/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
overhaling
Fra : Mikael N


Dato : 24-07-04 07:35

Hej vi sad og snakkede om overhaling igår,
Må man overhale en bil ( venstre om ) ved fuldtoptrukne linier , ( bil
trækker til højre )hvis man ikke kommer ud over linierne
mikael



 
 
Kenneth (24-07-2004)
Kommentar
Fra : Kenneth


Dato : 24-07-04 08:03

Hvis du ikke kommer for tæt på bilen og du ikke overskride linierne må du
godt.

MVH

Kenneth.
"Mikael N" <mlvj@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:cdsvv7$2nps$1@news.cybercity.dk...
> Hej vi sad og snakkede om overhaling igår,
> Må man overhale en bil ( venstre om ) ved fuldtoptrukne linier , ( bil
> trækker til højre )hvis man ikke kommer ud over linierne
> mikael
>
>



Ukendt (24-07-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-07-04 08:09

Mikael N wrote:
> Hej vi sad og snakkede om overhaling igår,
> Må man overhale en bil ( venstre om ) ved fuldtoptrukne linier , ( bil
> trækker til højre )hvis man ikke kommer ud over linierne
> mikael

ja...

--
M V H

Peter Jakobsen
KAWASAKI ZX12R '01
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
Join BOINC now !!!



Thomas (24-07-2004)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 24-07-04 08:10


"Mikael N" <mlvj@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:cdsvv7$2nps$1@news.cybercity.dk...
> Hej vi sad og snakkede om overhaling igår,
> Må man overhale en bil ( venstre om ) ved fuldtoptrukne linier , ( bil
> trækker til højre )hvis man ikke kommer ud over linierne
> mikael
>

Nej det må du ikke en motorcykel fylder som en bil i trafiken.

Mvh. Thomas



Claus Ruglund Jakobs~ (24-07-2004)
Kommentar
Fra : Claus Ruglund Jakobs~


Dato : 24-07-04 08:35


"Thomas" <tb_aalborg[fjern)@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:41020b37$0$175$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
>
> "Mikael N" <mlvj@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> news:cdsvv7$2nps$1@news.cybercity.dk...
> > Hej vi sad og snakkede om overhaling igår,
> > Må man overhale en bil ( venstre om ) ved fuldtoptrukne linier , ( bil
> > trækker til højre )hvis man ikke kommer ud over linierne
> > mikael
> >
>
> Nej det må du ikke en motorcykel fylder som en bil i trafiken.
>
> Mvh. Thomas
>
>

Du har krav på ligeså meget plads som en bil, men du må gerne udnytte at du
*ikke* fylder som en bil (med mindre du har nogen meget brede sidetasker på
din Goldwing )

Derfor må du gerne overhale, forudsat at du ikke overskrider den
fuldoptrukne linie, og du samtidig ikke generer bilisten.

--
Mvh Claus
(cykelløs)



Jacob Larsen (24-07-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Larsen


Dato : 24-07-04 09:43

"Claus Ruglund Jakobsen"
<claus_ruglund*nospam*@jakobsen.tdcdasl.dk> wrote in
message news:wioMc.13$jE7.0@news.get2net.dk
> "Thomas" <tb_aalborg[fjern)@mail1.stofanet.dk> skrev i en
> meddelelse
> news:41020b37$0$175$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> >
> > "Mikael N" <mlvj@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> > news:cdsvv7$2nps$1@news.cybercity.dk...
> > > Hej vi sad og snakkede om overhaling igår,
> > > Må man overhale en bil ( venstre om ) ved
> > > fuldtoptrukne linier , ( bil trækker til højre )hvis
> > > man ikke kommer ud over linierne
> > > mikael
> > >
> >
> > Nej det må du ikke en motorcykel fylder som en bil i
> > trafiken.
> >
> > Mvh. Thomas
> >
> >
>
> Du har krav på ligeså meget plads som en bil, men du må
> gerne udnytte at du *ikke* fylder som en bil (med mindre
> du har nogen meget brede sidetasker på din Goldwing )
>
> Derfor må du gerne overhale, forudsat at du ikke
> overskrider den fuldoptrukne linie, og du samtidig ikke
> generer bilisten.

