El motor
Fra : Ernst Pedersen

Dato : 06-07-04 18:54

Hej

Er der nogen, som ved hvor man kan købe en meget karftig elmotor med disse
specs:

8-12V DC med en effekt på 5-800 w eller lidt mere

Den skal køre mange omdrejninger, her menes 15-30000 omdr/min eller
deromkring.

Det er meningen at det skal bruges til en hjemmebygget el-kompressor
projekt, og må selvfølgelig gerne være brugt.

MVH
/ENP

Fra : Brian Sørup

Dato : 06-07-04 19:14

"Ernst Pedersen" <epedersen@ready.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det er meningen at det skal bruges til en hjemmebygget el-kompressor
> projekt, og må selvfølgelig gerne være brugt.

Hvis ikke du har lavet matematikken i projektet , så tag lige og regn
det efter.....

Det kan ikke lade sig gøre at få noget effektivt ud af dit projekt - det
har været diskuteret før her i gruppen.
Du skal op på meget mere end 800Watt for at hive noget ud af betydning -
en kompressor med 1Hk (736W) kan ikke levere luft nok til en Puch
Maxi.......
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : anders majland

Dato : 06-07-04 19:39

> Du skal op på meget mere end 800Watt for at hive noget ud af
> betydning - en kompressor med 1Hk (736W) kan ikke levere luft nok til
> en Puch Maxi.......

Hvis han "bare" skal have et højt tryk men lille luftmængde kan det da
godt være det går ....

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Brian Sørup

Dato : 06-07-04 20:26

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i
en meddelelse news:40eaf829$0$23869$14726298@news.sunsite.dk...

> Hvis han "bare" skal have et højt tryk men lille luftmængde kan det da
> godt være det går ....

Ja det er da muligt, men så er det ikke til at lave trykfodring af en
bilmotor.
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 06-07-04 20:34

Hej!

"Brian Sørup" wrote:

> Ja det er da muligt, men så er det ikke til at lave trykfodring af en
> bilmotor.

En skruekompressor er vist vejen frem. Dog tror jeg ikke SBI bliver glad for en
krabat, som stikker 30cm op over kølerhjelmen

--
Mvh, Kim Voss Schrader

OBS: Der kan max. attaches 20kb i e-mails til mig, ellers bouncer de.

Fra : Brian Sørup

Dato : 06-07-04 20:35

"Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej!

> En skruekompressor er vist vejen frem. Dog tror jeg ikke SBI bliver
glad for en
> krabat, som stikker 30cm op over kølerhjelmen

Det er bare et spørgsmål om at finde den rette bil med plads nok under
hjelmen

--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 06-07-04 20:37

Hej!

"Brian Sørup" wrote:

> Det er bare et spørgsmål om at finde den rette bil med plads nok under
> hjelmen

Hehe, så skal det ihvertfald ikke være eksempelvis en Mondeo :)

Anyway, det ser da total c00l ud med skruekompressor o.lign. agregater som
hindrer udsynet :)

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 06-07-04 20:44

Hej igen

Hvor kan motoren fåes, kan nogen svare på det?

Jeg kender godt matematikken bag, med vil ikke til at uddybe.

/ENP

Fra : Brian Sørup

Dato : 06-07-04 21:07

> Hej igen
>
> Hvor kan motoren fåes, kan nogen svare på det?
>
> Jeg kender godt matematikken bag, med vil ikke til at uddybe.

Okay - det eneste jeg lige kan komme i tanke om der kan lever effekt nok
er en startmotor, den snurrer dog ikke ret stærkt.
Er det muligt at lave en gearing til projektet eller *skal* det være
direkte drev ?
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 06-07-04 20:53

Kim Voss Schrader wrote:

> En skruekompressor er vist vejen frem. Dog tror jeg ikke SBI bliver glad for en
> krabat, som stikker 30cm op over kølerhjelmen

Nu findes der jo også andre skruekompressorer end de der
amerikanertyper der skal op gennem et hul i motorhjelmen..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 06-07-04 20:58

Hej!

