/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Batterier
Fra : John Jessen


Dato : 26-07-04 21:00

Mine 5 år gamle batterier blev flade her i weekenden, og jeg ringede til
forhandleren for at høre på prisen på sådan et par svende. Båden har en
Yanmar 85 HK motor, og to styks 12V 115AH/20h 950A batterier. Et 70AH
batteri koster iflg. forhandleren 650,- kr, men EN 115 AH koster 1663,-
kr!!!

Så umiddelbart en udskrivning på 3326,- kr hvilket jeg vil være ekstremt
meget ked af. Kan jeg derfor nøjes med to 70AH batterier (der er ikke plads
til at serieforbinde tre 70 AH batterier, og jeg kan nok heller ikke finde
ud af hvordan det skal gøres)? Og hvor kan man evt. købe batterier til
humane priser - prøvede at søge hos THansen, men de har vist ikke batterier
i den kaliber. Det skal lige siges at jeg naturligvis vil få undersøgt om
det evt. kun er det ene batteri der er kaput.

Et lille tillægsspørgsmål: Min båd har en omskifter således at man kan vælge
at køre på batteri 1, på batteri 2 eller på begge. Skal man evt. en gang
imellem skifte mellem 1 og 2, således at man sikrer en bedre op/afladning af
begge batterier, og hvordan er det i det hele taget meningen at dette systen
skal bruges? Indtil videre har jeg permanent ladet skifteren stå på 1.

På forhånd tak for hjælpen.

Vh / John



 
 
Preben og Anette (26-07-2004)
Kommentar
Fra : Preben og Anette


Dato : 26-07-04 21:25

Hej

Du skal være sikker på at der er kapacitet nok til at starte din motor det
er den først betingelse
når du har en omskifter der kan skifte imellem de to batterier er det for at
du altid har en der er fuldt opladet til at starte din motor med.
Hvis du altid har haft den stående på 1 har du aldrig tappet strømmen til
dit forbrug fra batteri 2 det er for så vidt godt nok.
du har så altid startet på det ene batteri.

Det med de 950AH er hvor mange amperere du kan trække fra dit batteri i
startøjeblikket jeg går ud fra du har en diesel, som
kræver noget mere af batteriet end en bensinmotor gør men derimod ikke
bruger batteriet når den er igang.
70AH hvor mange H står der så på den?


--
Venlig hilsen

Preben Christensen




Leif Bengtsson (27-07-2004)
Kommentar
Fra : Leif Bengtsson


Dato : 27-07-04 00:47

Preben og Anette wrote:

> Hej
>
> Du skal være sikker på at der er kapacitet nok til at starte din motor det
> er den først betingelse
> når du har en omskifter der kan skifte imellem de to batterier er det for
> at du altid har en der er fuldt opladet til at starte din motor med.
> Hvis du altid har haft den stående på 1 har du aldrig tappet strømmen til
> dit forbrug fra batteri 2 det er for så vidt godt nok.
> du har så altid startet på det ene batteri.
>
> Det med de 950AH er hvor mange amperere du kan trække fra dit batteri i
> startøjeblikket jeg går ud fra du har en diesel, som
> kræver noget mere af batteriet end en bensinmotor gør men derimod ikke
> bruger batteriet når den er igang.
> 70AH hvor mange H står der så på den?
>
>
Harald Nyborg säljer 88Ah för ca:6oo Sekr här i Sverige
Leif
--
byt nospam i mailaddres till algonet för riktig mail

John Jessen (27-07-2004)
Kommentar
Fra : John Jessen


Dato : 27-07-04 07:22


"Preben og Anette" <prebenc1@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:FMdNc.3202$1a7.1815@news.get2net.dk...
> Hej
>
> Du skal være sikker på at der er kapacitet nok til at starte din motor det
> er den først betingelse
> når du har en omskifter der kan skifte imellem de to batterier er det for
at
> du altid har en der er fuldt opladet til at starte din motor med.
> Hvis du altid har haft den stående på 1 har du aldrig tappet strømmen til
> dit forbrug fra batteri 2 det er for så vidt godt nok.
> du har så altid startet på det ene batteri.
>
> Det med de 950AH er hvor mange amperere du kan trække fra dit batteri i
> startøjeblikket jeg går ud fra du har en diesel, som
> kræver noget mere af batteriet end en bensinmotor gør men derimod ikke
> bruger batteriet når den er igang.
> 70AH hvor mange H står der så på den?
>
>
> --
> Venlig hilsen
>
> Preben Christensen
>
Hej Preben,

