Golf II, hvilken gearkasse?!
Fra : Jakob Griffel

Dato : 07-07-04 19:48

Hej i kloge hoveder!

Jeg er ude efter en ny (brugt) 5-trins-gearkasse til min fars Golf II
1,6D. Den er nemlig meget snart stået af.
5. gear vil ikke mere (det rasler kun) og i frigear rasler det osse
faretruende - men den kører endnu...

På motoren står der *JP 442 517* og nedefra kan på koblingshuset se
noget med "4S 13119". Er det gearkassetypen?

www.dataophug.dk kan jeg finde en del geakasser fra en 1,6D, men
der er både 4S, 4T og R3 og andre. Skal det være en 4S hvis den skal
passe til bilen? Det skal være en 5-gears-model.

Er der noget jeg skal være opmærksom på inden jeg køber gearkassen?

Håber en af jer kan svare på lidt af det. På forhånd mange tak!

--
Hilsen Jakob

Fra : MIC

Dato : 07-07-04 23:25

>På motoren står der *JP 442 517* og nedefra kan på koblingshuset se
> noget med "4S 13119". Er det gearkassetypen?
Ja det er det.
På en TD sidder der ofte en 4T. Den er længere i gearingen. Dvs. lave omdr.
ved en given hastighed.
En 4T er alletiders, hvis man er træt af de høje omdrejninger i en alm.
Diesel.
mvh MIC

Fra : Jakob Griffel

Dato : 08-07-04 14:48

>På en TD sidder der ofte en 4T. Den
>er længere i gearingen. Dvs. lave omdr.
>ved en given hastighed.

Jeg kan se, at bilen oprindeligt er født som GTD med en 4T-
gearkasse, men både motor og kasse er tilsyneladende blevet
skiftet engang.

>En 4T er alletiders, hvis man er træt
>af de høje omdrejninger i en alm.
>Diesel.

Ok, man kan bare skifte den ud? Jeg troede det var noget med om
den passede sammen med motoren, men det er det åbenbart ikke.
Så bliver den vel lidt langsommere i optrækket, eller det måske
kun i de høje gear forskellen er?

Jeg har forresten fået et tilbud på en gearkasse hos en ophugger:
2.500 + moms. Jeg synes det lyder rimeligt. Er det det...?

--
Hilsen Jakob

Fra : MIC

Dato : 08-07-04 22:20

> Ok, man kan bare skifte den ud?
Ja, det kan man

>Jeg troede det var noget med om
> den passede sammen med motoren, men det er det åbenbart ikke.
> Så bliver den vel lidt langsommere i optrækket, eller det måske
> kun i de høje gear forskellen er?

Optrækket bliver lidt sløvere, men den der pinende sound fra motoren på
motorvejen bliver mere behageligt.

> Jeg har forresten fået et tilbud på en gearkasse hos en ophugger:
> 2.500 + moms. Jeg synes det lyder rimeligt. Er det det...?

Hm, det er pebret. Den sidste jeg købte gav jeg 1500 for
Skal du selv stå for monteringen?
mvh MIC

Fra : J & P

Dato : 09-07-04 10:59

> Hm, det er pebret. Den sidste jeg købte gav jeg 1500 for
> Skal du selv stå for monteringen?

Ja, det skal jeg...
Hvor har du dog fået sådan et tilbud? Mit var fra en autoriseret ophugger.

--
Hilsen Jakob