Euro 2 krav til importerede motorcykler
Fra : Snusken

Dato : 03-08-04 18:14

Hej. alle i NG.

Er nogen her bekendt med hvordan "Euro 2 krav til importerede
motorcykler" skal fortolkes ??

mvh eric

Fra : Rene Mikkelsen

Dato : 03-08-04 18:55

Enig Eric ??????

mvh
Rene Mikkelsen GPZ 600r
http://www.dfmc.dk/?id=601

Fra : Steen Gruby

Dato : 03-08-04 19:13

On Tue, 03 Aug 2004 19:13:50 +0200, Snusken
<snusken@ko_og_kyllingpc.nu> wrote:

Hej Eric.

>Er nogen her bekendt med hvordan "Euro 2 krav til importerede
>motorcykler" skal fortolkes ??

Jeg havde for nogen tid siden en dispus med Færdselsstyrelsen om
emnet, og for nogle dage siden raslede der en mail ind i min
postkasse, der præciserer FS's opfattelse af situationen.

For god ordens skyld sætter jeg lige min mail til FS ind først:

Jeg har i dag talt med XXXXXXXX om rækkevidden af EU direktiv
2002/51/EU.

Jeg er derved blevet oplyst følgende:

Direktivet er ikke gældende for køretøjer der har været registreret
(færdselsgodkendt) før 1/7/2004, ligegyldigt om der er tale om et EU
land eller ej.
Direktivet er gældende for alle køretøjer der importeres efter
1/7/2004 hvad enten der er tale om nye køretøjer, ældre køretøjer der
aldrig tidligere har været registreret, eller custom byggede køretøjer
(enkelt stk. fremstilling).
Ligeledes er jeg blevet oplyst, at der ikke findes nogen dansk
prøvningsinstans, hvorfor jeg henvises til TÜV (Techniche Überwachungs
Verein) i Tyskland.

Det betyder, at et køretøj der importeres til Danmark pålægges en
ekstraomkostning i form af transport til og fra prøvning hos TÜV.
Man kan mene, at det ikke betyder noget hvis der er tale om køretøjer
(fabrikater) hvor importen finder sted gennem et EU land der har
prøvningsfaciliteter, men hvor der er tale om direkte import til
Danmark eller privat import er der efter mit skøn tale om en klar
teknisk handelshindring.
Jeg har i flere omgange importeret motorcykler til privat brug, enten
til mig selv eller til gode venner - Der er på ingen måde tale om
handel eller erhverv.
Så vidt jeg kan se er der intet til hinder for at jeg kan fortsætte
min hobby så længe der er tale om MC fra før 1/7/2004, men jeg er pga.
direktiv 2002/51/EU ude af stand til at hjemtage køretøjer der er
yngre end 1/7/2004 uden betydelige meromkostninger.

Jeg tillader mig herved at protestere mod indførelse af et direktiv
der stiller danske statsborgere ringere end andre EU borgere, under
henvisning til at direktivet kan betragtes som en teknisk
handelshindring.

Steen Gruby

Og her er så svaret:

Det er korrekt, at reglerne kun gælder for motorcykler, der
registreres første gang efter 1. juli 2004. Motorcykler, der har været
registreret inden da (også i udlandet), er ikke omfattet af de nye
EU-regler.

"Ældre" køretøjer, der har været ibrugtaget, men ikke registreret, vil
kunne årgangsfastsættes af Statens Bilinpektion (SBI). Der skal
fremlægges dokumentation for brugen af køretøjet, og det er SBI, der
vurderer, om køretøjet kan anses for brugt. I dette tilfælde vil
produktionssåret benyttes, dvs. køretøjet skal opfylde reglerne, der
gjaldt i produktionsåret.

Der findes ikke prøvningslaboratorier i Danmark, der er godkendt til
at udføre luftforureningsmålinger. En sådan måling kan udføres bl.a. i
Sverige eller Tyskland.

