/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
2 lamper lyser - generator problem?
Fra : Dennis Meng


Dato : 07-07-04 20:31

Hej,

Jeg har 2 "servicelamper" der lyser i instrumentbrættet.
Det ene er et ikon for Batteri, og det andet ligner et ikon for Lys - disse
to lyser samtidig, når jeg kører med under 4500 omdrejninger.
Kommer jeg op på 4500 omdrejninger eller over, så slukkes de samtidig.

Bilen er lige kommet fra værksted, hvor jeg fik skiftet bremseskive og
kaliber - efter besøg er den begyndt at lyse, hvorfor bilen blev kørt
retur og de konkluderer at generatoren fejler "delvist", da den kun lader
med 12 volt istedet for 24volt vist nok.

Øhh....
jeg stoler egenligt på værkstedet der.
men jeg synes godt nok at det sker MEGET pudsigt! - kan dog ikke se hvad
bremseskive/kaliber har med de her lamper at gøre.....
men men men...

spørgsmålet er så - er der nogen der kender disse symptomer og kan sige om
det ER generatoren, eller det måske er noget andet der lige nemt kan fikses?
for en ny generator inkl, montering er knap 2500 kr.......

håber nogen kan være til hjælp her

/Dennis



 
 
Dennis Meng (07-07-2004)
Kommentar
Fra : Dennis Meng


Dato : 07-07-04 20:40

I øvrigt så kører mine vinduesviskere også pludseligt med kun ca. halv fart
af normalt....... hvis den info kan bruges til noget??


"Dennis Meng" <dennis.fjerndette@dpnet.dk> wrote in message
news:40ec4f72$0$308$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej,
>
> Jeg har 2 "servicelamper" der lyser i instrumentbrættet.
> Det ene er et ikon for Batteri, og det andet ligner et ikon for Lys -
disse
> to lyser samtidig, når jeg kører med under 4500 omdrejninger.
> Kommer jeg op på 4500 omdrejninger eller over, så slukkes de samtidig.
>
> Bilen er lige kommet fra værksted, hvor jeg fik skiftet bremseskive og
> kaliber - efter besøg er den begyndt at lyse, hvorfor bilen blev kørt
> retur og de konkluderer at generatoren fejler "delvist", da den kun lader
> med 12 volt istedet for 24volt vist nok.
>
> Øhh....
> jeg stoler egenligt på værkstedet der.
> men jeg synes godt nok at det sker MEGET pudsigt! - kan dog ikke se hvad
> bremseskive/kaliber har med de her lamper at gøre.....
> men men men...
>
> spørgsmålet er så - er der nogen der kender disse symptomer og kan sige om
> det ER generatoren, eller det måske er noget andet der lige nemt kan
fikses?
> for en ny generator inkl, montering er knap 2500 kr.......
>
> håber nogen kan være til hjælp her
>
> /Dennis
>
>



Olesen (07-07-2004)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 07-07-04 20:47


"Dennis Meng" <dennis.fjerndette@dpnet.dk> skrev i en meddelelse
news:40ec4f72$0$308$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej,
>
> Jeg har 2 "servicelamper" der lyser i instrumentbrættet.
> Det ene er et ikon for Batteri, og det andet ligner et ikon for Lys -
disse
> to lyser samtidig, når jeg kører med under 4500 omdrejninger.


Det er et kendt fænomen på Lada Samara.
Det er dårlige stikforbindelser til den såkaldt
"ellird-boks" som tar' sig af ladespændingen...



Dennis Meng (07-07-2004)
Kommentar
Fra : Dennis Meng


Dato : 07-07-04 20:54

>
>
> Det er et kendt fænomen på Lada Samara.
> Det er dårlige stikforbindelser til den såkaldt
> "ellird-boks" som tar' sig af ladespændingen...
>

hmm... ok, så skal jeg lige finde en der kan fortælle mig hvilke stik hvor
henne i mazdaen jeg skal kigge (mazda 323f 1,8i årgang 90)
kunne jo måske være det samme, hvor et stik har rystet sig løs i iveren på
værkstedet på at banke de rustne kalibre af eller noget....




