Nybegynder
Fra : Kurt Eden

Dato : 05-08-04 16:53

Er omkring de 50, og har ikke kørt tohjuler siden 18-års alderen.
Vil nu tage MC kørekort og købe mig en MC. (Enhver mands drengedrøm).
Har tænkt på noget brugt chopperagtigt.
Har nogen gode råd til mig der ikke ved så meget om motorcykler, og kun vil
køre stille ture for at mæke fartvinden om næsen.
Hvor stor maskine kan jeg have til f.eks. lille mc-kort?
Skal jeg starte med noget brugt?
Findes der en go' webadresse med et forum for "begyndere"?

Fra : Harry Sandholm

Dato : 05-08-04 17:05

Kurt Eden wrote:

> Hvor stor maskine kan jeg have til f.eks. lille mc-kort?

Hej Kurt

Hvorfor spekulerer du overhovedet på at få et lille kørekort når du er
50????

Harry Sandholm

Fra : flemsus

Dato : 05-08-04 17:03

Kurt Eden wrote:
> [...]
> Skal jeg starte med noget brugt?
> Findes der en go' webadresse med et forum for "begyndere"?

Til at begynde med tror jeg nok at du er gammel nok til at springe over
"lille" kørekort.

--

Mvh. Flemming Sørensen
Remove"NOSPAM" to reply

Fra : Jan

Dato : 05-08-04 17:45

"Kurt Eden" <eden@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Skal jeg starte med noget brugt?
> Findes der en go' webadresse med et forum for "begyndere"?

Udvalget er større hvis du tager kørekortet på en "stor" cykel med det
samme, det koster ikke mere og så kan du frit vælge motorcykel på "alle
hylder".

Hvilken en du skal vælge, tjaaa, det kommer an på mange ting:
Hvad vil du bruge af midler på en cykel og ikke mindst skal du sørge for at
have til ordentligt tøj, hjelm, støvler m.m.
Din størrelse, har også lidt betydning. (Højde/vægt)
Skal du kører alene eller skal du have passager med.
Er det "kun" til små korte ture eller vil du også kunne tage en ferie på den
osv. osv.

Med chance for at blive upopulær skal du nok vælge andet end virago 535,
cyklen kører fint, men har hørt fra mange, og selv prøvet den,
køreegenskaberne ikke er de bedste, men igen, det er måske bare mig,
heldigvis har vi forskellig mening om hvad vi vil have.
Men du skal efter min mening vælge noget i den motor størrelse ell. lidt
større, 500-800ccm.
et bud kunne være en af de intrudere som suzuki laver de har udseendet og
kraften, og prisen er til at komme i nærheden af.
Men som hovedregel, tag lidt rundt og kig og ikke mindst prøve sid'
cyklerne, der findes mange andre gode cykler.

Fra : Steen Egeberg

Dato : 05-08-04 22:19

> Men som hovedregel, tag lidt rundt og kig og ikke mindst prøve sid'
> cyklerne, der findes mange andre gode cykler.

det er jeg helt enig i, jeg er selv i den aldersgruppe, og mit forslag
er :

- prøvesid så mange i din prisklasse som muligt og prøvekør de udvalgte.
- køb en med motorstyrke nok, det er ærgerligt at efter kort tid at
savne trækkraft, hvadenten du kan li' at bruge gearene eller vil have et
solidt bundtræk.
- når du har fundet den rigtige, især hvis den er brugt, så spørg
endelig i dette forum, ligegyldigt hvad, så er det imponerende så megen
ekspertise her er.

Held & lykke

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623

Fra : Steen Gruby

Dato : 05-08-04 18:30

On Thu, 5 Aug 2004 17:52:41 +0200, "Kurt Eden" <eden@stofanet.dk>
wrote:

Hej Kurt.

>Er omkring de 50, og har ikke kørt tohjuler siden 18-års alderen.
>Vil nu tage MC kørekort og købe mig en MC. (Enhver mands drengedrøm).

Velkommen i klubben.
Jeg var lige som du omkring de 50 da jeg genoptog legen på to hjul.
Det var også med nogen kriller i maven - bærer drømmen endnu?
Jeg havde til forskel fra dig kørekortet, men havde ikke benyttet det
i 30 år, så megte af det var forfra.
Du kan læse min historie her: http://www.gruby.dk/mitmcliv.htm

> [...]
>køre stille ture for at mæke fartvinden om næsen.
>Hvor stor maskine kan jeg have til f.eks. lille mc-kort?

