"G.B." <nonono@nospam.invalid.com> wrote in message news:<40ed1cdd$0$153
> Er der bestemte mærker som er specielt driftssikre, og er der nogen mærker,
> man for alt i verden skal undgå? Hos hvilke mærker er reservedelene til at
> betale?
>
Jein (for nu at bruge et godt tysk ord). De japanske mærker (Honda,
Toyota, Nissan) har et godt ry mht drifsikkerhed, men al den slags
dækker over stor variation mellem de enkelte biler. Hvis du læser
engelsk kan du få et overblik på
www.parkers.co.uk; du skal dog ikke
tage det som den endelige sandhed. Husk at Vauxhall = Opel.
Jeg har børt fra folk der levede af at handle biler, at var der ikke
rust på en gammel Toyota, så var der sjældent noget galt med den.
> Jeg ved godt at det er stik-umuligt at sige noget om brugte biler, men jeg
> er også kun ude efter hints og erfaringer jeg kan bruge som
> førstegangskøber.
Rust er langt det værste problem i den prisklasse du ser på. Derfor
ville jeg nok undgå Opel, men jeg kan heller ikke lide dem alligevel
(det _er_ subjektivt).
Få ejere og dokumentation for vedligehold er gode tegn - hvis det (+
rust) er i orden ville jeg ikke bekymre mig om høje km. Find evt. en
mekaniker og stik ham 500,- for at gennemgå bilen.
Prøv om du sidder godt i bilen. Jeg er 190, og har endnu ikke siddet
godt i en Toyota.
God fornøjelse...
/Martin
PT Accord 2.0, 94, 288000 (rigtig god)
Tidl. Citroen ZX 1.4, 94, 136000 (noget skrammel)
Tidl. Peugeot 309 1.3, 87 210000 (god)
Tidl. Ford Sierra 1.6 83 180000 (sløv, pålidelig, rustede)