> Da jeg fornyligt købte min ny renoveret XS 400 seca 84" så var der et
> par små huller i udstødningen og et stort ca på størrelse med en
> enkrone. udstødningen er ellers perfekt krom og hullerne er ikke til
> at se da de ligger ned mod vejen.
> Jeg har hørt at motoren tog skade af utæt udstødning?
> betyder det slet ikke andet end lyd og måske minus et par km pr Liter?
Det kan godt betyde lidt, hvis hullerne medfører at den får for mager
blanding (for meget luft). Hvilken farve har dine tændrør (ved elektroden)?
De skal være grålige/brunlige. Hvis de er for hvide, så er blandingen for
mager.
> XS'en står til at kunne køre 180 på toppen, mit speedometer går dog i
> stå ved 140 km/t og 7500 omdr, tror muligvis den viser fejl.
Det lyder meget passende, min XS400 Seca kører også ca. 140km/t v. 7500
omdr. i 6. gear. Jeg har haft min oppe på knap 150 km/t, men der har der nok
også været medvind, og der kunne den heller ikke klare mere. Hvis du skal
højere op, skal du geare et gear ned (til 5.) og give den fuld gas. Den
lyder lidt mere voldsom i motoren pga. de højere omdrejninger, men så burde
den næsten kunne trække til det røde felt v. 10.000 rpm, og der burde den
rende ca. 165-170km/t. Det har jeg dog aldrig prøvet, men accelerationer
over 100km/t går ihvertfald markant hurtigere i 5. gear frem for 6. gear.
Hvorfor piske en 21 år gammel cykel op på tophastighed, når jeg også gerne
vil kunne køre på den i morgen, og dagen derefter?
> Jeg kører
> hurtigere end de fleste biler på motorvejen, derfor tror jeg muligvis
> den skulle vise 150km/t men ikke 180km/t, hvad er galt?
1. En dårlig smurt kæde, forkert dæktryk, forkert karburering, slidte
stempler/cylindre m.v. tager kræfter. Den er jo 20 år gammel nu, og yder nok
ikke som da den var ny.
2. Du vejer sikkert mere end den lille 50kg's japaner der har testkørt den
for Yamaha med 1 liter benzin i tanken og oliestanden på minimum for at
spare vægt.
3. Dit speedometer viser for lidt, hvilket er set før på andre Seca'er. Mit
viser dog rigtigt nok, hverken for lidt eller for meget.
> som ny-bagt mc'ist så ved jeg ikke noget om vedligeholdelse på sådan
> en gammel cykel, skal den have andet end olie på kæden? og
> selvfølgeligt det store vinter eftersyn!
Tjek oliestanden ofte her i starten indtil du får en følelse med hvor meget
olie den bruger.
Det er ret træls at skulle skifte motor fordi man ikke troede at den brugte
olie og derfor aldrig har tjekket det.
> ellers kører den lille cykel som en drøm, også selvom der kommer en
> bagpå. jeg har nu kørt 2500km uden brok.
Altid rart når det virker og man kun skal vedligeholde.
signing off.. Martin Sørensen