For biler har der været luftforureningsbestemmelser i mange år, og
turen er nu kommet til motorcyklerne. Grunden til at man indfører
luftforureningsdirektiver er, at man ønsker at begrænse
luftforureningen, og dette kan gøres ved at forbedre køretøjerne
teknisk, så de udleder færre skadelige stoffer. Samtidig giver
direktiverne mulighed for at undgå tekniske handelshindringer - idet
et køretøj der opfylder EU-direktiverne har uhindret adgang til alle
EU-landene.

Når man skal måle luftforurening fra køretøjer, kræver det, at man
bruger en nøje fastlagt testmetode, og det kræver meget udstyr til at
foretage målingen med. Med andre ord, er det en bekostelig affære at
etablere et prøvningslaboratorium, der kan foretage
luftforureningsmålinger.
At der ikke findes prøvningslaboratorier i Danmark, skyldes at der
ikke er virksomheder, der har fundet det rentabelt at foretage disse
målinger i Danmark. Færdselsstyrelsen finder det også beklageligt, at
der ikke findes prøvningslaboratorier i Danmark, men finder ikke at
det berettiger til fritagelse fra kravet om overholdelse af
luftforureningsbestemmelserne

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Snusken

Dato : 03-08-04 20:01

Pyha. Tak for fortolkningen, Steen.
Det er åbenbart mest en gentagelse kat.kravet til biler, som blev
indført pr. 1.10.1990.
Dvs at import af en brugt cykel, f.eks. fra Tyskland, vil kunne
godkendes uden Euro2 krav, når blot cyklen HAR VÆRET indregistreret i
udlandet FØR 1.7.2004 - sådan opfatter jeg foreløbigt Euro2 direktivet.

mvh eric
---------------------------

Fra : Richard

Dato : 03-08-04 20:53

Hej Steen,

Steen Gruby wrote:
> Jeg havde for nogen tid siden en dispus med Færdselsstyrelsen om
> emnet, og for nogle dage siden raslede der en mail ind i min
> postkasse, der præciserer FS's opfattelse af situationen.
<snip>

Tager du den videre til Justitsministeren, Konkurrencestyrelsen eller
Forbrugerstyrelsen eller hvem der nu har noget at skulle have sagt i den
slags sager? (I det mindste er det jo ikke Fst selv, der har besluttet
at indføre kravet).

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken

Fra : Steen Gruby

Dato : 03-08-04 21:08

On Tue, 03 Aug 2004 21:53:19 +0200, Richard
<richardpunktumpade@mail.dk> wrote:

Hej Richard.

> [...]
>Forbrugerstyrelsen eller hvem der nu har noget at skulle have sagt i den
>slags sager? (I det mindste er det jo ikke Fst selv, der har besluttet

Lige nu går jeg og gumler på svaret.
Jeg ved pt. ikke rigtigt hvorledes den skal fortsættes, men jeg finder
på noget.
Det er nok Konkurrence styrelsen jeg skal have fat i, eller måske en
af de ærede medlemmer af ØV parlamentet.
Jeg er sikker på at den kan betegnes som en teknisk handelshindring så
længe vi ikke har målefaciliteter i DK, og det er de faktisk godt klar
over i de højere luftlag
Da jeg begyndte at lufte tanken om at de indførte en lov de ikke selv
kunne kontrollere blev der meget stille.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 05-08-04 23:03

Richard <richardpunktumpade@mail.dk> skrev i en

> [...]
> Forbrugerstyrelsen eller hvem der nu har noget at skulle have sagt i den
> slags sager? (I det mindste er det jo ikke Fst selv, der har besluttet

Færdselsstyrelsen er den instans der skal vurdere de juridiske vridninger
der måtte forekomme eller opstå i lovgivningen og dens udøvelse, så meget
højere kommer man nok ikke :-/

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 06-08-04 22:04

Armand wrote:

> Færdselsstyrelsen er den instans der skal vurdere de juridiske vridninger
> der måtte forekomme eller opstå i lovgivningen og dens udøvelse, så meget
> højere kommer man nok ikke :-/

