Ny undervogn på BMW E34
Fra : Mr. Hat

Dato : 26-06-04 18:49

Halløj i gruppen

Efter forgæves at have forsøgt mig med at skifte undervogn (60/40
sænkningssæt med fjedre + dæmpere) på min '95 520i her i eftermiddags,
blev jeg enig med mig selv om at søge lidt hjælp her i gruppen.

Pt. har jeg 2 problemer (ét i hver ende):

De forreste dæmpere sidder med enden op igennem tårnet, hvorpå der er
skruet en møtrik. Denne møtrik holder dæmperen på plads, og skal
skrues af, for at kunne afmontere dæmperen. Problemet er, at man
tilsyneladende skal bruge specialværktøj for at løsne den. Der er hul
i dæmperen beregnet til en unbraco-nøgle, således man kan spænde
kontra mod en almindelig topnøgle. Problemet er bare, at man
naturligvis ikke kan komme til begge dele på samme tid. Findes der et
specielt værktøj, som kan fange både møtrik og unbraco? Eller skal man
finde en topnøgle, der er 4-kantet udenpå, holde denne med en
papegøjetang og så stikke en unbraco-nøgle ned i midten? Sidstnævnte
er den eneste måde jeg kan se, at det kan lade sig gøre, hvis man ikke
har et specielt stykke værktøj (kommer dog lige i tanke om, at jeg
aldrig prøvede med en fastnøgle - det var måske en idé).

Næste problem:

Hvordan kommer jeg ind til tårnet i bagenden? Så vidt jeg kan se, så
skal man ind bagved bagsædet, men hvordan kommer man det? I min gamle
E28 kunne underdelen af sædet løftes ud. Det kan man dog ikke ikke
uden videre i E34'eren, om end det ser ud som om det kan tages ud på
én eller anden måde. Spørgsmålet er bare hvordan?

Hvis nogen kan give mig en hurtig forklaring (eller endnu bedre: En
udførlig af slagsen) på ovenstående, så vil jeg være evigt
taknemmelig. Andre gode råd om mulige faldgrubber er også meget
velkomne.

Venlig hilsen

Christian Heide
'95 BMW 520i
'97 Yamaha YZF600R

Fra : Hans Paulin

Dato : 26-06-04 19:37

Mr. Hat skrev:

> (kommer dog lige i tanke om, at jeg
> aldrig prøvede med en fastnøgle - det var måske en idé).

....på min Kadett skal jeg bruge en forkrøbbet ringnøgle...
Hans

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-04 19:42

"Mr. Hat" <heideSLET@MIGcity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> naturligvis ikke kan komme til begge dele på samme tid. Findes der et
> specielt værktøj, som kan fange både møtrik og unbraco?

Ja! Men da jeg skiftede dæmpere på Golf'en klarede jeg det med en ringnøgle
og en unbraco. Unbraco'en til at forhindre stemplet i støddæmperen i at
dreje rundt og ringnøglen til at løsne møtrikken.

De lidt mere travle mekanikere bruger en luftnøgle og forsøger at drøne
møtrikken af uden at holde imod med unbraco'en. Dette kan ofte lade sig gøre
fordi luftnøglen slår møtrikken løs.

Mvh
Claus

Fra : Mr. Hat

Dato : 26-06-04 23:55

> [...]
>møtrikken af uden at holde imod med unbraco'en. Dette kan ofte lade sig gøre

Problemet er, at toppen af dæmperen er forsænket ned i tårnet, så man
ikke kan komme til med nogen form for fastnøgle.

Jeg må forsøge mig med noget specialværktøj, eller også skal jeg låne
en trykluftnøgle et sted.

/Mvh
Christian

Fra : Hans Paulin

Dato : 27-06-04 06:22

Mr. Hat skrev:

> Problemet er, at toppen af dæmperen er forsænket ned i tårnet, så man
> ikke kan komme til med nogen form for fastnøgle.
>
> Jeg må forsøge mig med noget specialværktøj,

Køb som sagt en forkrøbbet ringnøgle :
_
_____[
_[

Hans

Fra : bme

Dato : 26-06-04 19:50

>Problemet er, at man
> tilsyneladende skal bruge specialværktøj for at løsne den. Der er hul
> i dæmperen beregnet til en unbraco-nøgle, således man kan spænde
> kontra mod en almindelig topnøgle.

Du kan jo se om du har et eller andet i din værktøjskasse der kan gøre det
ud for dette:
http://www.biltema.dk/products/product.asp?iSecId=506&iItemId=21701

/bo

Fra : Bufas

Dato : 01-07-04 14:17

Mr. Hat <heideSLET@MIGcity.dk> skrøv in

> [...]
> har et specielt stykke værktøj (kommer dog lige i tanke om, at jeg
> aldrig prøvede med en fastnøgle - det var måske en idé).

Løsn møtrikken med en luftnøgle. Hvis unbraco'en føgler med rundt løsn den
ved at fastholde mørtik med en top.og løsn unbraco'en.

> [...]
> uden videre i E34'eren, om end det ser ud som om det kan tages ud på
> én eller anden måde. Spørgsmålet er bare hvordan?

Det er på samme måde som i E28, bare at der ikke er en skrue der skal
løsnes først...

/Bufas

--
www.bufas.sk