Synsinkaldelse - og hvad så?
Fra : Per LH

Dato : 07-07-04 18:11

Med angst og bæven åbner jeg min postkasse hver dag.

Sig nærmer tiden, da den gamle bil må væk, og det skal den når synet kommer.

Men hvor lang tid har man reelt til at reagere?

Hvor mange rykkere - og hvilken konsekvens er der ved at række tiden til det
sidste?

Nogen der har gode - eller smertelige erfaringer?

--
*·.¸_¸.·'¨¨)
¸.·'

Fra : Olesen

Dato : 07-07-04 18:18

"Per LH" <virker-ikke@no-function.dk> skrev i en meddelelse

> Nogen der har gode - eller smertelige erfaringer?

Skriv den er på værksted, men mangler en stump.
Dette gør du når du har trukket den pænt...de
sætter vist gladeligt folk bag i køen pga. pres ?.,o)

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 07-07-04 18:26

Per LH faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

[...]

> Men hvor lang tid har man reelt til at reagere?

Det står på indkaldelsen. Jeg mener man har til dagen før den tid SBI disker
på med til at ændre det. Og du kan få forlænget fristen med en måned.

> Hvor mange rykkere - og hvilken konsekvens er der ved at række tiden til
> det sidste?

Frit efter hukommelsen: Ingen. Er du ikke mødt op til syn og ikke har meldt
afbud så er der fri klipning af dine plader.

> Nogen der har gode - eller smertelige erfaringer?

Ja. I mit job kan man godt være væk 3 mdr. af gangen (på grund af sejlads)
og derfor kan det blive svært at reagere inden for en måned. Ved man ca.
hvordan ens sejlperiode er og er lidt på forkant med situationen og så
ringer til SBI og forklarer dem situationen pænt er de nok til at snakke
med.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

Besøg IRC'erne på #dk.fritid.bil @ QuakeNet
Se også http://irc.dkfritidbil.dk/ for mere info

Fra : Jørgensen

Dato : 07-07-04 18:26

Har kørt siden den 10/10-03
Har modtaget et brev, hvor de husker mig på synet, men ikke noget med bål og
brand.
Jeg vil indrømme at jeg kun køre 8 km hver dag, og køre ordenligt.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 07-07-04 19:15

Per LH wrote:
> [...]
> til det sidste?
>
> Nogen der har gode - eller smertelige erfaringer?

Når du modtager indkaldelsen står der en dato for sidste rettidige syn,
efter den dato går der 14 uger hvis det er en personvogn og 9 uger hvis der
er tale om vare/lastvogn.

Herefter modtager du en påmindelse om at din bile endnu ikke har været
fremstillet til syn og er godkendt. Du har så fra modtagelsen af brevet 3
uger til at få bilen synet herefter går der besked til politiet om
pladeinddragelse.

Denne påmindelse kan også komme f.eks. hvis du har været til syn og ikke
fået bilen godkendt.

Og inden der kommer en kommentar fra en som har kørt længere vil jeg blot
nævne, at der naturligvis også ved CRM forekommer fejl, har erfaret at der
har været tilfælde som har kørt halvandet år uden at få nogen "påmindelse",
og ligeledes uden politiet viste speciel interesse for køretøjet, var bl.a.
stoppet i en spritrazzia.

Men til gengæld skal du ikke regne med nåde hvis beskeden er afgået til
politiet fra CRM, træffes du på vejen, og stoppes af en patrulje, hjælper
ingen undskyldninger om bestilling af synstid o.s.v.. Da en sådan jo som
bekendt uden konsekvens kan annuleres indtil kl.1800 dagen før den bookede
tid, og politiet kan ikke engang undersøge om du taler sandt - så soo no
mercy.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Jørgensen

Dato : 07-07-04 19:59

hvad er bøden i kr.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 07-07-04 20:11

Jørgensen wrote:
> hvad er bøden i kr.

Har ingen erfaring deri;-/

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Fido

Dato : 07-07-04 22:29

On Wed, 7 Jul 2004 20:15:06 +0200, "Hans L. Jørgensen"
<hansjo@XXXget2net.dk> wrote:

>Når du modtager indkaldelsen står der en dato for sidste rettidige syn,
>efter den dato går der 14 uger hvis det er en personvogn og 9 uger hvis der
>er tale om vare/lastvogn.

Nope - det er 4 mdr (16 uger) for hvide samt 10 uger for gule pladede
biler.

> [...]
>fremstillet til syn og er godkendt. Du har så fra modtagelsen af brevet 3
>uger til at få bilen synet herefter går der besked til politiet om

Nope - efter ovenstående terminers umiddelbare udløb er det muligt for
politiet at se status på bilen, og at pladerne skal klippes)

> [...]
>og ligeledes uden politiet viste speciel interesse for køretøjet, var bl.a.

Nope - jeg har fået ovenstående at vide fra CRM.
Og efterfølgende fået det bekræftet af 2 andre CRM-medarbejdere!

Mvh...

