Avs, og så lige inden ferien :-|
Fra : Jimmi Bram

Dato : 05-07-04 21:21

Planen var at min Skoda Favorit fra '94 ikke skulle koste os nogle penge
inden sommerferien.
Men det var dytten åbenbart ikke klar over, for i søndags på motorvejen
begynder alle lamper pludselig at lyse, og motoren afgiver en tiltagende
voldsom tikken, som tilsidst næsten overdøver motorlyden. Jeg skynder mig
naturligvis og trille ind til siden, og får en god lang tur i en Falck bil,
fantastisk

Den har smidt en del olie på det sidste, og der var ganske rigtigt ikke
meget tilbage da vi holdt ind. Ydermere er olielåget fyldt med
Mayonaise/snot/det klamme stads som også kommer på min MC når den får lidt
fugt i olien.

Jeg fyldte godt med olie på i dag, og den startede da også i andet forsøg,
men da jeg havde kørt lidt begyndte tik klonk skrabe lydene igen, og
olielampen lyste periodisk, selvom pinden sagde at der stadig var olie på.
Den smider ikke noget ud på vejen forresten.

Er det toppakningen, er den helt til hundene, og hvad dælen kommer den lyd
af?

Håber der er en der ved bedre end jeg.

Mvh
Jimmi

Fra : Petersen_Michael

Dato : 05-07-04 21:34

"Jimmi Bram" <jimmiFJERN@DETTEnielsen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Den smider ikke noget ud på vejen forresten.
>
> Er det toppakningen, er den helt til hundene, og hvad dælen kommer den lyd

Det er muligt at der er olie nok på men det bliver ikke smidt rundt,
pga. manglende tryk, tikkeriet er din knastaksel, der er brugt op..
Det er i altfald mit bud..
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Jimmi Bram

Dato : 05-07-04 21:42

> Det er muligt at der er olie nok på men det bliver ikke smidt rundt,
> pga. manglende tryk, tikkeriet er din knastaksel, der er brugt op..
> Det er i altfald mit bud..

Tak for hurtigt svar.

Huh, det lyder dyrt...
Det skal lige siges at den ikke tikkede til at starte med da jeg startede
den her i dag med olie på. Det kom først da den var blevet en smule varm,
men din diagnose lyder desværre sandsynlig. Nogen id'e om hvad det koster at
skifte sådan en fætter?

Mvh
Jimmi

Fra : Rasmus

Dato : 05-07-04 21:35

> [...]
> Den smider ikke noget ud på vejen forresten.
>
> Er det toppakningen, er den helt til hundene, og hvad dælen kommer den lyd

Når en motor har sagt mislyde, så starter man den da ikke før man ved hvad
det er !!!
Mayoen tyder på en defekt toppakning, og mislyden kunne stamme fra mekanisk
defekt, som følge af for lidt smøring !!
Måske oliepumpen ?

Fra : Jimmi Bram

Dato : 05-07-04 21:45

> [...]
> Mayoen tyder på en defekt toppakning, og mislyden kunne stamme fra
mekanisk
> defekt, som følge af for lidt smøring !!

Du har fuldstændig ret, det var bare mit spinkle håb om at den bare skulle
have lidt olie, gør det aldrig igen
I er enige om den mekaniske defekt, det er da bare mystisk at den ikke sagde
det fra starten da jeg startede den efter at have fyldt olie på, eller
hvordan?

Mange tak for hurtig respons forresten.

Mvh
Jimmi

Fra : Niels Bengaard

Dato : 05-07-04 21:53

> I er enige om den mekaniske defekt, det er da bare mystisk at den ikke
sagde
> det fra starten da jeg startede den efter at have fyldt olie på, eller
> hvordan?

Når olien er kold er den tyk og derfor larmer det ikke.
Er det olie der er på bilen eller er det blandet meget op med vand?
Er der olie i kølevandet?

Niels

Fra : Jimmi Bram

Dato : 05-07-04 21:58

> Når olien er kold er den tyk og derfor larmer det ikke.
> Er det olie der er på bilen eller er det blandet meget op med vand?
> Er der olie i kølevandet?

Okay, det lyder fornuftigt.
Der er ikke noget olie i kølevandet, men om der er vand i olien ved jeg
ikke, det er lidt svært at se, det kunne være at jeg skulle tømme den.
Kan jeg selv skifte en toppakning? Jeg er vandt til at skrue på motorcykler
på hobbyplan, men har aldrig skilt en bil ad.

Mvh
Jimmi

Fra : Petersen_Michael

Dato : 06-07-04 09:58

> Kan jeg selv skifte en toppakning? Jeg er vandt til at skrue på
motorcykler
> på hobbyplan, men har aldrig skilt en bil ad.

Hvis du har almindeligt værktøj, incl. en momentnøgle er det ikke noget
problem,
kun en opgave.. Du kan evt. se på min web, hvordan det gik for sig første
gang
jeg splittede en bilmotor ad..

I dit tilfælde, er der kun det halve arbejde, da både toppakning, ventiler
og knaster
kan skiftes fra oven..

Fra : Rasmus

Dato : 05-07-04 21:56

> [...]
sagde
> det fra starten da jeg startede den efter at have fyldt olie på, eller

Lydet som om noget begynder at gå stramt, når det bliver varmt (udvider
sig).
Ventiler ?
Stempler?
Lejer ?

Fra : Piwo

Dato : 05-07-04 22:35

> [...]

> voldsom tikken, som tilsidst næsten overdøver motorlyden. Jeg skynder mig
> naturligvis og trille ind til siden, og får en god lang tur i en Falck

Piwo:
Alle lamper lyser og kraftig tikken/banken betyder typisk at der er gået et
plejlstangsleje.
Det er det første der går istykker, når der opstår smørefejl.
Tikken banken kan også være et eller andet der er faldet ind i en cylinder
og bliver mast mellem stempel og top, men sker meget sjældent.

> [...]
> meget tilbage da vi holdt ind. Ydermere er olielåget fyldt med
> Mayonaise/snot/det klamme stads som også kommer på min MC når den får lidt

Piwo:
Da olien har haft tendens til at forsvinde kunne det tyde på at toppakningen
har været stået af i længere tid.

> [...]
> olielampen lyste periodisk, selvom pinden sagde at der stadig var olie på.
> Den smider ikke noget ud på vejen forresten.

En olielampe der lyser periodisk med tik klonk betyder at der er gået et af
de store lejer.
Typisk plejlstangsleje, men kan også være hovedleje.

> Er det toppakningen, er den helt til hundene, og hvad dælen kommer den lyd
> af?

Piwo:
Toppakningen er nok gået, men det er dit mindste problem.
Ikke for at være superpesimist, men det lyder som om det er mere end bare at
skifte toppakningen.
Hvis det er et leje, så er det en ombyttermotor. Med mindre du kan skille
dyret ad selv og få en god aftale med et cylinderværksted, så er det mange
penge op ad lommen.
Ombytter motor fra hugger, hvis du er heldig 4000,-
Lejestumper, pakninger, bearbejdning af søler + diverse ventilarbejde 4-
5000,-

Hvis nu jeg tager fejl omkring lejer, så er det helt ok at grine ad mig, men
lov mig at du ikke bare skifter toppakningen og tror at alt er godt igen.
Kontroller for Guds skyld lejerne inden du bruger penge på reservedele.

Piwo

Fra : Ukendt

Dato : 06-07-04 07:07

> [...]
> lov mig at du ikke bare skifter toppakningen og tror at alt er godt igen.
> Kontroller for Guds skyld lejerne inden du bruger penge på reservedele.

Der er ikke det store at grine af, jeg er med på din ide ! :o/

Mvh
Morten

Fra : Torben E

Dato : 06-07-04 16:06

"Juel" <nej tak> wrote in message
> Der er ikke det store at grine af, jeg er med på din ide ! :o/
>
> Mvh
> Morten

Også min tanke.

Torben E