Vær hurtige? Vil i ikke nok? Snøft :-(
Fra : Troels [around 9000]

Dato : 07-07-04 21:30

Hejsa,

Har fået et mikroskopisk hul i en af kølerribberne. Det er så lidt, at man
godt kan køre ca. 20-30 km uden at det bliver kritisk med vandstanden i
køleren - men det er lidt irriterende da jeg skal på langtur til mekkeren i
morgen. Nogen der kan svare mig på, om jeg kan fise i Biltema og købe noget
kølercement til kr. 19,90, og hælde på bilen, sammen med noget vand, og så
tøffe videre med det samme - og så det holder en dags tid eller 2, til jeg
får fat i en anden køler? eller skal jeg død og kritte holde og vente 2 døgn
på at skidtet størkner?

Håber I kan hjælpe mig - det haster lidt!

// Troels

Fra : Mette&Peter

Dato : 07-07-04 21:43

ja det kan du gøre uden problemer - og det er ikke en gang sikkert at du får
brug for en ny køler - mit råd er at du prøver det og venter og ser tiden
an. Det er jo ikke værre end at du skal have en dynk vand med i bilen
såfremt du taber. Så bare hold øje med temeperaturmåleren, og så længe den
holder sig i et fornuftigt leje laver du ingen skader.

Du kan vist også købet noget på tankstationer - andre siger at æggehvide
også kan køre tricket.

Husk at passe på køleren når den er varm - vandet er kogende

Peter

Fra : JBH

Dato : 07-07-04 22:10

"Troels [around 9000]" <trol@FJERNaats.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
døgn
> på at skidtet størkner?
>
> Håber I kan hjælpe mig - det haster lidt!

Hvis du kan, så undgå endelig det der "kølertætner cement" det sætter sig
alle mulige steder i motoren og i varmeapparatet. Hvis det er trykkølesystem
kan man ofte mindske vandtabet ved at lade være med at skrue påfyldnings
studsen på køleren.

Vigtigst af alt... Hold øje med temperaturen...Du risikerer at ødelægge dit
topstykke. Viserindikatoren viser nødvendigvis ikke motortemperaturen, især
ikke hvis ikke der vand nok til at cirkulere rundt i systemet.
Du kunne evt. bruge varmeapparatet som indikator. Fuld knald på varmen og så
længe der kommer masser af varme ud, ved du også at vandet cirkulerer og du
fjerner varme fra motoren.

Kør forsigtigt.

mvh
JBH

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 08-07-04 08:38

> [...]
> døgn
> på at skidtet størkner?
>
> Håber I kan hjælpe mig - det haster lidt!

Jeg har dårlig erfaring med det der kølertætningspjat, det stoppede totalt
systemt på min tidligere Golf II, der skulle jeg have køleren af og så spule
systemet i LAAAAAANG tid med en haveslange før der var ordentligt
gennemgang, men derefter og med den nye køler, fungerede kølesystemet langt
bedre end da jeg købte det, en sand fornøjelse at køre i bilen derefter, der
var godt nok meget snask i de kølekanaler, så mit råd til dig hvis du kan
komme til det, er at gennemspule det hele 100% rent og derefter smide en ny
køler på, samt den rigtige mængde køler/vand blanding, så bliver du glad
igen, udluftningen kan tage lidt tid alt efter bilmærke.

Mvh
Jacob

Fra : Kim

Dato : 08-07-04 11:07

> [...]
døgn
> på at skidtet størkner?
>
> Håber I kan hjælpe mig - det haster lidt!

Jeg har nu selv et par gange haft uheld'et med lidt små huller i
kølersystemet, og altid kunnet afhjælpe det med et æg eller 2
Det har aldrig været anledning til problemer af nogen art (tilstopning eller
lign.)
Fremgangs måden jeg benytter er ganske enkel;
1. Rør et æg ud i et glas (blomme og hvide) og hæld det i systemet. (benyt 2
æg hvis det er et stort hul)
2. Kør en god lang tur, så køler systemet bliver godt gennemvarmt (hold nu
øje med temperaturen)
3. Fyld efter med kølervædske hvis nødvendigt

Jeg har som sagt aldrig oplevet problemer ved at gøre som beskrevet, med
giver naturligvis ikke nogen form for garanti. (hvis nogen har haft dårlige
erfaringer med metoden vil jeg gerne lige høre om det)
Hav også i mente at der kun er tale om en reperation som i følge min
erfaring "kun" holder i en 3~4 år.

M.v.h.
Kim

Fra : Eg Egemarke

Dato : 11-07-04 19:21

Jeg har med stor succes brugt Stødt engefær !! 2 breve i og det tætner selv
ret store huller og da det er organisk "forsvinder" det inde fra motoren
efter en tid så man slipper for pumper mm der bliver "cementeret" til
Dette er IKKE en Joke det virker fornemt !!
Og er billigt

--
MvH Eg Egemarke

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265