|
| ABS på en BMW R1200C Fra : Martin Schyth |
Dato : 25-07-04 20:23 |
|
Hej gruppe,
Jeg har sådan en fin MC, men til min gru blinker de 2 abs
advarselslamper - betyder det så at den er helt gal?
MC'en er fra 98, og har stået stille et godt stykke tid, men jeg har
kørt en små 300 km på den nu, og har opladet batteriet helt, og den
blinker bare lystigt derud af.
Ved ikke om det har noget at sige, men de 2 abs lamper blinker
skiftevis.
Giver dette et entydigt signal af hvad der er galt, eller er der bare
fejl på abs'en, som jeg så skal ind til bmw og have kigget på?
/Martin
| |
Boye Wildt (25-07-2004)
| Kommentar Fra : Boye Wildt |
Dato : 25-07-04 21:34 |
|
Prøv at kontrollere bremsevædskestanden.
Hvis der mangler bremsevæske vil de to lamper skiftevis blinke
Boye Wildt
"Martin Schyth" <fumsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4104087e$0$253$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej gruppe,
>
> Jeg har sådan en fin MC, men til min gru blinker de 2 abs
> advarselslamper - betyder det så at den er helt gal?
>
> MC'en er fra 98, og har stået stille et godt stykke tid, men jeg har
> kørt en små 300 km på den nu, og har opladet batteriet helt, og den
> blinker bare lystigt derud af.
>
> Ved ikke om det har noget at sige, men de 2 abs lamper blinker
> skiftevis.
>
> Giver dette et entydigt signal af hvad der er galt, eller er der bare
> fejl på abs'en, som jeg så skal ind til bmw og have kigget på?
>
> /Martin
>
| |
H. Brønd (26-07-2004)
| Kommentar Fra : H. Brønd |
Dato : 26-07-04 21:45 |
|
Hej.
Hvis stikket ligner det på denne side kan du spare reset ved forhandleren
næste gang
H. Brønd
http://home2.inet.tele.dk/hebr/absrep.htm
"Boye Wildt" <Bowitek@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4104182e$0$156$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Prøv at kontrollere bremsevædskestanden.
> Hvis der mangler bremsevæske vil de to lamper skiftevis blinke
> Boye Wildt
>
>
>
> "Martin Schyth" <fumsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:4104087e$0$253$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > Hej gruppe,
> >
> > Jeg har sådan en fin MC, men til min gru blinker de 2 abs
> > advarselslamper - betyder det så at den er helt gal?
> >
> > MC'en er fra 98, og har stået stille et godt stykke tid, men jeg har
> > kørt en små 300 km på den nu, og har opladet batteriet helt, og den
> > blinker bare lystigt derud af.
> >
> > Ved ikke om det har noget at sige, men de 2 abs lamper blinker
> > skiftevis.
> >
> > Giver dette et entydigt signal af hvad der er galt, eller er der bare
> > fejl på abs'en, som jeg så skal ind til bmw og have kigget på?
> >
> > /Martin
> >
>
>
| |
Martin Schyth (27-07-2004)
| Kommentar Fra : Martin Schyth |
Dato : 27-07-04 07:35 |
|
> Hvis stikket ligner det på denne side kan du spare reset ved forhandleren
> næste gang
> H. Brønd
>
> http://home2.inet.tele.dk/hebr/absrep.htm
Desværre, stikket er rundt - kan ikke huske hvor mange ledere, men
mellem 5 og 7
Men har da ledt på google efter diagnostiseringssoftware og kabel til
samme, har fundet noget der hedder carsoft - men ikke nogle diagram over
kablet :(
/Martin
| |
JO (25-07-2004)
| Kommentar Fra : JO |
Dato : 25-07-04 21:33 |
|
"Martin Schyth" <fumsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4104087e$0$253$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej gruppe,
>
> Jeg har sådan en fin MC, men til min gru blinker de 2 abs
> advarselslamper - betyder det så at den er helt gal?
>
> MC'en er fra 98, og har stået stille et godt stykke tid, men jeg har
> kørt en små 300 km på den nu, og har opladet batteriet helt, og den
> blinker bare lystigt derud af.
>
> Ved ikke om det har noget at sige, men de 2 abs lamper blinker
> skiftevis.
>
> Giver dette et entydigt signal af hvad der er galt, eller er der bare
> fejl på abs'en, som jeg så skal ind til bmw og have kigget på?
>
> /Martin
BMW laver fine motorcykler, men de har ikke været i stand til at rette de
mest banale fejl. Således har K-modeller K75, K100 og K1100 lejlighedsvist
altid dug bag speedometerglasset, og den fejl blev aldrig rettet, selv ikke
efter adskillige års produktion. Ligeså er det med ABS advarselslamperne.
Hvis cyklen ikke har den korrekte spænding ved start, blinker lamperne
asyncront. Det kan rettes ved at lade akkumulatoren fuldt op med et
ladeapparat eller ved at Reset'te ABS'en.
Hvis lamperne blinker syncront, skulle de gerne holde op med at blinke efter
få minutters kørsel, eller hvis du drejer tændingsnøglen og slukker for
strømmen, for derefter at starte motoren igen.
De første K1100 fra 1993 havde denne fejl.og det er utroligt, at man
åbenbart stadig ikke har fået den rettet.
Se mere her:
http://home.arcor.de/olby/motk4.html
Jo.
| |
Martin Schyth (26-07-2004)
| Kommentar Fra : Martin Schyth |
Dato : 26-07-04 13:57 |
|
In article <41041902$0$271$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, JO wrote:
>
> "Martin Schyth" <fumsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:4104087e$0$253$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> BMW laver fine motorcykler, men de har ikke været i stand til at rette de
> mest banale fejl. Således har K-modeller K75, K100 og K1100 lejlighedsvist
> altid dug bag speedometerglasset, og den fejl blev aldrig rettet, selv ikke
> efter adskillige års produktion. Ligeså er det med ABS advarselslamperne.
> Hvis cyklen ikke har den korrekte spænding ved start, blinker lamperne
> asyncront. Det kan rettes ved at lade akkumulatoren fuldt op med et
> ladeapparat eller ved at Reset'te ABS'en.
Det var lige en reset af ABS'en der skulle til, nu virker det hele igen
- og heldigvis kostede det ikke alverden. Havde jo frygtet en reparation
af en eller anden slags.
Jeg takker fro hjælpen og de 2 gode svar!
/Martin
| |
Moller (26-07-2004)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 26-07-04 15:00 |
|
Martin Schyth wrote:
> Det var lige en reset af ABS'en der skulle til, nu virker det hele igen
> - og heldigvis kostede det ikke alverden. Havde jo frygtet en reparation
> af en eller anden slags.
En foruroligende tanke at man er nød til at få den slags resettet... nu
er det heldighvis kun advarselslamperne, men tænk på hvis det er noget
andet i elektronikken der kiksede som havde mere påvirkning end bare en
lampe.
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF-r 1200 rr
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
p.jarnbak (26-07-2004)
| Kommentar Fra : p.jarnbak |
Dato : 26-07-04 15:47 |
|
"Moller" <Lars@molnit.com> wrote in message
news:41050e37$0$35872$14726298@news.sunsite.dk...
> Martin Schyth wrote:
>
> > Det var lige en reset af ABS'en der skulle til, nu virker det hele igen
> > - og heldigvis kostede det ikke alverden. Havde jo frygtet en reparation
> > af en eller anden slags.
>
> En foruroligende tanke at man er nød til at få den slags resettet... nu
> er det heldighvis kun advarselslamperne, men tænk på hvis det er noget
> andet i elektronikken der kiksede som havde mere påvirkning end bare en
> lampe.
Det er vel ok at systemet melder fejl når spændingen er for lav.Det er ikke
abs fejl
men et for lille batteri eller bare dårligt/afladet batteri.
Hej Palle.
| |
Moller (26-07-2004)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 26-07-04 15:54 |
|
p.jarnbak wrote:
> Det er vel ok at systemet melder fejl når spændingen er for lav.Det er ikke
> abs fejl
> men et for lille batteri eller bare dårligt/afladet batteri.
Ja, men så skal advarslen kun være der så længe problemet med
spændingen er der, og ikke blive ved selv om man lader batteriet op
igen. I mine øre lyder det her som om nogen har glemt at lave et godt
spændings monitor kredsløb, og da det er en batteridrevet konstruktion,
er det uaceptabelt at man ikke har det på sin plads.
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF-r 1200 rr
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
p.jarnbak (26-07-2004)
| Kommentar Fra : p.jarnbak |
Dato : 26-07-04 16:10 |
|
>
> Ja, men så skal advarslen kun være der så længe problemet med
> spændingen er der, og ikke blive ved selv om man lader batteriet op
> igen. I mine øre lyder det her som om nogen har glemt at lave et godt
> spændings monitor kredsløb, og da det er en batteridrevet konstruktion,
> er det uaceptabelt at man ikke har det på sin plads.
Det har du ret i.Da man selv kan lave et reset er det ikke så stort et
problem
og det er primert boxerne der har problemet da kombinationen af 2 cylindere
og lille batteri giver et stor spændingsfald ved start.Der var nok ikke
nogen der
troede at man ville bruge et 19 ah batteri til køretøjet da abs2 blev lavet.
Hej Palle.
| |
TH (26-07-2004)
| Kommentar Fra : TH |
Dato : 26-07-04 21:14 |
|
>
> Det var lige en reset af ABS'en der skulle til, nu virker det hele igen
> - og heldigvis kostede det ikke alverden. Havde jo frygtet en reparation
> af en eller anden slags.
>
> /Martin
Hej Martin.
Jeg har haft en BMW R1150RT, der også havde tekniske problemer med
bremsesystemet. Din omtalte fejl oplevede jeg adskillelige gange, men 3
gange reklamerede jeg over fejlen på værkstedet, hvor ABS-systemet ligeledes
blev resat.
Udover lysshowet i instrumentpanelet, så konstaterede jeg også flere gange
at bremselyset lyste konstant under kørslen. Det konstante lys var noget,
der opstod pludselig, hvorfor jeg ofte blev gjort opmærksom på det ved at
betænksomme (læs: irriterede) bilister ved fx lyskryds gjorde mig opmærksom
på min blændende baglygte og ditto manglende bremselys.
Udover problemerne med bremselyset, så forbrændte den nye motor også en del
olie, hvilket overraskede mig en del, da jeg var vant til en Yamaha XJ900S,
der aldrig havde noget målbart olieforbrug mellem de ordinære olieskift.
Jeg endte med at sælge min BMW R1150RT efter 37.000 km og kun et års
ejerskab, da jeg var skuffet over den manglende pålidelighed.
I dag har jeg en BMW K1200RS, der efter knap 20.000 km ikke har givet mig
nogen dårlige eller overraskende oplevelser.
/Tim.
| |
Martin Schyth (26-07-2004)
| Kommentar Fra : Martin Schyth |
Dato : 26-07-04 21:50 |
|
> Udover lysshowet i instrumentpanelet, så konstaterede jeg også flere gange
> at bremselyset lyste konstant under kørslen. Det konstante lys var noget,
> der opstod pludselig, hvorfor jeg ofte blev gjort opmærksom på det ved at
> betænksomme (læs: irriterede) bilister ved fx lyskryds gjorde mig opmærksom
> på min blændende baglygte og ditto manglende bremselys.
Det gør min da trods alt ikke, men generelt synes jeg at den måde de har
lavet baglygten og blinklys bagpå virker en smule for billig på en cykel
til den pris.
Og at forkromningerne ikke holder specielt godt er heller ikke
imponerende, men motoren kører fantastisk, var lidt nervøs for hvordan
en 60 hestes motor på 1200cc ville virke (kommer fra en Suzuki GSX750F
med 105 heste) - men jeg er faktisk rimeligt imponeret over ydelsen -
selvom det jo ikke ligefrem er en racer.
Støjniveauet er til gengæld helt fantastisk, har en AutoCom PRO7
intercom, når vi kørte med 80 km/t på suzukien kunne man ikke længere
tale sammen på grund af den højfrekvente støj fra motoren, men på bmw'en
kan vi tale sammen med 140 km/t - i normalt leje. Det er en meget
positiv forskel.
> I dag har jeg en BMW K1200RS, der efter knap 20.000 km ikke har givet mig
> nogen dårlige eller overraskende oplevelser.
Sådan håber jeg da ikke det går med min R1200C, men nu får vi se...
Men savner da alligevel accelerationen
/Martin
| |
TH (26-07-2004)
| Kommentar Fra : TH |
Dato : 26-07-04 22:05 |
|
>
> Og at forkromningerne ikke holder specielt godt er heller ikke
> imponerende, men motoren kører fantastisk, var lidt nervøs for hvordan
> en 60 hestes motor på 1200cc ville virke (kommer fra en Suzuki GSX750F
> med 105 heste) - men jeg er faktisk rimeligt imponeret over ydelsen -
> selvom det jo ikke ligefrem er en racer.
Min R1150RT var fra 2001. Motoren var bogstavelig talt en rystende
oplevelse, men jeg ved at BMW har gjort meget for at minimere vibrationerne
i de efterfølgende modeller. De har bl.a. forsøgt sig med 2 tændrør pr.
cylinder og en afbalancering af motoren (selvom det teoretisk burde være
unødvendigt på en boksermotor).
> Støjniveauet er til gengæld helt fantastisk, har en AutoCom PRO7
> intercom, når vi kørte med 80 km/t på suzukien kunne man ikke længere
> tale sammen på grund af den højfrekvente støj fra motoren, men på bmw'en
> kan vi tale sammen med 140 km/t - i normalt leje. Det er en meget
> positiv forskel.
Støjforskellen skyldes muligvis at en R1200C ikke har nogen turbulens fra en
kåbe.
>
> > I dag har jeg en BMW K1200RS, der efter knap 20.000 km ikke har givet
mig
> > nogen dårlige eller overraskende oplevelser.
>
> Sådan håber jeg da ikke det går med min R1200C, men nu får vi se...
Øhm. Jeg tror at du har besvaret det forkerte citat...
> Men savner da alligevel accelerationen
Det forstår jeg godt.
VH Tim.
| |
TH (26-07-2004)
| Kommentar Fra : TH |
Dato : 26-07-04 21:17 |
|
>
> BMW laver fine motorcykler, men de har ikke været i stand til at rette de
> mest banale fejl. Således har K-modeller K75, K100 og K1100 lejlighedsvist
> altid dug bag speedometerglasset, og den fejl blev aldrig rettet, selv
ikke
> efter adskillige års produktion>
> Jo.
>
Hej Jo.
Jeg kan tilføje at en BMW R1150RT også har problemer med kondens på
indersiden af instrumenterne...
VH Tim.
| |
|
|