|
| Hvordan fjernes den blå farve fra udstødni~ Fra : Gert Bo thorgersen |
Dato : 27-07-04 15:24 |
|
Hvordan fjerner man den blå farve udstødningsrør kan få på de første stykke
efter topstykket?
Jeg har tidligere set det samme spørgsmål stillet her, men læste ikke
svarene, og kan ikke finde det nu hvor en englænder søger at få mig til at
hjælpe med dette for hans BMW R75/6.
Mvh. Gert Thorgersen
| |
Asger Steffensen (27-07-2004)
| Kommentar Fra : Asger Steffensen |
Dato : 27-07-04 18:40 |
|
"Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en meddelelse
news:ce5v4k$935$1@news.loxinfo.co.th...
> Hvordan fjerner man den blå farve udstødningsrør kan få på de første
stykke
> efter topstykket?
>
> Jeg har tidligere set det samme spørgsmål stillet her, men læste ikke
> svarene, og kan ikke finde det nu hvor en englænder søger at få mig til at
> hjælpe med dette for hans BMW R75/6.
>
Det er næppe muligt at fjerne den. Det er metallet der misfarves af varmen.
Rør der ikke misfarves er dobbeltrør. Her tager det inderste rør varmen, så
det yderste ikke misfarves.
Asger
V-Strom
ZX-10 (til salg på www.zx10.dk)
| |
JO (27-07-2004)
| Kommentar Fra : JO |
Dato : 27-07-04 19:08 |
|
> > Hvordan fjerner man den blå farve udstødningsrør kan få på de første
> stykke
> > efter topstykket?
>
> Asger
> V-Strom
> ZX-10 (til salg på www.zx10.dk)
>
En gammel bimmer skal have blå forrør
Jo.
| |
Jes Vestervang (28-07-2004)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 28-07-04 20:20 |
|
"Asger Steffensen" <ast@get2net.net.dk> writes:
> "Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> skrev:
>> Hvordan fjerner man den blå farve udstødningsrør kan få på de
>> første stykke efter topstykket?
>>
> Det er næppe muligt at fjerne den. Det er metallet der misfarves af
> varmen.
Jeg tror ikke du har ret, jeg har ihvertfald engang hørt en forklaring
om at det er noget i metallet, der trænger op til overfladen. Jeg har
googlet som en gal, men ikke kunnet finde noget nærmere om emnet
Forresten: Er farveskiftet ikke det samme som sker, når metal
normalvist opvarmes? Kan en smed så ikke fortælle om farven kun er
overfladisk?
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
Outlook Express-bruger, se her: < http://xnews.newsguy.com/>
| |
Asger Steffensen (28-07-2004)
| Kommentar Fra : Asger Steffensen |
Dato : 28-07-04 21:38 |
|
"Jes Vestervang" <jes@dellen.royal.flof.dk> skrev i en meddelelse
news:87oem0vt07.fsf@dellen.royal.flof.dk...
> "Asger Steffensen" <ast@get2net.net.dk> writes:
>
> > "Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> skrev:
> >> Hvordan fjerner man den blå farve udstødningsrør kan få på de
> >> første stykke efter topstykket?
> >>
> > Det er næppe muligt at fjerne den. Det er metallet der misfarves af
> > varmen.
>
> Jeg tror ikke du har ret, jeg har ihvertfald engang hørt en forklaring
> om at det er noget i metallet, der trænger op til overfladen.
Det er muligt. De andre svar i tråden antyder jo også at der findes
mirakelmidler der kan fjerne det.
> Forresten: Er farveskiftet ikke det samme som sker, når metal
> normalvist opvarmes? Kan en smed så ikke fortælle om farven kun er
> overfladisk?
Muligt, men jeg er ikke smed
Spørg Armand, han er vist noget i den retning.
Eller find en kandidat udi metallurgi
Asger
V-Strom
| |
Jonas Holt (29-07-2004)
| Kommentar Fra : Jonas Holt |
Dato : 29-07-04 12:08 |
|
>>> Hvordan fjerner man den blå farve udstødningsrør kan få på de
>>> første stykke efter topstykket?
>> Det er næppe muligt at fjerne den. Det er metallet der misfarves af
>> varmen.
> Forresten: Er farveskiftet ikke det samme som sker, når metal
> normalvist opvarmes? Kan en smed så ikke fortælle om farven kun er
> overfladisk?
Fænomenet kaldes anløbningsfarver - og afhængig af farven kan man se hvor
varmt jernet er, spændende fra halmgul (220ºC) over mørkeblå (295ºC) til
grå (400ºC). Fænomenet skyldes, at overfladen oxiderer og farveskiftet
skyldes, at oxidlaget har forskellig tykkelse.
--
Mvh
Jonas Holt & CBR600F2 - der lige har "fået" en fartbøde på blokhusvej i
store vildmose. Han holdt inde på en skjult sidevej som hedder
taffelgårdsvej (ørnefennevej)
| |
Jes Vestervang (29-07-2004)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 29-07-04 23:51 |
|
Jonas Holt <jholt@nordenBINDESTREGfjords.dk> writes:
>>>> Hvordan fjerner man den blå farve udstødningsrør kan få på de
>>>> første stykke efter topstykket?
>
>>> Det er næppe muligt at fjerne den. Det er metallet der misfarves af
>>> varmen.
>
>> Forresten: Er farveskiftet ikke det samme som sker, når metal
>> normalvist opvarmes? Kan en smed så ikke fortælle om farven kun er
>> overfladisk?
>
> Fænomenet kaldes anløbningsfarver - og afhængig af farven kan man se
> hvor varmt jernet er, spændende fra halmgul (220ºC) over mørkeblå
> (295ºC) til grå (400ºC). Fænomenet skyldes, at overfladen oxiderer og
> farveskiftet skyldes, at oxidlaget har forskellig tykkelse.
Tak for fakta! Det vil vist sige at farven er overfladisk og
dermed _ikke_ umulig at fjerne, bare frem med rystepudseren
> Jonas Holt & CBR600F2 - der lige har "fået" en fartbøde på blokhusvej
> i store vildmose. Han holdt inde på en skjult sidevej som hedder
> taffelgårdsvej (ørnefennevej)
Ouch! :-/
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
Outlook Express-bruger, se her: < http://xnews.newsguy.com/>
| |
Thomas (27-07-2004)
| Kommentar Fra : Thomas |
Dato : 27-07-04 21:10 |
|
"Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> wrote in message
news:ce5v4k$935$1@news.loxinfo.co.th...
> Hvordan fjerner man den blå farve udstødningsrør kan få på de første
stykke
> efter topstykket?
>
Hej
Jeg mener det var i "Det Leth´" at jeg så et produkt omtalt. Man kunne købe
noget specielt i Harley butikker, som kunne fjerne det blå. Det havde et
specielt navn, men kan ikke huske det, noget med ****buster, bluebuster,
crombuster eller lignende (jeg aner dog ikke om det er noget der faktisk
virker, so dont hang me )
mvh
Thomas
ikke mc mere.......
| |
Claus Rittig (27-07-2004)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 27-07-04 21:15 |
|
"Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en meddelelse
news:ce5v4k$935$1@news.loxinfo.co.th...
> Hvordan fjerner man den blå farve udstødningsrør kan få på de første
stykke
> efter topstykket?
Jeg har læst om et produkt engang, som kunne klare jobbet, men nu har jeg
tænkt i 10 minutter, og jeg kan IKKE huske hvad det hed. Det var i et Harley
blad, det er alt hvad jeg kan huske, jeg tror det var fra ChromeWerks,
Custom Chrome eller noget i den stil.
Ak ja, man er ved at blive gammel.
Rittig
| |
Armand (27-07-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 27-07-04 22:12 |
|
Gert Bo thorgersen <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en
news:ce5v4k$935$1@news.loxinfo.co.th...
> Hvordan fjerner man den blå farve udstødningsrør kan få på de første
stykke
> efter topstykket?
>
> Jeg har tidligere set det samme spørgsmål stillet her, men læste ikke
> svarene, og kan ikke finde det nu hvor en englænder søger at få mig til at
> hjælpe med dette for hans BMW R75/6.
Amerikansk produkt á imprægneret polervat med navnet "Blue Buster"!
Ved ikke om det er til at finde på dine kanter :-/
--
Armand.
| |
Jes Vestervang (28-07-2004)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 28-07-04 00:07 |
|
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> writes:
> Gert Bo thorgersen <gbt@loxinfo.co.th> skrev:
>> Hvordan fjerner man den blå farve udstødningsrør kan få på de første
>> stykke efter topstykket?
>>
>> Jeg har tidligere set det samme spørgsmål stillet her, men læste ikke
>> svarene, og kan ikke finde det nu hvor en englænder søger at få mig til at
>> hjælpe med dette for hans BMW R75/6.
>
> Amerikansk produkt á imprægneret polervat med navnet "Blue Buster"!
> Ved ikke om det er til at finde på dine kanter :-/
Harley shops a la Caps har det vist, synes jeg at have læst et
sted. Harley shop... chopper shop... hmm... Jeg skal vist til at sove
snart
En google søgning finder en del forhandlere, flest amerikanske:
http://www.google.com/search?hl=en&lr=&ie=UTF-8&safe=off&q=%22blue+buster%22+chrome+exhaust&btnG=Search
En søgning på "Blue buster" og Thai giver resultater af en lidt anden
karakter
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
Outlook Express-bruger, se her: < http://xnews.newsguy.com/>
| |
Henrik Steen Larsen (28-07-2004)
| Kommentar Fra : Henrik Steen Larsen |
Dato : 28-07-04 08:49 |
|
Jes Vestervang wrote:
> En søgning på "Blue buster" og Thai giver resultater af en lidt anden
> karakter
Hvad pokker Jes... Tilsætter du ofte ord som "thai" til dine søgninger?
Spooky...
| |
Jes Vestervang (28-07-2004)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 28-07-04 17:21 |
|
Henrik Steen Larsen <hsl_dk@cool.SLET.dk> writes:
> Jes Vestervang wrote:
>> En søgning på "Blue buster" og Thai giver resultater af en lidt anden
>> karakter
>
> Hvad pokker Jes... Tilsætter du ofte ord som "thai" til dine søgninger?
>
> Spooky...
Hovhov, det var skam bare for at skaffe Gert nogle mere lokale
indkøbsmuligheder
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
Outlook Express-bruger, se her: < http://xnews.newsguy.com/>
| |
Ib Jakobsen (27-07-2004)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 27-07-04 22:55 |
|
Gert Bo thorgersen wrote:
> Hvordan fjerner man den blå farve udstødningsrør kan få på de første stykke
> efter topstykket?
>
> Jeg har tidligere set det samme spørgsmål stillet her, men læste ikke
> svarene, og kan ikke finde det nu hvor en englænder søger at få mig til at
> hjælpe med dette for hans BMW R75/6.
>
Min gamle R80/7 kunne jeg køre så rørene lyste rødt. Så løb chromen an og var
blå/brun. Men en gang Ferecla fik dem tilbage til nystatus. Ferecla er det
automalere bruger til at polere med. Det er et let slibemiddel uden silikone.
Lur mig om man ikke kan bruge den slags man bruger til glasfiberbåde. Det skal
bare være uden tilsætningsstoffer.
--
Med venlig hilsen
Ib Jakobsen
| |
Ukendt (28-07-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 28-07-04 10:25 |
|
Gert Bo thorgersen wrote:
> Hvordan fjerner man den blå farve udstødningsrør kan få på de første
> stykke efter topstykket?
>
> Jeg har tidligere set det samme spørgsmål stillet her, men læste ikke
> svarene, og kan ikke finde det nu hvor en englænder søger at få mig
> til at hjælpe med dette for hans BMW R75/6.
>
> Mvh. Gert Thorgersen
Leth gjorde det engang i tv med ret godt resultat :
http://www.dr.dk/gds/raad_enkelt.asp?id=1179
--
M V H
Peter Jakobsen
KAWASAKI ZX12R '01
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
Join BOINC now !!!
| |
Torben V. Mogensen (29-07-2004)
| Kommentar Fra : Torben V. Mogensen |
Dato : 29-07-04 00:30 |
|
Hej
> Hvordan fjerner man den blå farve udstødningsrør kan få på de første
stykke
> efter topstykket?
>
Hvorfor fjerne det? Mener da at det er ved at være på mode, ihvertfald på
nogle nye biludstødninger, hvor de netop er lavet med blå farve på.
Men det er nok et holdning ?, og stil til det man køre på.
Torben
| |
The Beekster (29-07-2004)
| Kommentar Fra : The Beekster |
Dato : 29-07-04 12:47 |
|
"Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en meddelelse
news:ce5v4k$935$1@news.loxinfo.co.th...
> Hvordan fjerner man den blå farve udstødningsrør kan få på de første
stykke
> efter topstykket?
>
DEN BLÅ FARVE SER FED UD
| |
Torben Scheel (29-07-2004)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 29-07-04 14:38 |
|
The Beekster wrote:
> DEN BLÅ FARVE SER FED UD
Men det ser ikke fedt ud udelukkende at skrive med store bogstaver. Lidt
6.klasse SMS-agtigt i mine øjne. Hvis du vil understrege noget kan du gøre
_sådan_. Eller "Den blå farve ser FED ud".
Derudover er jeg enig
Hvorfor mine gamle rustfri Remus forrør er brune spekulerer jeg lidt over.
Jonas : hvilken temperatur giver brun? :-/
I god mening -
Torben
| |
Jonas Holt (03-08-2004)
| Kommentar Fra : Jonas Holt |
Dato : 03-08-04 18:00 |
|
> Jonas : hvilken temperatur giver brun? :-/
Hej Torben
Du får lige hele striben - ellers spørger du jo bare efter nogle andre
farver lige om lidt!
Iflg. min materialelære:
220ºC: halmgul
240ºC: lysebrun
270ºC: brun
285ºC: violet
295ºC: mørkeblå
310ºC: lyseblå
325ºC: lysegrå
350ºC: gråviolet
375ºC: gråblå
400ºC: grå
--
Mvh
Jonas Holt & CBR600F2
| |
Torben Scheel (04-08-2004)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 04-08-04 10:53 |
|
Jonas Holt wrote:
>> Jonas : hvilken temperatur giver brun? :-/
>
>
> Hej Torben
> Du får lige hele striben - ellers spørger du jo bare efter nogle andre
> farver lige om lidt!
> Iflg. min materialelære:
> 220ºC: halmgul
> 240ºC: lysebrun
> 270ºC: brun
> 285ºC: violet
> 295ºC: mørkeblå
> 310ºC: lyseblå
> 325ºC: lysegrå
> 350ºC: gråviolet
> 375ºC: gråblå
> 400ºC: grå
Ah. Så skal jeg bare køre lidt mere magert indtil den bliver blå
Takker for metallurgi-kurset
vh
Torben
| |
Ole Hansen (04-08-2004)
| Kommentar Fra : Ole Hansen |
Dato : 04-08-04 11:22 |
|
Torben Scheel wrote:
>> Hej Torben
>> Du får lige hele striben - ellers spørger du jo bare efter nogle andre
>> farver lige om lidt!
>> Iflg. min materialelære:
>> 220ºC: halmgul
>> 240ºC: lysebrun
>> 270ºC: brun
>> 285ºC: violet
>> 295ºC: mørkeblå
>> 310ºC: lyseblå
>> 325ºC: lysegrå
>> 350ºC: gråviolet
>> 375ºC: gråblå
>> 400ºC: grå
> Ah. Så skal jeg bare køre lidt mere magert indtil den bliver blå
Hvilken farve er den mest rigtige at få? Mit forrør er brunt..
> Torben
--
Ole Hansen
SV650S
| |
rugholmhusFJERN@vip.~ (29-07-2004)
| Kommentar Fra : rugholmhusFJERN@vip.~ |
Dato : 29-07-04 22:48 |
|
On Tue, 27 Jul 2004 21:23:49 +0700, "Gert Bo thorgersen"
<gbt@loxinfo.co.th> wrote:
>Hvordan fjerner man den blå farve udstødningsrør kan få på de første stykke
>efter topstykket?
>
>Jeg har tidligere set det samme spørgsmål stillet her, men læste ikke
>svarene, og kan ikke finde det nu hvor en englænder søger at få mig til at
>hjælpe med dette for hans BMW R75/6.
>
>Mvh. Gert Thorgersen
>
Jeg er rimelig sikker på at knofedt og husholdningssølvpapir kan gøre
tricket. Det virker på rustfrit stål. Men der skal gnubbes meget..
hVh
Hans/NTV
| |
|
|