Måske utæt udstødning?
Fra : jones_net

Dato : 28-06-04 08:49

Hejsa

Har købet en 1998 Octavia 1,8 20V.
I går var jeg ude med bedsteforældrene på bagsædet, og efter at have kørt et
par km på grusvej, begyndte bilen at larme når jeg gav gas mellem 2000 og
3000 omdrejninger. Jeg ved ikke så meget om biler, men det lød mest som om
udstødningen bare larmede extra højt - er det ikke ofte pga. utæt
udstødning?

Da vi havde sat familien af og skulle køre 30 hjem, larmede den de første 10
km men så stoppede det lige så stille, for til sidst at lyde normal.

Er det pga. den extra vægt, at noget måske har været iberøring med noget der
vibrerede, så det gav genlyd i bilen, eller er der et hul i udstødningen,
som jeg kun kan høre, når jeg har lidt extra vægt med?

Der er sat ny udstødning på, lige inden jeg købte den, så kan det evt. bare
være lidt efterspændelse af skruer der skal til?

Hvordan kan jeg finde ud af, om der er hul i udstødningen - er det ikke
noget med, at man kan sætte en behandsket hånd foran udstødningen bagpå,
mens motoren kører, men hvad skal man lytte efter?

Selfølgelig kan jeg køre den til forhandler på garantien, men hvis jeg kan
slippe for at skulle køre de 2x30 km og bruge en formiddag på det, før jeg
ved hvad der kan være galt, så ville det jo være fedt

Håber I kan hjælpe

/J

Fra : ///JJ

Dato : 28-06-04 08:57

jones_net wrote:
> [...]
> mellem 2000 og 3000 omdrejninger. Jeg ved ikke så meget om biler, men
> det lød mest som om udstødningen bare larmede extra højt - er det

Lød det lidt som en fiskekutter, og/eller en Brian-udstødning? I så fald
tror jeg du har ret :)

> Da vi havde sat familien af og skulle køre 30 hjem, larmede den de
> første 10 km men så stoppede det lige så stille, for til sidst at
> lyde normal.

Det er ikke unormalt at varmen i udstødningsrøret får røret til at udvide
sig lidt og dermed lukker hullet.

> Der er sat ny udstødning på, lige inden jeg købte den, så kan det

Du skriver ikke hvornår du købte den?
I mine tidligere biler har jeg måtte skifte udstødning gns. ca. hver 2 år.

> Hvordan kan jeg finde ud af, om der er hul i udstødningen -

Prøv at gøre som du selv foreslår, men gør det med kold udstødning.

///JJ

Fra : jones_net

Dato : 28-06-04 09:02

"///JJ" <nospam@tdcadsl.dk> wrote in message

> Lød det lidt som en fiskekutter, og/eller en Brian-udstødning? I så fald
> tror jeg du har ret :)

Ja, lidt af begge dele.

> Det er ikke unormalt at varmen i udstødningsrøret får røret til at udvide
> sig lidt og dermed lukker hullet.

Vi kørte 2,5 time med dem på bagsædet, så den var allerede varm, da vi hørte
lyden... Så satte vi dem af, og kørte de 30 km hjem.

> Du skriver ikke hvornår du købte den?
> I mine tidligere biler har jeg måtte skifte udstødning gns. ca. hver 2 år.

Jeg købte den for 1 måned siden, så det er måske 2 måneder siden, den blev
skiftet.

> Prøv at gøre som du selv foreslår, men gør det med kold udstødning.

OK, hvordan vil det lyde, hvis der er hul?

/J

Fra : Mikael L

Dato : 28-06-04 09:33

"///JJ"

> I mine tidligere biler har jeg måtte skifte udstødning gns. ca. hver 2 år.

Må jeg gætte på at du har købt uoriginale udstødninger?

Mikael

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-06-04 11:21

"Mikael L" <m_larsen@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Må jeg gætte på at du har købt uoriginale udstødninger?

Self afh. det af kørslen,km. etc., men det vil jeg oxo påstå. For jeg har
kørt i 8 år på min org. Octi.udst., og den har ikke vist træthedstegn endnu.

Fra : ///JJ

Dato : 28-06-04 20:14

Mikael L wrote:
> "///JJ"

> Må jeg gætte på at du har købt uoriginale udstødninger?

Både og! Det var en Opel Kadett E fra 1987. I de fire år jeg havde den
skiftede jeg to gange.

///JJ

Fra : Lars

Dato : 28-06-04 08:58

Hejsa,

"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> wrote in message

> Hvordan kan jeg finde ud af, om der er hul i udstødningen - er det ikke
> noget med, at man kan sætte en behandsket hånd foran udstødningen bagpå,
> mens motoren kører, men hvad skal man lytte efter?

Hvis udstødningen er tæt bør motoren gå i stå efter ganske kort tid.

** Lars

Fra : jones_net

Dato : 28-06-04 09:03

"Lars" <news41dot@landligt.dk> wrote in message

> Hvis udstødningen er tæt bør motoren gå i stå efter ganske kort tid.

Hvad så, hvis det kun er et lille hul, kan den så holde sig i gang via det
hul?

/J

Fra : Niels Skaaning

Dato : 28-06-04 10:38

"Lars" <news41dot@landligt.dk> wrote in message
> Hejsa,
>
> "jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> wrote in message

> Hvis udstødningen er tæt bør motoren gå i stå efter ganske kort tid.

Det er sku kun hvis det er en lille motor. De gange jeg har prøvet (1,6; 1,9
og 3,0) har jeg ikke kunnet holde trykket tilbage med hånden, så motoren går
ikke i stå.

NS

Fra : jones_net

Dato : 28-06-04 11:03

"Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> wrote in message

> [...]
1,9
> og 3,0) har jeg ikke kunnet holde trykket tilbage med hånden, så motoren

Hvordan lyder det, når der er hul i udstødningen?

/J

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 28-06-04 11:08

jones_net wrote:
> Hvordan lyder det, når der er hul i udstødningen?

Den fiser...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : jones_net

Dato : 28-06-04 11:21

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message

> Den fiser...

Hmmm, så må jeg have kæresten til at sidde ved siden af og fise, for at være
sikker på, at det er den rigtige lyd

/J

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 28-06-04 12:55

"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message

> Hmmm, så må jeg have kæresten til at sidde ved siden af og fise, for at
> [...]

Nu ved Jeg ikke hvornår du har købt den, kan det ikke være fordi at
udstødningen er helt ny, og endnu ikke "sodet"ordentlig til - Min udstødning
er 7 md.gammel (kørt 12.000 km), og den prutter lidt ved tomgang og lidt op.

Carsten Pedersen

Fra : jones_net

Dato : 29-06-04 07:25

> [...]
> "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message

> Hmmm, så må jeg have kæresten til at sidde ved siden af og fise, for at

Nu har jeg testet udstødningen, og det er vist ikke den - det lød ikke som
om, der kom luft ud forkerte steder.

/J

Fra : Lars

Dato : 28-06-04 14:19

Hej Niels,

> [...]

1,9
> og 3,0) har jeg ikke kunnet holde trykket tilbage med hånden, så motoren

Det er udelukkede et spørgsmål om armkræfter

Det var så en Peugeot 205 1.4 jeg prøvede det på.. Og den gik IKKE i stå..
Til gengæld kunne man høre udstødningsgas sive ud (fise-lyden)... Det må
være vejen frem anyway så, hvis den er tæt går motoren enten i stå, eller
også kan du ikke holde trykket tilbage.

** Lars

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-06-04 13:25

"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Har købet en 1998 Octavia 1,8 20V.

Fin bil hvis man ved hvor den skal "kildes" .

> [...]
et
> par km på grusvej, begyndte bilen at larme når jeg gav gas mellem 2000 og

Din "lyd" tror jeg kommer fra dårligt opspændt udst., den har en vanskelig
passage ved KAT'en. Der foreskrives brug af et tool, som man køber el. laver
af en bolt som deles på langs, når ophænget,udst. justeres. Ellers er der
mulighed for en utæthed hvor KAT'en spændes på manifolden, i en "bælg", men
det finder du ud af når du tester for utæt udst. som foreslået.

Fra : jones_net

Dato : 29-06-04 07:24

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> wrote in message

> Fin bil hvis man ved hvor den skal "kildes" .

Er også meget glad for den, men det giver lidt urolighed, når den pludselig
larmer mere end normalt... Det hører med til historien, at det er min første
bil og vi fik den for 1 måned siden, så man er jo extra opmærksom...

> [...]
> det finder du ud af når du tester for utæt udst. som foreslået.

Nu har jeg testet udstødningen, og det er vist ikke den - det lød ikke som

Kan jeg selv kigge på det ophæng, eller skal man være mekker for at kunne
finde ud af det?

/J

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 29-06-04 08:07

"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Kan jeg selv kigge på det ophæng, eller skal man være mekker for at kunne
> finde ud af det?

Den skal løftes for at du kan kommer der ind. Men det er noget #¤!§ at rode
med, så når den er så nyt et bekendtskab, syntes jeg du skal lade en
bemærkning falde til sælger.

Fra : jones_net

Dato : 29-06-04 08:38

> Den skal løftes for at du kan kommer der ind. Men det er noget #¤!§ at
rode
> med, så når den er så nyt et bekendtskab, syntes jeg du skal lade en
> bemærkning falde til sælger.

OK, tak for rådgivningen

Jeg vil ringe til forhandleren. Jeg kan bare godt lide at undersøge
problemerne først, for at kunne udelukke mine egne fejl - der er jo ingen
grund til at forstyrre et værksted, hvis der ikke er noget i vejen

/J

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 29-06-04 12:06

> [...]
> problemerne først, for at kunne udelukke mine egne fejl - der er jo ingen
> grund til at forstyrre et værksted, hvis der ikke er noget i vejen

Jeg har det på samme måde, og så lære man etogandet når man nu har hænderne
op af lommen .
BTW. Du får måske smidt i hovedet at bilen har en "støjende adfærd", så den
skal sige sån´, og det er på sin vis rigtigt, men det plejer at have
"peak" ved højere omdr., 3800-4000= 120-130 kmt. og lyder ikke som "brian"
. Jeg har støjdæmpet min efter allekunstensregler, men den resonans kan
jeg ikke "dræbe", kun dæmpe v. at udsk. et motorophæng m. et beregnet til en
m. automatgear, det er nemlig blødere.

Fra : jones_net

Dato : 29-06-04 14:04

> [...]
kan
> jeg ikke "dræbe", kun dæmpe v. at udsk. et motorophæng m. et beregnet til

Rigtigt at den larmer lidt extra på mortorvej, men jeg havde aldrig hørt så
meget larm fra den før, men jeg havde tilgengæld heller ikke haft folk på
bagsædet før...

/J

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 29-06-04 15:09

"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
, men jeg havde aldrig hørt så
> meget larm fra den før, men jeg havde tilgengæld heller ikke haft folk på
> bagsædet før...

Så er det helt sikkert udst. som skal rettes, for jeg har haft FULDT læs på
og det gav nærmest mindre støj. Det var før jeg fik den fuld-dæmpet, og
nogle resonanser forsvandt.

Fra : jones_net

Dato : 29-06-04 16:49

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> Så er det helt sikkert udst. som skal rettes, for jeg har haft FULDT læs

> og det gav nærmest mindre støj. Det var før jeg fik den fuld-dæmpet, og

Det er den der "oversavede bolt", som du skrev om tidligere?

/J

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 29-06-04 17:16

"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Det er den der "oversavede bolt", som du skrev om tidligere?

Hvad mener du?, det er bare et tool som jeg har set i min DIY-bog, man
kan/skal bruge ved montage af udst. . Som skrevet tidl. har jeg ikke skiftet
udst. på min endnu . Med hensyn til lyddæmpning er det blevet et
"projekt" efterhånden. Det startede med bly-gummi på gulvet under tæppet,
dæmpning af motorrum, så dæmpning af "bænken" som bagsædet ligger på,
dæmpning af gulv i bagagerum over udst., udsk. af motorophæng.

Fra : Cosworth POWER

Dato : 28-06-04 17:08

> [...]

> noget der vibrerede, så det gav genlyd i bilen, eller er der et hul i
> udstødningen, som jeg kun kan høre, når jeg har lidt extra vægt med?

Som du selv er inde på kan det være pga. den ekstra vægt og de flere
personer i kabinen. Jeg oplever det samme i min egen bil... kører jeg alene
larmer bilen mere ved konstant fart 150 km/t end hvis der eks. er tre mand
med i bilen.

Vil du sikre dig det ikke er udstødningen, sætter du blot en sko el. lign.
på udstødningen, så udstødningsgasen ikke kan komme ud denne vej. På denne
måde kan du høre om udstødningsgasen kommer ud andre sted end bagpotten.

--
Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - importguide

Fra : jones_net