Lang MC-tur - Misfarvning - Kædeslid?
Fra : thomas sloth

Dato : 31-07-04 17:57

Jeg har lige været på en længere MCferie sydpå og hjem , og har kørt
3000 km uden MCrengøring (Suzuki bandit 600). Nede omkring dækslet for
drivtandhjulet for kæden, og omkring støttefodens fastgørelsespunkt,
og gernerelt deromkring, er der aflejret et rødlig udseende
pulver/støv overalt på delene, rustfarvet måske. Jeg undrer mig hvad
det er? "Slidpulver" fra kæden og tandhjul, derfor rust? Noget fra
koblingen? Hva ka det være? Det skal siges, at kædekittet er MEGET
slidt.
mvh thomas

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 31-07-04 18:02

thomassloth@hotmail.com (thomas sloth) writes:

> [...]
> og gernerelt deromkring, er der aflejret et rødlig udseende
> pulver/støv overalt på delene, rustfarvet måske.

Kan det ikke bare være et eller andet du er kørt igennem?

Snask fra kæden vil ofte sætte sig inden under dækslet.

> [...] Det skal siges, at kædekittet er MEGET slidt.

Skynd dig at skifte det før du knækker kæden.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : thomas sloth

Dato : 01-08-04 01:54

> Kan det ikke bare være et eller andet du er kørt igennem?
>
> Snask fra kæden vil ofte sætte sig inden under dækslet.

Nej, det er hverken kædesnask el fedt eller noget jeg har kørt
igennem, ved hvordan det ser ud. Det er en eller anden form for
sliddel-aflejring, der har aflejret sig som rødligt støv
dernedeomkring drivtandhjulet. Undrer mig meget.

> Skynd dig at skifte det før du knækker kæden.

Ja, jeg ved det. First thing her efter lykkelig hjemvendelse.

Fra : Georg Lorentzen

Dato : 31-07-04 22:33

Jeg gætter på metalstøv fra dine bremseklodser foran - har du sintret metal
foran så giver det støv, som sætter sig og ruster.
---
mvh Georg

Fra : Armand

Dato : 01-08-04 14:18

Georg Lorentzen <spam@lorentzen.dk> skrev i en
> Jeg gætter på metalstøv fra dine bremseklodser foran - har du sintret
metal
> foran så giver det støv, som sætter sig og ruster.

Metal ruster ikke - Det er kun jern der ruster. Og jeg er sikker på at der
af samme grund ikke er jern i de sintrede klodser :-|

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-04 23:06

thomas sloth skrev i meddelelsen ...
>Nede omkring dækslet for drivtandhjulet for kæden, og omkring støttefodens
>fastgørelsespunkt, og gernerelt deromkring, er der aflejret et rødlig
udseende
>pulver/støv overalt på delene

Defekt kæde, SKIFT !

Og Du har kørselsforbud indtil kæden er fornyet :-|

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 01-08-04 15:16

Orla Pedersen <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en

> Defekt kæde, SKIFT !
> Og Du har kørselsforbud indtil kæden er fornyet :-|

Ikke mindst fordi at bitchen Nemesis har det med at knække kæder lige efter
at deres udskiftnings-behov er blevet påpeget af andenperson - Og hende har
Orla så vækket lige nu =

--
Armand.

Fra : thomas sloth

Dato : 02-08-04 15:13

> Defekt kæde, SKIFT !
Konkluderer du det udfra de symptomer jeg beskriver, eller udfra at
jeg selv nævner at den er slidt? Hvilket den i den grad er; den
rasler, "tikker" og larmer og jeg kan trække den min. ca 5-6 mm ud fra
bageste tandhjul (mener det er indikator for slid?)

> Og Du har kørselsforbud indtil kæden er fornyet :-|
OK, taget til efterretning, kan dog være jeg er "nødt" at trille lidt
på den inden kædekittet er i hus.

Tak for hjælpen.
mvh
thomas

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-04 17:02

>Konkluderer du det udfra de symptomer jeg beskriver,

Ja, for det Du ser aflejringer af er rust, som slipper ud ved o-ringene på
din kæde. Prøv selv at se efter.

>OK, taget til efterretning, kan dog være jeg er "nødt" at trille lidt
>på den inden kædekittet er i hus.

Har Du råd til en ny motor ? Og hvis jeg nu fortæller dig, at jeg også må
på udkig efter en ny bagskærm.... :-|

Man spøger ikke med kæder, og min kæde kunne ikke trækkes mere end 2 - 3 mm.
fra bagtandhjulet.

mvh
Orla