Da jeg tog kort, fik jeg at vide, man kun måtte, hvis der var plads til en
bil, mener jeg bestemt.

--
mvh. Jacob Larsen - GS500E
"Det er vigtigt, at du kan lide dig selv. Specielt hvis der
ikke er andre, der kan." - J.Larsen



Tony Lorentzen (24-07-2004)
Kommentar
Fra : Tony Lorentzen


Dato : 24-07-04 10:15

Claus Ruglund Jakobsen wrote:

> Du har krav på ligeså meget plads som en bil, men du må gerne udnytte
> at du *ikke* fylder som en bil (med mindre du har nogen meget brede
> sidetasker på din Goldwing )
>
> Derfor må du gerne overhale, forudsat at du ikke overskrider den
> fuldoptrukne linie, og du samtidig ikke generer bilisten.

Ja såvidt færdselsloven vedr Overhaling:
_§ 21_. Overhaling skal ske til venstre. Dog skal overhaling ske højre om et
køretøj, hvis fører svinger til venstre eller tydeligt forbereder et sådant
sving. Cyklist og fører af ikke registreringspligtig knallert kan overhale
køretøjer af andre arter til højre.
Stk. 2. Kørende, der vil overhale, skal sikre sig, at dette kan ske uden
fare, herunder særlig:
1) at den vognbane, hvor overhalingen skal foregå, på en tilstrækkelig
lang strækning er fri for modkørende færdsel, og at der ikke er anden
hindring for overhalingen,
2) at den foran kørende ikke giver tegn til overhaling af et andet
køretøj,
3) at bagfra kommende køretøjer ikke har påbegyndt overhaling, og
4) at det, bortset fra tilfælde, hvor overhaling sker i en vognbane, hvor
modkørende færdsel ikke må forekomme, efter overhalingen utvivlsomt er
muligt atter at føre køretøjet ind i trafikstrømmen uden at være til ulempe
for denne.
Stk. 3. Den overhalende skal holde tilstrækkelig afstand til siden mellem
sit køretøj og det køretøj, der overhales. Sker overhaling til venstre, skal
den overhalende holde til højre, så snart dette kan ske uden fare eller
ulempe. Køretøjet behøver dog ikke at blive ført tilbage i vognbanen til
højre, hvis den overhalende efter overhalingen har til hensigt straks at
overhale endnu et køretøj, og betingelserne for at foretage overhaling i
øvrigt er opfyldt.
Stk. 4. Køretøj, som anvendes ved vejarbejde, kan med fornøden forsigtighed
overhales på den måde, der er mest hensigtsmæssig.

_§ 22_. Når en foran kørende bliver opmærksom på, at en bagfra kommende vil
overhale til venstre, skal den pågældende holde så langt til højre som
muligt og må ikke øge hastigheden.
Stk. 2. Hvis et køretøj føres med lav hastighed eller optager megen plads,
og kørebanen er smal eller bugtet, eller der er modkørende færdsel, skal
føreren være særlig opmærksom på bagfra kommende færdsel. Såfremt det kan
gøre overhalingen lettere, skal føreren nedsætte hastigheden og om
nødvendigt føre køretøjet ud til siden, så snart dette er muligt, og
eventuelt helt standse.
Forbud mod overhaling
§ 23. Overhaling må ikke foretages:
1) umiddelbart foran eller i vejkryds, medmindre:
a) køretøjerne er placeret i vognbaner, der er forbeholdt færdslen i samme
retning, jf. § 16, stk. 1,
b) overhaling skal ske til højre af hensyn til køretøj, der svinger til
venstre,
c) færdslen i krydset reguleres af politi eller ved signalanlæg, eller
d) færdslen på den krydsende vej har ubetinget vigepligt i medfør af § 26,
2) umiddelbart foran eller på en jernbaneoverkørsel, eller
3) når oversigten foran eller på uoverskuelig bakke eller i vejkurve er
begrænset, medmindre kørebanen i kørselsretningen har mindst to vognbaner,
hvor modkørende færdsel ikke må forekomme.
Stk. 2. Stk. 1 gælder ikke ved overhaling af tohjulet cykel og tohjulet ikke
registreringspligtig knallert.

