Test af brugt bil
Fra : Erik

Dato : 25-06-04 20:59

Hej Alle

Jeg er ved at købe en brugt Peugeot 406 TS4 2001 150kkm, da jeg ikke har
den store bil viden
Har jeg aftalt med sælger at jeg får et værksted til at kigge den efter.

Hvad vil det være godt at bede værkstedet om at undersøge?

På forhånd tak

Fra : Fido

Dato : 26-06-04 08:37

On Fri, 25 Jun 2004 21:59:09 +0200, "Erik" <g18g2000ZXY@yahoo.dk>
wrote:

>Hvad vil det være godt at bede værkstedet om at undersøge?

Dette: www.hi-speed.dk/406.html
Med venlig hilsen...

Fra : Michael Døj

Dato : 26-06-04 10:38

> [...]
> Har jeg aftalt med sælger at jeg får et værksted til at kigge den efter.
>
> Hvad vil det være godt at bede værkstedet om at undersøge?

Hej Erik!

Det er et glimrende link, som Fido sendte dig, men beskrivelsen af motor og
gearkasse omfatter kun 1.8 og 2.0 modellerne, og ikke 2.2 modellen, som jo
ligger i TS4. Jeg var selv i samme situation som dig for 4 mdr. siden, og
jeg
endte med at købe en TS4 stationcar fra 11/2001 med 62.000 på klokken.

I forbindelse hermed gjorde jeg mig følgende erfaringer:

Flere ejere har oplevet problemer med en uharmonisk effektudvikling, især
under accelleration. Dette fænomen er bl.a. beskrevet her:
http://tinyurl.com/2s6xj.
Linket åbner en side på www.mandagsbil.dk.

Personligt har jeg ikke oplevet de beskrevne problemer.

Jeg fandt yderligere ud af, at flere biler fra de tidligere serier (før
2001) havde problemer
med, at bremseskiverne blev slidt uforholdsmæssigt, dvs. de blev skæve og
holdt ikke ret længe. Problemet skulle efter sigende være løst på ældre
modeller
ved brug af en anden type skiver.

Jeg har i øvrigt en god ven - som jeg har fuld tillid til - der er værkfører
på et større aut.
Peugeot værksted. Han hjalp min med købet af min egen bil. Her er hans
vurdering af
"din" specifikke model:

Rust: Ingen problemer (endnu).

Motor: Ingen problemer, jfv. dog ovenstående link.

Gearkasse: Få tilfælde med problemer med syncromesh´en mellem 2. og 3. gear.
Er relativt
let og billigt at udbedre.

El-system: Yderst besværligt at eftermontere ekstraudstyr,
hvis_man_ikke_har_erfaring med det.
Ifølge min ven har flere kunder oplevet, at de er kommet til at ødelægge
store dele af bilens
elektriske system, pga. fejlmontering (udført af kunden selv).

El-varme i forsæder: Er tilsyneladende skrøbeligt på visse modeller. Ifølge
min ven kan man ædelægge
det net, der giver varmen i sæderne, hvis man placerer et knæ/hånd hårdt i
sædet eller i ryglænet.
Den bil du kigger på har gået lidt kilometer, så hvis der er et svagt elnet
i sæderne, vil problemet
formentlig allerede være der. Derfor er det let at kontrollere.

Hjulophæng/undervogn: Få problemer med slidte bøsninger i undervognen. Pga.
undervognens
konstruktionen er det lettere besværligt at udskifte disse, til gengæld er
delene ikke dyre. Symptomerne
på dette er en let sejlende undervogn ved kraftig accelleration og sving med
moderat og høj fart.
Personligt har jeg ikke oplevet problemer.

Klima: Ingen problemer.

Kørecomputer/elektriske dele i øvrigt: Ingen problemer.

Hans generelle vurdering er, at det er en holdbar og velkørende bil, som
kunderne er glade for at eje.

Indtil videre må jeg sige, at jeg kun kan tilslutte mig hans vurdering. Du
skriver i øvrigt, at den bil du
har kig på har gået 150.000 km. Tjek for din egen skyld lige, at bilen har
fået skiftet tandrem ved
120.000 km som foreskrevet. Tandremmen er speciel på denne model, og motoren
skal helt ud af
bilen for at man kan skifte den. Regningen lyder typisk på + 4500,- hvis et
værksted skal gøre det!

Håber dette kan hjælpe dig lidt videre. Og hvis "din" bil ikke lider af
nogle af de beskrevne problemer
+ hvad andre evt. måtte bidrage med, får du efter min mening en rigtig
velkørende bil, med en lækker
blanding af komfort og kraftoverskud. Bevares 158 HK er ikke alverden i dag,
men mellemaccelerationerne
er behagelig hurtigt overstået, selv med 4 personer og 15 ks. dåseøl ombord!
:))
(Senest testet i går!).

Du kan i øvrigt læse en test af bilen (sedan model) på bilmagasinets
hjemmeside: http://tinyurl.com/2swbe

Held og lykke med købet!
--
Med venlig hilsen / Best regards
Michael Døj, Esbjerg

Fra : Erik

Dato : 26-06-04 15:07

> [...]
> endte med at købe en TS4 stationcar fra 11/2001 med 62.000 på klokken.
>
> I forbindelse hermed gjorde jeg mig følgende erfaringer:

Mange tak for svaret begge to.

Mvh Erik