Udskiftning af bremseklodser- Kaliber sidd~
Fra : Mazda626

Dato : 23-06-04 17:39

Er igang med at skiftet bagerste bremseklodser på min ældre Mazda 626 - Har
selvf. løsnet håndbremsen og justérkablet og det gik da også let nok med at
adskille det. Plejer normalt at kunne presse kaliberstemplet "tilbage" med
håndkraft, til nød en polygriptang for at give plads til de nye klodser, men
her sidder de simpelthen hamrende godt fast

Gode ideér modtages meget gerne...

Carsten

Fra : Absolut Jens

Dato : 23-06-04 17:49

Mazda626 wrote:
> [...]
> kaliberstemplet "tilbage" med håndkraft, til nød en polygriptang for
> at give plads til de nye klodser, men her sidder de simpelthen

måske det er nemmer hvis du tager kaliberen af.

--
Jens.

Fra : Mazda626

Dato : 23-06-04 18:01

"Absolut Jens" <postkasse_66@hotmail.com> wrote in message

> måske det er nemmer hvis du tager kaliberen af.
>

> --
> Jens.

Godt ord igen - Kaliber er naturligvis afmonteret - "hænger" i bremseslange
og håndbremsekabel.

En kammi fortalte at på f.eks. Audi og Passat skal stemplet _skrues_
tilbage - Lyder godt nok spøjst. Kan det være korrekt ?

Carsten

Fra : Mark Sandberg

Dato : 23-06-04 18:11

"Mazda626" skrev i en meddelelse:

> En kammi fortalte at på f.eks. Audi og Passat skal stemplet _skrues_
> tilbage - Lyder godt nok spøjst. Kan det være korrekt ?

Måske.....

På en Citroën Xantia skal stemplerne drejes retur. Endda temmelig mange
omgange, skal jeg hilse og sige....

/Mark.

Fra : Frank Hansen

Dato : 23-06-04 19:29

"Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> wrote in message
> På en Citroën Xantia skal stemplerne drejes retur. Endda temmelig mange
> omgange, skal jeg hilse og sige....

Hmm, må være forskellige modeller af Xantiaerne ... Mine kunne trykkes
tilbage med håndkraft? (1.6i)

Med venlig hilsen

Frank.

Fra : Møller

Dato : 23-06-04 19:35

"Frank Hansen" <fhansen@spinner_JUNK.dk> wrote in message

> "Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> wrote in message
>
> Hmm, må være forskellige modeller af Xantiaerne ... Mine kunne trykkes
> tilbage med håndkraft? (1.6i)

Der er forskel på for og bagbremser, se min anden mail, skal du have et
billede af justeringstypen ?
--
Møller

Fra : Frank Hansen

Dato : 24-06-04 10:21

"Møller" <x.x@xx> wrote in message

> Der er forskel på for og bagbremser, se min anden mail, skal du have et
> billede af justeringstypen ?

Ok, det var så også bagklodserne jeg skiftede, og der er der jo ingen
håndbremse på. Jeg vil da gerne se et billede, da de forreste snart står for
tur.

> --
> Møller

Med venlig hilsen

Frank.

Fra : Møller

Dato : 24-06-04 15:52

> [...]
>
> Ok, det var så også bagklodserne jeg skiftede, og der er der jo ingen
> håndbremse på. Jeg vil da gerne se et billede, da de forreste snart står

er sendt.
--
Møller

Fra : Frank Hansen

Dato : 24-06-04 22:52

> er sendt.
> --
> Møller

Takker :)

Med venlig hilsen

Frank.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-06-04 07:31

"Møller" <x.x@xx> wrote in message

> "Frank Hansen" <fhansen@spinner_JUNK.dk> wrote in message

> for
>
> er sendt.

Efter billedet i dk.binaer at dømme vil jeg 99% sige at den skal skrues ind.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Møller

Dato : 23-06-04 19:33

> Måske.....
>
> På en Citroën Xantia skal stemplerne drejes retur. Endda temmelig mange
> omgange, skal jeg hilse og sige....

Gælder for mange PSA-biler, men kun på kalibrere, hvor der samtidig er
indbygget håndbremse.
Det er let at se, hvis der er et kryds-udfæsning i cylinderen hvor en
4-kantet skruetækker kan gå ind i , er det let nok, der er to forskellige
klodser til hver kaliber, en glat, og en med en "vorte" der passer ned
udfræsningen i cylinderen, der er endvidere et markeringsmærke ved siden af
udfræsningen hvor "vorten" skal passe ind.

Et udmærket selvjusterende håndbremsesystem skulle jeg mene, har aldrig haft
problemer.
"Mange gange" er nu relativt, jeg synes, at det går let med det rigtige
værktøj: en ganske almindelig Bacho-skruetrækker med 4-kantet skaft.
--
Møller

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-06-04 07:29

> Måske.....
>
> På en Citroën Xantia skal stemplerne drejes retur. Endda temmelig mange
> omgange, skal jeg hilse og sige....

