Gert Bo thorgersen <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en
news:cegcs7$13i$2@news.loxinfo.co.th...
>
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
> news:ceflnd$29bq$5@news.cybercity.dk...
> >
> > > > >
> > > ........hvis man skifter til firged pistons/stansede stempler....
> >
> > Til dig Gert:
> > Kan du ikke snart tillære dig at "Forged Pistons" hedder "smedede
> > stempler" på godt dansk?
> > Dit inkorrekte brug af "stanse" er blevet påtalt ved flere lejligheder,
og
> > du kan altså ikke ændre retskrivningsordbogen ene mand, hvor ihærdig du
> > end måtte være
> >
> Hvad er forskellen på at smede og stanse, andet end at vi forbinder
smedning
> med en smed der står og hamrer løs på det rødglødende emne som han holder
> med en tang, og så stansningen vi forbinder med automatisk maskinarbejde
> hvor en plade formes i en presse.
Er det for at gøre forvirringen total at du bringer presning ind i billedet
også?
Lad os holde fast ved smeden og ambolten:
Dér formes en given klump jern ved at varme emnet op til glødepunktet og
derefter hamre det derved blødgjorte materiale i form.
I maskinindustrien bruges stadig smedning, men automatiseringen har
elimineret den sorte smed med skødeskindet, og nu er det store mekaniske
hamre (á excenter-presser?) der formgiver det glødende jern ved at banke det
ned i en form.
De samme excenter-presser bruges livligt i industrien til også at såvel
presse(!) som stanse(!) pladeemner ud med:
Et tydeligt eksempel på et maskinpresset emne er ethvert karrosseri-emne fra
auto-industrien (omend at presserne er betragteligt større og hydrauliske
dér), ligesom at spændeskiver er det enkleste eksempel på et emne der er
stanset ud af en plade!
I smuk symbiose fremstilles mindre blik-emner i en rækkefølge af
bearbejdninger der starter med at stanse detaljer (huller?) ud af emnet
(kaldet "lokning"), for sidenhen at stanse hele emnets omrids ud af den
plade eller blik-bånd som er materialegrundlaget for bearbejdningen.
Løsrevet fra hovedmaterialet vil emnet efterfølgende blive bearbejdet i en
række presseforme hvorved det får sin endelige form - De afrundede
hjørnebeslag til flight-cases er et fint eksempel på en sådan simpel
blikting der både er blevet lokket huller i; stanset ud og slutteligt
presset i form!
Men igen: Smedning drejer sig om formning af massive emner, uanset om det er
i glødende jern eller hed aluminium (ved 200° er alu faktisk så plastisk at
man kan "ekstrudere" det gennem en form!) :-|
> Jeg har da selv lavet beregninger og arbejdstegninger til udstansning af
> en halvkugleformet kølegennemstrømningskål i det reneste aluminium til
> indstikning i en atomreaktor i Tyskland. Og dette stansearbejde er da helt
> magen til det der bruge stil udstansning af et stempel. Når man ønsker
> bedre stempler end de støbte.
Smedning Gert, smedning!
> Jeg slog nu op i mit 18 år gamle afgangsprojekt, fra ingeniørstudiet, med
> kontruktionen af en sporty 500 cc motorcykelmotor. Og finder at på side
> 144 i det, vedrørende konstruktionen af det benyttede stempel skriver:
> "udstansede stempler". Og det blev da ikke dér sat minus, men jeg fik da
> istedet den højest opnåelige karakter, 5 * 13 og den højeste ros i 10 år,
> og altså ikke en eneste rettelse eller anmærkning på de 200 sider eller på
> tegningerne!
Jeg har set et par afgangsprojekter med tiden, og som relativt retskrivende
lægmand været forbavset over hvor dårlig retskrivning og formulering der kan
opleves blandt så højt uddannede; men jeg kan ikke undres over at et sådant
afgangsprojekt ikke dømmes på retskrivning, og derfor heller ikke at du ikke
er blevet rettet i dén fejl!
> Det andet er tuning jeg jo kritiseres for at misbruge. Men jeg har nu igen
> slået op i mine tekniske og almindelige engelsk danske ordbøger og der
> står alle steder afstemning og til dette parallelle ord.........
ell: "trimme"! :-/
> .........Og afstemning er jo hvor man ikke udskifter noget - altså heller
> ikke lydpotter - men får det hele/det original til at passe godt sammen.
> Og sådan har ordet tuning altid skullet oversættes.........
> Men nu om dage ser vi jo på tuning vedr. alle slags ændringer i en motor
> ..........Hvor det jo i alle disse bøger og andre jo hver gang betyder
> tuning vedr. alt som opboring, krumtapsændring, karburator udbytning,
> ventiler, skyllekanaler, gearinger osv.
Afstemning/trimning kan da også forestilles gennem udskiftning til bedre
fungerende dele (á f.eks. karburatorer, hvor de originale oftest kun er de
fornødne og de billigst mulige), som tillige vil få motoren til at gå bedre
:-/
"En bedre motorgang" er så det begreb som enhver kan få lov til at bøje
efter behov, og her er ydelse og fart stille og roligt komme til at indtage
en
høj position!!
> Og det er da denne måde jeg altid har tunet på,
Jup!
--
Armand.