Olesen (07-07-2004)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 07-07-04 20:58


"Dennis Meng" <dennis.fjerndette@dpnet.dk> skrev i en meddelelse
news:40ec54cf$0$256$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> >
> >
> > Det er et kendt fænomen på Lada Samara.
> > Det er dårlige stikforbindelser til den såkaldt
> > "ellird-boks" som tar' sig af ladespændingen...
> >
>
> hmm... ok, så skal jeg lige finde en der kan fortælle mig hvilke stik hvor
> henne i mazdaen jeg skal kigge (mazda 323f 1,8i årgang 90)
> kunne jo måske være det samme, hvor et stik har rystet sig løs i iveren på
> værkstedet på at banke de rustne kalibre af eller noget....

Hehe..nå en Mazda.....-kender jeg desværre ikke noget til.



Dennis Meng (07-07-2004)
Kommentar
Fra : Dennis Meng


Dato : 07-07-04 21:04

>
> Hehe..nå en Mazda.....-kender jeg desværre ikke noget til.
>

hehe.... øv!
er løsningen på lada'en at få samlet stikkene ordenligt, eller skal der
skiftes noget etc.??
i øvrigt, hvad er denne "ellirdboks" ???



jan@fedtegreven.dk (07-07-2004)
Kommentar
Fra : jan@fedtegreven.dk


Dato : 07-07-04 21:15

"Dennis Meng" <dennis.fjerndette@dpnet.dk> skrev :

>i øvrigt, hvad er denne "ellirdboks" ???
^^^^^

drilleboks ;)

Hvis dit værksted mener den kun lader med 12 volt, istedet for de 24
volt ..... skal du nok finde et andet værksted - hurtigt ;)


--
jan@Fedtegreven.dk

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Dennis Meng (07-07-2004)
Kommentar
Fra : Dennis Meng


Dato : 07-07-04 21:27

>
> drilleboks ;)
>
> Hvis dit værksted mener den kun lader med 12 volt, istedet for de 24
> volt ..... skal du nok finde et andet værksted - hurtigt ;)

Hmm... hvorfor? det kan måske ikke lade sig gøre, at den kun lader med 12
volt? eller forsøger herpå.... det var i hvert fald noget med den ikke
lader, da den skal lade med 24 volt eller sådan?

Har nada forstand på det, såeh..... lidt forklaringer ville være en rar
ting også.

har mazda en drilleboks?? hehe



jan@fedtegreven.dk (07-07-2004)
Kommentar
Fra : jan@fedtegreven.dk


Dato : 07-07-04 21:36

"Dennis Meng" <dennis.fjerndette@dpnet.dk> skrev :

>Har nada forstand på det, såeh..... lidt forklaringer ville være en rar
>ting også.

Fair nok - den skal lade med omkring 13.8 volt - 24 volt systemer
bruges typisk kun på lastbiler/busser/store terrængående ......





--
jan@Fedtegreven.dk

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Jakob Jeppesen (07-07-2004)
Kommentar
Fra : Jakob Jeppesen


Dato : 07-07-04 21:31

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse news:5bmoe0l0tc3q8egiq4sbol9mop849sa1s9@dtext.news.tele.dk...
>
> Hvis dit værksted mener den kun lader med 12 volt, istedet for de 24
> volt ..... skal du nok finde et andet værksted - hurtigt ;)
>

Jeg synes du mangler at fortælle Dennis hvorfor han skal finde et andet
værksted! - nu kan jeg jo så gøre det i stedet for ....

Generatoren skal lade med noget i størrelsesordenen 13.5-14-5 V for
at kunne lade et 12V batteri helt op. Oftest stiger ladespændingen lidt
ved omdrejninger over tomgang, men det er næppe noget du vil kunne
mærke.

Ang. dine (Dennis') symptomer med langsomme viskere osv, så tror
jeg også generatoren er defekt (næsten da - siden den tilsyneladende lader
fint over 4500 rpm). Jeg har haft nogenlunde samme problem - generatoren
holdt i ca.½ år efter det startede og valgte naturligvis at stå helt af en
sen nattetime på motorvejen i snestorm

/Jakob



Dennis Meng (07-07-2004)
Kommentar
Fra : Dennis Meng


Dato : 07-07-04 21:48

>
> Jeg synes du mangler at fortælle Dennis hvorfor han skal finde et andet
> værksted! - nu kan jeg jo så gøre det i stedet for ....
>
> Generatoren skal lade med noget i størrelsesordenen 13.5-14-5 V for
> at kunne lade et 12V batteri helt op. Oftest stiger ladespændingen lidt
> ved omdrejninger over tomgang, men det er næppe noget du vil kunne
> mærke.
>
> Ang. dine (Dennis') symptomer med langsomme viskere osv, så tror
> jeg også generatoren er defekt (næsten da - siden den tilsyneladende lader
> fint over 4500 rpm). Jeg har haft nogenlunde samme problem - generatoren
> holdt i ca.½ år efter det startede og valgte naturligvis at stå helt af en
> sen nattetime på motorvejen i snestorm
>
Aha - på den måde!
Jamen så er jeg lidt med.....

Dvs. at hvis den lader med 12volt, så kan den godt være defekt, når jeg nu
også har disse symptomer - eller kan det være løse stik der giver disse
symptomer/anelse svagere lade-effekt?

Kan det der er sket, være sket mens de har banket på bilen, for at skifte de
bremsedele - eller være sket mens de har skiftet bremsevæske..... eller
eller?
Synes nemlig sammenfaldet er lidt utroligt - bilen kommer ind på værksted,
og kommer ud derfra med lysende lamper 5km efter



Per Olsen (08-07-2004)
Kommentar
Fra : Per Olsen


Dato : 08-07-04 10:35


"Dennis Meng" skrev
> Synes nemlig sammenfaldet er lidt utroligt - bilen kommer ind på værksted,
> og kommer ud derfra med lysende lamper 5km efter

Så sker der altså mange sammenfald!
Var lige nede hos den lokale mekker igår.
Han havde en Zantia ind for at få skiftet forreste hjullejer.
Da den så skulle derfra lille udyret ikke starte.
Det viste sig at sikringen til benzinpumpen var sprunget.
Og det er helt sikkert et sted man piller når man laver hjullejer!!! ;)
--
Med venlig hilsen
Pe®=s1



Nicolaj C. (07-07-2004)
Kommentar
Fra : Nicolaj C.


Dato : 07-07-04 21:47

"Dennis Meng" <dennis.fjerndette@dpnet.dk> wrote in message
news:40ec4f72$0$308$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej,
>
> Jeg har 2 "servicelamper" der lyser i instrumentbrættet.
> Det ene er et ikon for Batteri, og det andet ligner et ikon for Lys -
disse
> to lyser samtidig, når jeg kører med under 4500 omdrejninger.
> Kommer jeg op på 4500 omdrejninger eller over, så slukkes de samtidig.
>
> Bilen er lige kommet fra værksted, hvor jeg fik skiftet bremseskive og
> kaliber - efter besøg er den begyndt at lyse, hvorfor bilen blev kørt
> retur og de konkluderer at generatoren fejler "delvist", da den kun lader
> med 12 volt istedet for 24volt vist nok.
>
> Øhh....
> jeg stoler egenligt på værkstedet der.
> men jeg synes godt nok at det sker MEGET pudsigt! - kan dog ikke se hvad
> bremseskive/kaliber har med de her lamper at gøre.....
> men men men...
>
> spørgsmålet er så - er der nogen der kender disse symptomer og kan sige om
> det ER generatoren, eller det måske er noget andet der lige nemt kan
fikses?
> for en ny generator inkl, montering er knap 2500 kr.......
>
> håber nogen kan være til hjælp her
>
> /Dennis
>
prøv at få chekket dine kileremme.
mazda 323F iGT er en super bil. Jeg har en fra 1989.



Dennis Meng (07-07-2004)
Kommentar
Fra : Dennis Meng


Dato : 07-07-04 21:51

> prøv at få chekket dine kileremme.
> mazda 323F iGT er en super bil. Jeg har en fra 1989.
>
kilremme, tandremme etc. er under et år gamle - tror ikke det er dem?!!? ...
eller?? ...

jep, det er en super bil!!! - bortset fra jeg synes jeg har været lidt
uheldig de sidste par måneder med diverse skod-ting der skal skiftes
hehe
min er indregistreret i nov. 89 - men kaldes vist "90 model" ??? .... hmm...
hehe



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408668
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste