Kan et filter være for godt/tæt?
Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 04-08-04 22:01

Hej

Jeg har gennem mange år brugt brændstofiltre til mine påhængsmotore og med
stor succes.
Men så vil jeg jo også bruge filter på min MC, men så hvis filteret er nyt
og tørt så er der ikke gennemgang i det. Og motoren kan ikke trække nok for
at få benzinen til at løbe, men hvis jeg så via en engangssprøjte fylder det
med benzin, før jeg sætter det på, så kan motoren godt hive nok benzin,
ihverfald i tomgang.

Men kan det være rigtigt, skal der ikke være mere let gennemstrømning?
Filteret er en alm filter ala dem man kan købe på en tankstation, eller kan
henvise til louis.de best.nr 10050001 af filterindsats af papir.

Kan forskellen være, om der er benzinpumpe på eller ej om det så virker,
istedet for at det skal løbe selv?

Hvad bruger I andre, eller har I oplevet det samme?
Lukker filteret for tæt?
Er der mål for hvor meget gennemstrømning der skal være?

Torben

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 04-08-04 22:35

"Torben V. Mogensen" wrote:

> [...]
> Men så vil jeg jo også bruge filter på min MC, men så hvis filteret er nyt
> og tørt så er der ikke gennemgang i det.

Den erfaring har jeg også gjort. Dog med den forskel at det blev værre efter et
par dage.

> [...]
> med benzin, før jeg sætter det på, så kan motoren godt hive nok benzin,

Der er simpelthen ikke flow nok igennem hvis der køres frisk til.

> Men kan det være rigtigt, skal der ikke være mere let gennemstrømning?
> Filteret er en alm filter ala dem man kan købe på en tankstation, eller kan
> henvise til louis.de best.nr 10050001 af filterindsats af papir.

Du har helt ret.

> Kan forskellen være, om der er benzinpumpe på eller ej om det så virker,
> istedet for at det skal løbe selv?

Pumpen kan sagtens kompencere for det trykfald der er gennem filtret. Prøv at
rykke slangen af efter filtret på maskinen. Måske drypper det kun igennem.

> Hvad bruger I andre, eller har I oplevet det samme?
> Lukker filteret for tæt?
> Er der mål for hvor meget gennemstrømning der skal være?

Der findes en anden type, hvor filtret er opbygget af et trådnet. Det tager det
værste. Prøv det.

Ib Jakobsen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-08-04 22:42

"Torben V. Mogensen" <vesettvm@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad bruger I andre, eller har I oplevet det samme?
> Lukker filteret for tæt?
> Er der mål for hvor meget gennemstrømning der skal være?

Selv en si kan blive for tæt. Så et egentligt filter kan du ikke bare bruge
i flæng uden at kende forudsætningerne. Det går galt når der kommer
kondensvand i en tilslammet si. Min MZ havde en lang mystisk vinter hvor den
ikke var til at stole på, indtil jeg fik prikket nogen større huller i
filteret med en nål. Så kunne vandet passere.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Moller

Dato : 05-08-04 19:59

Torben V. Mogensen wrote:

> Hvad bruger I andre, eller har I oplevet det samme?

   Ja...

> Lukker filteret for tæt?

   Ja, og nej...

> Er der mål for hvor meget gennemstrømning der skal være?

   Ja, Men et problem som MC'erne har er at de er meget følsomme over
benzinstanden i svømmerhuset, i forhold til andre køretøjer.

   Det vigtigste for dig er at filteret ikke har et lavere flow værdi end
hvad der i forvejen er, og derfor må du ikke bare smide det første og
bedste filter i. bivirkningen blir nær det samme, som når man har sat
flyderne for lavt, og de derved lukker for tidligt af for benzinen, som
så medfølger at der ikke kan leveres den mængde benzin som der
efterspørges....

   På MZ'en betyder det også at hvis ma går på reserve og man bruger andet
end det originale filter, så kan man ik bare lige hurtigt skifte hanen
over til reserve og så køre den videre, men i stedet er man nødsaget til
at rulle ind til siden, vendte lidt til der er benzin i svømmerhuset, og
så kan man starte igen.

   VH
   Lars Molnit

Fra : Torben V. Mogensen