Hvad bruger man til det, jeg skal til det på min Xsara her i weekenden ?

--
mvh/rg. Christian
If it isn't broken, don't "fix" it --

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 23-06-04 19:42

"Mazda626" <No@spam.dk> skrev i en meddelelse

> En kammi fortalte at på f.eks. Audi og Passat skal stemplet _skrues_
> tilbage - Lyder godt nok spøjst. Kan det være korrekt ?

Korrekt, du bruger bedst et tool som både presser og skruer, Biltema har et
som de påstår oxo bruges på Fård.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-06-04 07:29

"Mazda626" <No@spam.dk> wrote in message

> [...]
>
> En kammi fortalte at på f.eks. Audi og Passat skal stemplet _skrues_
> tilbage - Lyder godt nok spøjst. Kan det være korrekt ?

Det samme på min Citroen Xsara.

Fra : Carsten Hjorth

Dato : 23-06-04 17:59

> [...]
men
> her sidder de simpelthen hamrende godt fast

Hej!

Kender ikke lige systemet på en mazda, men på min Audi og flere andre, skal
den "skrues" tilbage, der er altså et groft gevind inde i stemplet.
Biltema har iøvrigt et godt og billigt værktøj til det.

/Carsten

Fra : Mazda626

Dato : 23-06-04 18:07

> [...]
men
> her sidder de simpelthen hamrende godt fast

Fandt lige http://homepage.ntlworld.com/dorothy.bradbury/probemx/p_m4.htm og
citerer...

On the REAR the pistons must never be pushed back, they are wound back by a
allen-bolt itself hidden under a hex-bolt at the rear of the caliper in line
with the brake piston itself

Så det er altså her kamelen er begravet

Tak for input

Carsten

Fra : Mark Sandberg

Dato : 23-06-04 18:08

"Mazda626" skrev i en meddelelse:

> Gode ideér modtages meget gerne...

Som Jens skriver - af med kaliberen.

Dernæst skal du ind i køkkenskabet efter den ildfaste stegeso.
Kaliberen steges derefter 1 time ved 250 grader i en forvarmet ovn.
Lidt hvidvin, tomatskiver og rå løgringe, samt salt og peber efter
temperament, gør kun resultatet perfekt.

Hvis ikke du må stege brensekalibre i mors ovn, kan du jo bare tage so'en
med til Sct. Hans bål i aften - der kan du så drikke en enkelt kop øl, mens
kaliberne steger i gløderne.

God fornøjelse

/Mark.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 23-06-04 23:02

"Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> skrev

> [...]
>
> Hvis ikke du må stege brensekalibre i mors ovn, kan du jo bare tage so'en
> med til Sct. Hans bål i aften - der kan du så drikke en enkelt kop øl,

Minder mig om dengang vi kogte bremsevædske i haven.

Mvh.

Fra : Møller

Dato : 24-06-04 15:35

> [...]
>
> Hvis ikke du må stege brensekalibre i mors ovn, kan du jo bare tage so'en
> med til Sct. Hans bål i aften - der kan du så drikke en enkelt kop øl,

Som da jeg skiftede krumptaplejer på min Velocette Mac 3 fra 1946 (ca.): den
enen halvdel af krumptaphuset ind i ovnen. Kuglelejet i en plastpose og
køles ned til -20 gr. C og så ud med det hele, centrer lejet og tryk det i,
det SKAL lykkes første gang.
Lugten snakker vi ikke om
--
Møller

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 23-06-04 22:37

Mazda626 wrote:

> Gode ideér modtages meget gerne...

Jeg kan fortælle om mine nylige oplevelser med de bageste kalipre
på en Octavia. Vi prøvede også forgæves med kobenet at presse
stemplet ind, men no way. En mekaniker der droppede forbi
værkstedet for at få en sludder med mester fortale at de skulle
skrues ind med et specielt VW/Skoda/Audi værktøj, og at hvis man
ikke havde sådan et så stod den på min. en halv times mokken med
en polygriptang pr. side. Problemet er at stemplet skal presses
ind mens man skruer med polygrippen og det dur naturligvis ikke at
få nevet pakningen omkring stemplet i stykker.

Et par timers skrue/mokkearbejde med polygrippen senere, stod det
klart at der måtte andre boller på suppen, så vi begyndte at
overveje noget med en skruestik og sårn.. I stedet fandt vi en
skruetvinge frem (i stil med den her
<http://www.lavprisvvs.dk/shop/default.asp?ProductID=2161>) og så
brugte min kammerat polygrippen mens jeg spændte ind på
skruetvingen og 2 minuttere senere var stemplerne på plads. At den
eneste skruetvinge vi kunne finde så var en satan på ~1,5 meter og
et par kilo gjorde ikke sagen nemmere, men det lykkedes da..

--
Hygge..
Thomas