Tændingsystem på min Honda Dominator virke~
Fra : MIC

Dato : 06-08-04 10:14

Hello NG.
Efter jeg ved en fejl havde den der ON OFF dødmanskontakt i OFF mens jeg
prøvede at starte MC'en, siden er der ikke gnist på maskinen længere.
Hvordan virker tændingssystemet, er der nogen der har nogle links til dette?

Evt. ideer til fejlfinding? Er der en "box" til tænding på sådan en maskine
eller sidder alt udover tændspolen i selven motoren?

mvh MIC

---

Fra : Kaj Gasseholm ... To~

Dato : 06-08-04 10:27

> [...]
maskine
> eller sidder alt udover tændspolen i selven motoren?

Prøv lige at tjekke din ON/OFF dødmanskontakt, fejlen er som regel inden i
den..
Prøv evt.: at måle den igennem..

--

Med Venlig Hilsen / Best Regards

Kaj Gasseholm

To respond by E-mail remove zerocrap from address

"Harley Davidson is to motorcycles what John Deere is to Automobiles!"

Fra : MIC

Dato : 07-08-04 08:31

> Prøv lige at tjekke din ON/OFF dødmanskontakt, fejlen er som regel inden i
> den..
> Prøv evt.: at måle den igennem..

Takker, det vil jeg gøre. Når den kører igen får i lige en melding...
mvh MIC

---

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-04 10:37

> Efter jeg ved en fejl havde den der ON OFF dødmanskontakt i OFF

Der er IMO ikke nogen fejl. Den har godt af, at blive jævnlig brugt, så den
ikke bliver ubrugt, gammel, grå og sårbar. Er den først blevet sårbar, så
kan kort tur fra ON til OFF til ON, let blive en kedelig oplevelse.

> Evt. ideer til fejlfinding? Er der en "box" til tænding på sådan en
maskine
> eller sidder alt udover tændspolen i selven motoren?

Check og mål forbindelserne til din dødmandsknap. Rens evt. kontakten med et
par dråber "kontakt 60" (ikke WD40) og "massér" kontakten.

Hilsen
Lars

Fra : Dan

Dato : 06-08-04 19:53

> [...]
et
> par dråber "kontakt 60" (ikke WD40) og "massér" kontakten.

Uden at have for meget forstand på el, er det så ikke nok, bare at fjerne
forbindelsen til stopknappen? altså fjerne stel..

Dan
"CB500Rooaar"

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-04 22:52

> [...]

> Uden at have for meget forstand på el, er det så ikke nok, bare at fjerne
> forbindelsen til stopknappen? altså fjerne stel..

Jo, så kommer der sikkert ikke meget liv i motoren.

Jeg ved det ikke med sikkerhed, men det mest logiske vil nok være, at
kontakten skal være sluttet, hvis der skal forventes liv i tændingsanlægget?
Altså blot en kortslutning af selve dødmandskontakten (eller den/de
ledningerne der fører frem til dette kontaktsæt).

Undgå helst de grumme fjernelser af stel... eller andre indgreb.
I første omgang (og det kan afprøves hurtigt): Rens og brug kontakten, den
er jo gerne temmelig udsat mht. vand og mangelfuldt brug. Hvis dette ikke
hjalp, så lån et måleapperat og konstatér: "Hvorfor?" for det kan jo også
være en dårlig forbindelse et andet sted.

Hilsen
Lars

Fra : Dan

Dato : 07-08-04 19:29

"Lars T. Thomsen" <ltth00[snabela]acoustics.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Altså blot en kortslutning af selve dødmandskontakten (eller den/de
> ledningerne der fører frem til dette kontaktsæt).

Det var vist også det jeg mente..Man slukker vel motoren, ved hjælp af
dannelse af stel via stopkontakten?...eller er jeg helt i skoven??

> Undgå helst de grumme fjernelser af stel... eller andre indgreb.

Ok..troede ikk det var en større operation at afmontere stelledning til stop
knappen..Men jeg har heller ikk rodet med det før såå..

Dan
"CB500"

Fra : MIC

Dato : 07-08-04 21:20

> Ok..troede ikk det var en større operation at afmontere stelledning til
stop
> knappen..Men jeg har heller ikk rodet med det før såå..

Tilsynladende er det ikke bar en stelledning man lægger til stel i denne
stopknap. Det ser ud til være 12 V som får lov til at komme videre til CDI
boxen, når den står på RUN.
mvh MIC

---

Fra : Armand

Dato : 08-08-04 23:18

Dan <yoink@webspeed.dk> skrev i en

> Uden at have for meget forstand på el, er det så ikke nok, bare at fjerne
> forbindelsen til stopknappen? altså fjerne stel..

Nix!

Dødemandsknappen sidder imellem tændings-sikringen og tændspolerne, og er
derved ikke en kortslutnings-kontakt, men derimod en afbryder af
tændingsstrømmen.
Derved kan man, som nødreperatur, til gengæld afmontere ledningerne til den
og kortslutte disse!

--
Armand.

Fra : Dan

Dato : 09-08-04 20:42

> [...]
> tændingsstrømmen.
> Derved kan man, som nødreperatur, til gengæld afmontere ledningerne til

Ok, på den måde..Jeg kender kun til kortslutningskontakt metoden..

Dan
"CB500Rooaar"

Fra : Jes Vestervang

Dato : 09-08-04 17:03

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> writes:

> Dødemandsknappen sidder imellem tændings-sikringen og tændspolerne,
> og er derved ikke en kortslutnings-kontakt, men derimod en afbryder
> af tændingsstrømmen.

På de fleste nyere cykler kører starteren jo ikke med kontakten i
'off', så de må vel være opbygget anderledes, ikke? Medmindre
styrespændingen til startrelæet også løber gennem kontakten. Hmmm...
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Outlook Express-bruger, se her: <http://xnews.newsguy.com/>

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-04 01:10

Hej Jes,

> På de fleste nyere cykler kører starteren jo ikke med kontakten i
> 'off', så de må vel være opbygget anderledes, ikke? Medmindre
> styrespændingen til startrelæet også løber gennem kontakten. Hmmm...

Hmm, måske. Ellers trigger dødmandsknappen (og kobling-, støttefod-,
frigearskontakten) nok et mindre strømkrævende "driver-relæ", der
efterfølgende kan trække startrelæet ved tryk på "Start".
Som den sikkerhedsforanstaltning dødmandsknappen jo er, så burde den jo
afbryde tændingsanlæget direkte og uafhængigt af driver-relæets formåen. Så
det er vel ikke umuligt, at driver-relæet kunne fungerer efter hensigten,
uden at der samtidig føres strøm ned til tændingsanlæget

Hilsen
Lars

Fra : Armand

Dato : 15-08-04 00:46

Jes Vestervang <jes@dellen.royal.flof.dk> skrev i en

> På de fleste nyere cykler kører starteren jo ikke med kontakten i
> 'off', så de må vel være opbygget anderledes, ikke? Medmindre
> styrespændingen til startrelæet også løber gennem kontakten. Hmmm...

Nu var snakken jo tændings-relateret, hvorfor jeg ikke skar alle detaljerne
i ledningsnettet ud i pap :-|

"fleste nyere cykler"?
Det er kun Honda der har (haft?) forkærlighed for at starteren kan benyttes
(ved servicering!?) selvom tændingen(!) er afbrudt á dødemandsknappen(*)!

(*):
Den benævnelse er egentlig så forkert som den kan være: En dødemandsknap er
en kontakt som sikrer at f.eks. en lokomotiv-fører ikke sætter gassen på
FULD og derefter falder om med et hjerteslag mens lokomotivet tonser derudaf
mod "Cassandrabroen"

--
Armand.

Fra : Lars D V

Dato : 06-08-04 18:23

Hej

Nu skriver du ikke hvilken årgang, men måske kan du finde det du søger her
http://www.eikholt.net/hpalt/dommi/manual.htm (under alle omstændigheder
vil du sikkert have gavn af det).

Det er en komplet Dommi værkstedsmanual, indscannet sektion for sektion. Der
er desværre ikke nogle addendum's for de senere årgange, men grundlæggende
er der ikke den helt store forskel.

Mvh
Lars

Fra : MIC

Dato : 07-08-04 08:31

> Nu skriver du ikke hvilken årgang, men måske kan du finde det du søger her
> http://www.eikholt.net/hpalt/dommi/manual.htm (under alle omstændigheder
> vil du sikkert have gavn af det).

Tak for det, det er noget man kan bruge.
mvh MIC

---

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 07-08-04 21:23

Fra : Dan

Dato : 08-08-04 22:14

"Lars T. Thomsen" <ltth00@acoustics.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Når forbindelsen i kontakten fjernes, så dør motoren. Altså skal
> kontakten kortsluttes, hvis man ønsker at gå helt uden om dens
> funktion og så vil den altid være ON, også selvom kontakten er håbløst
> smadret.
>
> Desuden: Undgå at blande stellen ind i dette system, før at du er 100%
> sikker på, at kunne fortolke kredsløbet korrekt. For danner du stel via
> stopkontakten, så kan du risikere at lave en kedelig og flammefuld
> kortslutning (hvis kontakten oprindeligt har forbindelse til plus)...
> men jow, så ville motoren nok også gå istå!

Ok..ja man kun klogere af at spørge:)

> Næh, men hvorfor helt fjerne dødemandsknappens funktion pga. en evt.
> banalitet? - Desuden tror jeg næppe, at synsfolkene kan lide den slags
> finurligheder.

Det var så heller ikke det jeg mente...Det var en måde at konstatere hvor
fejlen var..(f.eks stopknappen)Ikke ændre den..Men som sagt kender jeg ikk
opbygningen af kontakten så yderlige udtalelser kommer ikke herfra;) Jeg
lytter fra nu af..

Dan
"CB500Rooaar"

Fra : MIC

Dato : 07-08-04 21:29

Cyklen kører igen. Jeg brugte fejlfindingsdiagrammet i servicebogen. (Tak
til Lars DV). Ifølge den målte jeg alt igennem og fandt ......ingenting.
Derefter gav jeg kontakt 60 til koblingskontakten, støttebenskontakten og
RUN kill switchen.
Så skiftetede jeg lige ledningen fra tændspolen til tændrøret.
Efter det tjekkede jeg gnisten igen. Ingen gnist......hoh var der ikke en
bitte smule? Jeg gik ind efter et håndklæde og lavede deraf en mørkekammer
omkring motoren. Så prøvede jeg igen. Der var sørme lidt gnist. Ikke meget,
men gnist var der. Bare sådan en lille en. Slet ikke så meget som jeg er
vandt til en go' gammel VW. Godt blå og gul!.
Men OK, jeg monterede det nye tændrør og minsandten dyret ikke startede med
det samme.
På med tanken og sædet mm. og så en prøvetur. Den kører igen.
Men om den har den gnist den skal ha' tvivler jeg på. Nu vil jeg lige se om
den starter imorgen med "kold" motor.
mvh MIC

---

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 08-08-04 00:14

Fra : MIC

Dato : 08-08-04 22:08

> Har du evt. mulighed for at låne en anden tændspole?
Tak for de gode ideer!
Jeg har nu været på Ebay og "købt" en brugt tændspole til min Dominator. Det
blir spændende når den kommer.
Hvadf tror du egentlig sådan en koster her i DK hos Hondaforhandlerne? 300-
400,-?
mvh MIC

---

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 08-08-04 00:17

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 08-08-04 22:41

Fra : MIC

Dato : 09-08-04 07:31

Det

> Woopz! - Ideen med at: --->låne! Var netop, at det var en billig/let måde,
> at konstatere, om din tændspole nu er dårlig. Det var ikke ment som, at
> det partout var den, der var i stykker.

Nej, men jeg mener selv at gnisten er bare for svag. Og siden spændingerne
er tilsynladende OK, så vil jeg gerne satse lidt på "nye" dele.
Det ka' være den hjælper lidt på mit andet startproblem. Hvis maskinen har
stået 2-3 uger stille kan jeg ikke få liv i maskinen, undtaget jeg tømmer
kaburatoren ved drænskruen og lukker frisk benzin ind. (surt sjov).
Hvis jeg husker at lukke benzinhanen 700 m før jeg stiller cyklen, virker
det selvf. også.
mvh MIC

---

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 08-08-04 22:57

Fra : Dan

Dato : 09-08-04 20:46

> Rooolig nu
> Jo, men der findes mindre bøvlede metoder til denne fejlfinding, hvor man
> kan begrænse chancen for en nedsmeltning
> F.eks. kan man jo bruge en gammel positionslyspære+fatning, sætte den ene
> ledning til stel og måle sig vej igennem el-nettet med den anden ledning.
> På denne måde kan også ledningen (og forbindelser) fra dødmandsknappen
> til tændingsanlægget undersøges i samme snuptag (f.eks. ved at lave en
> enkel måling helt nede ved CDI'en).

Jeg er heelt roooolig..tro mig;)..Jeg siger bare fra nu af lytter jeg ang.
stopknapper, da det er en anden måde det er opbygget på end den jeg kender
til..Som sagt..mig og el går IKKE hånd i hånd;)..Det er blevet bevist..

Dan
"CB500Rooaar"

Fra : Dan

Dato : 09-08-04 21:00

> F.eks. kan man jo bruge en gammel positionslyspære+fatning, sætte den ene
> ledning til stel og måle sig vej igennem el-nettet med den anden ledning.

øøh den fatter jeg ikke..Mere pædagogisk, tak;)
een ledning til stel, på batteriet eller hva´??
Og med tænding på??
Dumme spørgsmål ja, men jeg fatter den sgu ikk´..Og det kunne være jeg fik
brug for det senere;)

Dan
"CB500Rooaar"

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-04 00:39

Hej Dan,

> øøh den fatter jeg ikke..Mere pædagogisk, tak;)
> een ledning til stel, på batteriet eller hva´??

Ok, den ene ledning fra positionslyspæren sættes på fast på MC'ens stel, den
anden kan derefter føres igennem dét kredsløb, som man vil undersøge (pæren
skal naturligvis virke!).
Man sætter tænding på MC'en og kan f.eks. starte med, at eftermåle
dødmandsknappen oppe ved (surprice) dødmandsknappen. Her efterprøves hver
terminalerne for sig: Da den ene ledning (jf. diagrammet) burde gå direkte
til plus, så skulle pæren altid lyse, når der tænding på og derfor være
ligeglad med positionen på dødmandsknappen.
Kan man slet ikke få pæren til at lyse, så kunne det tyde på en dårlig
forbindelse i ledningen fra plusforsyningen og frem til kontakten.

En kontrolmåling på den anden terminal skal kunne få pæren til at slukke,
når dødmandsknappen sættes på OFF. Denne test afprøver selve dødmandknappen,
kan pæren ikke tændes i ON-positionen, så er kontakten muligvis defekt.

Ledningen fra denne terminal fører ned til tændingsanlægget. Denne
eftermåles med samme metode som i det forrige, blot måles denne nede ved
ledningens afslutning (dvs. tættest muligt på CDI'en). Kan man ikke få pæren
til at tænde ved dødmandsknappen i ON-position, så står man sandsynligvis
med en defekt ledning fra styret og ned til motoren. Kan man derimod godt få
lys i pæren (og kan det slukkes med dødmandsknappen i OFF-postion), så
slipper man for, at bekymre sig mere om dén dødmandsknap (og det er jo en
rar ting!).

Spørg, hvis det var for uklart, eller hvis du bare vil have uddybet noget.

Hilsen
Lars

Fra : Armand

Dato : 09-08-04 00:11

MIC <NOSPAM@NOSERVER.COM> skrev i en
> [...]
>
> Evt. ideer til fejlfinding? Er der en "box" til tænding på sådan en
> maskine eller sidder alt udover tændspolen i selven motoren?

