Taber kølervæske
Fra : brobaek

Dato : 07-08-04 19:51

Hejsa,
min ellers stabile CX'er driller mig en smule. Den "taber" en del kølervæske
under kørsel (_ca._ 1/4 ltr. pr. 200 km.).

Well, umiddelbart ser jeg to muligheder:

- ødelagt toppakning
- den mekaniske pakning mellem vandpumpen og "motoren" er utæt (er vist et
typisk problem efter de 40k km på cx'ere)

Der er en del olie-slam i den slange, som går fra motoren til luftfilteret
og derfor også lidt slam under luftfilteret. Men dette kan, så vidt jeg kan
se, være forårsaget af begge fejl.

Har I nogle gode forslag til hvordan jeg kan udelukke den ene fejl ?

Ekspansionsbeholderen er aldrig tom og står ofte over maks - dette kan måske
skyldes overtryk fra toppakning... Men omvendt, kan det jo også bare være
vands evne til at udvide sig ved højere temperaturer...

Well, any ideas ???

/Martin

Fra : Keld Rasmussen

Dato : 07-08-04 20:32

> Well, umiddelbart ser jeg to muligheder:
>
> - ødelagt toppakning
> - den mekaniske pakning mellem vandpumpen og "motoren" er utæt (er vist et
> typisk problem efter de 40k km på cx'ere)

Hvis det er toppakningen vil der komme udst.gas i kølevæsken, dette kan
måles af et værksted med en kemisk lækagetest for en "beskeden" sum.

Så ved du hvad du er oppe imod.

--
Keld Rasmussen
Triumph Trident T160

Fra : p.jarnbak

Dato : 07-08-04 21:39

"brobaek" <martinnews@browi.dk> wrote in message
> [...]
> - den mekaniske pakning mellem vandpumpen og "motoren" er utæt (er vist et
> typisk problem efter de 40k km på cx'ere)

Hvis det er vandpumpen er der et drænhul vandet skal komme ud af så
det er nok en toppakning hvilket er normalt på en cx.Det er meget nemt at
skifte
bare du husker at bruge en original pakning da nogle af de andre er bløde
som smør.
Du skal regne med et par timers arbejde for en pakning og lidt mere for 2.
Hej Palle.