1,6).

Mod Peugeot 307 90 HK HDi vinder 1,4 med 3215/år og 1,6 med 746/år

Mod Corolla 90 hk (som vist er uden A/C) vinder 1,4 med 4196/år og 1,6
1727/år

Mod Golf SDI 75 hk vinder 1,4 med 4078/år og 1,6 med 1609/år

Med venlig hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 09-07-04 09:40

> [...]
> skulle jeg skifte lige nu blev det en 5 dørs Civic 1,4 med 90 hk eller 1,6

Med kun 21.500 km om året har man formentlig ikke nogen synderlig fordel af
diesel.

Anderledes ser det ud, hvis man kører mere.

Og så er jeg i øvrigt ikke helt sikker på, at FDMs beregningsmetode for
afskrivning holder stik. Moderne dieselbiler afskriver meget lidt ved høje
kilometertal ift benzinbiler.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 09-07-04 10:57

> Med kun 21.500 km om året har man formentlig ikke >nogen synderlig fordel
af diesel.

Nej tilsyneladende ikke, vi kører nu længere men resten bliver fordelt på
den anden bil og MC'en. Men både Civic 1,4 og 1,6 går også rimeligt langt på
en liter benzin, det betyder jo også noget.

> Anderledes ser det ud, hvis man kører mere.

Jeg har prøvet med 35.000 km så vinder 1,4 stadig i alle de nævnte tilfælde
mens 1,6 taber, propper jeg den manglende A/C (som jeg ikke vil undvære) i
Corolla taber den også til 1,6.

> [...]
> afskrivning holder stik. Moderne dieselbiler afskriver meget lidt ved høje

Det er muligt, det kan jeg ikke lige gennemskue.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 09-07-04 12:48

Jan W Nielsen wrote:

> [...]
> afskrivning holder stik. Moderne dieselbiler afskriver meget lidt ved høje

Jamen prøv da at indtaste tal for en Xantia. En 1.8i 16v går vist 10.5
km/l, mens HDI'en går 17.5 km/l (EU-mix). Så skal man køre temmeligt
lidt, før det kan betale sig at tage benzudgaven.

--
Lars - Xantia 2.0 HDi Weekend

Fra : Kim Kristensen

Dato : 09-07-04 12:50

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> km/l, mens HDI'en går 17.5 km/l (EU-mix). Så skal man køre temmeligt
> lidt, før det kan betale sig at tage benzudgaven.

Du har sikkert ret men sådan en 1,8 lyder også til at være ret forslugen, er
det en gammel konstruktion?

Med venlig hilsen Kim

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 09-07-04 13:39

Kim Kristensen wrote:

> "Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev

> Du har sikkert ret men sådan en 1,8 lyder også til at være ret forslugen, er
> det en gammel konstruktion?

Det er en XU7JP4, som vistnok også benyttes i Peugeot 306 og 406.
www.hvorlangtpaaliteren.dk angives en Pug 406 1.8 til at gå 11.9
km/l. Den har måske bedre aerodynamik en Xantiaen, eller en anden gearing?

Mvh. Lars

Fra : Henrik B.

Dato : 09-07-04 17:59

> [...]
> km/l, mens HDI'en går 17.5 km/l (EU-mix). Så skal man køre temmeligt
> lidt, før det kan betale sig at tage benzudgaven.

Husk at modregne den evt. højere ejerafgift for HDI'en...

M.v.h.

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 09-07-04 21:37

Henrik B. wrote:

> Husk at modregne den evt. højere ejerafgift for HDI'en...

Nix, benzin'en kører så kort på literen at diesel'en er billigere i grøn
ejerafgift.

--
Lars - Xantia 2.0 HDi Weekend

Fra : Mogens

Dato : 09-07-04 04:39

On Thu, 8 Jul 2004 23:48:16 +0200, "Jan W. Nielsen" <intetsvar> wrote:

> [...]
>du at finde eksmpler, der er repræsentative for det, som vi taler om - og

Kunne man drage en parallel til VAG'ske "miljø" hér?
Ja, jeg tænker nok ikke lige på Henrik B i dén "situation..."

> ...den har vi jo været forbi før...

Ligeså diesel og sportslighed. Det er rystende læsning, hvorledes du
berømmer en Skoda RS - og ikke mindst TDI. Man skulle ikke tro, du
havde kørt ret mange sportslige biler, hvilket jeg dog kender status
på. De har SÅ meget at lære... - også Skoda

Mvh...

Fra : Mogens

Dato : 09-07-04 04:50

On Fri, 09 Jul 2004 05:39:26 +0200, Mogens <no@mail.dk> wrote:

>De har SÅ meget at lære... - også Skoda

Jeg var en dag ude at prøve en Skoda Octavia RS m/180 hk. Den var
direkte "farlig" at køre i, når man sammenligner med min daværende
Alfa Romeo 164 QV 24V (bl.a. 232 hk og elektrisk undervogn).
Mage til skøjte skal man dælme lede længe efter - Skoda'en :)

Her er, hvad jég skrev da jeg testede en Octavia RS:
På baggrund af den megen omtale af turbo-modellen var vi 2 mand, der
dristede os ud på en testtur af modellen Skoda Octavia RS. Den lever
på ingen måder op til de krav, man "idag" bør sætte til en dyrere
kraftig turbo-model.

Blot et par eksempler: Slaskede køreegenskaber trods 17" og "fuld
servovirkning" hele tiden - den virkede direkte farlig at køre i.
Rummel og støj i kabinen samt ringe "læderkvalitet" (mon det er
læder?). Dermed ikke en bil jég ville sætte kronerne i...

Lidt unfair måske, men hold da kæft hvilken forskel der er på Alfa'en
og Octavia turbo. Akfa'en "lever" køreteknisk i en ganske anden verden
med en rangering på 5 stjerner ud af 5 mulige, IMO...
(Octavia turbo får 2 med pil opad)

PS: Landberg mente, der måtte være en defekt på RS'eren, hvilket jeg
næsten ville håbe....

Mvh...

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 09-07-04 12:24

Mogens wrote:

> [...]
> Alfa Romeo 164 QV 24V (bl.a. 232 hk og elektrisk undervogn).
> Mage til skøjte skal man dælme lede længe efter - Skoda'en :)

Jeg har også prøvet sådan en Octavia RS og synes ikke jeg kan
nikke genkendende til farligheden, faktisk styrede den væsentligt
bedre end jeg havde forventet og langt bedre end de VW produkter
jeg har prøvet (Passat og Golf fra omkring 1998-99).

> PS: Landberg mente, der måtte være en defekt på RS'eren, hvilket jeg
> næsten ville håbe....

Det tror jeg et eller andet sted der må have været. Jeg lavede
godtnok ikke en A-B test mod en Alfa, som du har gjort, men
alligevel oplevede jeg den ikke så frygtelig som du giver udtryk
for..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-07-04 15:48

> Det tror jeg et eller andet sted der må have været.

Det tror jeg også - bilen roses mange steder for dens køreegenskaber.

Måske forkert dæktryk.

Det kan godt være, Alfa´en stadig er bedre.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Mogens

Dato : 09-07-04 16:45

On Fri, 9 Jul 2004 16:48:17 +0200, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Det kan godt være, Alfa´en stadig er bedre.

Du kan da ikke i ramme alvor tro at den Skoda matchede min Alfa Romeo?
Det er i så fald dælme det værste, jeg hørte i mange måneder og slår
den tidligere tråd om Giulia.

Mvh...

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 10-07-04 00:05

> Du kan da ikke i ramme alvor tro at den Skoda matchede min Alfa Romeo?
> Det er i så fald dælme det værste, jeg hørte i mange måneder og slår
> den tidligere tråd om Giulia.

Øhh... Prøw lige at læse den øverste sætning i dette indlæg igen. Jeg kan
godt forstå, at jeg nogle gange har skrevet noget, der var tvetydigt, men
det kan jeg sgutte se denne gang.

Der står, at selvom Octavia er god, "kan godt være, Alfa´en stadig er
bedre".. Hvordan kan du få andet ud af det, end at jeg regner med, at din
Alfa er rigtig, rigtig god...?

--
/Jan W Nielsen

Fra : Mogens

Dato : 10-07-04 06:07

On Sat, 10 Jul 2004 01:04:44 +0200, "Jan W Nielsen"

> Der står, at selvom Octavia er god, "kan godt være, Alfa´en stadig er
> bedre".. Hvordan kan du få andet ud af det, end at jeg regner med, at din
> Alfa er rigtig, rigtig god...?

Jyder har det med at underdrive - og siger aldrig, at en "ting" er
meget god eller meget dårlig. Dette er et stjerneeksempel - så.

Mvh...

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 10-07-04 08:57

> Jyder har det med at underdrive - og siger aldrig, at en "ting" er
> meget god eller meget dårlig. Dette er et stjerneeksempel - så.

Det må det være..

Min opfattelse er nemlig, at Octavia RS har rigtig gode køreegenslaber - men
at 164´eren i din topmodel formentlig har nogle af de bedste overhovedet i
klassen.

Jeg har godtnok aldrig prøvet Alfa´en, men man kan jo læse om bilen, at den
netop fremhæver sig på det punkt.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 10-07-04 16:54

Jan W Nielsen wrote:

> Jeg har godtnok aldrig prøvet Alfa´en, men man kan jo læse om bilen, at den
> netop fremhæver sig på det punkt.

Sådan en 164'er har for øvrigt "hjælpsom overstyring", det
oplevede en kammerat i en motorvejsrondel der blev taget en smule
for "entusiastisk". Overstyringen satte lige bagenden en anelse
ud, så passede svinget pludselig fint igen og kunne tages helt
uden dramatik..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Henrik B.

Dato : 12-07-04 09:08

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> for "entusiastisk". Overstyringen satte lige bagenden en anelse
> ud, så passede svinget pludselig fint igen og kunne tages helt

Ja, der er snart ikke meget tilbage til føreren at lave...

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 09-07-04 07:35

> Kunne man drage en parallel til VAG'ske "miljø" hér?

Jeg ved ikke helt, hvad du mener, men når man taler diesel er VAG og PSA jo
oplagte at kikke på, da de stør for næsten hele personvognsmarkedet indenfor
diesel.

Jeg vil da gerne igen lægge kortene på bordet og sige, at jeg synes godt om
mange nye vag-produkter - men det er ikke på grund af køreegenskaber men på
grund af æstetik, turbomotorer og ruststyrke. Det er også rigtigt, at jeg
ofte "kommer på banen", hvis disse kvaliteter anfægtes.

> [...]
> havde kørt ret mange sportslige biler, hvilket jeg dog kender status
> på. De har SÅ meget at lære... - også Skoda

Jep - jeg mener da heller ikke, at Skoda er verdens bedste bil - heller ikke
med den kraftigere TDi i næsen af bilen.

Jeg synes personligt, at Fabia har fremragende køreegenskaber (har dog kun
kørt benzinmodeller med ikke så tung motor i front), og hvis Fabia
vitterligt havde så slatten en undervogn, som nogle skribenter antyder - og
så "usportslig og skuffende" en motor, som Bilmagasinet skrev i seneste
nummer, så er det da meget godt gjort, at den - på en lille kringlet bane -
napper en Mini, der accelerere mindst lige så hurtigt, som alle jo ved har
afsindigt gode køreegenskaber.

Motoren trækker fint, om end den ikke er "sportslig" heller efter min
opfattelse af ordet - og bilen kører fremragende, om end den stadig er
understyrende. Undervognen er som sagt rost til skyerne mange gange.......
og denne dokumentation af bilen antyder da også et eller andet, synes jeg.

Jeg synes, det er beklageligt, at motorjournalister ofte fælder (meget,
meget præcis) dom over en bils undervogn, uden faktisk at have noget
fornuftigt at sammenligne med på en bane.

Som du sikkert kunne forestille sig, synes jeg nemlig, at et stopur, en
rimelig sammenlignings-bil og en bane er det eneste rigtige, hvis man
virkelig vil have syn for hvad bilen kan af "sport". Læg engang mærke til
hvor udramatisk Tiff Needel kører rundt i Fabiaen, når motoren bare "tøffer"
i stedet for at hvine.... Jeg tror, mange bliver snydt at dét fænomen.. De
føler ikke "suset"...

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 09-07-04 12:17

Mogens wrote:

> Kunne man drage en parallel til VAG'ske "miljø" hér?

Er der ikke noget med at Golf/Bora fås med både 1,8T benzin og
1,8TDi diesel? Hvordan ser økonomien ud hvis man sammenligner de
to over fx. 25.000 km?

--
Hygge..
Thomas

Fra : Deaster

Dato : 09-07-04 12:26

Thomas Strandtoft wrote:

> Er der ikke noget med at Golf/Bora fås med både 1,8T benzin og
> 1,8TDi diesel? Hvordan ser økonomien ud hvis man sammenligner de
> to over fx. 25.000 km?

Nope, det er en 1,9 TDI.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 09-07-04 17:23

Deaster wrote:

> Nope, det er en 1,9 TDI.

Okay, men det er vel stadig tæt nok på til at det er rimeligt at
sammenligne? Samme bil, samme aerodynamik, næsten samme
slagvolumen, begge turboladede, vægten er vel også ret ens?!? -
Alt i alt er det vel ca. så tæt som muligt man kan komme på at
fokusere udelukkende på brændstoffet??

Hvis jeg vil have samme effekt, så ser det ud til at mulighederne
er:

Bora Highline 1.8 Turbo - 150 hk - 5-gear 4-dørs 351.238,- 190
12,6 km/l 1.750,-
Bora Highline 1.9 TDI - 150 hk - 6-gear 4-dørs 417.185,- 146
18,5 km/l 1.930,-

Med en benzinpris på 8.92 og en dieselpris på 7,34 (taget fra
<http://www.benzinpriser.dk/>), giver det en fordel til
dieselbilen hvis der køres over 26.000 km årligt.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Peter G C

Dato : 09-07-04 20:57

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

[klpi]

> Med en benzinpris på 8.92 og en dieselpris på 7,34 (taget fra
> <http://www.benzinpriser.dk/>), giver det en fordel til
> dieselbilen hvis der køres over 26.000 km årligt.

Det tror jeg passer meget godt. Om du så kan holde ud at høre på dieslen og
mangle de sidste 2000 omdrejninger på tælleren er jo så en anden sag

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Thomas Landberg

Dato : 09-07-04 21:30

> Det tror jeg passer meget godt. Om du så kan holde ud at høre på dieslen
og
> mangle de sidste 2000 omdrejninger på tælleren er jo så en anden sag

Og det sjove er jo så, at dem der har prøvet begge typer motorer ofte vil
foretrække TDi'en, da den virker langt kraftigere end benzineren. Den er det
nok også. Jeg målte en standard til 172hk, mens benzineren har nok at gøre
med bare at kunne fremvise de 150hk. Og forskellen i moment..... Man kan
næppe forestille sig et mere indlysende valg end dieselen.

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 12-07-04 09:09

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:40ef0058$0$173$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
det
> nok også. Jeg målte en standard til 172hk, mens benzineren har nok at gøre

Du målte en standard VW 1,9 TDI til 172 Hk!?

M.v.h.

Fra : Fido

Dato : 12-07-04 16:56

On Mon, 12 Jul 2004 10:09:14 +0200, "Henrik B."
<saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

>Du målte en standard VW 1,9 TDI til 172 Hk!?

Det bli'r værre og værre med de VAG-folk herinde. "Sierra-begrebet"
var slemt en oivergang, men det her slår rekorden

Mvh...

Fra : Henrik B.

Dato : 13-07-04 02:09

> Det bli'r værre og værre med de VAG-folk herinde. "Sierra-begrebet"
> var slemt en oivergang, men det her slår rekorden

Ja, den må sgu have været toppet godt op med TEC2000 = absolut ingen indre
modstand. *LOL*

M.v.h.

Fra : Olesen

Dato : 13-07-04 13:49

> Ja, den må sgu have været toppet godt op med TEC2000 = absolut ingen indre
> modstand. *LOL*

-og ingen koldtstartslyde ved start - af kold motor..

Fra : Mogens

Dato : 09-07-04 15:31

On Fri, 09 Jul 2004 13:17:22 +0200, Thomas Strandtoft
<thomas@carftp.com> wrote:

>Er der ikke noget med at Golf/Bora fås med både 1,8T benzin og
>1,8TDi diesel?

1.9 TDI

>Hvordan ser økonomien ud hvis man sammenligner de
>to over fx. 25.000 km?

Gør selv arbejdet: www.dr.dk/forbrug/biler/FDM/diesel_benzin.htm

Mvh...

Fra : Kim Kristensen

Dato : 08-07-04 20:56

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse
> 1000,- billigere for mig at køre benzin. Og det med bedre data i samtlige
> [...]
Hvis denne http://www.dr.dk/forbrug/biler/FDM/diesel_benzin.htm er troværdig
får jeg samme resultat som Henrik B. på den økonomiske side, det andet har
jeg ikke rigtigt fået set på.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 08-07-04 20:09

"Jan W. Nielsen" wrote:

> [...]
> relevant at sammenligne to biler med omtrent lige meget power - og omtrent

Jo, men når nu tråden hedder "Sportslig diesel?" og ikke "Bilers
økonomi" så er dit argument ikke specielt relevant.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-04 20:15

> Jo, men når nu tråden hedder "Sportslig diesel?" og ikke "Bilers
> økonomi" så er dit argument ikke specielt relevant.

Når tråden "sportslig diesel" tager et kritiserende udgangspunkt i en
sammenligning til brug for brugerne af et massemedie, der må betegnes som
"almindelige mennesker", så er mit argument nétop specielt relevant.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 08-07-04 21:36

"Jan W. Nielsen" wrote:

> Når tråden "sportslig diesel" tager et kritiserende udgangspunkt i en
> sammenligning til brug for brugerne af et massemedie, der må betegnes som
> "almindelige mennesker", så er mit argument nétop specielt relevant.

Hvordan kan det så være at økonomien ikke er en del af det indslag
bilerne sammenlignes i?

