tomgangsproblemer Ford Mondeo
Fra : niff

Dato : 03-07-04 15:53

Jeg har fået det problem at min Mondeo 1.8 (1995)st.car 136.000km nogen
gange vil gå istå i tomgang efter man starter den.
Når den har kørt lidt er problemet væk. Problemet er der kun af og til men
opstår efter den har kørt en lang tur og skal starte igen. Den kan så have
problemet 1-2 dage efter.
For en uge siden "hostede"/hakkede bilen af og til i 2 dage så forsvandt
problemet, men det med tomgangen er der stadigvæk af og til.

Jeg har set en der havde et lignende problem og fik følgende svar:

Lige bag ved tændspolen, bagerst på topstykket sidder et lille vacuum
T-stykke. det er et velkendt problem at det med tiden bliver suget fladt -
Tag lige en kigger på det. Ellers kan du have en defekt
tomgangs-kontrol-ventil.

Har I andre løsningsforslag?Er det noget jeg selv kan ordne uden den store
motorkundskab?

Er der nogen der har erfaringer med superchippen og hvad det koster at få en
sådan monteret?

Ford Mondeo Unichip
Chip
Før 111HK ved 5724 - 154NM ved 2898
Efter 123HK ved 6001 - 163NM ved 2929
Unichip, jeg havde ikke forventet den helt store effektforøgelse, men jeg
ønskede blot en mere jævn acceleration, da bilen havde nogle døde punkter.
Dette blev rettet og jeg fik 12 HK og 9.1 Nm mere.

og mere af samme:

Ford Escort og mondeo - indsendt af Michael Jensen

Hej, her er et par oplysninger vedrørende chip-tuning. Før havde jeg
en Ford Escort 1,8 i Zetec, der fra fabrikken skullle have 105 HK. Jeg var
meget glad for bilen, der havde et moment der ville noget. En dag kom jeg i
snak med en anden ejer af en bil magen til, der fortalte at han stod over
for udskiftning af bilen, han havde købt en superchip, som jeg så kunne
overtage, hvis det var samme computercode jeg havde. Jeg købte den uden at
vide hvad det var, stort var chokket da jeg monterede chippen, bilen blev
fuldstændig vild, med et moment der bare rykkede, bilern blev derefter sendt
til Palm`s auto, der målte en effektforøgelse på 9,5 HK, fra 113 til 122 HK.
Det var super!! Senere udskiftede jeg bilen med en Ford Mondeo 1,8 (samme
Motor), men der blev jeg skuffet, indtil jeg igen fik monteret en Superchip.
Jeg tror ikke at jeg fik mange flere HK, men motorgangen blev tålelig i
forhold til tidligere, der var bilens motorgang bare totalt dårlig.
Benzin-økomien blev super, jeg kørte mellem 13,5-15,8 km/l. Nu har jeg
skiftet bil igen, jeg har købt en Mondeo 2,5 V6, og den har fået en
Superchip, og jeg skal i morgen til FDM og ha målt bilen, og jeg vender
tilbage når resultatet foreligger. Mvh Michael Jensen

Venlig hilsen

Finn Toftlund

niff@mail.dk

Fra : Ukendt

Dato : 03-07-04 19:40

> [...]
> For en uge siden "hostede"/hakkede bilen af og til i 2 dage så forsvandt
> problemet, men det med tomgangen er der stadigvæk af og til.

Prøv at skifte tændkabler

> Er der nogen der har erfaringer med superchippen og hvad det koster at få
en
> sådan monteret?

Tror ikke du skal regne med det der skrives, det virker noget overdrevet.
For det første bliver en mondeo ikke VILD af en chiptuning og de 9 HK mere
ved 6.000 RPM kan du med garanti dårligt mærke, med mindre at du ved det.
Jeg ville ikke smide penge ud på det pjat til en bil med sugemotor.

--
Tom

Fra : Hans Ole A. Kjeldsen

Dato : 04-07-04 11:34

"niff" <niff@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> opstår efter den har kørt en lang tur og skal starte igen. Den kan så have

Jeg havde samme problem med min Mondeo fra 1997, fandt aldrig problemet.