Rengøring af hjelm indvendig
Fra : Thomas

Dato : 08-08-04 09:21

Hej NG!

Jeg har en Shoei hjelm, som efterhånden ikke har den dejligste duft
indvendig mere.
Hvordan kan man rengøre sådan en indvendig?
Jeg har tænkt på simpelthen af vaske den indvendig med vand og sæbe, og så
sætte den til tørre i solen. Er der nogen som ved, om hjelmen kan tage skade
af dette?

Thomas

Fra : rugholmhusFJERN@vip.~

Dato : 08-08-04 12:03

On Sun, 8 Aug 2004 10:21:04 +0200, "Thomas" <tc1_NOSPAM@webspeed.dk>
wrote:

> [...]
>sætte den til tørre i solen. Er der nogen som ved, om hjelmen kan tage skade

Dert findes mange gode råd om dette i tidligere tråde. Brug Google til
at finde dem...

hVh
Hans/NTV

Fra : Ole Baun

Dato : 08-08-04 22:35

skrev i en meddelelse news:a22ch0l067gk8pmf1p8jgivgcslvn401q3@4ax.com...

> Dert findes mange gode råd om dette i tidligere tråde. Brug Google til
> at finde dem...

Ja. Jeg har bl.a. tidligere skrevet om en spraydåse "Helmet care" fra
Motorex, købt hos Special i Aalborg. Den kostede kr. 56,- , og virkede.
Noget skum som skal påføres, sidde lidt og tørres af igen. Men det skulle da
ikke undre mig om ikke hårshampoo er lige så godt. Armand vil uden tvivl
foreslå barberskum

Ole Baun

Fra : Mads Stetter

Dato : 08-08-04 12:52

Thomas wrote:
> [...]
> Jeg har tænkt på simpelthen af vaske den indvendig med vand og sæbe,
> og så sætte den til tørre i solen. Er der nogen som ved, om hjelmen

Ud i brusekabinen med den og så brug en mild hårshampoo! Husk at skylle
rigtig godt efter, så der ikke er sæberester! Og så ellers bare lade den
tøre, hvilket tager nogle dage!

Så er den så god som ny...

MVH Mads Stetter

Fra : Martin Sørensen

Dato : 08-08-04 17:29

Jeg ville ikke sætte den til tørre i solen..

> Ud i brusekabinen med den og så brug en mild hårshampoo! Husk at
> skylle rigtig godt efter, så der ikke er sæberester!

Den metode har jeg også selv brugt, og den virker fint.

> Og så ellers bare lade den tøre, hvilket tager nogle dage!

Jeg stillede en 80mm blæser (som f.eks. bruges i computere) i visir-åbningen
og lod den køre på fuld styrke. Det skaber noget luftflow i hjelmen og den
var helt tør på under et døgn.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Rune D. Jørgensen

Dato : 08-08-04 18:18

Det var smuk og solrig dag da Thomas skrev
news:4115e26e$0$286$edfadb0f@dread16.news.tele.dk i
dk.fritid.motorcykel:

> Hej NG!
>
> Jeg har en Shoei hjelm, som efterhånden ikke har den dejligste duft
> indvendig mere.
> Hvordan kan man rengøre sådan en indvendig?

Man hiver da bare indmaden ud og vasker det. Når det er tørt putter man det
tilbage i hjelmen. Har du undersøgt om det er muligt at få foret ud? Jeg
har selv en shoei x-ceed 2, hvor det er ret nemt.

--
Rune D. Jørgensen

Fra : Thomas

Dato : 08-08-04 21:20

> [...]
> tilbage i hjelmen. Har du undersøgt om det er muligt at få foret ud? Jeg
> har selv en shoei x-ceed 2, hvor det er ret nemt.

Det er desværre ikke muligt at hive indmaden ud - ellers var det gjort for
længst.
Men jeg prøver bare at vaske den.

Thomas

Fra : Claus Rittig

Dato : 09-08-04 20:11

"Thomas" <tc1_NOSPAM@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> det

> Det er desværre ikke muligt at hive indmaden ud - ellers var det gjort for
> længst.
> Men jeg prøver bare at vaske den.

Næste gang du shopper hjelm, så vælg en hvor inderforet kan tages ud og er
vaskbart, dem har jeg 3 af og det er DEJLIGT! Dem har jeg haft mange af.
Jeg har også 3 hvor det ikke er udtag-bart (tjah, jeg er hjelm-fetichist),
og den har jeg også haft mange af. Jeg har selvfølgelig vasket flere af dem,
og her er hvad jeg har lært:
Det skal tørre rimeligt hurtigt. Min AGV groede mug efter knap en uges
"super-forsigtig-tørring" i værkstedet. Det kunne da vaskes af, men hjelmen
blev lissom aldrig rigtig den samme nydelse at tage på hovedet igen...
Den må dog ikke tørres for voldsomt. Tør varme skulle være godt, så jeg
fyrede op i brændeovnen, og plantede Min hvide Bell i sikker afstand...
Troede jeg. Den blev brun i nakken. Den turde jeg ikke bruge mere.

Rittig

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 09-08-04 20:57

"Claus Rittig" <ClausRittigFJERNDETTE@Hotmail.Com> writes:

> [...]
> blev lissom aldrig rigtig den samme nydelse at tage på hovedet igen...

Jeg vaskede min (hjelm) for et par uger siden. Den lod jeg toerre i
vindueskarmen, med bunden i vejret. Der fik den baade luft hele doegnet
og sol om eftermiddagen. Det tog da stadig et par dage foer den var
helt toer.

Heldigvis uden mug

Men naeste hjelm bliver med udtageligt foer - det er noget lettere naar
det bare kan smides i vaskemaskinen.

--
Mikkel | Died. Woke up in Hell. Punched in PIN, logged on.
motortosse.dk | Just another day.

Fra : Torben Scheel

Dato : 09-08-04 07:17

Thomas wrote:
> [...]
> Jeg har tænkt på simpelthen af vaske den indvendig med vand og sæbe,
> og så sætte den til tørre i solen. Er der nogen som ved, om hjelmen

Jeg tror at jeg ville holde mig til en rensespray på en hjelm hvor indmaden
ikke kan tages ud. Jeg tror at tilbageværende vand mellem skal og indmad kan
give ret ubehagelige oplevelser efter en tid Jeg har selv en Shoei med
fast indmad - men har ikke renset den endnu. Min næse fungerer heldigvis
ikke så godt

vh
Torben

Fra : Mads Stetter

Dato : 09-08-04 14:22

Torben Scheel wrote:

> [...]
> Jeg har selv en Shoei med fast indmad - men har ikke renset den
> endnu. Min næse fungerer heldigvis ikke så godt

På min 3 årige gamle shoei XR-900 har jeg gjort det nogle gange gennem
tiden! (Uden udtagelig indmas) Og den lugter rigtig dejligt endnu!

Det føles som en ny hjelm efter sådan en vask!

MVH Mads Stetter