Batteri fladt!
Fra : Tom Christensen

Dato : 31-07-04 10:02

Hej gruppe

Jeg er newbie - både på MC (xv750) og her i gruppen. Faktisk får jeg
forhåbentlig pappet indenfor 14 dage - en mangeårig drøm, der går i
opfyldelse :). Det er utrolig svært at vente - særlig når solen skinner og
cyklen står ude i garagen og kalder på mig...

Jeg har i ventetiden med fornøjelse fulgt med her i gruppen - det er nogle
gode indlæg, og der er en rigtig dejlig tone.

I torsdags kaldte cyklen højere end sædvanligt - den ville helt klart gerne
ha' at jeg kom og snakkede lidt med den. Den sukkede efter at blive
startet - bare sådan at man kan høre lyden og fornemme motorgangen (nej -
ingen ture til 5000 kroner, tak). Men ak og ve - ingen power, kun nogle
spage forsøg på at dreje starteren rundt! Krise!
Jeg vidste det egentlig godt, da sælger havde sagt, at batteriet er 5 år
gammelt. Og jeg havde jo lige været 3 uger væk.

Det fører mig frem til mine spørgsmål:

1) Kan man fx bruge startkabel og strøm fra en bil til at starte en MC?
2) Kan jeg bruge min oplader til bilen på MC batteriet?
3) Hvorhenne køber jeg det allerbedste batteri (billigst muligt)

Jeg snakkede i sin tid lidt med sælger om, at man jo kan vælge to strategier
mht køb af batteri:
købe billigst muligt og skifte hvert år eller købe det allerbedste
(dyreste?) og "køre linen ud".
Har I nogle erfaringer eller anbefalinger desangående?

Jeg vil jo gerne det allerbedste for min nye kærlighed...
(Onde tunger påstår, at jeg holder mere af cyklen, end af min kone. Men jeg
*har* fortalt hende, at jeg skam holder lige meget af dem begge to

mvh
Tom Christensen

xv750

Fra : Hekto

Dato : 31-07-04 11:35

In article <410b5ffd$0$246$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
reenchri@nomail-tiscali.dk says...
:

> 1) Kan man fx bruge startkabel og strøm fra en bil til at starte en MC?

Ja; men uden at starte bilen.

> 2) Kan jeg bruge min oplader til bilen på MC batteriet?

Med mindre det er en eller anden Rambo-atom-megalder, så kan den
bruges. Problmet er at den kan give for kraftig strøm, og MC-batteriet
skal lade med mindre strøm en bilbatteriet. Dog plejer det ikke at være
et større problem.

Ladestrømmen = 1/10 af den strøm batteriet kan afgive på en time.
10Ah = 1A i ladestrøm.

www.louis.de

> [...]
> (dyreste?) og "køre linen ud".
> Har I nogle erfaringer eller anbefalinger desangående?

Ja, de fleste glemmer alt om batteriet, og sørger ikke for at
vedligeholde det om vinteren. Næste forår, er selv det dyreste og
bedste batteri fladt og dermed har det fået en skade for livet.

Batterier koster altså ikke ret meget! Brug pengene på gode dæk!

--
/Hekto
Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650

Fra : Anders Thorup

Dato : 31-07-04 10:41

Hekto wrote:
> In article <410b5ffd$0$246$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
> reenchri@nomail-tiscali.dk says...

> Ja; men uden at starte bilen.

Hvorfor må han ikke starte bilen?? Hvis han skal have ordenlig spænding på
omkring 13,5V skal bilen da startes, da et almindeligt bil-batteri ikke
leverer mere end ca. 12,5V
13,5V er jo en meget almindelig spændning på en MC med motoren igang.

Ja, det kan du godt, men det er ikke sundt for batteriet, da en bil-lader
levere en rimelig stor strøm.
Men noget kunne tyde på at dit batteri allerede er ved at give op så forsøg
du bare.

MVH / Best Regards
Anders Thorup
Honda VFR750F 1986 Perlemorshvid
Http://www.dfmc.dk/Anders_Thorup

Fra : Hekto

Dato : 31-07-04 11:05

In article <cefpf5$2d6k$1@news.cybercity.dk>, Nospam@it.dk says...
> [...]
> leverer mere end ca. 12,5V
> 13,5V er jo en meget almindelig spændning på en MC med motoren igang.

Med vekselstrømsgeneratorer, er det sikrest/sundest for bilen, at den
er stoppet. Så sker der ikke nogen overbelastning af de elektriske
dele.
12,5 volt bør være rigeligt til at starte på, når bare ikke spændingen
også dykker på bilakkumulatoren.

Fra : Armand

Dato : 31-07-04 17:51

Anders Thorup <Nospam@it.dk> skrev i en

> [...]
> leverer mere end ca. 12,5V
> 13,5V er jo en meget almindelig spændning på en MC med motoren igang.

Man kan vel vende det om og sige at køretøjets elektriske system er beregnet
til ladespændingen á op over 14V, hvorimod startermotoren normalt ikke vil
skulle operere ved andet end 12V og derfor måske ikke er dimensioneret
dertil :-/

Anyhow: Jeg har nu også altid ladet donoren spinne med forhøjet tomgang for
størst mulig spænding gennem navlestrengen!

--
Armand.

Fra : Kim Olsen

Dato : 31-07-04 13:16

> www.louis.de

Ja men hvis nu ikke lige du skal bruge andet, så fås det også til rimelige
priser hos www.thansen.dk og ikke mindst www.biltema.dk

Kim Olsen

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-04 17:02

"Tom Christensen" <reenchri@nomail-tiscali.dk> wrote in message
> [...]

strategier
> mht køb af batteri:
> købe billigst muligt og skifte hvert år eller købe det allerbedste

Et normalt godt batteri koster mellem 3 og 600 kroner. Hvad gav du for
maskinen ??

Hvem gider dog have startbesvær m.m., det er jo ikke sådan at et dårligt
batteri holder 1,00 år, og altid dør hjemme i garagen.

Og du siger du elsker maskinen, lige så højt som konen. Jeg håber du ikke
spiser hende af med billige gaver der kun holder et år, for så har du sgu'
problemer )

Når du får et nyt , skal det vedligeholdelses lades hele vinteren, så
starter den også i foråret igen. Ingen nok så dyrt batteri, tåler at stå
afladet hele vinteren.

Køb en motorcykel lader, bil ladere lader med 4-20 ampêre i timen, MC batt.
skal lades med 0,4-1,2 amp i timen. Bil laderen koger dit batteri i stykker.

Poul B-h

Fra : Hekto

Dato : 31-07-04 17:20

In article <410bc1db$0$163$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
<svar_i_gruppen> says...
> Køb en motorcykel lader, bil ladere lader med 4-20 ampêre i timen, MC batt.
> skal lades med 0,4-1,2 amp i timen. Bil laderen koger dit batteri i stykker.

Hvis det er en alm. 'husholdningslader' kommer du slet ikke op på de
strømme.
Max. er måske 4 ampere, og i løbet af kort tid, ½-1 time, falder den
til ca. 1 amp. Som tidligere anført af bl.a. Gruby, får batteriet een
på go'da'en af motorcyklens eget ladesystem, der helt uden nåde, fylder
alt det på, som den imdre modstand tillader! Det har 3-500 watt i
baghånden, så det kan levere 25-40 Ampere, og gør det!

For 600 kr. til batteri + 600 kr. til en 'intelligent' lader + en masse
vedligeholdelsesarbejde, kan der købes en del batterier hos T. Hansen.
Ikke fodi jeg siger at man skal købe et dårligt batteri; men pengene er
spildt, hvis ikke det pases hele vinteren. Et billigt batteri holder 1
á 2 sæsoner, og det giver da immervæk nogle sæsoner, for de samme
penge.

Fra : Uhreskov

Dato : 31-07-04 23:31

Hejsa !!

Jeg bliver nød til at høre, hvad i mener med at holde batteri "Opdateret" i
gennem vinteren ??
Der er i nogle af de forrige indlæg nævnt "vedligeholdelses lades hele
vinteren" og "Passes"
Hvad menes der med det (Jeg er klar over jeg skal lade) men hvor meget og
hvor tit ?
Er det nok at lade ? Skal jeg "Bruge" noget af strømmen,for at batteriet
"Arbejder" lidt... ?

Mvh.
Uhreskov.
Kawasaki GPZ 600R

Fra : Tom Christensen

Dato : 01-08-04 00:51

Hej

Tusind tak til alle for indlæg, jeg har i mellemtiden været heldig og låne
en MC-lader, som jeg vil prøve søndag.

Jeg skal jo ud at købe et nyt batteri. Om jeg skal bruge 2-300 eller 600 er
ikke så afgørende - sat op imod besværet med at stå på en landevej uden
strøm. Og MC-laderen skal også købes. Men tilbage står Uhreskovs yderst
relevante spørgsmål om vinteropbevaring:

<snip>

Tom Christensen
xv750

Fra : Niels O. Kristensen

Dato : 01-08-04 01:31

> [...]
> vinteren" og "Passes"
> Hvad menes der med det (Jeg er klar over jeg skal lade) men hvor meget

Min erfaring gennem 15 år er, at ca. hver anden måned er passende med
en genopladning i ca. 6-8 timer.

> Er det nok at lade ? Skal jeg "Bruge" noget af strømmen,for at
batteriet
> "Arbejder" lidt... ?

Man skal sørge for, at der altid er vand (demineraliseret) nok på, så
pladerne
er dækket.
Det er ikke tilrådeligt at aflade noget / bruge af strømmen undervejs -
det er mere vigtigt, at batteriet bliver genopladet med jævne mellemrum.

> Mvh.
> Uhreskov.
> Kawasaki GPZ 600R

Hej.

Et år eller to er for lidt for batteriets levetid, synes jeg.
Mine batterier plejer at holde 6-8 år, hvis jeg passer det med
genopladning
og genopfyldning med demineraliseret vand. Renlighed er også en god
ting.
Efter den tid er alt usikkert og årsag til megen irritation og
fejldiagnosticering.

I køretiden skal man selvfølgelig også efterkontrollere væskehøjden og
det er en
forudsætning. at generatoren lader, som den skal, samt at polerne er
rene / har
god kontakt til ledningerne - grå poler skabes blanke med en kniv.

Jeg bruger en almindelig billader, som godtnok starter lidt kraftigt med
at lade
med ca. 3 Ampere, men strømstyrken falder hurtigt til stabilt ca. 1
Ampere.
Ladespændingen er ca. 14,8 Volt.
Når opladningen er afsluttet falder batterispændingen hurtigt til ca.
12,8 Volt.
Når spændingen efter et par måneder er faldet til ca. 12,3 Volt er det
tid til at
oplade igen.

Om vinteren demonterer jeg batterierne (har 3 stks). De opbevares køligt
(frostfrit), da jeg har dårlig erfaring med opbevaring i fyrrum med over
20 grader.

På anbefaling tidligere her i gruppen har jeg på loppemarked købt nogle
trafoer
(ladere til mobiltlf) for ca. en 10'er pr. stk. (800-1000 milliampere /
14 Volt DC).
Det virker også fint. Tomgangsspændingen er oppe på 18-20 Volt og måske
lige i overkanten, men den falder til ca. 14,5 Volt, når den tilkobles
polerne
på batteriet.

Man kan også købe batterier her: www.lthstart.dk .
Det har jeg god erfaring med - favorable priser og hurtig
ekspeditionstid.
Batteriet leveres tørt med syre i separat beholder.

Man kan være heldig med, at et billigt batteri holder lige så længe som
et dyrt -
jeg har gode erfaringer.
--
Venlig hilsen
Niels Kristensen

Fra : Uhreskov

Dato : 01-08-04 01:50

Hejsa !
"Niels O. Kristensen"

Tak for dine svar....
Jeg vil mene at jeg nu er klar til at gå i "Vinter Batteri Hi"
Så lad os få noget sne og kulde, så jeg kan se om jeg har hørt efter i
"Timen"...
HÆHÆ (Just Kidding) jeg vil selvfølgelig helst ha' masser af varme og sol,
så der kan bliver kørt på MC (For dem der har kørekort)

Mvh.
Uhreskov
Kawasaki GPZ 600R
(Starter snart på køreskole)

Fra : Hekto

Dato : 01-08-04 08:33

In article <410c1d1c$0$299$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
uhreskovFJERN@mail.dk says...
> [...]
> hvor tit ?
> Er det nok at lade ? Skal jeg "Bruge" noget af strømmen,for at batteriet

Du har fået forklaringer i tråden.
Jeg har samlet lidt lade/batteri-relevant stof her:
http://www.hekto.dk/mc/batteri

Fra : Torben Scheel

Dato : 01-08-04 17:03

Tom Christensen wrote:

> [...]
> startet - bare sådan at man kan høre lyden og fornemme motorgangen
> (nej - ingen ture til 5000 kroner, tak). Men ak og ve - ingen power,

Husk lige at en "kold"start slider ligeså meget som en tur til Paris (let
overdrevet for forståelsens skyld). Vist er det en herlig ting lige at nyde
lyden, men det er altså temmelig dyrt i motorlevetid. Derudover kan et par
af den slags starter være det der har berøvet batteriet de sidste kræfter -
du får jo ikke ladet (ret meget) på det under 2-3000 omdrejninger.
kursus.
Held og lykke med prøven/erne, og meld dig allerede nu til et broncekursus
eller tilsvarende køreteknisk kursus - det er alle pengene værd.
Selvfølgelig kan du køre MC når du får kortet - men de tips om sikkerhed og
intensive træning af undvigemanøvrer osv. du får på et broncekursus kan ikke
presses ind i et køreskoleforløb. www.dmc.dk

--
vh
Torben Scheel

Fra : Tom Christensen

Dato : 02-08-04 00:00

Hej Torben

> Husk lige at en "kold"start slider ligeså meget som en tur til Paris (let
> overdrevet for forståelsens skyld).

Yes, I know.

> [...]
og
> intensive træning af undvigemanøvrer osv. du får på et broncekursus kan

Tak.
Jeg har planer om et broncekursus til næste år. Har hørt godt om dem.

--
med venlig hilsen
Tom