Førstegangskøb - råd ønskes
Fra : G.B.

Dato : 08-07-04 11:07

Hej gruppe!

Jeg skal til at købe min første bil, og har tænkt mig noget brugt til en
20-30.000 kr. - benzin. Den skal mest bruges til privat bykørsel (ingen
børn) og en lejlighedsvis tur "på landet".

Er der bestemte mærker som er specielt driftssikre, og er der nogen mærker,
man for alt i verden skal undgå? Hos hvilke mærker er reservedelene til at
betale?

Jeg ved godt at det er stik-umuligt at sige noget om brugte biler, men jeg
er også kun ude efter hints og erfaringer jeg kan bruge som
førstegangskøber.

--
The individual is the smallest minority.
Med venlig hilsen

Fra : Peter C.

Dato : 08-07-04 11:28

"G.B." <nonono@nospam.invalid.com> skrev i en meddelelse
> [...]
mærker,
> man for alt i verden skal undgå? Hos hvilke mærker er reservedelene til at

Vælg noget der går 13 på dusin´et af (f.eks. Opel Kadett, Toyota Corolla
eller VW Golf )

- Stor udbud...meget at vælge imellem og relativt nemt af vurdere om prisen
er OK
- Gode muligheder for at skaffe (billige) reservedele enten brugte eller nye
(Onkel Høyer har ikke til alle biler, kun til de mest gængse mærker)
- Mange "lidelsesfæller" .... nemt at skaffe råd og vejledning om netop
din bil.

MVH Peter C:\

Fra : G.B.

Dato : 08-07-04 12:43

"Peter C." <pc@FJERNDETTEtping.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> eller nye (Onkel Høyer har ikke til alle biler, kun til de mest gængse
> mærker) - Mange "lidelsesfæller" .... nemt at skaffe råd og

Det lyder jo fornuftigt - det er da et råd man kan bruge til noget! Tak!

Fra : Bo Christensen

Dato : 08-07-04 12:01

Hej,
og husk at BT bilsalg i københavnstrup gerne snyder
nybegyndere, en Golf III (har selv en) er en fin bil, god
pris på reservedele og reperation, samt en fin benzin-økonomi
/bo

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-07-04 12:20

On Thu, 08 Jul 2004 13:01:23 +0200, Bo Christensen wrote:

> Hej,
> og husk at BT bilsalg i københavnstrup gerne snyder nybegyndere, en Golf
> III (har selv en) er en fin bil, god pris på reservedele og reperation,
> samt en fin benzin-økonomi /bo

Men de fåes vist ikke til 20-30kilo med mindre man søger en svinegrim og
dårlig holdt udgave som nærmest falder fra hinanden?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : G.B.

Dato : 08-07-04 12:38

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.invalid> skrev i meddelelsen

> Men de fåes vist ikke til 20-30kilo med mindre man søger en svinegrim
> og dårlig holdt udgave som nærmest falder fra hinanden?

Der kunne måske kastes ekstra ti kilo oveni...?

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-07-04 14:01

On Thu, 08 Jul 2004 11:37:36 +0000, G.B. wrote:

> "Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.invalid> skrev i meddelelsen

> Der kunne måske kastes ekstra ti kilo oveni...?

40kilo i alt? Skal man ikke næsten op i 60kilo for, at finde en fornufter
3'er?

Fra : G.B.

Dato : 08-07-04 12:37

"Bo Christensen" <bo@anet(slet).dk> skrev i meddelelsen

> og husk at BT bilsalg i københavnstrup gerne snyder
> nybegyndere, en Golf III (har selv en) er en fin bil, god
> pris på reservedele og reperation, samt en fin benzin-økonomi
> /bo

Tak for tipset - hvad skal man slippe for sådan en i nogenlunde ordentlig
stand?

Fra : Niels Skaaning

Dato : 08-07-04 12:37

> [...]
>
> Jeg ved godt at det er stik-umuligt at sige noget om brugte biler, men jeg
> er også kun ude efter hints og erfaringer jeg kan bruge som

Jeg har da en Citroën XM 3,0 V6 Prestige fra ´90, jeg gerne vil af med.

NS

Fra : Deaster

Dato : 08-07-04 13:42

Niels Skaaning wrote:

> "G.B." <nonono@nospam.invalid.com> skrev i en meddelelse

> mærker,

> Jeg har da en Citroën XM 3,0 V6 Prestige fra ´90, jeg gerne vil af
> med.

Overså du ikke den skulle være driftsikker ?

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Martin S?rensen

Dato : 08-07-04 14:51

"G.B." <nonono@nospam.invalid.com> wrote in message news:<40ed1cdd$0$153
> Er der bestemte mærker som er specielt driftssikre, og er der nogen mærker,
> man for alt i verden skal undgå? Hos hvilke mærker er reservedelene til at
> betale?

Jein (for nu at bruge et godt tysk ord). De japanske mærker (Honda,
Toyota, Nissan) har et godt ry mht drifsikkerhed, men al den slags
dækker over stor variation mellem de enkelte biler. Hvis du læser
engelsk kan du få et overblik på www.parkers.co.uk; du skal dog ikke
tage det som den endelige sandhed. Husk at Vauxhall = Opel.

Jeg har børt fra folk der levede af at handle biler, at var der ikke
rust på en gammel Toyota, så var der sjældent noget galt med den.

> Jeg ved godt at det er stik-umuligt at sige noget om brugte biler, men jeg
> er også kun ude efter hints og erfaringer jeg kan bruge som
> førstegangskøber.

Rust er langt det værste problem i den prisklasse du ser på. Derfor
ville jeg nok undgå Opel, men jeg kan heller ikke lide dem alligevel
(det _er_ subjektivt).

Få ejere og dokumentation for vedligehold er gode tegn - hvis det (+
rust) er i orden ville jeg ikke bekymre mig om høje km. Find evt. en
mekaniker og stik ham 500,- for at gennemgå bilen.

Prøv om du sidder godt i bilen. Jeg er 190, og har endnu ikke siddet
godt i en Toyota.

God fornøjelse...

/Martin

PT Accord 2.0, 94, 288000 (rigtig god)
Tidl. Citroen ZX 1.4, 94, 136000 (noget skrammel)
Tidl. Peugeot 309 1.3, 87 210000 (god)
Tidl. Ford Sierra 1.6 83 180000 (sløv, pålidelig, rustede)