/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Let oliespild
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 29-07-04 09:19

Hej DFM

Er der en let måde at finde udgangspunktet for et oliespild? Kan man pudre
den ind i mel eller talkum?

VF500'eren har et ubetydeligt oliespild, ca. 4 dryp efter standsning.
Desværre drypper den ned på mellemrøret under motorcyklen, så den ryger
lidt. Dette trækker væsentligt ned i salgsprisen, så jeg vil gerne have det
rettet.

Oliespildet ser ud til at komme fra bunden/bagsiden af motoren. Det er svært
at se præcist hvor det kommer fra, da olien jo "fylder" en del når den er
varm og bliver blæst rundt af fartvinden.

Når motoren er kold er den helt tæt. Motoren er pakket godt ind under bunden
med udstødningsrør, så det er svært at noget.

Her er hvad jeg har fundet.
Luftfilterkassen er helt tør.
Boksen til motorbloksudluftning er tør. Motorbloksudluftningen går ikke op i
luftfilterkassen, men i sin seperate boks bag motoren.
Rundt om udgangsakselen bag ved dækslet til fortandhjulskæden er den helt
tør (for motorolie, ikke kædefedt), så det er ikke udgangslejet der er gået.

Jeg har skiftet til nye pakninger på højre og venstre sidedæksel samt
bundkar. Jeg har smurt flydende pakning på bagerste ventildækselpakning,
selv om den så fin ud.
Der sidder et lille motordæksel rundt om gearskifterakslen. Det har jeg
skiftet ud, da nogle af gevindene var balret i det gamle. Jeg havde ikke en
org. papirpakning, så fladerne blev gjort godt rene, og så fin den flydende
pakning i god kvalitet.

Vi er ude i jeg overvejer at pille motoren ud af MCen. Rense den helt og
sætte den i ovn ved 80 grader, og se hvor den sveder. Der må være en nemmere
måde

--
Mojn Jens Bager Jensen
MZ ETZ 251 '89, 39Kkm, Givi, synet, 6500kr BILLIGT!
Honda CBR 600 F '94, Suzuki DR 600 '85, Honda VF 500 FII '86
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=39



 
 
Hekto (29-07-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 29-07-04 09:38

In article <3r2Oc.367$hC5.161@news.get2net.dk>,
bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk says...
> Er der en let måde at finde udgangspunktet for et oliespild? Kan man pudre
> den ind i mel eller talkum?

Nej det er metoden til STORE kvinder! .... UUUPS! ;oP
>
> Vi er ude i jeg overvejer at pille motoren ud af MCen. Rense den helt og
> sætte den i ovn ved 80 grader, og se hvor den sveder. Der må være en nemmere
> måde
>

Hvad med en grundig motorvask, og så få den op i temperatur, mens du
'dupper' diverse mistænkelige steder med et stykke køkkenrulle?

--
/Hekto
Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Armand (29-07-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-07-04 19:55


Jens Jacob Bager Jensen <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
news:3r2Oc.367$hC5.161@news.get2net.dk...
>
> Er der en let måde at finde udgangspunktet for et oliespild? Kan man pudre
> den ind i mel eller talkum?

Motorvask - bundkåbe bevares afmonteret - ud at køre på grusveje med
gentagne visuelle inspektioner undervejs!

--
Armand.
(der sætter en Kung-fu is på at det stammer fra området ved forreste
tandhjul)




Jens Jacob Bager Jen~ (30-07-2004)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 30-07-04 06:33

>> Er der en let måde at finde udgangspunktet for et oliespild? Kan man
>> pudre den ind i mel eller talkum?
>
> Motorvask - bundkåbe bevares afmonteret - ud at køre på grusveje med
> gentagne visuelle inspektioner undervejs!

En update:
I aften piller jeg bundkåben af og så som muligt andet af, at jeg kan se
noget. Vasker den grundigt i en masse motorvask. Tørrer den helt og lader
den stå i tomgang (uendeligt) til jeg kan se hvor spildet kommer fra. Så ser
vi om det ikke er lykkedes. Jeg har en lille teori om at jeg har revnet
bundkarret med en for lang bolt. Udstødningen bliver nemlig boltet på
bundkarret, og her brugte jeg lidt lange bolte, måske for lange?

--
Mojn Jens Bager Jensen
MZ ETZ 251 '89, 39Kkm, Givi, synet, 6500kr BILLIGT!
Honda CBR 600 F '94, Suzuki DR 600 '85, Honda VF 500 FII '86
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=39



Martin Sørensen (30-07-2004)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 30-07-04 17:03

>> Er der en let måde at finde udgangspunktet for et oliespild? Kan man
>> pudre den ind i mel eller talkum?
> Motorvask - bundkåbe bevares afmonteret - ud at køre på grusveje med
> gentagne visuelle inspektioner undervejs!
>Armand.
>(der sætter en Kung-fu is på at det stammer fra området ved forreste
>tandhjul)

Det troede jeg også da jeg sidste år ville rette et lignende problem på min
MC. Den gav nogle gange et par dryp ved parkering efter at have været
ordentligt varm. Ved kortere ture var problemet der ikke.

Jeg havde købt en ny simmering til fortandhjulet, men da jeg fik kædekittet
afmonteret var der slet ikke olie omkring den simmering, og jeg fandt så ud
af at det kom fra simmeringen ved gearskifterakslen i stedet for. Ergo, man
kan vist ikke sige noget generelt om det før man har kigget nærmere på det.
Alternativt kan man også bare skifte alle tre (udgangsleje, gearaksel og
koblingspind), så meget koster de heller ikke (heller ikke originalt).

Jeg fik aldrig skiftet nogen simmering på min MC, for problemet er stort set
forsvundet nu, måske fordi den motorolie jeg bruger nu er en anelse tykkere
end den gamle.

signing off.. Martin Sørensen



Armand (31-07-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 31-07-04 08:42


Martin Sørensen <mos@laxity.invalid> skrev i en
news:cedrel$hn2$1@news.cybercity.dk...
> >> Er der en let måde at finde udgangspunktet for et oliespild? Kan man
> >> pudre den ind i mel eller talkum?
> > Motorvask - bundkåbe bevares afmonteret - ud at køre på grusveje med
> > gentagne visuelle inspektioner undervejs!
> >Armand.
> >(der sætter en Kung-fu is på at det stammer fra området ved forreste
> >tandhjul)
>
> Det troede jeg også da jeg sidste år ville rette et lignende .....
> Jeg havde købt en ny simmering til fortandhjulet, men .....fandt så ud
> af at det kom fra simmeringen ved gearskifterakslen i stedet for. Ergo,
man
> kan vist ikke sige noget generelt om det før man har kigget nærmere på
det.

Jeg skrev bevidst ikke "udgangspakdåsen"; men "området ved forreste
kædehjul" á "inde bag forreste tandhjuls-dæksel" :-|

> Alternativt kan man også bare skifte alle tre (udgangsleje, gearaksel og
> koblingspind), så meget koster de heller ikke (heller ikke originalt).

Er der ikkke en reces/kant på Seca'ens udgangs-pakdåse ?
Ofte er dén ikke til at skifte udefra p.g.a. sådan en ting

--
Armand.



Martin Sørensen (31-07-2004)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 31-07-04 17:11

>>> (der sætter en Kung-fu is på at det stammer fra området ved forreste
>>> tandhjul)
> Jeg skrev bevidst ikke "udgangspakdåsen"; men "området ved forreste
> kædehjul" á "inde bag forreste tandhjuls-dæksel" :-|

Ok, ja så skal det nok passe.

>> Alternativt kan man også bare skifte alle tre (udgangsleje,
>> gearaksel og koblingspind), så meget koster de heller ikke (heller
>> ikke originalt).
> Er der ikkke en reces/kant på Seca'ens udgangs-pakdåse ?

Ikke hvad jeg kan se.

> Ofte er dén ikke til at skifte udefra p.g.a. sådan en ting

Det så umiddelbart ud som om at det ikke ville volde problemer at udskifte
den udefra, men når den gamle ikke fejlede noget, så så jeg ingen grund til
at give mig i kast med det.

Hvis jeg skal skifte gearskifterakselpakdåsen, så skal jeg nok have højre
motordæksel af for at kunne tage gearskifterakslen ud, før jeg kan komme til
at udskifte pakdåsen.

signing off.. Martin Sørensen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177513
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408601
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste