Køb af VW Polo årgang '97-'98
Fra : Martin Christiansen

Dato : 24-06-04 08:37

Hej gruppe,

Jeg står for at skulle ovenstående model til min "bedre halvdel"..

Hvad skal man specielt kigge efter på de årgange..?

Og hvilken modeller kan anbefales. Jeg regner med en 1.4, men er der stor
forskel på 16v og 8v..?

Med venlig hilsen

Martin Christiansen

Fra : Torben Jørgensen

Dato : 24-06-04 16:57

Forskel ? - ja sådan ca. 40 hk og nypris extra 30.000,- incl. andre sæder,
kofangere m.m. Har selv en 16v fra 97 og den kører kanon bortset fra at
gearing i 5. gear er lidt lav = flere omdrejninger ved højere hastigheder.
Torben

Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 24-06-04 18:15

"Torben Jørgensen" <torbenjoerg@e-mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gearing i 5. gear er lidt lav = flere omdrejninger ved højere hastigheder.

Kan det hænge sammen med, at en 16v finder sit moment ved højere
omdrejninger? Ved sammenligning af "den nye" polo og den fra 95-99 tegner
sig en kedelig tendens:

Den nye 1.4 med 75 hk har et moment på 126 ved ca. 3800 rpm
Den nye 1.4 med 100 hk har et moment på 126 ved ca. 4400rpm
Den gamle 1.6 med 75 hk har et moment på 135 ved ca 2800 rpm

Derved går udviklingen mod mindre motorer med flere hestekræfter ved et højt
antal omdrejninger på bekostning af et bedre moment ved mere behagelige
omdrejningstal. Har selv 1.6'eren og er meget tilfreds med dens ydelse fra 0
til motorvejshastighed. Herover er den noget sløv i betrækket

Hilsen Jacob