Mysterium - CB750F2
Fra : Ukendt

Dato : 02-08-04 19:04

Hej!

Dette er et spørgsmål til eksperter i gamle motorcykler, især gamle
4-cylindrede Hondaer.

Glad og fro på vej hjem fra Træf på Toppen efter veloverstået alkoholtjek i
Frederikshavn nåede jeg ca. halvvejs til Aalborg, da cyklen begyndte at
hoste lidt. Troede først, at den skulle på reservetank, da kilometertallet
indikerede det.

Det havde desværre ingen effekt, og jeg kom da til at kigge ned på højre
side af mc'en, hvor jeg rystet ser, at hele højre side inkl. støvle og
bukseben er smurt godt og grundigt ind i olie.

Heldigvis kom der straks en afkørsel, hvor jeg kunne sidde og hygge mig i 3
timer, indtil konen kom med bil og trailer.

Men nu til mysteriet. Jeg troede egentlig, at det var toppakningen, der var
gået, så jeg regnede med, at det var en relativ simpel reparation, da min
svoger og jeg i lørdags (med sædvanligt besvær) afmonterede motoren og tog
toppen af.

Stor var min ærgrelse, da jeg så, at det IKKE var pakningen, der var gået.
Der var derimod kommet et pænt, ovalt hul midt oven i venstre stempel.

Det jeg ikke kan fatte, er hvordan det kan forårsage så meget oliesvineri på
højre side (hvor olietank og olietrykmeter sidder). Der var olie på
karburator, filter og hele svineriet.

Det er den ene ting, jeg gerne ville vide. Den anden er årsagen. For lidt
benzin? For meget luft? Forkert tænding (men så ville den højre, som følges
med den venstre vel også være gået?) Karburatoren så fin ud - tilsyneladende
ingen stoppede dyser.

Jeg venter spændt på svar.

Venlig hilsen

Flemming Andersen
Honda CB750F2 1978

Fra : Steen Holmgaard

Dato : 02-08-04 20:29

> Dette er et spørgsmål til eksperter i gamle motorcykler, især gamle
> 4-cylindrede Hondaer.
Hmmmmm... ikke sikker på det men

> Heldigvis kom der straks en afkørsel, hvor jeg kunne sidde og hygge mig i
3
> timer, indtil konen kom med bil og trailer.

godt at du ikke skulle gå hele vejen

> [...]
> svoger og jeg i lørdags (med sædvanligt besvær) afmonterede motoren og tog

der er ligesom ikke plads til at tage topdækslet af med motoren i stellet
(øv)

> [...]
følges
> med den venstre vel også være gået?) Karburatoren så fin ud -

jeg er overbevist om at det er de %#&&=(#¤ piratusser (gummipakninger) der
sidder som låg under knastaksel broerne, og at det er venstre stempel og
højre side er vel kun et spm. om holbarheden af de forskellige piratusser.
hvis du ser på de forskellige piratusset vil du nok opdage at de alle er
blevet lidt mindre i diabeter grundet varmen fra motoren.

om årsagen vil jeg tro at det er en lidt for lille hoved dysse eller
tomgangsdysse (den har fået formeget luft)

Steen Holmgaard
CB750 K6 1976

Fra : Keld

Dato : 02-08-04 20:36

Føj da

Det med hul i stemplet kunne godt lyde som en alt for mager blanding &
derved en for høj temperatur = smeltet stempel. En karburator justering og
måske større dyser er nok nødvendig. Hvordan ser tændrørene ud ??? 4'eren
var vel sort et link med billeder af tændrør
http://www.scooter-planet.dk/Tips_taendroer.htm ........ ved godt det er en
scooter side, men det var den første side jeg fandt

Med hensyn til oliespildet, har jeg et gæt !!!! Med hul i stemplet vil
trykket af kompressionen jo gå bagom i motoren og derved kommer der jo
højere tryk på olien, der så nok skal finde en udvej, til at komme af med
trykket igen. Det kunne være en udluftning, pakdåse eller en pakning der
giver efter

--
www.kantanamc.dk

Fra : Per Strømsborg

Dato : 02-08-04 21:45

"Flemming" <flemse at hotmail com> skrev i en meddelelse
> [...]

følges
> med den venstre vel også være gået?) Karburatoren så fin ud -

Jeg har for nyligt læst en meget spændende artikel. Her står lidt om huller
i stempler.
http://www.streetrodstuff.com/Articles/Engine/Detonation/Page_6.php

> Jeg venter spændt på svar.
>
> Venlig hilsen