Selv

--
Hygge..
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-04 22:55

> Hvordan kan det så være at økonomien ikke er en del af det indslag
> bilerne sammenlignes i..?

Man sammenligner for underholdningens skyld tidens bedste "Kurvenkunstler" -
Mini´en - i en moderat kvik udgave med en diesel-traktor, der som regel
bliver brugt som en "rap" pendlerbil.

Dette gør man, fordi testen har det uventede udfald, at en langsommere
accelererende bil, der ikke har de samme formidable bane-egenskaber klart
vinder duellen.

Historien bringes på, da den scorer højt på det journalistiske
nyhedskriterie, der hedder "sensation".

Der er tale om et fjernsynsprogram, der vægter dynamisk underholdning ved
hjælp af mediets virkemidler meget højt - og ikke om et forbrugerprogram.

Så der sker altså følgende, som før er beskrevet i mine indlæg:

1) Et massemedie for almindelige mennesker sammenligner to biler.

2) En bilnørd (ment på en ikke-nedsættende måde) siger, antyder at
sammenligningen er "unfair".

3) Jeg påpeger, at sammenligningen er rimelig i dens kontekst.

Dette mener jeg giver god mening.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 09-07-04 11:01

"Jan W. Nielsen" wrote:

> Der er tale om et fjernsynsprogram, der vægter dynamisk underholdning ved
> hjælp af mediets virkemidler meget højt - og ikke om et forbrugerprogram.

Så mangler du bare at opdage at nyhedsgruppen her *ikke* er
hverken et fjernsynsprogram eller et journalistisk eksperiment og
at vi derfor godt kan snakke om sporten i en diesel uden at
bekymre os om almenheden.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-07-04 15:46

> at vi derfor godt kan snakke om sporten i en diesel uden at
> bekymre os om almenheden.

Jamen, det er der sørme da heller ikke noget galt med.

Jeg opponerede bare imod, at det var ikke var en "fair" sammenligning. Set
men økonomiske briller, kan sammenligningen jo være fair nok.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 09-07-04 17:25

Jan W Nielsen wrote:

> Jeg opponerede bare imod, at det var ikke var en "fair" sammenligning. Set
> men økonomiske briller, kan sammenligningen jo være fair nok.

...og så er cirklen sluttet og vi er tilbage ved mit oprindelige
spørgsmål om hvorfor du mener økonomi er relevant i en debat om
det sportslige??

--
Hygge..
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 09-07-04 20:50

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> wrote in message

> Besynderlig opfattelse.
>
> SNIP
> /Jan W Nielsen

Dybt suk...

Hr. Nielsen (skrevet i en let overbærende tone )

Hvad jeg mente var.

Hvis man ønsker en brugbar sammenligning af diesel overfor benzin på en
bane, må man da nedsætte antallet af variabler.

Derfor forslaget om to tilnærmelsesvis ens biler hvor eneste forskel var
drivkraftsmidlet.

Det er vi vel ikke uenige om?

Mvh.

Frederik

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 10-07-04 00:08

> Hr. Nielsen (skrevet i en let overbærende tone )

Hr Carøe..

> [...]
> bane, må man da nedsætte antallet af variabler.
> Derfor forslaget om to tilnærmelsesvis ens biler hvor eneste forskel var

Det kommer da an på, hvad vi ønsker med sammenligningen. Normalt har man et
ønske med den slags tanke-arbejder. Måske skulle man begynde at blive enige
om formålet med "analysen", før man hiver sig selv i håret over, den
sammenligning, der er lavet..

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 10-07-04 11:51

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in message

> [...]
enige
> om formålet med "analysen", før man hiver sig selv i håret over, den

Enig.

Mener blot, at vil man sammenligne direkte mellem benzin og diesel, må man
da sammenligne æbler med æbler.
Mvh.
Frederik

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 10-07-04 12:31

> Mener blot, at vil man sammenligne direkte mellem benzin og diesel, må man
> da sammenligne æbler med æbler.

Ja, det har jeg forstået, at du mener..

Man må vel så konkludere, at kunderne ude i butikkerne i dag ikke har
forstået en bjælde af det hele.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 10-07-04 17:22

Jan W Nielsen wrote:

> Man må vel så konkludere, at kunderne ude i butikkerne i dag ikke har
> forstået en bjælde af det hele.

Det tror jeg er en fair antagelse, se bare hvor meget folk
fokuserer på købsprisen i stedet for at lave en betragtning om
hvad det koster at køre en km.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 10-07-04 18:07

> Det tror jeg er en fair antagelse, se bare hvor meget folk
> fokuserer på købsprisen i stedet for at lave en betragtning om
> hvad det koster at køre en km.

Rigtigt - men for mange familier er der også tale om begrænset lånemulighed,
og det spiller jo også ind.

Det er de færreste, der bare kan sige, at vi "da bare napper den til 325.000
i stedet for den til 250.000".

--
/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 12-07-04 09:11

> [...]
lånemulighed,
> og det spiller jo også ind.
>
> Det er de færreste, der bare kan sige, at vi "da bare napper den til

Jep, og ligeledes er langt størstedelen af kunderne fløjtende ligeglad med
afskrivningen. Det er mest konsultenter o.lign der interesserer sig for det.

M.v.h.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-07-04 13:30

On Thu, 08 Jul 2004 14:09:50 +0200, Roberto Saldo wrote:

> Tja en Cooper er en 1598ccm n/a med 115hk og 5 gear.

Så vidt jeg forstod så var det S-udgaven... den har en anelse mere end
115

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 08-07-04 13:55

Peter G C wrote:

> Se http://www.hi-speed.dk/2phpBB/viewtopic.php?t=7857

Nu siger han jo om skodaen "it's all understeer" og "the mini
certainly handles better", lyder det specielt sportsligt?

--
Hygge..
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-04 17:05

> Nu siger han jo om skodaen "it's all understeer" og "the mini
> certainly handles better", lyder det specielt sportsligt?

Fabiaen er ikke en sportsvogn - og det køretekniske fænomen, at en bil
sidestepper begrænset og kontrolleret med bagenden, når du letter på
speederfoden i en kurve er nok interessant for ex-Le-Mans-køreren Tiff og
andre journalister med benzin i blodet - men ikke nødvendigvis for
"almindelige mennesker".

Fabiaens undervogn er adskillige gang blevet udråbt som en af de bedste i
klassen - og det selvom den stadig er lagt ud til den sikre side. Her bliver
ingen overrasket af en potentielt halvfarlig opsætning med en bagende, der
overrasker og kan udløse panikreaktioner.

Hvis det endelig skal være, kan man jo lukke lidt luft ud af bagdækkene - og
så får du en anden balance i bilen i den slags kurver. Men som sagt - nok
interessant for freaks - men dém er der ikke mange af.

Personligt tror jeg mere, at fabrikanterne sætter undervognen op med disse
"features" for at opnå den gåde omtale, som det giver fra
motorjournalisterne - end de gør det for dem, der køber bilerne.

.... og så ikke et ord om at Mini´en ikke er den bedst kørende af stort set
alle biler, der kan købes for almindelige penge.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 08-07-04 18:57

> Fabiaen er ikke en sportsvogn - og det køretekniske fænomen, at en bil

Hmmm....kalder Skoda det ikke for en RS-model?

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-04 19:24

> Hmmm....kalder Skoda det ikke for en RS-model?

Jo - og hvad så, får jeg lyst til at spørge. Vil du kværulere..?

--
/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 08-07-04 19:39

> Jo - og hvad så, får jeg lyst til at spørge. Vil du kværulere..?

Næh, men som jeg forstår Skoda's marketingsafdeling, er både Octavia RS og
Fabia RS, Skoda's bud på sportsmodeller - inklusiv alles.

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-04 19:59

> Næh, men som jeg forstår Skoda's marketingsafdeling, er både Octavia RS og
> Fabia RS, Skoda's bud på sportsmodeller - inklusiv alles.

Ok - men det ændre nu ikke på det, som jeg skrev.

Peugeot 205 kom også i en Coca Cola- og en La Coste-model - og bilerne kunne
hverken drikkes eller trækkes over hovedet som en t-shirt.

Hvad de finder på i afdelingerne for markedsføring og reklame, skal man jok
tage med et gran salt.

Jeg skal derfor oplyse dig om, at RS´erne kun er "lidt mere friske" end de
almindelige modeller. Det er ikke sportsvogne.. )

--
/Jan W Nielsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-07-04 21:13

On Thu, 08 Jul 2004 20:59:23 +0200, Jan W. Nielsen wrote:

> Jeg skal derfor oplyse dig om, at RS´erne kun er "lidt mere friske" end
> de almindelige modeller. Det er ikke sportsvogne.. )

Noget med RS bag forventer jeg altså sparker seriøst røv.. ved ikke
hvorfor men "RS" forbinder jeg med sport og power.

Fra : Peter G C

Dato : 08-07-04 21:19

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.invalid> skrev i en meddelelse

[klip]

> Noget med RS bag forventer jeg altså sparker seriøst røv.. ved ikke
> hvorfor men "RS" forbinder jeg med sport og power.

Ja, men du glemmer måske det er en Skoda?

Det er jo per definition ikke en sportslig bil. De færreste Citroener er
sportslige.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-07-04 22:37

On Thu, 08 Jul 2004 22:19:28 +0200, Peter G C wrote:

> Ja, men du glemmer måske det er en Skoda?

Nope

> Det er jo per definition ikke en sportslig bil. De færreste Citroener er
> sportslige.

Ahh.. kan da finde en del Citroëner som er sportslige..

Fra : Elbarto

Dato : 09-07-04 02:38

> Nope

> Ahh.. kan da finde en del Citroëner som er sportslige..
>
> --
> Martin Johansen [6000]
> http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"
> Mandrake Linux 9.2 med Fluxbox 0.9.6devel
> Registered Linux User # 301406 (http://counter.li.org)

Ja det er sku smæk nok i min mutters BX19er, Kan da tage røven på de fleste
brianer

Elbarto

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-07-04 11:27

Elbarto skrev:

> Ja det er sku smæk nok i min mutters BX19er, Kan da tage røven på de
> fleste brianer

Det er vist en 1,9 130 hyppers right?

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-04 21:40

> Noget med RS bag forventer jeg altså sparker seriøst røv..

Den sparker da rimelig røv - kører fra en hurtigere accelererende bil, der
har "verdens bedste køreegenskaber" - og så på bane. Prøv at køre lidt dansk
motorvej - der er forskellen endnu større.

> "RS" forbinder jeg med sport og power.

Der er og bliver kun (med god vilje) en almindelig "sporty" hatch - intet
mere. Du skal have en Type R for at begynde at tale om sportsvogn.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 08-07-04 21:57

> [...]
dansk
> motorvej - der er forskellen endnu større.

Igen Jan, du sammenligner bananer og kartofler. Det er en sugemotor kontra
en trykladet. Netop derfor at min sammenligning er væsentlig mere relevant.

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 09-07-04 09:30

> Igen Jan, du sammenligner bananer og kartofler.

Sikke en omgang æwl.

> Det er en sugemotor kontra
> en trykladet. Netop derfor at min sammenligning er væsentlig mere
relevant.

Jeg er glad for, at du i det mindste kan følge din egen
sammenlignings-logik - for sådan er ER der faktisk.

Jeg er derimod mindre glad for, at du ikke kan følge min
sammenligningslogik, for den er der også.

Hvilket parameter man vælger at "fastlåse" i sammenligningen bør afhænge af,
hvad det er, som man ønsker at diskutere. Man kan vælge at diskutere
motorteknik - og så er det måske rimeligt at vælge to turbo-motorer. Men for
mange bilister er det imidlertid økonomien, der er det interessante
parameter, når man køber bil - og så ser man på, hvad man kan få for
pengene.

I den sammenhæng er det ikke nødvendigvis dumt at sammenligne en bil uden
turbo med en bil med turbo.

Så skulle dét vist være forklaret og uddebatteret.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-07-04 22:39

On Thu, 08 Jul 2004 22:40:11 +0200, Jan W. Nielsen wrote:

> Den sparker da rimelig røv - kører fra en hurtigere accelererende bil,
> der har "verdens bedste køreegenskaber" - og så på bane. Prøv at køre
> lidt dansk motorvej - der er forskellen endnu større.

Tror jeg gerne.

> Der er og bliver kun (med god vilje) en almindelig "sporty" hatch - intet
> mere. Du skal have en Type R for at begynde at tale om sportsvogn.

Det jeg mener er, at hvis jeg ser en bil med farvede kaliber og RS-emblem
så skal det være en bil jeg _ikke_ har lyst til at trække mod i en
lyskrydsdyst..

Den Fabia er jo ikke andet end en moderne diesel. Jeg vil mene det RS er
meget misvisende.

Havde den haft en boks så den endte på 150HK samt lav undervogn og
16-18" fælg så var RS-emblemet på sin plads - altså i følge min
definition.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 08-07-04 23:43

> [...]
dansk
> motorvej - der er forskellen endnu større.

Ja på motorvejen vil rå kraft ofte vinde over sportslige egenskaber, men jeg
er ret sikker på at på de små snoede veje vil Mini'en løbe med sejren i den
aktuelle duel.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 08-07-04 21:08

"Jan W. Nielsen" wrote:

> [...]
> speederfoden i en kurve er nok interessant for ex-Le-Mans-køreren Tiff og
> andre journalister med benzin i blodet - men ikke nødvendigvis for

Lad os sige at et par cykelryttere (amatører eller professionelle,
det er underordnet) snakker om hvilke cykelshorts der er mest
behagelige at køre med, ville du så også afbryde den diskussion
for at fortælle at almindelig cowboybukser er fine til formålet,
hvis man som "hr. og fru danmark" blot kører ca. 2 km om dagen når
ungerne skal hentes i børnehaven? Hvorfor skal et par
specialisters debat køres af sporet med noget om hvad almindelige
danskere har af behov, det er da inderligt ligegyldigt for dem..

På samme måde vil jeg tillade mig at sige, at folk herinde ofte er
"specialister". Det betyder ikke at vi nødvendigvis kører bedre
end alle andre, men vores indgangsvinkel til bilkørsel er nok for
det meste noget mere "intensiv" end for den almindelige dansker
har. I modsætning til "hr og fru danmark" er en positiv
køreoplevelse ikke begrænset til en køretur hvor bilen nåede frem
uden problemer. Når nu vi "specialister" så snakker køredynamik og
sport, hvad rager det så os at "hr og fru danmark" mest bruger
bilen til at hente unger i??

> [...]
> ingen overrasket af en potentielt halvfarlig opsætning med en bagende, der
> overrasker og kan udløse panikreaktioner.

[Nu da "hr og fru danmarks" behov så alligevel er bragt ind i en
debat om sport]

Du tror ikke der kan opstå panik når "den almindelige dansker"
oplever at bilen skrubber over forhjulene og uanset om der styres,
bremses eller gives gas fortsætter sin kurs mod grøften?? Jeg kan
ikke fatte at understyring skulle være så fantastisk sikkert..

Jeg vil sige at en bil der styrer neutralt til let overstyrende må
være sikrere. Det skal naturligvis ikke være sådan noget som de
første 911'ere hvor bagenden kom flyvende med et brag, men noget
der kommer relativt roligt og til at "dosere".

Forestil dig situationen hvor "en almindelig dansker" kommer for
hurtigt ind i et sving, fx. pga. et øjebliks uopmærksomhed i
forbindelse med at ungerne slås på bagsædet? Sker det i den Mini
Cooper der er med i sammenligningen, vil føreren opleve at først
styrer bilen ind i den retning rattet drejes. Fordi farten er for
høj begynder bilen at skride let over forhjulene. Føreren letter
på gassen og oplever til sin store glæde at bilen pludselig
begynder at pege næsen i den rigtige retning. Føreren siger fedt
og drejer rattet retur til ligeud fordi det er den retning han/hun
ønsker at bilen kører.

Samme situation i Fabiaen. Føreren drejer ind, men bilen drejer
kun lidt og slet ikke nok. Gassen slippes, men det hjælper ikke
noget, bilen fortsætter hen mod grøften. Der bremses, men
stadigvæk bevæger bilen sig mod grøften. Selv Tiff, med alle hans
"cowboyfinter" magter ikke at rette op på det forhold, det er "all
understeer" og som jeg ser det på videoen har han på et tidspunkt
det ene hjulpar en tur på græsset. For både Tiff og "den
almindelige dansker" er det bare at krydse fingre for at der er
asfalt nok eller også vente på braget.

Man kan selvfølgelig sige, at hvis føreren af Minien hugger til
bremsen og/eller ikke evner at rette en overstyring op, så ender
også Minien i grøften, men til forskel fra Fabiaen har føreren i
det mindste en chance for at gøre tingene rigtigt.

Jeg kan ikke se at understyring er så sikkert som det får æren for
at være, heller ikke for "almindelige danskere"..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-04 22:41

> Lad os sige at et par cykelryttere (amatører eller professionelle,
> det er underordnet) snakker om hvilke cykelshorts der er mest
> behagelige at køre med... [klip-klip-klip]

Sagen er som her beskrevet:

> [...]

> bremses eller gives gas fortsætter sin kurs mod grøften?? Jeg kan
> ikke fatte at understyring skulle være så fantastisk sikkert.

Ikke hvis der er ekstremt udtalt - men en mild understyring i kombination
med i øvrigt rigtig gode køreegenskaber er sikrere end den anden beskrevne
situation for langt de fleste bilister - måske dig selv inklusive, Herr
Schumacher.

> Samme situation i Fabiaen. [klip-klip-klip]

Færdselseksperter støtter dig ikke i dine forestillinger om almindelige
bilisters adfærd.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 09-07-04 11:29

"Jan W. Nielsen" wrote:

> Sagen er som her beskrevet:

Nej, det er den sgutte.. Sagen er at gruppen her diskuterer og før
har diskuteret om der er sport i en diesel. Indslaget er kun brugt
som et argument i den debat der er foregået og indslagets præmiser
bør aldrig være styrende for hvad vi her i gruppen har af debat.
En af styrkerne ved gruppen her er, at vi kan sætte os ud over
journalismens krav om at matche hele befolkningen, og på samme
måde som førnævnte cykelryttere give "rats ass" i hvad fru Olsen
mener om cowboybukser til at cykle i.

> [...]
> situation for langt de fleste bilister - måske dig selv inklusive, Herr

En bil der har en helt konsekvent understyring (som Tiff siger
Fabiaen har) må være en bil med ekstremt udtalt understyring, jeg
mener den kan jo ikke ligefrem blive mere understyrende end
understyrende i alle situationer og derfor må den vel være ved et
ekstrem..

De øvrige rigtigt gode køreegenskaber du snakker om, hvad er det?
At bilen er retningsstabil og ikke sidevindsfølsom? Det kan ikke
være i svingene, for der ved vi at den fortsætter "ligeud"..

Jeg kan stadig ikke fatte hvorfor en bil der har modvilje mod at
dreje (det er det understyring er) skulle være sikrere end en bil
der *kan* bringes til at dreje for meget. Det springende punkt,
sikkerhedsmæssigt, er at den kun bringes til at dreje for meget
når føreren ønsker det/har brug for det, fx. ved et meget
naturligt speederløft i en paniksituation..

> Færdselseksperter støtter dig ikke i dine forestillinger om almindelige
> bilisters adfærd.

Færdselseksperter mener heller ikke at man kan køre mere end 130
på vores motorveje..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 10-07-04 00:13

> [...]
> som et argument i den debat der er foregået og indslagets præmiser
> bør aldrig være styrende for hvad vi her i gruppen har af debat.

Det siger jeg heller ikke, Thomas.

Læs nu lige det, som jeg skriver indledningsvis, før du gør en sport ud af
at være uenig med mig. Man kan diskutere det, man vil - men hvis testen fra
"5. gear" bliver kaldt unfair, så vil jeg have lov til at påpege, at den
*fra en bestemt synsvinkel* nu alligevel kan være helt rimelig. Det var det,
jeg mente med, at jeg nok forstod din logik, men at du ikke forstod min.

> En af styrkerne ved gruppen her er, at vi kan sætte os ud over
> journalismens krav om at matche hele befolkningen

Den hedder nu "journalistikkens" - journalisme er af nogle blevet brugt som
skældsord om en særlig slags journalistik, men jeg ved ikke, om det er det,
du mener..?

> Færdselseksperter mener heller ikke at man kan køre mere end 130
> på vores motorveje..

De mener måske nok, at nogle mennesker kan - men Færdselsloven skal jo helst
gælde os alle.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 10-07-04 08:45

Jan W Nielsen wrote:

> Læs nu lige det, som jeg skriver indledningsvis, før du gør en sport ud af
> at være uenig med mig.

Det er skam ikke en sport, du skriver bare en del ting jeg er
uenig i..

> [...]
> jeg mente med, at jeg nok forstod din logik, men at du ikke forstod min.

Jeg har læst det igen, og indrømmet, jeg fangede ikke at det helt
konkret var Frederiks indlæg om de 2 gange Seat du opponerede
imod, jeg opfattede det som en del af den overordnede tråd om
diesel og sport, beklager.

> Den hedder nu "journalistikkens" - journalisme er af nogle blevet brugt som
> skældsord om en særlig slags journalistik, men jeg ved ikke, om det er det,
> du mener..?

Det var jeg ikke klar over, men det ser ud som om jeg ubevidst har
valgt det korrekte ord alligevel..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 10-07-04 08:58

> Jeg har læst det igen, og indrømmet, jeg fangede ikke at det helt
> konkret var Frederiks indlæg om de 2 gange Seat du opponerede
> imod.

Ok, så..

> Det var jeg ikke klar over, men det ser ud som om jeg ubevidst har
> valgt det korrekte ord alligevel..

Ja, det kunne jeg tænke mig.

..--
/Jan W Nielsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-07-04 22:42

On Thu, 08 Jul 2004 22:07:42 +0200, Thomas Strandtoft wrote:

> [...]
> gives gas fortsætter sin kurs mod grøften?? Jeg kan ikke fatte at
> understyring skulle være så fantastisk sikkert..

Jeg synes faktisk det er noget af det mest skræmmende næst efter
aquaplaning...

Så hellere en røv der kommer ud man kan danse lidt med..

> [...]

> rette op på det forhold, det er "all understeer" og som jeg ser det på
> videoen har han på et tidspunkt det ene hjulpar en tur på græsset.

Jep - den er lige lovlig langt ude på et tidspunkt.

> Jeg kan ikke se at understyring er så sikkert som det får æren for at
> være, heller ikke for "almindelige danskere"..

A' fatter't heller æ'

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-04 23:06

> Jeg synes faktisk det er noget af det mest skræmmende næst efter
> aquaplaning...

> A' fatter't heller æ'

Men på trods af, at I er så dygtige til at køre race, så forholder det sig
altså stadig således, at langt de fleste almindelige bilister ikke kører
sikrest i biler, der overstyrer eller som har en "røv, der skal danses med".

Snakken kan godt minde mig om den, som man nogle gange hører fra folk, der
mener,
de kan udbremse et godt ABS-system.

Jeg har selv forsøgt det flere gange på bane, og i biler, der bare er nogle
få år gamle, kan man godt bremse lige op med dem, når man ved, der skal
bremses...(glem alt om at udbremse de nyeste systemer)... . . problemet er
bare, at man i trafikken IKKE ved, hvornår der skal bremses, og at man
derfor ikke så hurtigt som ABS´en kommer tæt op mod bremseoptimum.. Dermed
taber man indledningsvist i nedbremsningen de meter, som man ikke igen kan
indhente.. og man taber bremseduellen og kører dermed mindre sikkert..

(Lad mig indskyde, at jeg selv har kørt en hel del på bane i meget hurtige
biler, og at jeg derfor ikke er fuldkommen fremmed overfor de ting, som vi
taler om....)

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 09-07-04 11:47

"Jan W. Nielsen" wrote:

> [...]
> sikrest i biler, der overstyrer eller som har en "røv, der skal danses med".

Hvor ved du fra at det forholder sig sådan??

Jeg holder stadig på at en bil med en hjælpsom bagende, som fx.
minien, er sikrere at køre i - også for den almindelige bilist.
Spøjst nok er det ofte biler med hjælpsomme bagender der hamrer
hurtigst gennem den dobbelte undvigemanøvre, jfr. din svada om
bremsedueller, så gælder det vel også her at hurtigst = sikrest??

--
Hygge..
Thomas

Fra : N/A

Dato : 08-07-04 23:08

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-07-04 23:08

On Fri, 09 Jul 2004 00:00:48 +0200, Jan W. Nielsen wrote:

> [...]
> sig altså stadig således, at langt de fleste almindelige bilister ikke
> køre sikrest i biler, der overstyrer eller som har en "røv, der skal

Se nu har jeg kørt Citroën og hvis der er noget jeg netop elsker ved
sådan en ZX'er så er det den dansende "røv" - både når jeg fremkalder
den men også i de få situation hvor jeg lynhurtigt har måtte undvige og
dermed fået den dansende "røv" uden at være parat til det.

Jeg hader understyring. Du kan intet gøre! Det kan du derimod med en
dansende røv.

Case:

Understyring: 0 chance
Overstyring: 1 chance

Hvis man så stadig ryger i grøften ved overstyring så har man da i det
mindste haft en chance.

Hvis du kan følge mig - jeg siger ikke at alle folk så reder den når
den overstyrer men muligheden er der.

> Snakken kan godt minde mig om den man nogle gange hører fra folk, der
> mener, de kan udbremse et godt ABS-system.

Kan godt huske snakken - jeg er dog ikke en af dem netop pga. som du
beskriver nedenfor..:

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-04 23:25

> Jeg hader understyring. Du kan intet gøre! Det kan du derimod med en
> dansende røv.

Det kan godt være, du kan tumle den - og jeg afviser heller ikke, at der kan
ligge en sikkerheds-gevinst i mere neutral styring - eller i direkte
overstyring.

De fleste har bare ikke nogen fordel af det - tværtimod.

Og så skal man altså lige huske på, at "de fleste" slet ikke kan køre bil,
IMO.

Jeg har een gang deltaget ved et kursus for "almindelige mennesker", der var
arrangeret af en politikreds i DK. De "almindelige mennesker" var alle
mulige - men også yngre, raske og sunde mænd. Det var en ynk at se på - og
jeg var faktisk rimelig overrasket over, hvor sløjt det står til.

> Kan godt huske snakken - jeg er dog ikke en af dem netop pga. som du
> beskriver nedenfor..:

Jep - jeg er træt af, at min egen bil ikke har et moderne ABS-system. Det er
uovertruffent.

En ny Golf V bremser fra 100-0 på kun 36 meter - på standard-dæk. Det er
dælme flot..!!

--
/Jan W Nielsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-07-04 23:40

On Fri, 09 Jul 2004 00:24:45 +0200, Jan W. Nielsen wrote:

> [...]
> overstyring.
>
> De fleste har bare ikke nogen fordel af det - tværtimod.

Det vil jeg ikke give dig ret i qua du har nul chancer med understyring og
1 chance med overstyring (groft set), men lad det nu ligge

> Og så skal man altså lige huske på, at "de fleste" slet ikke kan køre
> bil, IMO.

Don't mention it!

> [...]
> mulige - men også yngre, raske og sunde mænd. Det var en ynk at se på -
> og jeg var faktisk rimelig overrasket over, hvor sløjt det står til.

Tror jeg gerne - ser det hverdag i trafikken hvor jeg må springe for
livet på min EU-scooter (er henvist til den for tiden). Bilister fatter
hat af afstand, fartbedømmelser, vigepligter og generelt snusfornuft.

Jeg kan ikke køre en tur igennem Kolding uden at blive udsat for fare som
kræver min øjeblikkelige indsats.

Sætter jeg mig så bag rattet så oplever jeg det ikke. Bilister holder
tilbage hvor de ville være faret lige ud foran hvis jeg havde været på
2 hjul.

Det er som om en moderne bilist ser rødt når han/hun ser en scooter. De
skal død og pine foran, tæt på osv.

Jeg kan garantere dig for at kører jeg 150 på den scooter så skulle de
død og pine også foran, men ligger jeg med 50 i bil så kan de pludselig
fínt blive bagved... men en EU-scooter så skal ALLE bare foran koste
hvad det vil selv i indfletninger.

En eller anden dag så springer jeg en sikring....

> Jep - jeg er træt af, at min egen bil ikke har et moderne ABS-system. Det
> er uovertruffent.

Enig. Jeg nød det i min gamle ZX'er.

> En ny Golf V bremser fra 100-0 på kun 36 meter - på standard-dæk. Det
> er dælme flot..!!

Nu er jeg ikke så meget inde i bremselængder. Har du noget til
sammenligning?

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-04 23:45

En ny Honda Civic bruger stadig over 40 meter. Der er et brækket ben til
forskel..

--
/Jan W Nielsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-07-04 00:05

Jan W. Nielsen skrev:

> En ny Honda Civic bruger stadig over 40 meter. Der er et brækket ben til
> forskel..

Sådan for sjov.. har du nogen anelse endsige tekst på hvor meget en
Citroën ZX 2,0 8v Volcane fra 1994 bruger fra 100-0 ?

Fra : Ukendt

Dato : 09-07-04 09:34

> Sådan for sjov.. har du nogen anelse endsige tekst på hvor meget en
> Citroën ZX 2,0 8v Volcane fra 1994 bruger fra 100-0 ?

Nej - men mit bud lyder på 41-42 meter - det var pænt på daværende
tidspunkt.

Det kan derimod sagtens være, at ZX´eren ikke procentvist er så meget bagud,
når hastigheden stiger, for de nye biler vinder ved lave hastigheder primært
på lynhurtig elektronik i ABS-systemet.

At de så også i dag har fået nogle meget større skiver (og større egenvægt)
er en anden sag... Hvis den gamle bil også har store skiver ift egenvægt, er
der en større mulighed for, at den bremser godt fra høje hastigheder.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-07-04 11:29

Jan W Nielsen skrev:

> Nej - men mit bud lyder på 41-42 meter - det var pænt på daværende
> tidspunkt.

Okay jeg ved det nemlig ikke. En ting ved jeg dog... jeg prøvede at måle
min bremselængde fra 50-0.

Jeg målte ved at når snuden havde paseret en pæl på landevejen (dem
som der er 10m. imellem) og klampede bremsen så stoppede jeg lige midt
imellem dem. Dvs. 5m fra 50-0

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-07-04 11:36

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.invalid> wrote in message

> [...]
>
> Jeg målte ved at når snuden havde paseret en pæl på landevejen (dem
> som der er 10m. imellem) og klampede bremsen så stoppede jeg lige midt

Kantpælene ?
Der er altså 100m imellem.
Hvilke andre pæle er der ?
Desuden tror jeg ikke på 50-0 på 5m

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-07-04 16:58

Christian B. Andresen skrev:

> Kantpælene ?

De der hvide stolper med reflekser på.

> Der er altså 100m imellem.

Ikke dem her i byen. Vi har nogle lige i udkanten der er 10m. imellem.

> Hvilke andre pæle er der ?

Træer.

> Desuden tror jeg ikke på 50-0 på 5m

Det gjorde jeg heller ikke selv...

Fra : Kim Kristensen

Dato : 09-07-04 00:25

> En ny Honda Civic bruger stadig over 40 meter. Der er et brækket ben til
> forskel..
>
> --
> /Jan W Nielsen

Det jeg lige kunne finde sagde 40,3 kold som varm på Civic mens Golf V
bruger 38,9 kold og 39,2 varm, så udmærkede bremser Golfen har selv om de
fader lidt. De er næsten lige så gode som dem på den nye Astra som bruger
37,3 kold og 37,4 varm.

Civic'en har ikke dårligere eller bedre bremser end så mange andre
kold/varm, 100-0:

Astra (gammel model) - 38,3/39,9
Meriva - 40,0/42,1
307 - 41,0/39,2
Corolla - 41,9/41,2

Alle tal fra Autobild, ny Astra og Golf fra samme test. De sidste fire fra
en samlet gruppetest.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 09-07-04 07:42

> Det jeg lige kunne finde sagde 40,3 kold som varm på Civic mens Golf V
> bruger 38,9 kold og 39,2 varm, så udmærkede bremser Golfen har selv om de
> fader lidt.

At en varm skive bremser en anelse dårligere er ikke decideret fading
(gasser mellem skive og bremseklods pga. varme). Det er blot almindelig
nedsat friktion på grund af en lidt lunere skive. Ofte ser man, at samme
lidt længere bremselængde bevares nedbremsning efter nedbremsning. Ved
fading stiger den helt vildt.

> De er næsten lige så gode som dem på den nye Astra som bruger
> 37,3 kold og 37,4 varm.

Der kan muligvis være te om forskellig dækmonteringer, men i den seneste
test, som jég har læst mellem Astra og Golf (Bilmagasinet), bremsede Golf
bedst af de to - på 36,0 meter.

> Civic'en har ikke dårligere eller bedre bremser end så mange andre
> kold/varm, 100-0:

> Astra (gammel model) - 38,3/39,9
> Meriva - 40,0/42,1
> 307 - 41,0/39,2
> Corolla - 41,9/41,2

Det siger jeg heller ikke - men det er i øvrigt rigtigt at Corolla næsten
altid bremser i den dårlige ende af feltet.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 09-07-04 11:11

> [...]
>
> Det siger jeg heller ikke - men det er i øvrigt rigtigt at Corolla næsten
> altid bremser i den dårlige ende af feltet.

Nej det er da rigtig at dæk underlag og temperatur har en del at gøre med
resultatet, der er også derfor jeg nævner hvilke bremsetests der er lavet "
sammen".

Med venlig hilsen Kim

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-07-04 15:52

> [...]
> resultatet, der er også derfor jeg nævner hvilke bremsetests der er lavet

Nemlig - det er også den test, som jeg skriver.

Men måske kan test-golfen have haft særligt gode dæk på.

Jeg har lige læst een mere - der bremser de lige godt fra 80.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 09-07-04 16:59

> [...]
>
> Men måske kan test-golfen have haft særligt gode dæk på.
>
> Jeg har lige læst een mere - der bremser de lige godt fra 80.

Bortset fra det tror jeg nu at Golf generelt har nogle gode bremser, i denne
test
http://www.bilnorge.no/pdf/2001_-_BILs_TESTER/07-01_Civic+307+Focus+Golf.pdf
slår den (Golf 4) de andre (som alle bruger 29 meter) med 2 meter fra 80-0.
Lidt blandet dækstørrelser, typer og hastighedsratings, men det er
formentlig ikke grunden til 2 meters men måske lidt af den. Hvis du skal se
teksten skal du registrere dig hvilket er meget let, og der kommer intet
spam fra dem.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 10-07-04 00:14

> [...]
> slår den (Golf 4) de andre (som alle bruger 29 meter) med 2 meter fra

Det har de som regel haft. Noget helt andet er, at Golf V´s ESP af stort set
alle kaldes den bedste og hurtigste af alle bilerne i klassen.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-07-04 07:41

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> wrote in message

> En ny Honda Civic bruger stadig over 40 meter. Der er et brækket ben til
> forskel..

Kan man finde en større sammenligning ?

Fra : Elbarto

Dato : 09-07-04 02:49

> [...]

> hat af afstand, fartbedømmelser, vigepligter og generelt snusfornuft.
>
> Jeg kan ikke køre en tur igennem Kolding uden at blive udsat for fare som

Jup har været i nærkontakt med en rød opel kadett .. 1 mdr på sygehuset
værsko

> Sætter jeg mig så bag rattet så oplever jeg det ikke. Bilister holder
> tilbage hvor de ville være faret lige ud foran hvis jeg havde været på
> 2 hjul.

De kan bare komme den næste der snupper ubetinget vigepligt bremser jeg
ikke for håber forden holder

> [...]
> hvad det vil selv i indfletninger.
>
> En eller anden dag så springer jeg en sikring....

Snup deres sidespejl SKDLD.DK Der sker jo normalt intet ved det spejlet
klapper bare ind og billisten får et chok

Det

> Enig. Jeg nød det i min gamle ZX'er.

Hmm Sierraen ville ikk nå fra 100-0 på 36 meter .. ej heller 40

> Nu er jeg ikke så meget inde i bremselængder. Har du noget til
> sammenligning?

Kun en scooter ... 75-0 på under 10 m Suzuki street magic (70kg pure fun)

Elbarto Simpsoniac

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-07-04 11:36

Elbarto skrev:

> Jup har været i nærkontakt med en rød opel kadett .. 1 mdr på
> sygehuset værsko

Kender det godt. Jeg var også 2 uger på sygehuset i mine unge dage.. det
var så mødet med et cykelstativ istedet for...

> Snup deres sidespejl SKDLD.DK Der sker jo normalt intet ved det spejlet
> klapper bare ind og billisten får et chok

Har jeg endnu til gode, men jeg har tilgode at køre op på siden af
bilisten i en kø og knalde hans siderude en (uden den gik i stykker).
Manden på 60 år "fløj" ud af bilen (sjovt så let til bens de kan
være) og svinede mig til og jeg "skulle fanme se at komme ind til siden
jeg havde ikke en skid at gøre midt på vejbanen...".

HAllo mester jeg ligger med 70 i byen... igen... havde det været en bil
med 50 så havde der ingen problemer været men lige netop pga jeg kørte
på scooter så var fanden løs. Han skulle absolut forbi - det kom han
også jeg var ved at vælte pga. mit sidespejl snittede hans side på
bilen.

Da jeg så forsøgte at overhale (han kørte nemlig ikke stærkt han
skulle bare forbi koste hvad det ville) så trak han ind foran og da jeg
prøvede den anden vej trak han tilbage og KLAMPEDE bremsen så jeg nær
havde knaldet op i ham.

Efter episoden forsvandt han i horisonten (jeg kunne ikke følge med), men
ser jeg ham så følger jeg ham lige til døren og får ham forklaret at
prøver han det stunt en gang til så vanker der.

> Kun en scooter ... 75-0 på under 10 m Suzuki street magic (70kg pure fun)

Hehe det skal jeg lige afprøve på min Speedfight 2...

PS: Er du fra Kolding?

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 09-07-04 11:44

Elbarto faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

[...]

> Snup deres sidespejl SKDLD.DK Der sker jo normalt intet ved det spejlet
> klapper bare ind og billisten får et chok

Man bliver bare så forskrækket når man rammer et mærke hvor de ikke klapper
ind ;)

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

Besøg IRC'erne på #dk.fritid.bil @ QuakeNet
Se også http://irc.dkfritidbil.dk/ for mere info

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-07-04 16:59

Henrik Bøgh skrev:

> klapper ind ;)

Så får den en lidt hårdede så spejlet knalder istykker. Kan ske
bilisten får mere respekt for de andre på vejen så?

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 10-07-04 07:25

Martin Johansen [6000] faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

> Så får den en lidt hårdede så spejlet knalder istykker. Kan ske
> bilisten får mere respekt for de andre på vejen så?

Jow. Men hvis man forventer det klapper sammen bliver man altså pænt
overrasket. Og med en almindelig hånd er man ikke sikker på at spejlet
ryger - tilgengæld kan man godt få ondt i hånden.... har jeg hørt :)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-07-04 11:21

Henrik Bøgh skrev:

> Jow. Men hvis man forventer det klapper sammen bliver man altså pænt
> overrasket. Og med en almindelig hånd er man ikke sikker på at spejlet
> ryger - tilgengæld kan man godt få ondt i hånden.... har jeg hørt :)

Hehe.. altid godt man "har hørt" sådan noget

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 10-07-04 11:40

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.invalid> skrev :

>Så får den en lidt hårdede så spejlet knalder istykker. Kan ske
>bilisten får mere respekt for de andre på vejen så?

Kender en dum knallerist der ville lave det stunt - desværre for ham,
var sideruden åben, og billisten vaks nok til at gribe fat i - og
holde fast i vedkommendes hånd. Gæt selv resten !

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-07-04 13:21

jan skrev:

> Kender en dum knallerist der ville lave det stunt - desværre for ham, var
> sideruden åben, og billisten vaks nok til at gribe fat i - og holde fast
> i vedkommendes hånd. Gæt selv resten !

Hehe lige til en B-film.

Men... hvorfor lavede knalleristen det stunt? Mon ikke bilisten selv var
skyld i det og netop fortjente det?

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 10-07-04 13:44

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.invalid> skrev :

>Hehe lige til en B-film.

Jep

>Men... hvorfor lavede knalleristen det stunt? Mon ikke bilisten selv var
>skyld i det og netop fortjente det?

Nope - når jeg skriver "en dum knallerist" er det fordi jeg tit ser
den tåsk, fise rundt på sin iøvrigt brandulovlige knallert

Sceancen omtalt, var et sted hvor knalleristen glemte, at også
vigepligter gælder knallerter .... det blev han åbenbart fornærmet
over at blive belært om.

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-07-04 13:59

jan skrev:

> Nope - når jeg skriver "en dum knallerist" er det fordi jeg tit ser den
> tåsk, fise rundt på sin iøvrigt brandulovlige knallert

OK.

> Sceancen omtalt, var et sted hvor knalleristen glemte, at også
> vigepligter gælder knallerter .... det blev han åbenbart fornærmet
> over at blive belært om.

Cool - det jo på rette plads at han fik en lærestreg.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 10-07-04 17:19

jan@fedtegreven.dk wrote:

> Sceancen omtalt, var et sted hvor knalleristen glemte, at også
> vigepligter gælder knallerter .... det blev han åbenbart fornærmet
> over at blive belært om.

Det sædvanlige sted i St. Heddinge hvor du ynder at skræmme livet
af folk eller har du fornyet dig??

--
Hygge..
Thomas

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 10-07-04 19:04

Thomas Strandtoft <thomas@carftp.com> skrev :

>Det sædvanlige sted i St. Heddinge hvor du ynder at skræmme livet
>af folk eller har du fornyet dig??

Her ! Tag lige en glemmepille ;)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 10-07-04 14:42

jan@fedtegreven.dk faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

[...]

> Kender en dum knallerist der ville lave det stunt - desværre for ham,
> var sideruden åben, og billisten vaks nok til at gribe fat i - og
> holde fast i vedkommendes hånd. Gæt selv resten !

Det kan jeg egentlig godt forestille mig har gjort lidt undt på
knallertisten - men hvad værre er - at det også kan have givet buler/ridser
i bilen når knallerten væltede.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 09-07-04 12:00

"Jan W. Nielsen" wrote:

> Det kan godt være, du kan tumle den - og jeg afviser heller ikke, at der kan
> ligge en sikkerheds-gevinst i mere neutral styring - eller i direkte
> overstyring.

Tak..

> [...]
> mulige - men også yngre, raske og sunde mænd. Det var en ynk at se på - og
> jeg var faktisk rimelig overrasket over, hvor sløjt det står til.

Blev disse mennesker reddet af biler der understyrede eller var
det dømt til at mislykkes uanset hvad??

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-07-04 15:54

> Blev disse mennesker reddet af biler der understyrede eller var
> det dømt til at mislykkes uanset hvad??

Jeg tror, der var dømt bummelum uanset hvad..

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 09-07-04 17:32

Jan W Nielsen wrote:

> Jeg tror, der var dømt bummelum uanset hvad..

Lol, okay.. Hvis nu ellers man kan bruge de mennesker som
repræsentative for "den almindelige dansker", så mener jeg det
støtter mit argument om at man lige så godt kan sætte bilerne op
så øvede bilister har en chance (neutralt til hjælpsomt
overstyrende), da folk uden evner under alle omstændigheder ender
med at sætte bilen i grøften..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 10-07-04 00:15

> [...]
> så øvede bilister har en chance (neutralt til hjælpsomt
> overstyrende), da folk uden evner under alle omstændigheder ender

Hmm... Ja, dér fik du mig vist..

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 10-07-04 08:49

Jan W Nielsen wrote:

> Hmm... Ja, dér fik du mig vist..

Hvem ved, måske eksperternes udtalelse om at understyring er
sikrere end overstyring kan skyldes, at det er bedre at tage den
med snuden først ned i grøften (airbags, støddeformerbare zoner,
etc) end det er at tage den sidelæns eller baglæns??

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 10-07-04 09:09

> [...]
> med snuden først ned i grøften (airbags, støddeformerbare zoner,
> etc) end det er at tage den sidelæns eller baglæns??

Måske - men en af de ting, som Havarikommissionen for Vejtrafik Ulykker
fandt ud af (da den for ikke så lang tid siden lavede dybdeanalyserne af
alvorlige motorvejsulykker herhjemme), var at netop panikreaktioner med
overdrevne rat-korrektioner var et af de største problemer overhovedet. De
fleste flår faktisk i rattet, så bilen begynder at slå flik-flakker.

Jeg tror simpelthen, at bilfabrikanterne har lavet bilerne, så de på mange
måder sluger de overdrevne ratbevægelser i understyring - og at de
"almindelige mennesker" derfor nok sparer "noget risiko" på det parameter -
men at andre mere rutinerede må betale lidt ved ikke at have bilen, der
styrer så tæt på den mulige neutrale grænse som muligt.

Nu lægger producenterne bilerne tættere op af grænsen - måske fordi det
giver roser i pressen, der i dag oftere selv legere racerkørere.

Kan du huske, hvor det var, at en (så vidt jeg husker) fremtrædende
motorjournalist kritiserede en ellers rost bil "med "de moderne egenskaber)
for at kunne overraske folk - specielt i regnvejr.

Jeg tror, bilen var en Focus C-max, og at det var en svensk motorjournalist,
der rejste spørgsmålet... (??)

--
/Jan W Nielsen

Fra : Olesen

Dato : 10-07-04 09:16

> Kan du huske, hvor det var, at en (så vidt jeg husker) fremtrædende
> motorjournalist kritiserede en ellers rost bil "med "de moderne
egenskaber)
> for at kunne overraske folk - specielt i regnvejr.

Sådan kan man vel altid finde fejl
ved en given bilmodel.
Det drejer sig blot om at fnde en journalist,
som har set sig en torn i øjeg på en bestemt model.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 10-07-04 11:10

> Sådan kan man vel altid finde fejl
> ved en given bilmodel.
> Det drejer sig blot om at fnde en journalist,
> som har set sig en torn i øjeg på en bestemt model.

Jeg tror nu ikke at Robert Collin er Ford-hader, det var manden der påpegede
farligheden ved Mercedes A-Klasse og de fleste kan nok huske hvad der skete
ved det.

Nordmændene giver ham ret i noget af det han siger, det kan læses her
http://www.dinside.no/php/art.php?id=105084

Med venlig hilsen Kim

Fra : Olesen

Dato : 10-07-04 12:15

> [...]
påpegede
> farligheden ved Mercedes A-Klasse og de fleste kan nok huske hvad der

Mig bekendt er de fleste biler 'usikre' på våd/glattere bane.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 10-07-04 12:35

> Mig bekendt er de fleste biler 'usikre' på våd/glattere bane.

Men det rokker jo ikke ved, at manden måske har en pointe.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 10-07-04 12:52

> [...]
> påpegede
> skete
>
> Mig bekendt er de fleste biler 'usikre' på våd/glattere bane.

Sandt nok, ham Robert mener bare at C-Max er værre end de fleste. Du kan
selv se hvad han skriver her
http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,434796,00.html og her
http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,348613,00.html og her
http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,461468,00.html om du så vil
tro på dem er jo helt op til dig.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 10-07-04 15:38

Kim Kristensen wrote:

> Nordmændene giver ham ret i noget af det han siger, det kan læses her
> http://www.dinside.no/php/art.php?id=105084

De skriver bla.:

"Slipper brått
Men når bakparten først slipper, så slipper det brått og friskt -
der har Collin et poeng. C-Max har med andre ord en ganske skarp
slippgrense og gir få forvarsler om hva som er i ferd med å skje."

Mine holdninger i tråden her ang. styring har hele tiden været at
bilen bør være "neutral til hjælpsomt overstyrende", dvs. med en
overstyring der kommer forudsigeligt og i en hastighed der er til
at fange. Det lyder ikke på artiklen som om at C-Max er en
repræsentant for det, jeg er ihvertfald ikke fortaler for at
pludselig overstyring er en sikkerhed..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 10-07-04 12:34

> Sådan kan man vel altid finde fejl
> ved en given bilmodel.

Jep - men som jeg husker artiklen, rettede kritikken sig også imod hele
"modelunet".

> Det drejer sig blot om at fnde en journalist,
> som har set sig en torn i jeg på en bestemt model.

Det havde han nu ikke, som jeg husker det. Men han havde måske en pointe.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 10-07-04 11:06

> [...]
> for at kunne overraske folk - specielt i regnvejr.
>
> Jeg tror, bilen var en Focus C-max, og at det var en svensk

Det var Robert Collin fra Aftonbladet der har skrevet 2-3 artikler om det,
jeg mener at der links i andre tråde til dem.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 10-07-04 12:39

> Det var Robert Collin fra Aftonbladet der har skrevet 2-3 artikler om det,
> jeg mener at der links i andre tråde til dem.

Ok, tak...

--
/Jan W Nielsen

Fra : Mogens

Dato : 10-07-04 11:15

On Sat, 10 Jul 2004 10:09:07 +0200, "Jan W Nielsen"
> [...]

>overdrevne rat-korrektioner var et af de største problemer overhovedet. De
>fleste flår faktisk i rattet, så bilen begynder at slå flik-flakker.

Typisk dansk - finder en anden konklusion end "udlandet".
Dér fandt man ud af, at langt de fleste drivere bremser alt for lidt
fra STARTEN af opbremsningen, hvorfor bremseassistenten blev opfundet

Mvh...

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 10-07-04 12:41

De

> Typisk dansk - finder en anden konklusion end "udlandet".

Det tror jeg nu ikke - i denne sammenhæng i hvert fald.

Den store motorvejsundersøgelse er i øvrigt interessant, fordi det er første
gang, man mange gange i træk "har stået på hovedet" i vraget og på selve
ulykkesscenen, som om det var en anden fly-ulykke, som man efterforskede.

> Dér fandt man ud af, at langt de fleste drivere bremser alt for lidt
> fra STARTEN af opbremsningen, hvorfor bremseassistenten blev opfundet

De to ting har intet med hinanden at gøre. Begge dele er rigtigt.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Mogens

Dato : 10-07-04 17:55

On Sat, 10 Jul 2004 13:40:53 +0200, "Jan W Nielsen"

>De to ting har intet med hinanden at gøre. Begge dele er rigtigt.

Hvilke 2 ting?

Hvis du mener indholdet i min posting, har du netop givet udtryk for
een af dine største fejltagelser.

Mvh...

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 10-07-04 18:15

> Hvilke 2 ting?

At havarikommisionen i Danmark, der er en samling af eksperter fra
forskellige organisationer, har fundet ud af, at overdrevne rat-korrektioner
er et problem, og at (I udlandet, red.) fandt man ud af, at langt de fleste
drivere bremser alt for lidt
fra STARTEN af opbremsningen, hvorfor bremseassistenten blev opfundet

Begge dele er rigtige - bilister træder ikke bremsepedalen i bund, når der
er behov for det og de flår nogle gange for meget i rattet, når bilen skal
rettes op.

Der er derfor ikke rigtig basis for at sige: "Typisk dansk - finder en anden
konklusion end "udlandet", som jeg lige forstår det.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 10-07-04 15:23

Jan W Nielsen wrote:

> [...]
> overdrevne rat-korrektioner var et af de største problemer overhovedet. De
> fleste flår faktisk i rattet, så bilen begynder at slå flik-flakker.

Det tror jeg gerne, det er min opfattelse at alt for få har nogen
som helst anelse om hvordan deres bil opfører sig i en
paniksituation..

> Jeg tror simpelthen, at bilfabrikanterne har lavet bilerne, så de på mange
> måder sluger de overdrevne ratbevægelser i understyring - og at de

Jeg synes det er lidt den med hønen og ægget, sætter fabrikanterne
bilerne op til understyring fordi folk overdriver brugen af rattet
eller overdriver folk brugen af rattet fordi lortet understyrer og
ikke vil dreje??

I den her paniksituation hvor man har brug for at køre udenom et
eller andet, der er det ikke fedt at mærke at bilen ikke drejer
nok. En almindelig reaktion kan være at dreje endnu mere på rattet
og når det heller ikke virker får den som sidste udvej et tråd på
bremsen. Opbremsningen flytter vægten frem på forhjulene (som står
"på tværs"), pludselig drejer bilen langt mere end ønsket og du
har starten på den flik-flak haverikommisionen ser.

I en bil der styrer neutralt og vitterligt gør som folk ønsker med
rattet, har jeg svært ved at tro på at folk vil dreje langt mere
på rattet end de har brug for. De kan stadig godt have for
voldsomme bevægelser og gøre det svært for dæk og dæmpere at følge
med, men alt andet lige må det være sikrere at bilen følger
førerens anvisninger i stedet for selv at vælge "ligeud"..

> [...]
> for at kunne overraske folk - specielt i regnvejr.
>
> Jeg tror, bilen var en Focus C-max, og at det var en svensk motorjournalist,

Det siger mig ikke lige noget, men jeg hører gerne mere hvis du
finder det..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Kim Kristensen

Dato : 08-07-04 18:09

> Se http://www.hi-speed.dk/2phpBB/viewtopic.php?t=7857
>
> /Peter

Det er vel en sportslig diesel i forhold til andre Fabia'er eller andre
dieselbiler, det er Mini'en der er den sportslige og Fabia'en i denne test
den hurtigste på en flyvende omgang.

Med venlig hilsen Kim