Jeg har ikke set H-angivelsen på 70AH batteriet. Men jeg tror nu sagtens at
det kan trække motoren i gang. Da vi skulle ud at sejle her i weekenden, og
batterierne var flade, brugte vi et autobatteri fra en Peugeot 106, og det
fungerede fint.
Vi sejler mest småture i Silkeborgsøerne, og det er sjældent vi overnatter i
båden. Så jeg formoder at de relativt kraftige batterier som båden er født
med er for at sikre en rimelig kapacitet til køleskab, lamper, oliefyr m.m.
når man ligger i havn uden mulighed for fast strøm.

Hilsen John



Ole Rasmussen (27-07-2004)
Kommentar
Fra : Ole Rasmussen


Dato : 27-07-04 08:44

> Så umiddelbart en udskrivning på 3326,- kr hvilket jeg vil være ekstremt
> meget ked af. Kan jeg derfor nøjes med to 70AH batterier (der er ikke
plads
> til at serieforbinde tre 70 AH batterier, og jeg kan nok heller ikke finde
> ud af hvordan det skal gøres)? Og hvor kan man evt. købe batterier til
> humane priser - prøvede at søge hos THansen, men de har vist ikke
batterier
> i den kaliber. Det skal lige siges at jeg naturligvis vil få undersøgt om
> det evt. kun er det ene batteri der er kaput.

Hos Biltema kan du købe 105 AH for 649,-, og 135 AH for 998,-. De er
beregnet til lastbil/traktor, så om de er anvendelige til båd aner jeg
ikke.....

/Ole



Preben og Anette (27-07-2004)
Kommentar
Fra : Preben og Anette


Dato : 27-07-04 16:19

Hej

Hvis vi skal snakke om billige batterier du kan bruge ( du skrev at du ikke
har så stort et forbrug) kan en fra
Harald Nyborg bruges Jeg har en mercedes 190E og bruger et 60Amp fra harald
nyborg til 199 kr de¨
har også nogel 88Amp til diesel til 495 kr

--
Venlig hilsen

Preben Christensen




John Jessen (28-07-2004)
Kommentar
Fra : John Jessen


Dato : 28-07-04 08:32

Det er jo ret utroligt hvor meget der er at spare ved at se sig lidt for!
Over 1000 kr. PR. STYK ved at købe i Biltema kontra min normale
bådforhandlers pris.
Tusind tak for alle tippene.

Hilsen John



Svend Brandt Jensen (28-07-2004)
Kommentar
Fra : Svend Brandt Jensen


Dato : 28-07-04 10:03

> Det er jo ret utroligt hvor meget der er at spare ved at se sig lidt
> for! Over 1000 kr. PR. STYK ved at købe i Biltema kontra min normale
> bådforhandlers pris.

Bare rolig - det er heller ikke samme kvalitet :)

Du får præcis hvad du betaler for.

/Svend
(som har prøvet batterier fra Jem og Fix, Harald Nyborg - og derefter gået
over til kvalitetsbatterier ;))



Bjarke Christensen (01-08-2004)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 01-08-04 22:02

Ja alt det der sælges i jem og fix er noget bras, men man kan jo få den
samme vare flere forskellige steder. - og til lavere avancer.

De fleste mindre automekanikere kan få marineakkumulatorer hjem (det er jo
samme producenter) og de beregner sig typisk kun 10-15% avance imod
bådshoppens 50% avance. - og så får man jo den samme kvalitet til lavere
pris.

Bjarke


"Svend Brandt Jensen" <sbjFJERN@events.dk> wrote in message
news:41076d81$0$254$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > Det er jo ret utroligt hvor meget der er at spare ved at se sig lidt
> > for! Over 1000 kr. PR. STYK ved at købe i Biltema kontra min normale
> > bådforhandlers pris.
>
> Bare rolig - det er heller ikke samme kvalitet :)
>
> Du får præcis hvad du betaler for.
>
> /Svend
> (som har prøvet batterier fra Jem og Fix, Harald Nyborg - og derefter gået
> over til kvalitetsbatterier ;))
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste