Råd vedr 22" sejlbåde...
Fra : Claus Bisgaard

Dato : 08-05-01 14:52

Hej.

Da jeg agter at købe en mindre kølbåd og min sejlerfaring er jollesejllads
for en del år siden, samt sejllads i en større lejet kølbåd i middelhavet,
søger jeg råd hos jer.
Båden skal primært bruges til famillie hygge turer, men gad vide om ikke jeg
også kunne få hisset de gamle jolledrenge om til lidt kapssejllads?

Økonomien rækker til en 22 fods kølbåd, men hvilken skal jeg købe?
Drabant 22, Hurley 22, Junker 22, Elvstrøm 22

Har jeg glemt nogen vigtige??
Jeg er interessert i enhver form for info og erfaringer om ovenstående både.

På forhånd tak for hjælpen
-Claus Bisgaard

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 08-05-01 15:51

Min far har en drabant 22, herlig lille båd. Sejler fint, selv når vi er tre
"knægte" (24år) ude på en uges sommertur, det er selvfølgelig ikke vild
luksus man hva' pokker - livet er sjovt.
Vi kan også sagtens få nogle gode matcher på kapsejlads banen, med de andre
små båd......
Jeg er iøvrigt vildt forarget over den seneste artikel/læserbrev i bådnyt,
hvor redaktøren ikke mener man kan få andet end en fuldstændig udsejlet både
til under 40.000kr. Hvad er det for en måde at skræmme alle begyndere væk
fra en herlig sport på. Er der andre der har læst det indlæg? Hvad synes I?

Det er selvfølgelig sant at finder man end h-båd til 30.000 så har den
oplevet lidt af hvert, men langt de fleste drabant 22 o. lig. har mest været
brugt til lidt hygge kapsejlads samt tursejlads, så de kan sagtens klare
nogle flere år-. Selvfølgelig skal der laves lidt løbende vedligehold, og
selvfølgelig er det ikke en ny HR 53, men en fin lille begynderbåd til at
komme igang med.

Mvh,

Martin Rise Christensen

Fra : Claus Frørup

Dato : 08-05-01 23:19

Martin Rise Christensen wrote :

klip
> [...]
>fra en herlig sport på. Er der andre der har læst det indlæg? Hvad synes I?

Skribenten har ret i at både til den pris er uinteressante for
professionelle bådmæglere, da de ikke kan tjene særlig meget på dem.
De kan som regel heller ikke financieres via pantebreve...
Men han tager grueligt fejl når han antyder at de skulle være
udtjente.... ja nærmest mishandlet og fyldt med skruehuller efter "alt
det ragelse" som ejerne har hængt op på skottet....

Naturligvis hænger pris og kvalitet sammen, men hvis man kigger sig for
og tager erfarne bekendte med når man kigger på båd, kan man sagtens
finde "drømmebåden" selv om den kun koster mellem 20 og 40.0000 kr.

Der er f.eks flere af de ældste L-23 til salg omkring 35-45.000 og det
er bestemt en glimrende båd at begynde med

Helt rigtigt.
--
Venlig hilsen, Claus
Når du svarer på et af mine indlæg, behøver du ikke citere hele smøren.

Fra : Steffen Skov

Dato : 08-05-01 16:18

prøv at se min hjemmeside

Hilsen
Steffen
sskov@vip.cybercity.dk

http://sskov.homepage.dk
Lidt om en Ohlson 22 og det at sejle og forlise

Fra : Bo Jensen

Dato : 08-05-01 22:02

Claus Bisgaard <cbk@kubik.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:9d8tha$mej$1@sunsite.dk...
> [...]
>
> Har jeg glemt nogen vigtige??
> Jeg er interessert i enhver form for info og erfaringer om ovenstående både.

Hej Claus.

Tjae, der findes jo også Etap 22, der har et væld af "smarte" detaljer. En rigtig god men krævende sejler er Elvstrøm 6,5. Måske er det den, du kalder for en 22'er? Der findes også en yderst velsejlende franskmand ved navn Edel 66 (eller 660?). Hele ruffet kan løftes ret så meget og giver dermed god plads om læ i havn. Endnu en dansker hedder KO700. Sejler forrygende men er temmelig spartansk. I øvrigt kan jeg tilslutte mig roserne til Drabanten. Og Junkeren sejler faktisk meget bedre, end rygtet vil vide - pas dog på med de helt gamle, hvor rorkonstruktionen er for svag. De nyeste har endvidere skydekappe.

Mvh
Bo

Fra : Bo Jensen

Dato : 09-05-01 22:26

Bo Jensen <boj@get2net.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:G7ZJ6.304$Mq6.9341@news.get2net.dk...
klip...
>Der findes også en yderst velsejlende franskmand ved navn Edel 66 (eller 660?). >Hele ruffet kan løftes ret så meget og giver dermed god plads om læ i havn.
klip...

Hej igen.

Har været nede i havnen og checke. Franskdamen hedder "Edel 6".

