MB 124 taber kølervæske
Fra : Lars Bonnesen

Dato : 01-07-04 14:55

Min MB 124'er (250TD 94') har gennem længere tid tabt kølervæske.

Har lige haft den til MB, som siger, at det kommer et sted fra lige ved
toppakningen. Hvis de skal lave det, koster det min. 10.000,-.

Uofficielt anbefalede de mig at hælde noget kølertætningsvæske i til 70,-.
Jeg spurgte, om sådanne vidundermidler ikke gør mere skade end gavn, og han
sagde, at det kunne ikke skade, men det kunne også være, at det ikke ville
hjælpe. Dog mente han, at lækagen var af en sådan art (lille udre lækage),
at man med fordel kunne bruge dette produkt. Disse produkter skulle vist
også kun lappe der, hvor der er hul (luft) - og altså ikke blokere kanaler
osv.

Så spørger jeg jer: er der nogle produkter, der er bedre end andre - mao...
hvad skal man købe for at slippe for at betale 10.000,-?

Hvordan bruger man produktet bedst - skal det helst en tur på autobahnen,
eller skal det helst bare have lov til at stå og passe sig selv?

Vh, Lars.

Fra : Jan Hansen

Dato : 01-07-04 15:59

"Lars Bonnesen" <noone@none.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> også kun lappe der, hvor der er hul (luft) - og altså ikke blokere kanaler

Hej, det skal du ikke bruge, hvis du er interesseret i min mening. Jeg
fyldte skidtet på min 300 D, da jeg havde samme problem som dig. det virkede
godt nok om vinteren, den holdt næsten op med at bruge kølervæske.
Men da det blev forår kunne jeg mærke at det havde stoppet køleren, for den
blev meget varm.

Jeg måtte derefter købe en ny køler, såååååååå

Moralen er hvis den ikke drikker vildt meget kølervæske, så lad det være.
Check hver 1000 km om den trænger til en efterfyldning, og fyld efter hvis
nødvendigt.

Jeg har forløbig kørt næsten 120.000 km hvor jeg bare giver den en slat når
den mangler.

hilsen

Jan

Fra : Mathias

Dato : 01-07-04 19:56

Jan Hansen wrote:

> Moralen er hvis den ikke drikker vildt meget kølervæske, så lad det
> være. Check hver 1000 km om den trænger til en efterfyldning, og fyld
> efter hvis nødvendigt.

Jeg er enig, men vil da lige tilføje, at en ny toppakning ikke behøver
koster 10K. Hvis topstykket ikke er revnet, kan du sikkert få det lavet for
5.000 hvis du ringer lidt rundt. Prøv f.eks. at ringe til ham her:
http://www.mercedes-dele.dk/

Mvh.
-Mathias

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 02-07-04 05:44

"Jan Hansen" <jahans@yahoo.com> wrote in message

> [...]
den
> blev meget varm.
>
> Jeg måtte derefter købe en ny køler, såååååååå

Men en ny køler er jo nok billigere end at åbne toppen.

> Moralen er hvis den ikke drikker vildt meget kølervæske, så lad det være.
> Check hver 1000 km om den trænger til en efterfyldning, og fyld efter hvis
> nødvendigt.

Det er jo også kedeligt på en bil, der ellers intet fejler trods nu næsten
500.000 km.

MB fortalte, at det netop er en fordel med kølertætneren i mit tilfælde,
hvor hullet ikke er så stort.

Vh, Lars.

Fra : Fido

Dato : 02-07-04 16:02

On Fri, 2 Jul 2004 06:44:29 +0200, "Lars Bonnesen"
<noone@none.invalid> wrote:

>Men en ny køler er jo nok billigere end at åbne toppen.

Hvis køleren stoppes, så stoppes motorens skylkanaler nok også!

>Det er jo også kedeligt på en bil, der ellers intet fejler trods nu næsten
>500.000 km.

Jep.

>MB fortalte, at det netop er en fordel med kølertætneren i mit tilfælde,
>hvor hullet ikke er så stort.

Godt så - så kan det ikke gå stærkt nok med at finde et andet
værksted. Den slags nødløsninger ville intet autoriseret samt ikke
mindst kvalitetsbevist værksted forslå.

Mvh...

Fra : MRS

Dato : 01-07-04 22:25

Hej,

Jeg kender ikke noget til vidundertætningsmidler, men jeg mener at du bør få
en mekaniker til at tage topstykket af, og konstaterer, hvor vandet kommer
fra. Måske det blot er toppakningen, der er utæt. Et helt toppakningssæt kan
fåes uoriginalt til ca. 500kr ( udemærket kvalitet). Hvis topstykket
(aluminium) er revnet pga en "lidt tung fod", kan det svejses, selvom det
ikke er den allerbedste løsning.

Hos Mercedes er de generelt dygtige folk på værkstedet - det er de også i
bogholderiet, hvor der udskrives regninger!

/Michael