/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
CB 500F overopheder
Fra : Martin Schjoldager


Dato : 02-08-04 12:17

Lang træls historie, kommer her i en meget forkortet version. Det startede
med at knast kæde hoppede af og smadre toppen, på en af mine venners cykel
(cb500f). jeg syntes det er så synd for ham, at jeg gir ham en motor jeg har
liggende. Vi skifter motor og det er pisse godt, indtil jeg ser at
cylinderpakningen er pisse utæt. Hmm ny i, men så da jeg skiller den da, ser
jeg at der også er røget en stempel ring. Tager chancen og sætter en ny i.
men det gik ikke. så kunne man jo spørge, hvorfor fik i den ikke baret honet
og satte 4 nye sæt i? jamen han har heller ikke nogen penge. nå så tager vi
cylinder og stempler fra den "gamle" motor. Nu er det godt, vi er glade og
skal ud og kører. Kommer sku ikke så langt, for den overopheder. Tager man
oliepinden op, kan man se det ryger ligt op, dernede fra.. har ser om der
kommer olie op til knasten, det gør der. har godt nok ikke mål olietrykket,
men indikatoren opfører sig som den skal. kan det være den olie vi har hældt
i, en "ok standartolie SEA 15w-40"?

Hvad kan jeg ellers prøve?



Martin Schjoldager

Som syntes det er meget synd for hans ven



 
 
Ukendt (02-08-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-08-04 21:48


Martin Schjoldager skrev i meddelelsen
<1091445489.560573@dalum.dsa-net.dk>...
>Lang træls historie, kommer her i en meget forkortet version.

>Hvad kan jeg ellers prøve?


Juster tænding, kontroler at centrifugalreguleringen faktisk fungerer, og
ikke er groet fast i rust.

Fjern oliepåfyldningsproppen, blæser der en storm op af hullet når motoren
er igang ? Hvis ja, nye stempelringe, evt. boring og nye overstørrelse
stempler.

mvh
Orla

>Martin Schjoldager
>
>Som syntes det er meget synd for hans ven




Martin Schjoldager (02-08-2004)
Kommentar
Fra : Martin Schjoldager


Dato : 02-08-04 22:04


> Juster tænding, kontroler at centrifugalreguleringen faktisk fungerer, og
> ikke er groet fast i rust.

hvad er centrifugalreguleringen og hvordan kontroler man den?

>
> Fjern oliepåfyldningsproppen, blæser der en storm op af hullet når motoren
> er igang ? Hvis ja, nye stempelringe, evt. boring og nye overstørrelse
> stempler.

har prøvet, og ja der kommer små olie dråber op, men ligefrem storm vil jeg
ikke kalde det.

Glemte at siger at karburatoren også er blevet justeret

Martin Schjoldager



Ukendt (03-08-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-08-04 17:07


Martin Schjoldager skrev i meddelelsen
<1091480713.31834@dalum.dsa-net.dk>...


>hvad er centrifugalreguleringen og hvordan kontroler man den?


Den korte version:

Den "automatiske" tændingsregulering, funktionen kan kontroleres med
tændingspistol/stroboskop. Funktionen er at give et tidligere
tændingstidspunkt ved stigende omdrejninger. Der er som regel mærker på den
roterende del af mekanismen for både tomgang og høje omdrejninger,
(forskelligt omdrejningstal for forskellige mc'er). Disse mærker skal så
passe ud for et fast defineret punkt når man belyser med tændingspistolen.
Tændingspistolen får sit signal fra en "klemme" som sættes om et
tændrørskabel.

For lav/sen tænding giver dårligt træk og megen varme, så det kunne være
problemet.

>har prøvet, og ja der kommer små olie dråber op, men ligefrem storm vil jeg
>ikke kalde det.


Der må helst ikke kunne mærkes andet end en let "vibrerende" fornemmelse,
der må kun i meget ringe grad komme luft ud af påfyldningen.


mvh
Orla

>Martin Schjoldager




p.jarnbak (03-08-2004)
Kommentar
Fra : p.jarnbak


Dato : 03-08-04 00:14


"Martin Schjoldager" <schjoldager@dsa-net.dk> wrote in message
news:1091445489.560573@dalum.dsa-net.dk...
Kommer sku ikke så langt, for den overopheder. Tager man
> oliepinden op, kan man se det ryger ligt op, dernede fra.. har ser om der
> kommer olie op til knasten, det gør der. har godt nok ikke mål
olietrykket,
> men indikatoren opfører sig som den skal. kan det være den olie vi har
hældt
> i, en "ok standartolie SEA 15w-40"?

Hvordan kan du se at den er overophedet.Det er en luftkølet motor,har du et
olie thermometer
eller hvad.Det er normalt at det ryger op ad olie påfyldningen når motoren
er varm, men
det er nok noget mere hvis stempelringene ikke er tætte da der så både
kommer tryk og varme
i krumtaphuset.Hvad skete der? Stoppede motoren eller lød den mærkeligt.
Hej Palle.



Armand (03-08-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 03-08-04 00:31


Martin Schjoldager <schjoldager@dsa-net.dk> skrev i en
news:1091445489.560573@dalum.dsa-net.dk...
> Lang træls historie, kommer her i en meget forkortet version. Det startede
> med at knast kæde hoppede af og smadre toppen, på en af mine venners
> cykel (cb500f). jeg syntes det er så synd for ham, at jeg gir ham en motor
> jeg har liggende. Vi skifter motor ................. så tager vi
> cylinder og stempler fra den "gamle" motor. Nu er det godt, vi er glade og
> skal ud og kører. Kommer sku ikke så langt, for den overopheder.
> Tager man oliepinden op, kan man se det ryger ligt op, dernede fra.. har
ser
> om der kommer olie op til knasten, det gør der. har godt nok ikke mål
> olietrykket, men indikatoren opfører sig som den skal.

#1 monteringsfejl på CB-four motorer er at glemme at montere den lille
messing-"dyse" der sidder i øverst i cylinderens oliekanaler, og holdes på
plads af topstykke/toppakning!
Har i dém på plads, eller ej?

--
Armand.



Martin Schjoldager (03-08-2004)
Kommentar
Fra : Martin Schjoldager


Dato : 03-08-04 11:32



> #1 monteringsfejl på CB-four motorer er at glemme at montere den lille
> messing-"dyse" der sidder i øverst i cylinderens oliekanaler, og holdes på
> plads af topstykke/toppakning!
> Har i dém på plads, eller ej?
>
> --
> Armand.

tror du mener nederst (der skal de sidde ifølge manualen) , de er i.



lige til Palle. ved heller ikke om den overopheder, det er bare et gæt. Men
motoren bliver hurtigt utrolig varm, efter en tur på en lille km, er motoren
så varm at den står og ryger/damper, ligesom når man starter en kølig dag.
den er også umulig at få i gang igen, før den har kølet af en 15 min.



Armand (05-08-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-08-04 00:10


Martin Schjoldager <schjoldager@dsa-net.dk> skrev i en
news:1091529185.353149@dalum.dsa-net.dk...
>
>
> > #1 monteringsfejl på CB-four motorer er at glemme at montere den lille
> > messing-"dyse" der sidder i øverst i cylinderens oliekanaler, og holdes

> > plads af topstykke/toppakning!
> > Har i dém på plads, eller ej?
>
> tror du mener nederst (der skal de sidde ifølge manualen) , de er i.

Ups!
Sandelig har du ret

-- Armand.



Squish (08-08-2004)
Kommentar
Fra : Squish


Dato : 08-08-04 13:26

Armand wrote:

>>> #1 monteringsfejl på CB-four motorer er at glemme at montere den lille
>>> messing-"dyse" der sidder i øverst i cylinderens oliekanaler, og holdes på
>>> plads af topstykke/toppakning!
>>> Har i dém på plads, eller ej?

>>
>> tror du mener nederst (der skal de sidde ifølge manualen) , de er i.

>
> Ups!
> Sandelig har du ret
>
> -- Armand.

På 400'en sidder de øverst!

--
Squish
CB400F

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408903
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste