> Det ved jeg - og bilen har, som man kan læse tidligere, fået en
> hamrende elendig kritik!
Ja. Af Bilmagasinet. I alle de andre blade hvor jeg har set bilen blevet
testet har den fået en meget positiv kritik, så måske havde Bilmagasinet fat
i et trist eksemplar eller også var det skiftet fra en +600hk Mercedes der
var for meget for dem? Nu har jeg prøvet en Ibiza med tilsvarende motor et
antal gange og den bil kører særdeles fint og sportsligt. Hvis motoren skal
give et vræl når den passerer 5.000omdr/min, ja så må en diesel skuffe, men
ellers kan jeg slet ikke følge BM's kritik.
Det sjove er, at VAG's 1.8T-motor ofte bliver rost (bl.a. af netop
Bilmagasinet), men IMO er den motor bare en "svag dieselmotor der kører få
antal kilometer/literen på noget dyrt brændstof". Motorens lyd er ca. lige
så spændende som en dieselmotor, den bliver rost for sit bundtræk, der ikke
kan måle sig med f.eks. motoren i Fabia og der sker ikke stort meget mere
ved høje omdrejninger end der gør i Fabia'ens motor. Dette er ikke blot
noget jeg gætter mig til - jeg nåede at køre 33.000km i min RS'er.... Skal
der være noget sportsligt i en benzinmotor, så skal den sq lyde fedt. Hvis
man roser en benzinmotor p.g.a. en godt bundtræk og ikke andet end det, hvad
er det så lige fordelen er frem for en dieselmotor?
Min RS blev på 95 oktan målt til 157hk mod de lovede 180hk. Jeg har set
flere tests af modellen med 150hk hvor den er målt til en noget lavere
effekt. Til gengæld er 130hk TDi PD'en ofte oppe på en effekt fra fabrikken
på mellem 142 og 149hk.
Selv hvis jeg ikke skulle betale brændstoffet selv ville jeg foretrække en
130hk TDi PD fremfor en 1.8T med 150 eller 180hk.
MVH
Thomas Landberg
www.bokstuning.dk