Fra : raol

Dato : 08-07-04 15:59

d. 07 jul 2004 skrev Per LH i

> [...]
> når synet kommer.
>
> Men hvor lang tid har man reelt til at reagere?
>
> Hvor mange rykkere - og hvilken konsekvens er der ved at

Min (nu "late") Escort skulle have været synet ultimo Februar
2004 ifølge indkaldelsen fra SBI. Fra deres online booking
system var det muligt at rykke denne tid til engang i marts.
Nogle uger efter denne dato blev jeg rykket for manglendende syn
- fik 14 dage til at rede "misforståelsen" ud.
Primo juni blev jeg stoppet af politiet på vej op til tanken for
at hente en liter mælk. Dér røg pladerne. '
Det er nu ved at være lidt over en måned siden og jeg har endnu
ikke fået en bøde tilsendt.

Var det ikke for en trykket venstredør og en "grøn" emsig
korthåret dåse der skulle bevise sit værd var jeg sluppet som de
andre gange (normalt tjekker de bare kørekort, kommenterer bulen
og slutter af med et "fortsat go' aften").

Hvis du kører stille og roligt og bilen ikke lugter langt væk af
ophug (samt undgår razzia'erne) vil de fleste nok kunne beholde
bilen i hvertfald 6 mdr.

--
/raol

Fra : Per LH

Dato : 09-07-04 07:15

"raol" :

vil de fleste nok kunne beholde
> bilen i hvertfald 6 mdr.
>
> --
> /raol

Tak for de mange svar. Livet er ikke forbi endnu for den gamle VW

Per

Fra : Roberto Saldo

Dato : 09-07-04 07:25

Per LH wrote:
> "raol" :
>
> vil de fleste nok kunne beholde

> Tak for de mange svar. Livet er ikke forbi endnu for den gamle VW

Er der nogen der ved hvad der sker rent ansvarsmæssigt hvis man er
involveret i en ulykke i en bil der ikke er passende synet og har
trukket tiden ud?

--
/ Roberto Saldo (ST191 GLi l/b 1998ccm 93kW/183Nm)

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 09-07-04 08:11

Roberto Saldo faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

[...]

> Er der nogen der ved hvad der sker rent ansvarsmæssigt hvis man er
> involveret i en ulykke i en bil der ikke er passende synet og har
> trukket tiden ud?

Jeg har en gang hørt en vandrehistorie om en der var på vej på værkstedet
fra syn fordi bilen ikke blev godkendt. Han blev indvoldveret i et
trafikuheld hvor han blev påkørt bagfra og efterfølgende ramte den
forankørende.
Fordi hans køretøj netop havde været til syn hvor det ikke blev godkendt fik
han 60% af skylden af forsikringsselskaberne. Han fik efterfølgende at vide
at havde bilen været godkendt havde han kun fået 40% af skylden, men nu
forholdt det sig således at der stod i mandens police at forsikringen var
betinget af at køretøjet var godkendt hos SBI og det var det jo sådan set
ikke.
Personligt vil jeg dog mene at SBI nok selv skal klippe pladerne på stedet,
såfremt køretøjet findes at være sikkerhedsmæssigt katastrofalt. Og det
gjorde de jo ikke i ovennævnte sag, så jeg syntes det lugter lidt fra
forsikringsselskabernes side.
Men da jeg kun har historien 2./3. hånds har jeg ikke mulighed for at spørge
ind til sagen :(

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 09-07-04 09:30

Henrik Bøgh wrote:

> [...]
> mandens police at forsikringen var betinget af at køretøjet var
> godkendt hos SBI og det var det jo sådan set ikke.

Jo den er godkendt med med påpegede fejl som skal rettes inden det er
lovligt at benytte køretøjet til anden transport end til værksted for rep.
af påpegede fejl.

Forskellen i øvrigt består så i, om fejlen er af sikkerhedsmæssig art
således at den skal fremstilles til omsyn, eller den har fået prædikatet
"betinget godkendt" hvorved den ikke skal genfremstilles.

Næste skridt er "godkendelse nægtet" hvilket vil sige at køretøjet er
behæftet med så mange fejl at der ikke på den afsatte synstid er tid nok til
at gennemgå og finde alle fejl.

Her kan der så igen være to scenarier.

1. køretøjet er ikke fundet i så ringe sikkerhedmæssig stand at det ikke
forsvarligt kan køre til værksted for rep. eller direkte til ophug.

2. køretøjet er fundet i så ringe stand at det er uforsvarligt at køre i,
assistenten udsteder "køreforbud" (klæber markat på forruden) på køretøjet,
og det må ikke ved egen kraft køre fra synshallen

> Personligt vil jeg dog mene at SBI nok selv skal klippe pladerne på
> stedet, såfremt køretøjet findes at være sikkerhedsmæssigt
> katastrofalt.

Har ikke hørt at synspersonalet har "klippet" pladerne, derimod er jeg
vidende om at der er sendt bud til politiet, som derefter har fjernet
plader.

> Og det gjorde de jo ikke i ovennævnte sag, så jeg
> syntes det lugter lidt fra forsikringsselskabernes side.

Ja i høj grad, fik jeg den oplevelse ville jeg, hvis det indebar
omkostninger af min pung, slæbe dem i retten, - basta.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg