Bruger den for meget olie?
Fra : Johnny Johansen

Dato : 08-08-04 18:37

Jeg skulle lige ude og køre en lille tur her i eftermiddags, og opdager til
min rædsel at efter ca. 3 km begynder olielampen at lyse!!!! Jeg holder
hurtigt ind til siden og stopper motoren. Jeg prøver at tjekke olien, men
pinden ser våd ud op til midten på skalaen. Jeg starter igen og vil køre
hjem for at tjekke det nærmere. Jeg lister hjem og på vejen lyser lampen et
par gange, men går ud igen. Da jeg kommer hjem og har fået fat i noget papir
kan jeg se at der kun er olie lige over minimum!!!! Kan motoren ha taget
skade af at køre med så lidt olie? Jeg har kørt ca. 4000 km siden sidste
olieskift og der var jeg helt sikker på at der var nok på. Er det normalt at
den bruger så meget olie? Det er en R6 fra 99 der har gået 15.000 km.
Jeg har noget olie tilovers fra et skift på bilen, og så er det lige jeg vil
høre om jeg kan efterfylde med det eller om det skal være samme fabrikat?
Jeg ved faktisk ikke hvilken olie der er hældt på da jeg fik det skiftet ved
sidste service. Men i følge Louis motobase skulle det være 10W-40 og der er
den motorolie jeg har også.

Hilsen Johnny

Fra : GK

Dato : 08-08-04 19:00

"Johnny Johansen" <ale@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ved
> sidste service. Men i følge Louis motobase skulle det være 10W-40 og der

ja det er meget normalt at den bruger lidt olie .. især når den ikke har
gået mere end 15000km så er det jo en ny maskine ... der er mange der
bliver overrasket over det olie forbrug ... men frygt ikke .. det er
fordi at cylinder og stempeler og ringe først skal falde på plads og så
holder den lige så stille op med at bruge olie ... dog vil den altid bruge
lidt men ikke i den grad som når den er ny -- og det med at efter fylde
syntes jeg ikke du skal gøre ..vær nu god ved maskinen og skift det hele ,,
kør den godt varm og tap olien af og kom noget nyt olie på ,, så er du da
også sikker på at det er det rigtige olie du kommer på .. og brug kun det
olie der er anbefaldet i instrktionsbogen .. og det er specielt vigtig på
motorcykler hvor gearkasse og krumtappen og koblingen køre på det samme
olie .. bruger du ikke det rigtige olie kan du få problemer med koblingen
og gearskiftet ... og husk at skifte olien med de intervaller der er
beskrevet i din instruktionsbog .. så undgår du problemer
Mvh GK

---

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 08-08-04 20:55

Johnny Johansen wrote:

> SNIP... En historie om olieforbrug...

Som hovedregel plejer man vel gerne at sige, at lyser olielampen (som vel
angiver korrekt opnået olietryk?) er det for sent...?
Under alle omstændigheder ville jeg lade være med at spædde til med noget
andet olie. Hvis ikke du er klar over, hvilken olie der er i maskinen, må du
nok bide i det sure æble og foretage et olieskift, men det er så blot min
mening!

Endelig ang. olieforbrug...
Nu har jeg ejet 2 motorcykler i min relativt unge mc-karriere, og ingen af
dem har nogensinde haft noget nævneværdigt olieforbrug. Faktisk har jeg
yderst sjældent måtte hælde en sjat i maskinen mellem hvert skift, som er
pr. 4-5000 km for mit vedkommende. Og det er ikke fordi maskinerne ikke har
fået tæsk, skal jeg lige have tilføjet!
Mit kørselsmønster er for det meste således:
Jeg varmer altid min cykel op i 3-5 min. tid, inden jeg sætter mig op og
kører på den. Derefter fyrer jeg først til pisset, når driftstemperaturen er
opnået (på min nuværende gixxer med olietermometer i displayet, er det som
regel ved ~80 grader C).
Ellers undlader jeg som regel at køre ture på under 1 km, hvilket vil sige
at mine ture som regel mindst havner på 5-10 km, når de er rigtig korte.
Jeg føler mig helt udenfor, når folk snakker "helt normalt" olieforbrug på
alle motorcykler inkl. de helt nye modeller...
Der sker vel for faen ikke noget i, at min mc ikke bruger olie?
Gixxeren havde gået 17kkm da jeg købte den, og nu har den gået 21kkm.

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600 SRAD

Fra : Rasmus Hauch

Dato : 08-08-04 21:09

> Som hovedregel plejer man vel gerne at sige, at lyser olielampen (som
> vel angiver korrekt opnået olietryk?) er det for sent...?

Uden at være 100% sikker,mener jeg at R6erens ikke er en
olietryksadvarsel,men en oliestands og derfor kommer den på inden skaden er
sket.

Mvh
Rasmus ZX9R-C

Fra : Steen Egeberg

Dato : 08-08-04 21:09

> [...]
vel
> angiver korrekt opnået olietryk?) er det for sent...?

Af en tidligere tråd om olielamper fremgår at flere Yamaha'ere ikke har
en normal olietryk-lampe men en olieniveau-lampe ... f.x. min Fazer har
en oil-level-indicator .. check med din instruktionsbog, og er det en
sådan så gælder det bare om at få hældt olie på/skiftet olie snarest.

Men det er ikke en katastrofe-indikator på samme måde som manglende
olietryk, hvor det kan være et spørgsmål om sekunder før lejer/stempler
river ....

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623

Fra : Kristian Andreasen

Dato : 08-08-04 22:23

> [...]
ved
> sidste service. Men i følge Louis motobase skulle det være 10W-40 og der

Jeg mener at have hørt noget om at man under ingen omstændigheder må bruge
"bil-olie" i en mc. Aditiverne lægger sig på koblingspladerne hvilket.
brænder koblingen af. (Eller sådan noget i den stil...)

Så hvis du skal efterfylde, så gå ud og køb en liter mc-olie.

Kristian

Fra : Claus Rittig

Dato : 09-08-04 20:04

"Kristian Andreasen" <migkristianandre84@hotmail.com(fjern "mig")> skrev i
en meddelelse news:411699a7$0$248$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Jeg mener at have hørt noget om at man under ingen omstændigheder må bruge
> "bil-olie" i en mc. Aditiverne lægger sig på koblingspladerne hvilket.
> brænder koblingen af. (Eller sådan noget i den stil...)

Og jeg har hørt at julemanden er en grøn ost.

Rittig
(20 problemløse år med motorcykler og bil-olie)

Fra : Jake

Dato : 11-08-04 11:19

Claus Rittig wrote:
> "Kristian Andreasen" <migkristianandre84@hotmail.com(fjern "mig")> skrev i
> en meddelelse news:411699a7$0$248$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Og jeg har hørt at julemanden er en grøn ost.

*LOL*

/Jake

Fra : Kenneth S

Dato : 08-08-04 22:30

> [...]
ved
> sidste service. Men i følge Louis motobase skulle det være 10W-40 og der

Din R6'ers olielampe indikerer når oliestanden er for lav, og ikke at
olietrykket er for lavt, som andre antyder.

...og det er en rigtig god ting, for så har din (udmærkede maskine højst
sandsynligt ikke taget skade, da der er en rimelig sikkerhedsmargen
indbygget.

Jeg ville blot efterfylde med det du har liggende (10w-40) og vente med
skiftet til næste skedulerede olieskift (hver 6000?, ikk?)

mvh
Kenneth S
R1

Fra : Nikolaj B. Kjeldsen

Dato : 08-08-04 22:38

> normalt at den bruger så meget olie? Det er en R6 fra 99 der har gået
> 15.000 km.

Væn dig til det - Det er en Yamaha..

Det er olieSTANDS lampe den er forsynet med og den lyser op i rigtig god tid
inden der er fare på færde. I starten kommer den kun på en gang imellem når
standen lige er ved at være lav pga. oliens bevægelse med nedbremsning,
accel osv. Lyser den konstand fra du har startet er den kritisk....

> Jeg har noget olie tilovers fra et skift på bilen, og så er det lige
> jeg vil høre om jeg kan efterfylde med det eller om det skal være
> samme fabrikat?

Ikke noget bilolie på. Der er addtiver som en MC gearkasse bestemt ikke kan
li..

Jeg ved faktisk ikke hvilken olie der er hældt på da
> jeg fik det skiftet ved sidste service. Men i følge Louis motobase
> skulle det være 10W-40 og der er den motorolie jeg har også.

Køb noget olie til MC i 10W-40 (ved MC-manden eller tanken). Nu her det er
varmt kan 20W også gå an..

Min R1 bruger vel et par deciliter per 1000. Der er lidt irriterende efter
at komme fra en Suzuki der ikke brugte en ml. Men så glæd dig over at
ventiler eksempelvis ikke skal stilles særlig tit - og flueknepper man dem
første gang kan man køre uendeligt.

Og selv om de bruger lidt olie er det ikke fordi det er dårlige motorer. De
holder fint og kaster heste fra sig. Og så har R modellerne jo det
ultimative badass desing til en MC..

/Nikolaj

Fra : Jes Vestervang

Dato : 09-08-04 00:28

"Nikolaj B. Kjeldsen" <ask@me.plz.invalid> writes:

> Ikke noget bilolie på. Der er addtiver som en MC gearkasse bestemt
> ikke kan li..

Det er nu ikke gearkassen, men vådkoblinger der har problemer med
nogle additiver (nogle additiver får dem til at glide). Mange kører
dog med bilolie uden problemer, og derved er det også ret sandsynligt
at man får en bedre olie for pengene. Hvis man går uden om olier der
reklamerer med at være energibesparende etc., så er risikoen lille,
tror jeg.

Selv kører jeg med Louis.de's Delo 10W50 API SL (vistnok den højeste
API rating) og JASO MA (godkendt til mc, mener jeg). Den koster pt. 20
euro for 4 liter. Alternativt kan man få Castrol-olie, API SG og JASO
MA, til over den dobbelte pris.

Delo-olien har jeg kørt 30-40k km uden problemer, på min Fazer.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Outlook Express-bruger, se her: <http://xnews.newsguy.com/>

Fra : ptheo

Dato : 11-08-04 20:38

Olielampen lyser ...... normalt er det manglende olietryk , og risiko for
skader på lejer o.s.v. ......... men ikke på Yamaha af nyere årgang ... her
er der tale om en lampe der lyser når oliestanden når minimum ..... så
risiko for skader er minimale ... trykket forsvinder først ved ekstrem
mangel på olie .....
ptheo

Fra : Claus Rittig

Dato : 09-08-04 20:06

"Nikolaj B. Kjeldsen" <ask@me.plz.invalid> skrev i en meddelelse

> Ikke noget bilolie på. Der er addtiver som en MC gearkasse bestemt ikke
kan
> li..

Løgn.

> Køb noget olie til MC i 10W-40 (ved MC-manden eller tanken). Nu her det er
> varmt kan 20W også gå an..

Eller køb noget ordenlig olie til en rimelig pris i det lokale supermarked
eller byggemarked

Rittig

Fra : Jes Vestervang

Dato : 11-08-04 23:41

"ptheo" <ptheo@post8.tele.dk> writes:

> [...]
> er der tale om en lampe der lyser når oliestanden når minimum ..... så
> risiko for skader er minimale ... trykket forsvinder først ved ekstrem

Mine Yamahaer har ikke manglet olie, så hvad mener du med det?

Læs forresten meget gerne:
<http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

....og ét punktum rækker til en hel sætning!

Fra : Ukendt

Dato : 09-08-04 05:08

Johnny Johansen wrote:
> [...]
> jeg fik det skiftet ved sidste service. Men i følge Louis motobase
> skulle det være 10W-40 og der er den motorolie jeg har også.

Rolig nu, der er intet sket ved det... Ved mit seneste olieskift havde jeg
åbenbart ikke fået pakningen fra det gamle oliefilter af, med det resultat
at det nærmest sprøjtede ud med olie når motoren fik lidt omdrejninger.
Dette opdagede jeg først da mit baghjul mistede grebet i 4. gear. Jeg
stoppede cyklen, og der var olie overalt, men olietrykslampen blinkede kun
engang imellem, så jeg valgte at køre meget forsigtigt hjem. Da jeg fik
rettet fejlen viste det sig at den have smidt 1.5 l. ud af 3.6 l., så din
motor har ganske sikkert ikke taget skade af den smule du har mistet...

Min var på rullefelt i går hvor den fik kørt 250 km, da vi skulle have
indstillet min Power Commander, og køletemp. lå konstant mellem 90 og 110
grader (luft 35 grader!) i 5 timer, og det klarede den fint, så jeg
konkluderer den er ok...

Lidt en sjov oplevelse idet jeg måtte køle bagdækket med trykluft for at
holde en temp. på under 80 grader, og dyno operatøren sprøjtede vand med en
forstøver ind på radiatoren foir at køle den hurtigere efter hver "run".
--
M V H

Peter Jakobsen
KAWASAKI ZX12R '01
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1152

Fra : Johnny Johansen

Dato : 09-08-04 21:16

> [...]
ved
> sidste service. Men i følge Louis motobase skulle det være 10W-40 og der

Tak for svarene, men hvad gør man så??? :)
Jeg har efter fyldt med min 10w-40 olie og får skiftet olie i morgen. Jeg
mangler godt nok at køre 1500 olie med det der er på, men hva faen. Jeg må
nok sige det med at brænde koblingen af lyder drastisk hvis Rittig har kørt
på bil olie i 20 år!!!!

Johnny

Fra : p.jarnbak

Dato : 09-08-04 23:00

"Johnny Johansen" <ale@tele2adsl.dk> wrote in message

> [...]
> mangler godt nok at køre 1500 olie med det der er på, men hva faen. Jeg må
> nok sige det med at brænde koblingen af lyder drastisk hvis Rittig har

Jeg har også brugt bil olie siden 1977.mobil shc og mobil 1 aldrig noget
problem men.
Nogle af de nye bil olier er tilsat friktions nedsættende additiver og de
kan måske skade koblingen.
Hvis man ikke bruger noget der er højere end api-sf eller sg og der ikke
reklameres med
at man spare benzin eller får højere ydelse så skulle der ikke ske noget
Hej Palle.

Fra : Bent Erik Thomsen

Dato : 11-08-04 14:51

"p.jarnbak" <jarnbak@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]

> reklameres med
> at man spare benzin eller får højere ydelse så skulle der ikke ske noget

Jeg har heller aldrig brugt andet end bilolje
Har haft 7 forkellige motorcykler de sidste 25 år.
Ingen problemer overhovedet

mvj

Bent Erik Thomsen

pt. Honda NTV 650 Revere