Bilister er sq farlige!!
Fra : Jon Grove Hermansen

Dato : 06-08-04 10:07

Hejsa

På min første længere tur (fra Odense over Holbæk til Gilleleje, videre
til kbh og hjem igen) fik jeg også min første "py-ha oplevelse". Ved et
kryds i udkanten af Slagelse kommer jeg ned mod selve krydset, hvor der
er en venstresvingsbane og en ligeud/højresvingsbane. Der holder 3 biler
i venstresvingsbanen og en Volvo stationcar i ligeudbanen. Jeg synes
godt nok, at Volvoen holder liiidt langt tilbage i banen, så jeg
placerer mig ca. en meter fra bilens højre bagdæk. Lige da jeg holder
stille, kommer der lys i baklygterne og bilen begynder at bakke mod mig
- jeg råber helt vildt og lægger cyklen så meget ned til højre som
muligt (mit ben syrer rimelig hurtigt til). Bilen rammer mit fordæk og
er centimeter fra min venstre fod. Manden slukker bilen og stiger ud og
kigger på mig - "om jeg skal ha' hjælp" - JOV TAK! Så vi får cyklen ind
til siden og jeg kigger på dækket - umiddelbart er der ikke noget at se,
så jeg får hans navn+tlfnr og skriver hans nrplade ned.
Turen gik videre mod Odense, men nu med lidt ekstra agtpågivenhed ved
krydsene. Jeg synes ikke, at jeg kan mærke noget slør, når jeg kører,
men overvejer da at køre forbi en forhandler/værksted, for at få det
kontrolleret.
Moralen må være: pas på bilerne - specielt de store dyre biler - nogen
af dem glemmer at kigge sig for!

/Jon

Fra : Pelle F. S. Liljenda~

Dato : 06-08-04 11:01

Jeg blev også "overset" i går af en C5'er på trods at at jeg kører på en
Africa Twin (en "højbenet" offroader) og ikke høre til i den lettere
vægtklasse. Billisten holdt ved et T-kryds og skulle til venstre (jeg kom
fra hans højre side). Da han så endelig får øje på mig og får holdt på hans
bil (og jeg med nød og næppe undgår ham) så sidder han sgu bare og stire
ondt på mig som om det var min fejl (jeg kan jo heller ikke være bekendt at
køre lige der hvor han skal køre <G>).

Måske jeg skulle gøre som en af mine kamarater gjorde for flere år siden,
han slog sidespejlet af en bil der kom for tæt på (bilistens fejl), men det
betyder nok bare at selvsamme bilister får endnu mindre til overs for de 2
hjulede og så ender der bare med at vi ikke bliver overset men kørt ned med
fuld overlæg.

Pelle

Fra : Elbarto

Dato : 07-08-04 04:25

"Pelle F. S. Liljendal" <pelle@liljendxaxl.dk (Remove the X's)> skrev i en
meddelelse news:411356eb$0$291$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
> hjulede og så ender der bare med at vi ikke bliver overset men kørt ned

Den med sidespejlet har jeg praktiseret i en del år på cykel bla i Århus og
KBH sidstnævnte by kan jeg ikke anbefale man gør det i det kan give visse
problemer

Elbarto Simpsoniac

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 06-08-04 11:07

Py-ha.

Hvis du kører, som om alle billister er ude på at kører dig ned, så har du
hjulpet dig selv meget :-/

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Pelle F. S. Liljenda~

Dato : 06-08-04 12:46

Ja måske man skulle begynde at bruge sin Offroader lidt mere offroad, så er
det kun kør, får, heste og bondemand Jensen vi skal passe på

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 06-08-04 13:55

"Ja måske man skulle begynde at bruge sin Offroader lidt mere offroad"

Go' idé. Men de fleste bønder er desværre ikke særlig glade for det.

Men finder du et sted kommer jeg gerne og lufter min Crosser. Min offroader
har jeg desværre solgt og det er jeg nok fortrudt lidt :-/

Fra : Carsten

Dato : 06-08-04 13:08

Jon Grove Hermansen wrote:

> [...]
> - jeg råber helt vildt og lægger cyklen så meget ned til højre som
> muligt (mit ben syrer rimelig hurtigt til). Bilen rammer mit fordæk og

Har du ikke horn på cyklen eller nåede du ikke at bruge det? Det var det
første jeg ville holde i bund i sådan en situation...

Carsten

Fra : Jon Grove Hermansen

Dato : 06-08-04 13:52

Carsten wrote:

> Har du ikke horn på cyklen eller nåede du ikke at bruge det? Det var det
> første jeg ville holde i bund i sådan en situation...

Det nåede jeg slet ikke at overveje - har kun haft cyklen i godt 3 uger,
så instrumenterne er ikke helt i fingrene endnu... Men jov, det er jo
det, hornet er til!

/Jon

Fra : Jens Arnfast

Dato : 06-08-04 14:50

Carsten wrote:

> Har du ikke horn på cyklen eller nåede du ikke at bruge det? Det var det
> første jeg ville holde i bund i sådan en situation...

Hvis det først man tænker på er hornet er det jo allerede gået galt.
Man skal istedet koncentrere sig om at undgå problemet - sådan et horn
kan nemlig også få medtrafikanter til at gøre endnu mere uforudsigelige
ting.

--
-jens
RSV1000

Fra : Elbarto

Dato : 07-08-04 04:27

"Jens Arnfast" <jens@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Man skal istedet koncentrere sig om at undgå problemet - sådan et horn
> kan nemlig også få medtrafikanter til at gøre endnu mere uforudsigelige

Nemmerlig giv dem hornet bagefter så indser de måske hvad de lige lavede
....ellers får man nok fingeren i midten

Elbarto

Fra : Henry

Dato : 06-08-04 19:05

> [...]
> kontrolleret.
> Moralen må være: pas på bilerne - specielt de store dyre biler - nogen

Billister har som udgangspunkt en blindvinkel på 360°, så du skal altid
prøve at få øjenkontakt med dem i spejle eller lign. det gælder næste i alle
situationer.

Godt der ikke skete noget!

mvh
Henry

Fra : Richard

Dato : 06-08-04 22:11

Jon Grove Hermansen wrote:

> Moralen må være: pas på bilerne - specielt de store dyre biler - nogen
> af dem glemmer at kigge sig for!

Eller: Pas på bilerne i sommervarmen - bilisternes koncentration falder,
når sommerheden sætter ind. Især ifht deres vigepligt
- bedst at køre om aftenen

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken

Fra : Elbarto

Dato : 07-08-04 04:33

"Richard" <richardpunktumpade@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> --
> Richard Pade, Sorgenfri, DK
> '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken

Ved jeg nu ikke helt var på vej hjemad på landevejen mellen Kolding og
Fredericia i madkassen da en postlastbil mente at vigepligten ikke gjalt
for den og fortsætter ud på landevejen i temlig høj fart (vejen han kommer
fra går skråt ud på)
Jeg garaentere for at der er 4 sorte streger der hvor jeg fik bragt bilen
til standsning, Tør ikke tænke på hvad der var sket hvis det var en MC jeg
var kommet på.
for overser man en Ford Sierra med 2 rally 3000 fjernprojektøre ja så ser
man bestemt heller ikke en enkelt lygtes som sikker bevæger sig med 100kmt

Så stol ikke på at de ser jer om natten

Elbarto

Fra : Richard

Dato : 07-08-04 08:35

Elbarto wrote:

> Så stol ikke på at de ser jer om natten

Jeg skrev netop også "aftenen" - dvs. indtil det bliver mørkt

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Kenn H. Jensen

Dato : 06-08-04 22:55

Jon Grove Hermansen skrev i meddelelsen
> [...]

Snip

> så jeg placerer mig ca. en meter fra bilens højre bagdæk.

Hvad laver du på hans højre side ? Hold dig i bilernes venstre hjulspor og
sørg for at trække en lille smule ud på siden i kryds o.l. så du sikrer dig
at der er øjenkontakt.

Kenn H. Jensen - SV650S ´00
http://www.dfmc.dk/?id=271 www.dmcn.dk #816
Har du set det nye SV forum ? http://forum.svrider.dk