Nå, nå, både ministeriet og Folketinget er da højere i
lovigivningsmæssig henseende; som styrelse administrerer
Færdselsstyrelsen jo blot de love, Folketinget vedtager ihht de
bekendtgørelser og retningslinier, ministeriet udstikker. Derudover
deltager de i det lovforberedende arbejde. Så hvis de fx har glemt at
fortælle ministeriet og politikerne, at Euro2-normen ikke kan
efterprøves på køretøjer herhjemme, kan det da godt være det kan få en
politiker til at løfte et øjebryn. Det er jo den vinkel, BT og EB plejer
at anlægge IMHO

Fra : Armand

Dato : 08-08-04 22:26

Richard <richardpunktumpade@mail.dk> skrev i en

> Nå, nå, både ministeriet og Folketinget er da højere i
> lovigivningsmæssig henseende;

Spørg i folketinget, og der vil blive henvist til ministeriet!
Spørg i ministeriet, og de vil konsultere færdselsstyrelsen!

Hvorfor gå til halen når man kan stile direkte mod hovedet??

> [...]
> fortælle ministeriet og politikerne, at Euro2-normen ikke kan
> efterprøves på køretøjer herhjemme, kan det da godt være det kan få en

Færdselsstyrelsen selv er vel som sådan ikke uinteresseret i at få et tip om
en sådan overset skævhed :-/

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 09-08-04 16:41

On Sun, 8 Aug 2004 23:26:10 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
Hej Armand.

>Færdselsstyrelsen selv er vel som sådan ikke uinteresseret i at få et tip om
>en sådan overset skævhed :-/

Det er netop FS jeg har haft en mindre diskussion med.
1. De ved det udemærket.
2. De er helt ligeglade.

Husk, at alle steder hvor der før sad teknikere og ingeniører sidder
der i dag jurister i stedet, så niveauet kan næppe synke længere ned.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 05-08-04 23:54

Steen Gruby <oz9zi@(AT)gruby.dk> skrev i en
> [...]
> 2002/51/EU.
> Jeg er derved blevet oplyst følgende:..................

Steen!

I det refererede af dit brev, savner jeg den indgangsvinkel som du i
tidligere tråd beskrev så grundigt: Hvordan der kan stilles krav som man
nationalt ikke magter at kontrollere!

How come??

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 07-08-04 11:51

On Fri, 6 Aug 2004 00:54:18 +0200, "Armand"
> [...]

>I det refererede af dit brev, savner jeg den indgangsvinkel som du i
>tidligere tråd beskrev så grundigt: Hvordan der kan stilles krav som man

Tjaeh, det kan der jo være mange forklaringer på, som er logiske for
lovgiverne, men som bestemt ikke er forståelige for almindelige
mennesker

>How come??

Det følgende er skrevet for egen regning, uden at referere til
foregående diskussioner:

Danmark er et lille land med godt 5 mill. indbyggere (nogenlunde det
samme som Hamburg med opland eller ca. 1/3 af London) og uden egen
produktion af motorkøretøjer.
Lovgiverne regner dermed med, at vi kan støtte os til de opgivelser
der foreligger fra andre nationer, der enten har en egen produktion af
motorkøretøjer eller er så store importører af samme at de anser det
for at være en nødvendighed at kontrollere fabrikanternes data.
Og dermed får vi trukket en "lovgivning" fra de Europæiske Fælleskaber
med over ørene vi ikke selv er i stand til at kontrollere.
Jeg ved ikke hvorledes det virker på andre, men for mig er det den
berømte røde klud
Jeg har en gammel tese der lyder nogenlunde således:
"Enhver lov der ikke lader sig kontrollere er af en yderst tvivlsom
kvalitet".
Jeg ved ikke rigtigt hvad jeg for nærværende vil foretage mig
desangående, men jeg afventer med spænding den første sag hvor en
borger bliver slæbt for retten under anklage for at have overtrådt
"gældende lovgivning".
Vil man jage vedkommende til kontrolmåling hos TÜV i Tyskland?
Og hvem skal betale omkostningerne.
Det vil tiden vise

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Per Strømsborg

Dato : 03-08-04 19:21

> [...]
> Hej. alle i NG.
>
> Er nogen her bekendt med hvordan "Euro 2 krav til importerede

Her er et skriv fra færdselsstyrelsen

http://www.fstyr.dk/sw992.asp?art_id=771

Per Strømsborg

FZR600/FZR1000