Brændstofforbrug
Fra : Thomas

Dato : 19-07-04 00:45

Hvad vil det koste i benzin at sejle 100 sømil i en kabinebåd med 40 HK
motor ?

Det afhænger selvfølgelig af vind og strøm men et slag på tasken ?

Fra : pc

Dato : 19-07-04 06:56

> Hvad vil det koste i benzin at sejle 100 sømil i en kabinebåd med 40 HK
> motor ?
>
> Det afhænger selvfølgelig af vind og strøm men et slag på tasken ?

Jeg vil tro du skal bruge ca.90 til 120 litter benzin

Fra : Karsten Moisen

Dato : 19-07-04 17:20

Mit skud er ca. 90 liter.
Det var hvad vores gamle Shetland 535 med 40HK Mariner 2-takt motor
ville have brugt.
Det afhænger selvfølgelig også af hvor mange personer der er i den.

Fra : Ukendt

Dato : 24-07-04 18:09

Tag din GPS og en flaske med en liter benzin. Sejl ud af havnen og flyt
slangen over fra den faste tank til flasken (kræver lidt "hjemmesløjd").
Sejl herefter med normal marchfart til flasken er tom (cirka 1 sømil = 3
minutter hvis du går cirka 20 knob i marchfart). Aflæs distancen på din GPS.
Du har nu et glimrende nøgletal for dit forbrug, der med en lommeregner
hurtigt kan omregnes til liter/sømil.

Nu kan du bruge dette nøgletal i al din fremtidige planlægning. Husk dog at
regne med mindst 20% reserve som følge af dårligt vejr, modstrøm, vægt mm.

Jeg er enig i at et slag på tasken er godt 1 liter per sømil. Du angiver
ikke om det er en 2-takter eller en 4-takter - der er nogen forskel på
forbruget. Så svaret er lige under en tudse for hele turen.

Anders
Helsingør