Ny(e) tændrør vil sikkert klare sagen :-/
Forsøg på at få dig andet end NGK-rør, der generelt har det svært med at
blive druknet

--
Armand.

Fra : MIC

Dato : 09-08-04 07:27

> Ny(e) tændrør vil sikkert klare sagen :-/
> Forsøg på at få dig andet end NGK-rør, der generelt har det svært med at
> blive druknet
Det fik den faktisk i lørdags. Den ser da også til at starte fornuftigt
igen.
mvh MIC

---

Fra : Armand

Dato : 15-08-04 00:31

MIC <NOSPAM@NOSERVER.COM> skrev i en
> Det fik den faktisk i lørdags. Den ser da også til at starte fornuftigt
> igen.

Lær af oplevelsen og kør aldrig til Nordkap eller andre ækvivalenter på
NGK'ere, uden rigeligt af tændrør med i bagagen :-|

--
Armand

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 09-08-04 07:54

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 09-08-04 09:22

"Lars T. Thomsen" <ltth00@acoustics.auc.dk> writes:

> Hvad betyder "generelt" forresten? - Er jeg den eneste, der *aldrig* har
> problemer med mit ellers hårdtprøvede NGK-rør?

Naeh... Min skyder ogsaa paa alle cylindre endnu. Om den har vaeret
decideret druknet ved jeg ikke, men den har da vaeret taet paa et
par gange, naar der er nogen der har staaet og "givet gas" mens
den er slukket.

--
Mikkel | Died. Woke up in Hell. Punched in PIN, logged on.
motortosse.dk | Just another day.

Fra : Dan

Dato : 09-08-04 20:52

--

> [...]
> decideret druknet ved jeg ikke, men den har da vaeret taet paa et
> par gange, naar der er nogen der har staaet og "givet gas" mens

Øøøh kan den det??altså drukne på den måde..Benzinen render vel ikk ned i
cyl. af sig selv?? Ellers er det vel tegn på utæt nåleventil o.a

Dan
"CB500Rooaar"

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 09-08-04 21:13

"Dan" <yoink@webspeed.dk> writes:

> Øøøh kan den det??altså drukne på den måde..Benzinen render vel ikk
> ned i cyl. af sig selv?? Ellers er det vel tegn på utæt nåleventil o.a

Med flat-slide karburatorer kan det sagtens lade sig goere.
De er en smule gammeldags i konstruktionen, men de er... race

Det er ogsaa saadan "chokeren" virker. Man drejer lige paa haandtaget
et par gange inden man starter en kold morgen. Der er ingen decideret
choker paa dem. Men YMMV.

Fra : Armand

Dato : 15-08-04 00:50

Mikkel Christensen <mic@rrnord.invalid> skrev i en

> ..........................Om den har vaeret
> decideret druknet ved jeg ikke, men den har da vaeret taet paa et
> par gange, naar der er nogen der har staaet og "givet gas" mens
> den er slukket.

Og hvad er der liige ved dét som skulle kunne medføre en petrokemisk
misindflydelse på motorens opstart??

--
Armand.

Fra : MIC

Dato : 09-08-04 15:56

> Forklarer nok ikke, at motoren nu er kører som den skal, men at gnisten
> er en tand for svag?

Altså der er gnist, men jeg har startbesvær når den har stået 2-3 uger.
Efter tømning af kaburator via tømningsskruen starter den. Der er ligesom
benzinen bliver "for gammel" eller den ikke har nok gnist til starte motoren
på "gammel" benzin.
Derudover synes jeg ikke den går særlig jævn når man cruiser i højeste gear.
Den skal helst over 3000 RPM før den ikke hugger lidt i det.
Udover det går den ikke altid pæn i tomgang når man kommer hen til et
lyskryds eller bare sætter den og lader den køre tomgang.
Hvad er det med de NGK tændrør? Er de ikke for gode?
mvh MIC

---

Fra : N/A

Dato : 15-08-04 00:46