Mvh
Bo

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 09-05-01 21:24

Hej

Jeg kunne foreslå en Balaton 21, idet den er yderst rummelig og komfortabel
i.h.t. prisen, som ca. ligger på 45.000 kr.
Den er let at sejle, også alene... har et højt fribord. og har plads til 4
personer. Båden er Ungarsk og oprindeligt designet til at sejle på Balaton
søen, deraf navnet. de både som findes i DK er typisk designet i 1980, og er
repræsenteret i bådrevyen 1981. se link. bladet kan lånes på biblioteket.

http://www.statsbiblioteket.dk/gentofte/cgi-bin/browse.pl?revy=baad-revyen&i
nput=1981/Små_sejlbåde_og_joller&mode=browse

Du kan se yderligere informatioenr i bådbasen. på følgende links.

http://www.udkik.dk/dk/baad/ba1356.htm

De bedste hilsner
Jan Rasmussen

Fra : Schrøder

Dato : 10-05-01 21:12

Hej alle

Jeg skrev indlæget i bådnyt.
Det var egentligt en kommentar til debaten om sejlerskaren der ældes.
Det er dejligt at se at der her i nyhedsgruppen er andre der synes at de små
både kan være en dejlig indgangsvinkel til sejlerlivet.
Jeg er ved at konen IKKE er overtalt hvis jeg ønsker at købe en båd til
200000,-, så er der vist lige et par ting hun hellere vil have.
Jeg har også fulgt debatten her i NG om havnepladser.
Hvis jeg kort skal sumere min egen "priside" for at komme på vandet:
Båd= 30.000,- , Havneplads (KBH) 20.000 indskud og årlig leje 5.000,-
Kort og godt: sejlads i kølbåd er for de velstillede.
Fortæl mig venligst at jeg tager fejl.

Mvh Schrøder.

Fra : Simon Pape

Dato : 10-05-01 21:39

"Schrøder" wrote:
> [...]
> Båd= 30.000,- , Havneplads (KBH) 20.000 indskud og årlig leje 5.000,-
> Kort og godt: sejlads i kølbåd er for de velstillede.
Jeg mener du tager lidt fejl. Det handler om prioriteringer, og med det
rette lån, kan de fleste komme på vandet for en billig penge. Jeg er
studerende (så kan i selv regne lønnen ud), men har en tredjepart i en
Maxi77, og jeg kan snildt overkomme udgifterne til båden. Lånet betalte
jeg hurtigt af (lidt over et år).
Så det er ikke utilnærmeligt at nyde vandets glæder. Heldigvis.

--
Simon Pape

Nattergalevej 7, 3. sal Tlf.: 2684 4338
2400 København NV

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 11-05-01 03:29

Det er svært at diskutere hvad der er dyrt eller billigt, menjeg er nu i den
heldige situation at jeg har betalt min båd.
Dog er mine årlige faste udgifter ca. 8000kr. excl. havne afgifter i
fremmede havne, altså alle følgeomkostninger man også skal tage hensyn til
når man anskaffer sig båd. så kan der jo komme uforudsete udgifter til, og
endelig ønsker om udstyr...
Om det er dyrt eller billigt er nok svært at blive enige om, og endelig
afhænger det vel også af den enkeltes økonomi.

De bedste hilsner
Jan Rasmussen

Fra : Steffen Skov

Dato : 11-05-01 12:03

Hejsa

Jeg har sejlet i Drabant 22 og Ohlson 22.
Disse både sejler fremragende, men der er stor forskel på plads under dæk.
Drabanten er meget lav og har ikke megen plads, da "næsen" er udnyttet til
en stuveplads. Ohlson er meget højere i fribordet, og giver derfor en mere
tør sejlads på kryds, og meget mere plads under dæk.
Som familiebåd vil jeg foretrække en Ohlson 22, pgr.a. pladsen. Begge både
kan købes for under 30.000kr.
Mine samlede udgifter pr. måned med en Ohlson 22 har inkl. havneplads været
800kr, hvilket svarer til mit cigaretforbrug.
Jeg tager nu til Sverige for at se på nogle Maxi 68. Det er en båd der
fascinerer mig, da det også er 22", men har endu bedre pladsudnyttelse under
dæk. De sælges for mellem 50.000 - 40.000 SEK, og da svenskekronen er 84øre,
er der meget at spare.
Men har du børn, skal du ikke købe en Drabant 22.

Hilsen
Steffen

http://sskov.homepage.dk
Lidt om en Ohlson 22, det at sejle og forlise
og "Sejlklubben BUGTEN"

Fra : Jorn Becker

Dato : 11-05-01 23:01

On Thu, 10 May 2001 22:11:53 +0200, "Schrøder" <bhjl@worldonline.dk>
wrote:

[Klip en masse om priser]
>Kort og godt: sejlads i kølbåd er for de velstillede.
>Fortæl mig venligst at jeg tager fejl.

Det tror jeg ikke, med mindre man prioritere kraftigt.

For 3 år siden fik jeg en trang til at sejle efter en sommerferietur
og overvejede - bådens størrelse, pris, træ eller fiber,
reparationer, havnepladser osv.

Ovenpå sommerferieturen prøvede jeg også at finde ud af hvad der var
tiltrækkende ved at sejle - og det var ikke rullegenua.

Det endte med en gammel laserjolle. Det har kostet mig ca. 16000 over
3 år incl. alt (tøj, reparationer, kontingenter osv.) Selve jollen
kostede 6000!!!

Det bliver til 2-3 sejlture om ugen og i 10 sek/m luft er det rigtigt
sjovt.

-j