Thomas Strandtoft wrote:

> Nu findes der jo også andre skruekompressorer end de der
> amerikanertyper der skal op gennem et hul i motorhjelmen..

<stædig mode on>

Næ!

</>

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 06-07-04 22:49

<stædig mode on=1>
Start en ny tråd, hvis i skal snakke om skruekompressorer

Desuden behøver den ikke rage op over kølerhjelmen
</stædig>

Jeg har overvejet en startermotor, da den jo har godt 5-6 hk, så hvis den
bliver gearet op, men hvis det var muligt, så ville jeg gerne have en som
kører lige på akslen.

/ENP

Fra : Ukendt

Dato : 06-07-04 21:38

> [...]
>
> Det er meningen at det skal bruges til en hjemmebygget el-kompressor
> projekt, og må selvfølgelig gerne være brugt.

Ja de her famøse elektriske turboladere kan vist lige det du eftersøger. Jeg
husker ikke mere navn eller link, men har både set deres hjemmeside samt en
lille AVI film som viser at turboen kan løfte sig selv.
At den så kun kan give et ladetryk på 0.05 bar hvilket man dårligt vil kunne
mærke, er en anden sag.
Mener Morten Fruergaard har linket til den på et tidspunkt

--
Tom

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 06-07-04 23:30

Så må han gerne sende et link :)

Jeg har nemlig en stor turbolader (meget meget stor) fra en 12L lastbil.
Huset er godt og vel 45cm i diameter.

Min plan er så, at bruge blæserhjulet fra den, sammen med en kraftig motor,
hvilket jeg mener at kunne få mere end 0.05 bar ud af, men det er
selvfølgelig kun et projekt.

Men hvis ikke jeg finder nogen el-motor, så vil jeg prøve med en starter
motor.

/ENP

Fra : Lars G

Dato : 07-07-04 01:52

"Ernst Pedersen" <epedersen@ready.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen, som ved hvor man kan købe en meget karftig elmotor med disse
> specs:

Var det ikke bedre at spørge i dk.teknik.el ?

> 8-12V DC med en effekt på 5-800 w eller lidt mere
> Den skal køre mange omdrejninger, her menes 15-30000 omdr/min eller
> deromkring.

http://electricsupercharger.entrabiz.com/

Ved 13.88V bruger den 57 ampere. Det giver 791 Watt !!
Og den er målt til at give 25300 RPM !!

> Det er meningen at det skal bruges til en hjemmebygget el-kompressor
> projekt, og må selvfølgelig gerne være brugt.

Hvad med at tage en kig på Honeywell´s Electrically Assisted Turbocharging
E-Charger eller E-Turbo´en ?

http://www.egarrett.com/about_garrett/Detroit%2011-05-03.pdf

Mvh
Lars G

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 07-07-04 11:38

Lars G wrote:

> http://electricsupercharger.entrabiz.com/
>
> Ved 13.88V bruger den 57 ampere. Det giver 791 Watt !!
> Og den er målt til at give 25300 RPM !!

Jeg er ret vild med teksten "IMMEDIATE and FULL 1psi BOOST AT ANY
ENGINE RPM!" - 1 psi svarer til ca. 0,07 bar. "Wow, fuldt 0,07 bar
ladetryk ved ethvert omdrejningstal, køb det før din nabo!!", TV
Shop har ikke levet forgæves..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 07-07-04 12:17

He he, .07bar svarer stadig til 7% mere end det bilen har

Lad os sige en bMW 530i med 188hk vil få 201,16HK, det er sq ikke så meget,
men lidt har vel også ret

/ENP

Fra : Brian Sørup

Dato : 07-07-04 12:28

> He he, .07bar svarer stadig til 7% mere end det bilen har

nope - det er mere end 7% da du jo normalt kører med vacuum i
manifolden.