Det er svært at svare på.
Mange "aldrende" foretrækker noget chopperagtigt, men jeg ville kigge
mig grundigt om før jeg besluttede mig.
De fleste der køber MC i en fremskreden alder har deres MC som en
afslapning, hvilket betyder at man kan se stort på om den skal bruges
til daglig transport.
Kriteriet er altså mere om det er sjovt end om det er praktisk, lige
som når pigerne køber tøj ,-)
Og det med lille kørekort kan du se stort på, du skal have det store
med det samme - prisen er den samme.
Jeg ville starte med noget brugt, men ikke for gammelt, med mindre du
ønsker at skrue for meget.
Det med skrueriet er forrresten en charme i sig selv.

>Findes der en go' webadresse med et forum for "begyndere"?

Jeg ved ikke om Peter Hasselbalch's hjemmeside eksisterer i samme form
endnu, men den har mange tidligere haft megen glæde af.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Jo

Dato : 05-08-04 22:54

"Steen Gruby" <oz9zi@(AT)gruby.dk> skrev i en meddelelse

> Mange "aldrende" foretrækker noget chopperagtigt, men jeg ville kigge
> mig grundigt om før jeg besluttede mig.

Jeg vil give Steen ret!
Hvis du ikke er sikker, hvilket du jo nok ikke er siden du spørger her i
gruppen, så lad være med at købe en motorcykel hvor du sidder med armene 1
1/2 meter fra hinanden, selv om den umiddelbart ser flot ud. Jeg kender
mindst to på din alder, der har tabt mange penge på salg af deres flotte
"HD-wannarbe" maskiner, fordi de var trætte af at køre på dem. Hvis du er
usikker, så køb en brugt til den rigtige pris.

Jeg har bl.a. tidligere kørt på Virago 1100 i en kortere periode, men det
var ærligt talt ikke mig. I dag foretrækker jeg en stor sporttourer med
kåbe, fordi jeg godt kan li' at køre på motorcykelferie og jeg kan holde ud
at sidde i timevis på ryggen af den og stadig nyde det. En choppet
motorcykel er da meget hyggelig at køre en søndagstur på, men det holder
altså ikke at køre til München på sådan én. Allerede efter 200 km. har du
problemer med ryg, skuldre og nakke og er godt øm i bagen. Og så har jeg
slet ikke snakket regnvejr...

Held og lykke med købet!

Jo.

Fra : Jesper

Dato : 05-08-04 18:35

> [...]
> Skal jeg starte med noget brugt?
> Findes der en go' webadresse med et forum for "begyndere"?

Jeg har en Enfield Bullet 500 til salg!
En rigtig sjov klassiker... :)

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-04 20:22

Det kommer selvfølgelig an på hvad du vil med MC'en, men du behøver ikke at
gøre ligesom alle "born agains" at købe noget tilbagelænet, altså chopper
agtigt, bare fordi andre gør det og det forventes af en ældre fyr.
Hvad var det der fascinerede dig ved MC'er da du var 18 ? Nej vel!, det var
ikke en eller anden put put maskine for ældre murerarbejdsmænd, det var en
maskine der var rå og så rå ud. En der fik adrenalinen i gang. BSA road
rocket, Triump Tiger 110, Norton Commando, remember ?
Med den modenhed du nu har opnået (haha) er du nok istand til at håndtere en
kvik moderne maskine.
Køb en sportsmaskine i 500-600ccm klassen, de har heste nok, til at have det
sjovt, men vejer ikke mere at man kan håndtere dem, både på vejen og på
støttefoden. Hvis sådan en sofacykel vælter, skal man jo nærmest have Falck
til at rejse den op igen )

Poul B-H
PS: var det ikke flot at jeg slet ikke nævnte 2 taktere ? Og heller ikke at
Honda er de bedste )

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 05-08-04 21:12

svar_i_gruppen wrote:

> Køb en sportsmaskine i 500-600ccm klassen, de har heste nok, til at
> have det sjovt, men vejer ikke mere at man kan håndtere dem, både på
> vejen og på støttefoden.

Det kommer så lige an på, hvad du mener med sport?
Nu er det nok ikke lige sådan én som min du her tænker på, men pas på med
sidestillingen på en "sport"-motorcykel nu om dage. Mange modeller, som i
dag kaldes "sport" er ikke rare at køre søndagstur på og ture den op og ned
ad gaden i stille tempo osv. Hertil er kørestillingen ganske enkelt tit for
extrem, så find dig en mc Kurt, der i første omgang sandsynligvis ikke
kræver decideret bane-trang at tøffe rundt på.
Hvad med noget Honda Hornet, Yamaha FZ6 eller noget i den dur? De ligger
sådan lige midt imellem hele klassen og har efter sigende nogle lækre stærke
motore, som samtidig er til at håndtere.

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600 SRAD

Fra : AW på ZRX

Dato : 05-08-04 20:35

> Har tænkt på noget brugt chopperagtigt.

Der findes et væld af denne type Suzuki LS 650, Marauder og Intruder, Yamaha
Virago og Dragstar Honda Shadow osv. Så er der jo HD men det er jo en anden
prisklasse
Fat en MC revy og find noget der tænder, og kig i den blå. Det er svært at
vejlede når du ikke angiver nogen pris, motorstørrelse.

> Har nogen gode råd til mig der ikke ved så meget om motorcykler, og kun
vil
> køre stille ture for at mæke fartvinden om næsen.

Vi andre vidste heller meget om det da vi startede. Det finder man ud af hen
af vejen (OK - nogen finder aldrig ud af det )

> Hvor stor maskine kan jeg have til f.eks. lille mc-kort?

Max. 34 HK (Så er LS 650 det bedste valg), men tag dog det store med det
samme. Det er samme pris.

> Skal jeg starte med noget brugt?

Det er jo altid en god ide, så kan du se om det er noget uden at ofre en
formue. En brugt cykel taber man også mindre på end på en ny. Så efter et år
eller to kan man jo købe en ny. Så er man også mere sikker på hvad man godt
kunne tænke sig.

> Findes der en go' webadresse med et forum for "begyndere"?

Jammen det er jo her du er.

Allan
ZRX 1200

Fra : Finn

Dato : 05-08-04 21:35

> [...]
> Er omkring de 50, og har ikke kørt tohjuler siden 18-års alderen.
> Vil nu tage MC kørekort og købe mig en MC. (Enhver mands drengedrøm).

Da jeg købte MC var jeg sidst i fyrrene
Jeg startede med en Suzuki GS500, men
efter et par år fik min MC-forhandler mig
overtalt til at skifte til Honda.
Jeg købte så en ny CB500 og nu midt i
3 sæson har jeg kørt 24.000 km. på maskinen.
Jeg kan kun sige, at jeg har været særdeles
tilfreds med investeringen og uanset om jeg
kører solo eller har kone og oppakning med
kører MC`en bare som en drøm.
Den kører lige godt uanset om det er i bjerge
eller på motorvej. Med den usikkerhed der er ved
at måle benzinforbruget på en enkelt tankfuld har
jeg målt op til 27 km./l - Jeg har dog også målt
ca. 19 km./l når jeg kører lange strækninger på
motorvej.
Min kone havde ingen ambitioner om at komme
med på MC`en da jeg købte den, men efter en lille
prøvetur var hun solgt og har været med som bagsæde-
passager på ferie i Norge (Nordkapp m.v.), Sverige,
Finland, Tyskland, Holland

Hilsen Finn
CB500

Fra : Simon Nejmann

Dato : 05-08-04 22:50

wrote:

>Er omkring de 50, og har ikke kørt tohjuler siden 18-års alderen.
>Hvor stor maskine kan jeg have til f.eks. lille mc-kort?

Som så mange andre vil jeg spørge; hvorfor lille mc?

Den eneste forskel er, at de små er nemmere at håndterer hvis man har
problemer med det, og at stort kørekort giver flere valgmuligheder når
man er færtig.

Mit råd: Sig stort kørekort til din kørelære og se efter om det går
fornuftigt i kravlegården - du skal (ok, bør/har ingen grund til - det
er ikke min beslutning) ikke overveje lille kørekort med mindre du har
problemer med at håndterer en stor cykel.

Men på den anden side, hvis så du vitterligt har problemer med den
store, så er lille mc kort nok den rigtige vej - det er ikke fedt at
føle at man ikke har kontrol over sit køretøj (for ikke at tale om
livsfarligt).

--
Med venlige hilsner
Simon Nejmann

Fra : Kurt Eden

Dato : 05-08-04 23:36

Tak for svarene.
- Det er beroligende at høre at en del af Jer heller ikke var helt grønne
mere da I begyndte.
Og da jeg netop har lidt problemer med ryggen af og til, burde jeg måske
også overveje om chopperen nu også er en go' ide!?
- Jeg synes jo ellers det ser cool ud når der kommer sådan en klippet lige
ud af Easy Rider
Kurt

Fra : Armand

Dato : 09-08-04 00:08

Kurt Eden <eden@stofanet.dk> skrev i en

> Og da jeg netop har lidt problemer med ryggen af og til, burde jeg måske
> også overveje om chopperen nu også er en go' ide!?

Regulære kørestillinger á hverken for frem eller tilbage -lænet er efter min
opfattelse akkurat lige så sunde for ryggen som ridning tilskrives at være.
Efter jeg engang som smed skiftede arbejdsplads til 40 km fra hjemmet og dér
tillige trættede min ryg med periodisk tungt arbejde og skæve stillinger,
gik på et tidspunkt op for mig at hvis jeg kom tilstrækkeligt tidligt op til
at kunne tage motorcyklen på arbejde, var blot én dags mc-brug på
arbejdsvejen oftest tilstrækkelig til at kurere ugers vedvarende træthed i
ryggen

Jeg kan derfor ikke anbefale en "regulær" motorcykel nok!

Til genren hører den andetsteds omtalte Suzuki GS500, der er en folkevogn på
godt og ondt, hvoraf en af goderne er at der er et godt udvalg i brugte
motorcykler for dig som køber og en god køberskare når/hvis du senere hen
står som sælger!
I almindelighed er der ikke bare tilnærmelsesvis nær den afskrivning på
brugte motorcykler, så du behøver ikke spekulere særligt over dit valg
derved at det ikke er særligt bekosteligt i afskrivning om du tidligt eller
sent fortryder og vil have en anden p.g.a. størrelse/komfort/stil, og men
det for øje er GS500 en fin cykel at køre rundt og blive klog på markedet
på, hvis ikke at den ligefrem viser sig at være ganske tilstrækkelig!

--
Armand.
(Årgang '59 og med en lille Kawa 400'er - Se den på:

Fra : Myrhøj

Dato : 09-08-04 14:26

Armand wrote:

> [...]

> ryggen

> Jeg kan derfor ikke anbefale en "regulær" motorcykel nok!
------------------------------------
Hørt....det har været oppe og vende tidligere.
Dog har det jeg selv oplevet at skift fra xj650 til intruder har hjulpet
gevaldigt på periodevis iskiasprobs. Dette tillægger jeg at der er et
eller andet i ryggen der trykker anderledes når jeg sidder på intruderen.
Men når det så er sagt, så skal der ikke herske nogen tvivl om at
kørestilling á "regulær-mc", her regner jeg min gamle xj650'er (der
egentlig var skøn at køre på )tilhørende denne katagori, er det mest
skånsomme (evt forebyggende) for ryggen; hvis man da ikke bare dutter og
tøffer.
+130 på intruderen over længere tid er skisme ikke rart for de gamle
knogler.....noget med en paraply i modvind....
Har selv samme oplevelser med mc-tur der kurerer dårligdomme. Kører selv
65 km til og fra arbejde, hvor der tilbringes en væsentlig del af tiden
ved skrivebord/pc, med deraf følgende potentielle risici for at pådrage
sig alskens lidelser. Når mit legeme skriger, er bilen heller ikke lige
sagen.
Næe gode ture på den to-hjulede gør meget godt.

Myrhøj

Fra : Bjarnep

Dato : 06-08-04 06:51

> [...]
> Skal jeg starte med noget brugt?
> Findes der en go' webadresse med et forum for "begyndere"?
Hej, jeg har ligesom dig passeret de 50 og lige (maj 2004) købt mig en MC.
Jeg troede også jeg skulle have "chopper" men var så heldig at prøve en før
jeg købte - så var det afgjort - ingen chopper til mig, min ryg kunne ikke
tage de længere ture. Med hensyn til heste så "jo fler jo bedre", det er kun
pengene der skal sætte grænsen. I vores alder kan man sagtens docere
ordentligt og det giver sikkerhed (IMO) at have reserve-heste til at
fuldføre en hurtig overhaling. Jeg prioriterede ligeledes at det var en MC
der skal starte hver dag uden problemer samt være vandkølet. Grundet den
førnævnte alder er lysten til at justere og skrue på maskinen i en
uendelighed ikke så stærk som i mine unge dage, så det skulle også være en
MC hvor man havde råd til at betale sig fra servicen. Jeg endte med at vælge
en sports tourer: en Honda VFR750 fra 1991, og det er vel det bedste der er
sket mig i nyere tid. Du kan læse lidt om maskinen på deres hjemmeside
http://www.vfr.dk/ De havde blandt andet også en købs guide til brugte
maskiner der var helt uundværlig i forbindelse med købet. Ovenstående er
selvfølgelig kun et forsøg på at forklare hvorfor jeg endte med den MC det
nu blev, og jeg har ikke fortrudt et eneste sekund.
BjarneP

Fra : Hekto

Dato : 06-08-04 09:46

In article <4112577f$0$25969$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>,
eden@stofanet.dk says...

> [...]
> Skal jeg starte med noget brugt?
> Findes der en go' webadresse med et forum for "begyndere"?

Ligesom der er forskel på racere, er der også forskel på choppere. Ikke
alle har en ekstrem kørestilling, og langt fra alle giver rygproblemer.
Racer'ne giver iøvrigt bare rygproblemer højere oppe ad ryggen.

Se, og prøv så mange som muligt, og lad være med at købe i panik.
Med lidt is i maven, er det lettere at får det rigtige. Både m.h.t.
stil, men også stand og pris.

Af 'chopperagtige' kan jeg selv anbefale en Suzuki LS650, der er
glimrende til at tøffe stille og roligt rundt på. Een cylinder og
remtræk, så der er meget lidt vedligeholdelse, og holdbarheden er også
glimrende. Den er dog ikke egnet til 2 personer.

--
/Hekto
Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650