Niels Bengaard wrote:
>> Hejsa
>>
>> Så har BMW'en været en tur på rullefeltet hos FDM i Ålborg,
>> resultatet kan læses på
http://www.bokstuning.dk/Rullefelt.htm
>> Og en filmstump kan ses her:
>>
http://www.bokstuning.dk/Rullefelt%20330D.wmv
>
>
> Jeg kommer til at tænke på hvor meget man får ud af at måle effekten
> på den måde.
> Man kører jo motoren op til maks omdrejninger på få sekunder. Den
> effekt man måler, den er vel noget højere end hvis man belaster
> motoren over længere tid, som man gør i dagligdagen, der kan man jo
> ikke accelerere lige så hurtigt som på rullefeltet. I dagligdagen er
> temperaturen på indsugningsluften vel en del højere end på
> rullefeltet, og dermed lavere virkelig effekt.
>
> Kan man ikke holde den på maks omdrejninger et minuts tid, og se hvor
> meget effekten daler?
>
> Niels
Ideen med et rullefelt er jo netop, at den giver bilen den samme belastning
som den oplever på vejen. Den luft som bilen får på et rullefelt er ofte
noget varmere end den luft som den får ved normal kørsel, så man måler nok
lidt mindre effekt end ellers
/Claus