> Lad os sige en bMW 530i med 188hk vil få 201,16HK, det er sq ikke så
meget,
> men lidt har vel også ret

Det burde give mere !

se mit svar andetsteds og tag et kig i d.b.m
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-04 12:41

> meget,
> >

> Det burde give mere !
>
> se mit svar andetsteds og tag et kig i d.b.m

hmm dvs at min bil med 170hk burde kunne få over 10HK ?!?! men den ene psi
kan den vel ikke gi uanfægtet ?!? jeg mener det er måske ikke så svært at
lave 1psi på en pgøj 106 1.1, men hvad med min Bmw 325i der skal jo leveres
en DEL mere luft... de kan da vel ikke bare sige at den kan lave 1psi
uanfægtet af motorstørrelsen ?!?!

Mvh
Morten

Fra : Brian Sørup

Dato : 07-07-04 12:45

"Juel" <nej tak> skrev i en meddelelse

> [...]
leveres
> en DEL mere luft... de kan da vel ikke bare sige at den kan lave 1psi

Det kan de da sagtens sige - men det bliver det jo ikke rigtigt af....

Der er selvfølgelig forskel på en pøgøj 1,1 og en 8,2 liters V8'er
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-04 13:10

> Det kan de da sagtens sige - men det bliver det jo ikke rigtigt af....

hehe true

> Der er selvfølgelig forskel på en pøgøj 1,1 og en 8,2 liters V8'er

Gad vide om man kunne hente lidt ud af bimmeren, eller om man bare skulle få
skiftet de stempler og pejlestænger og krumtap, og så få de 2,7liter

Mvh
Morten

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 07-07-04 14:23

"Brian Sørup" wrote:

> Det burde give mere !
>
> se mit svar andetsteds og tag et kig i d.b.m

Jeg har svært ved at få de tal til at passe, den effektforskel
dine tal viser plejer at være noget fabrikanterne laver med deres
lavtryksturboer og et ladetryk på 0,3-0,4 bar. Spørgsmålet er om
du i praksis kan holde din 10.00 kompression når du booster med
0,1 bar??

--
Hygge..
Thomas

Fra : Brian Sørup

Dato : 07-07-04 22:18

> [...]
> lavtryksturboer og et ladetryk på 0,3-0,4 bar. Spørgsmålet er om
> du i praksis kan holde din 10.00 kompression når du booster med

Det tror jeg godt jeg kan - men det ligger nok på kanten.
Eksemplet er nu også mest lavet for at vise at det ikke er *ladetrykket*
der giver effektforøgelse - men den øgede luftmængde.
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 07-07-04 14:08

Ernst Pedersen wrote:

> He he, .07bar svarer stadig til 7% mere end det bilen har
>
> Lad os sige en bMW 530i med 188hk vil få 201,16HK, det er sq ikke så meget,
> men lidt har vel også ret

Teoretisk ja, men i praksis holder den tommelfingerregel næppe,
der er så mange forskellige parametre der spiller ind i
regnestykket. Udover de sædvanlige usikkerheder som varmetab og
den slags, så får du med en elektrisk kompressor også et effekttab
når generatoren forsøger at kompensere for den belastning
kompressoren yder på batteriet.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Brian Sørup

Dato : 07-07-04 12:28

> [...]
> ENGINE RPM!" - 1 psi svarer til ca. 0,07 bar. "Wow, fuldt 0,07 bar
> ladetryk ved ethvert omdrejningstal, køb det før din nabo!!", TV

Det er ikke ret meget ladetryk, men det er ikke uden betydning -
forskellen fra det vacuum der normalt er i manifolden og op til det
beskedne overtryk har en effekt - jeg har lavet et par testkørsler i
Engine Analyzer med sug kontra 1psi boost på en standard 2,0 Mitsubishi
motor med 10:1 C/R - screendumps ligger i d.b.m
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car