--
Tony
Fazer 1000 o>'o



Richard (24-07-2004)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 24-07-04 09:08

Mikael N wrote:

> Må man overhale en bil ( venstre om ) ved fuldtoptrukne linier , ( bil
> trækker til højre )hvis man ikke kommer ud over linierne

Ja, men husk at sikre dig at bilisten er klar over, at du har til hensigt
at overhale. Fx ved øjenkontakt i bakspejlet; det er jo ikke sikkert,
bilisten har set dig, bare fordi han/hun trækker lidt til højre...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


Armand (24-07-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-07-04 10:23


Mikael N <mlvj@vip.cybercity.dk> skrev i en
news:cdsvv7$2nps$1@news.cybercity.dk...
> Hej vi sad og snakkede om overhaling igår,
> Må man overhale en bil ( venstre om ) ved fuldtoptrukne linier , ( bil
> trækker til højre )hvis man ikke kommer ud over linierne

Egentligt godt, men langt de fleste strækninger med fuldt optrukne linier er
suplerede med et "overhaling forbudt"-skilt, og så er der vel ingen tvivl,
vel?

--
Armand.



rugholmhusFJERN@vip.~ (24-07-2004)
Kommentar
Fra : rugholmhusFJERN@vip.~


Dato : 24-07-04 22:56

On Sat, 24 Jul 2004 08:35:15 +0200, "Mikael N" <mlvj@vip.cybercity.dk>
wrote:

>Hej vi sad og snakkede om overhaling igår,
>Må man overhale en bil ( venstre om ) ved fuldtoptrukne linier , ( bil
>trækker til højre )hvis man ikke kommer ud over linierne
>mikael
>
Da jeg tog kørekort sidste efterår sagde vores kørelærer at vi kun
måtte overhale ved fuldt optrukne linier hvis de var dobbelte.

hVh
Hans/NTV

Oros (25-07-2004)
Kommentar
Fra : Oros


Dato : 25-07-04 11:00

rugholmhusFJERN@vip.cybercity.dk wrote:
> Da jeg tog kørekort sidste efterår sagde vores kørelærer at vi kun
> måtte overhale ved fuldt optrukne linier hvis de var dobbelte.

Så håber jeg du husker forkert, ellers er det da ikke mærkeligt at vejene er
fyldt med folk der ikke aner hvordan de skal forholde sig i trafikken. Så
længe den fuldt optrukne linie er på din side skal du slet ikke bekymre dig
om den fuldt optrukne på den anden side.

--
Rasmus Jensen, Ishøj
Jeg kan mailes på adressen 2 x oros adskilt af @ og endelse på .dk



Steen Gruby (25-07-2004)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 25-07-04 11:19

On Sun, 25 Jul 2004 11:59:35 +0200, "Oros"
<dkaduglemme@idinedroemme.sut> wrote:

Hej Rasmus.
>
>Så håber jeg du husker forkert, ellers er det da ikke mærkeligt at vejene er
>fyldt med folk der ikke aner hvordan de skal forholde sig i trafikken. Så
>længe den fuldt optrukne linie er på din side skal du slet ikke bekymre dig
>om den fuldt optrukne på den anden side.

Njaeh, det er nu ikke helt rigtigt.
Hvis der er fuldt optrukne linier (spærrelinier) på begge sider er
det tilladt at overhale såfremt: Der ikke er skiltet med overhaling
forbudt, du ikke overskrider spærrelinien og at du ikke generer den du
overhaler.
Hvis der er fuldt optrukket linie mod dig selv, og stiplet linie på
den "fjerne" side er overhaling i forbudt ligegyldigt hvor meget plads
der end måtte være.
Begrundelse: Dem der kommer i den modkørende bane må overhale, og også
overskride den stiplede linie, og behøver dermed den plads der er i
den bane hvor overhaling er forbudt.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Oros (25-07-2004)
Kommentar
Fra : Oros


Dato : 25-07-04 13:30

Steen Gruby wrote:
> Njaeh, det er nu ikke helt rigtigt.
> Hvis der er fuldt optrukne linier (spærrelinier) på begge sider er
> det tilladt at overhale såfremt: Der ikke er skiltet med overhaling
> forbudt, du ikke overskrider spærrelinien og at du ikke generer den du
> overhaler.

Ja det har vi vist fået på det rene jvnf. tidligere indlæg.

> Hvis der er fuldt optrukket linie mod dig selv, og stiplet linie på
> den "fjerne" side er overhaling i forbudt ligegyldigt hvor meget plads
> der end måtte være.
> Begrundelse: Dem der kommer i den modkørende bane må overhale, og også
> overskride den stiplede linie, og behøver dermed den plads der er i
> den bane hvor overhaling er forbudt.

Kan du ikke lige fortælle mig hvornår du færdes på vejene så jeg ved hvornår
jeg skal blive hjemme? Du overhaler simpelthen ved at bruge af den modgående
vejbane når der er modkørende? Er man bare _lidt_ utålmodig så?

Jeg håber vitterligt du her tænker på eks. de vejstykker man typisk ser i
Sverige hvor der faktisk næsten er 2 vejbaner i hver retning selvom der kun
er tegnet om som en bane hver vej. Hvor midterlinien optegnes alt efter
udsigtsforholdene. Hvor der egentlig kun kan/bør opstå decideret fare
såfremt folk ikke holder til højre i vejbanen (begge retninger) eller hvor
der simultant overhales en lastbil kørende i hver retning af 2 biler som
passerer hinanden samme sted. Men hvem kører dog sådan?

--
Rasmus Jensen, Ishøj
Jeg kan mailes på adressen 2 x oros adskilt af @ og endelse på .dk



Steen Gruby (25-07-2004)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 25-07-04 14:26

On Sun, 25 Jul 2004 14:30:11 +0200, "Oros"
<dkaduglemme@idinedroemme.sut> wrote:
asOn Sun, 25 Jul 2004 14:30:11 +0200, in dk.fritid.motorcykel you
wrote:

Hej Rasmus.
>
>Kan du ikke lige fortælle mig hvornår du færdes på vejene så jeg ved hvornår
>jeg skal blive hjemme?

Jo gerne

>Du overhaler simpelthen ved at bruge af den modgående
>vejbane når der er modkørende? Er man bare _lidt_ utålmodig så?
>
Du drager forhastede slutninger med hensyn til mine intentioner
Men det jeg skrev er faktisk lovens hensigt, og f.eks. der hvor en vej
går opad, ser man oftest at der er overhaling forbudt i den opadgående
bane og fri overhaling i den nedadgående hvis forholdene ellers
tillader det.
Hvilket er helt fornuftigt.
At der så er nogen der ikke kan finde ud af det er en anden sag.
Af samme årsag er mange vejstrækninger de senere år ændret således at
der er to vejbaner i en retning over en strækning på 3-6 Km, og i den
modsatte retning kun een bane.
Et typisk eksempel er strækningen Roskilde - Osted.

>Jeg håber vitterligt du her tænker på eks. de vejstykker man typisk ser i
>Sverige hvor der faktisk næsten er 2 vejbaner i hver retning selvom der kun
>er tegnet om som en bane hver vej. Hvor midterlinien optegnes alt efter
>udsigtsforholdene. Hvor der egentlig kun kan/bør opstå decideret fare
>såfremt folk ikke holder til højre i vejbanen (begge retninger) eller hvor
>der simultant overhales en lastbil kørende i hver retning af 2 biler som
>passerer hinanden samme sted. Men hvem kører dog sådan?

Nu var det jo ikke lige Sverige jeg kommenterede, og deres
færdselsregler har jeg et meget perifert (læs ikke eksisterende)
kendskab til, så det har jeg ingen kommentarer til.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Armand (25-07-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-07-04 18:53


Steen Gruby <oz9zi@(AT)gruby.dk> skrev i en
news:ap17g01vgj0c1a0h5egek2dk8en2voejed@4ax.com...
> On Sun, 25 Jul 2004 11:59:35 +0200, "Oros"
> <dkaduglemme@idinedroemme.sut> wrote:
>
> Hvis der er fuldt optrukket linie mod dig selv, og stiplet linie på
> den "fjerne" side er overhaling i forbudt ligegyldigt hvor meget plads
> der end måtte være.
> Begrundelse: Dem der kommer i den modkørende bane må overhale, og også
> overskride den stiplede linie, og behøver dermed den plads der er i
> den bane hvor overhaling er forbudt.

Dét lyder forkert for min logiske sans:
I almindelighed har hver køreretning en halvdel af kørebanen til rådighed,
og det kan ikke passe at man, som du her beskriver, skal afgive plads på sin
halvdel til fordel for en modkørende, som under ingen omstændigheder må
overskride nogen optrukne linier hvis der er modkørende trafik i pågældende
vognbane til hindring! :-/

--
Armand.





Steen Gruby (25-07-2004)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 25-07-04 19:40

On Sun, 25 Jul 2004 19:52:55 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

Hej Armand.
>
>Dét lyder forkert for min logiske sans:
>I almindelighed har hver køreretning en halvdel af kørebanen til rådighed,
>og det kan ikke passe at man, som du her beskriver, skal afgive plads på sin
>halvdel til fordel for en modkørende, som under ingen omstændigheder må
>overskride nogen optrukne linier hvis der er modkørende trafik i pågældende
>vognbane til hindring! :-/

Det er netop det der har bevirket at den form for afstribning har vist
sig at være farlig.
Den der har den stiplede linie på sin side må overskride linien, og
dermed faktisk bevæge sig ind i den modkørende bane - Selvfølgelig
under forudsætning af at manøvren kan foretages uden gene for hverken
den modkørende trafik eller den der overhales, den modkørende trafik
har på en sådan strækning overhaling forbudt.
Og det at den form for afstribning er blevet farlig er dels manglende
fornemmelse for hvornår der kan overhales, og dels manglende given
plads (holden til højre) fra den modkørende trafiks side.
Den holdning med at "dette er min vejbane" har i mange tilfælde gjort
det til selvmord at foretage en overhalig ved den form for afmærkning.
Et af landets farligste vejstræk var tidligere landevejen mellem
Fredericia og Vejle, og hvis du kigger på den i dag er den netop
ændret til tre baner hvor der skiftevis er to baner i den ene retning,
således at overhaling kan finde sted i nogenlunde sikkerhed.
Det bemærkelsesværdige ved den strækning er, at man har lavet
"overhalingsbaner" op ad bakke, muligvis for at forhindre at den tunge
trafik føler sig fristet til at overhale.
Og lur mig om ikke alle strækninger med stiplet/fuld optrukken
afmærkning vil være en saga blot inden for få år - Det er simpelthen
farligt.
Ikke fordi afmærkningen er årsagen, men fordi danske trafikanter ikke
kan finde ud af det

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Richard (25-07-2004)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 25-07-04 20:17

Hej Steen,

Steen Gruby wrote:
> Det bemærkelsesværdige ved den strækning er, at man har lavet
> "overhalingsbaner" op ad bakke, muligvis for at forhindre at den tunge
> trafik føler sig fristet til at overhale.

Eller slet og ret give andre plads og mulighed for at overhale lastbiler
og andre langsommmere kørende uden at oprette et krybespor.
Indslusningen der fra er jo heller ikke uden problemer

I FI, hvor de har 100 km/t på visse hovedvejsstræk, har de også i mange
år brugt at lægge to spor ud på strækninger op ad bakke.

> Og lur mig om ikke alle strækninger med stiplet/fuld optrukken
> afmærkning vil være en saga blot inden for få år - Det er simpelthen
> farligt.

Du har sikkert ret; flere og flere brede vejstrækninger bliver inddelt i
1/2 vognbaner skiftevis - og det er egentlig også mere afslappende at
køre efter. Især når vejvæsenet skilter med overganegn i god tid.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
www.dfmc.dk/richard_pade - DK coordinator for honda-v4.com


Oros (25-07-2004)
Kommentar
Fra : Oros


Dato : 25-07-04 22:03

Steen Gruby wrote:
<snip forklaring jeg ikke helt kan hitte rede i>

Men hvis jeg nu konkluderer ud fra sakset opfattelse, så bør du altså mene
at vejbaner med enkelt stiplet linie iml. 2 vejbaner, en i hver retning, er
dobbelt så farlig da der nu er risiko for overhalende i begge retninger der
kan gå galt? Folk der ikke kan afstandsbedømme, hastighedsbedømme osv er jo
farlige uanset hvad. Uanset afmærkningen på vejen.

Jeg vil nu stadig vedholde at man absolut intet har at gøre i modkørende
vejbane hvis der er bare "skyggen" af modkørende trafik, ISÆR i DK hvor der
ikke er samme slags "brede" veje som eks. i SE. Så jeg hverken kan eller vil
forholde mig til tanken om at man ikke må/kan overhale indenfor samme
vognbane iml. langsomt kørende og fuldt optrukket, uanset stribens karakter
for de modkørende. Det kan efter min bedste overbevisning ingen indflydelse
have så længe man selv (samt evt. langsomtkørende) figurerer som modkørende
for de modsat-fra kommende.

Desuden, som jeg selv praktiserede på vej til Norge engang, hvad er så
egentlig reglerne for at køre "imellem" 2 fuldt optrukne linier, hvad gælder
så? Hvad mon etaten ville sige til den hvis man blev stoppet for samme
Jaja, det var hasarderet, og giv mig bare trolden for det ;-P

--
Rasmus Jensen, Ishøj
Jeg kan mailes på adressen 2 x oros adskilt af @ og endelse på .dk



Steen Gruby (25-07-2004)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 25-07-04 22:29

On Sun, 25 Jul 2004 23:02:53 +0200, "Oros"
<dkaduglemme@idinedroemme.sut> wrote:

Hej Rasmus.

><snip forklaring jeg ikke helt kan hitte rede i>
>
Det er jeg ked af, jeg må øve mig i at skrive mere forståeligt

>Men hvis jeg nu konkluderer ud fra sakset opfattelse, så bør du altså mene
>at vejbaner med enkelt stiplet linie iml. 2 vejbaner, en i hver retning, er
>dobbelt så farlig da der nu er risiko for overhalende i begge retninger der
>kan gå galt? Folk der ikke kan afstandsbedømme, hastighedsbedømme osv er jo
>farlige uanset hvad. Uanset afmærkningen på vejen.
>
Nej, det mener jeg bestemt ikke, men som du selv dkriver, så er
trafikanter der ikke kan finde ud af reglerne og almindeligt hensyn
til andre medtrafikanter farlige.
Prøv selv at se hvor mange ulykker der sker under overhaling, og som
ender i frontalkollission.

>Jeg vil nu stadig vedholde at man absolut intet har at gøre i modkørende
>vejbane hvis der er bare "skyggen" af modkørende trafik, ISÆR i DK hvor der
>ikke er samme slags "brede" veje som eks. i SE. Så jeg hverken kan eller vil
>forholde mig til tanken om at man ikke må/kan overhale indenfor samme
>vognbane iml. langsomt kørende og fuldt optrukket, uanset stribens karakter
>for de modkørende. Det kan efter min bedste overbevisning ingen indflydelse
>have så længe man selv (samt evt. langsomtkørende) figurerer som modkørende
>for de modsat-fra kommende.
>
Jeg påskønner din holdning til at befinde sig i modgående vejbane til
gene for modkørende trafik, bare alle havde den, så havde det ikke
været nødvendigt at foretage de før omtalte ændringer af afmærkningen
på vejene.
Hvis du har spærrelinien mod dig selv og en stiplet linie nærmest
modsatte vejbane er overhaling i din vejbane forbudt, uanset om du kan
være indenfor linien eller ej.
Lige nøjagtigt det kan være meget irriterende her i omegnen, når "EPO
drengene" er ude og lege "Tour de Ganløse" og fylder hele vejbanen,
men det må man jo bide i sig

>Desuden, som jeg selv praktiserede på vej til Norge engang, hvad er så
>egentlig reglerne for at køre "imellem" 2 fuldt optrukne linier, hvad gælder
>så? Hvad mon etaten ville sige til den hvis man blev stoppet for samme
> Jaja, det var hasarderet, og giv mig bare trolden for det ;-P

Det gælder, at ingen del af køretøjet må overskride spærrelinierne, så
hvis du kan holde di MC mellem linierne, er der enten meget langt
mellem dem, eller også er din MC kun 10 cm bred.
Hvis du kan overbevise "Etaten" om det er det jo fint nok

Det er ikke op til mig at give nogen trold, jeg er jo bare en
medtrafikant.
Du overlevede jo, og det er hovedsagen

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Knud Berggreen (25-07-2004)
Kommentar
Fra : Knud Berggreen


Dato : 25-07-04 22:33

On Sun, 25 Jul 2004 20:39:31 +0200, Steen Gruby <oz9zi@(AT)gruby.dk>
wrote:

>Ikke fordi afmærkningen er årsagen, men fordi danske trafikanter ikke
>kan finde ud af det

Det kan da ikke være så svært.
1: Man må kun overhale i den modkørende bane såfremt der ikke er
modkørende trafik.
2: kombinationen af fuld og stiblet stribe er f.eks. ved sving og
bakker. Den der har fuldt optrukket har kun ringe oversigt over hvad
der sker fremad fordi bakken/svinget er ret forude mens den der har
stiblet har fuld oversigt idet denne netop har passeret
bakketoppen/svinget.

/Knud

Steen Gruby (25-07-2004)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 25-07-04 22:46

On Sun, 25 Jul 2004 23:32:35 +0200, Knud Berggreen
<knud@berggreen-dk.invalid> wrote:

Hej Knud.
>
>Det kan da ikke være så svært.
>1: Man må kun overhale i den modkørende bane såfremt der ikke er
>modkørende trafik.
>2: kombinationen af fuld og stiblet stribe er f.eks. ved sving og
>bakker. Den der har fuldt optrukket har kun ringe oversigt over hvad
>der sker fremad fordi bakken/svinget er ret forude mens den der har
>stiblet har fuld oversigt idet denne netop har passeret
>bakketoppen/svinget.
>
Tjah, så enkelt kan det skrives

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Oros (25-07-2004)
Kommentar
Fra : Oros


Dato : 25-07-04 23:24

Steen Gruby wrote:
>> Det kan da ikke være så svært.
>> 1: Man må kun overhale i den modkørende bane såfremt der ikke er
>> modkørende trafik.
>> 2: kombinationen af fuld og stiblet stribe er f.eks. ved sving og
>> bakker. Den der har fuldt optrukket har kun ringe oversigt over hvad
>> der sker fremad fordi bakken/svinget er ret forude mens den der har
>> stiblet har fuld oversigt idet denne netop har passeret
>> bakketoppen/svinget.
>>
> Tjah, så enkelt kan det skrives

Mjaeh, det berører nu ikke lige vores sidste del af debatten, med hensyn til
at måtte overhale i samme vejbane hvis der er plads til det dog (og
afmærkningen på pågældende tidspunkt er fuldt optrukket nærmest og stiplet
fjernest). Punkt 1 og 2 er jeg, og skulle jeg da også mene at du var enig i
som du giver udtryk for her, det har ikke stået mig uklart.

Jeg napper lige ind fra dit andet indlæg Steen:
> Prøv selv at se hvor mange ulykker der sker under overhaling, og som
> ender i frontalkollission.

Hvor meget er det da? Jeg sad lige og granskede min hukommelse, og jeg kan
stortset dårligt huske tilfælde, eller faktisk observationer af lig i
vejkanten der kunne tyde på samme, er det virkelig så slemt? Bevares at
"når" det sker, så er det vel som regel med katastrofale følger, men er de
ulykker virkelig så hyppige, eks. sammenholdt med ulykker i kryds og
lignende steder? Jeg kan måske svagt erindre nyhedsindssalg hvor det har
heddet sig "hasarderede overhalinger" men jeg synes nu der har været langt
iml. dem, og ikke nogle friske i hukommelsen, den som står mest frisk var en
englænder i campingbil der trods adskillige forgangne ferie-år i DK en dag
glemte at holde til højre på vejbanen og endte frontalt i dansk bil på
landevejen. (her tænker jeg så tit, hvorfor stopper de dog ikke hvis de kan
se de kører i samme vejbane? Alternativt vælger at køre af vejen lige inden
sammenstød "a'la chicken race", det må da give "bedre" udfald end det
frontale sammenstød - men sådan er der jo så meget)

og nu vi er igang med noget fra dit andet indlæg Steen:
> Det gælder, at ingen del af køretøjet må overskride spærrelinierne, så
> hvis du kan holde di MC mellem linierne, er der enten meget langt
> mellem dem, eller også er din MC kun 10 cm bred.
> Hvis du kan overbevise "Etaten" om det er det jo fint nok

Ja det var jeg så ikke klar over, jeg havde opfattelsen at det var hjulets
placering på vejbanen der var det gældende. Kan godt se problematikken på
mc, men i bil er hjulenes placering jo tit ensbetydende med afgrænsningen på
køretøjet.

--
Rasmus Jensen, Ishøj
Jeg kan mailes på adressen 2 x oros adskilt af @ og endelse på .dk


begin 666 wink.gif
M1TE&.#EA#P`/`+,``````+^_O___````````````````````````````````
M`````````````````````"'Y! $```$`+ `````/``\```0T,$@):ITX5,'Y
MQ4 G>E,XC@`EF.MJIJSEQ>PI;C9:YZYGOQK?C12<R8C%7P;7^60TEA0F`@`[
`
end


Steen Gruby (25-07-2004)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 25-07-04 23:48

On Mon, 26 Jul 2004 00:23:42 +0200, "Oros"
<dkaduglemme@idinedroemme.sut> wrote:

Hej Rasmus.
>
>Hvor meget er det da? Jeg sad lige og granskede min hukommelse, og jeg kan
>stortset dårligt huske tilfælde, eller faktisk observationer af lig i
>vejkanten der kunne tyde på samme, er det virkelig så slemt? Bevares at
>"når" det sker, så er det vel som regel med katastrofale følger, men er de
>ulykker virkelig så hyppige, eks. sammenholdt med ulykker i kryds og
>lignende steder?

Jeg erindrer med sorg at flere MC piloter er kommet af dage på den
måde.

> Alternativt vælger at køre af vejen lige inden
>sammenstød "a'la chicken race", det må da give "bedre" udfald end det
>frontale sammenstød - men sådan er der jo så meget)
>
Der desværre situationer hvor det ikke kan lade sig gøre st "flygte".
Steder hvor der er høje volde på begge sider af vejen som f.eks. Fr.
Sundsvej ved St. Rørbæk.
Min kammi mistede en Mercedes på den konto, og desværre omkom ham der
valgte den modkørende bane
Sådan en Tysk panservogn slår hårdt når man rammer den med en gammel
Toyota med 80+
>
>Ja det var jeg så ikke klar over, jeg havde opfattelsen at det var hjulets
>placering på vejbanen der var det gældende. Kan godt se problematikken på
>mc, men i bil er hjulenes placering jo tit ensbetydende med afgrænsningen på
>køretøjet.

Det vi har gang i her er vist færdselsloven udsat for "flurknepperi"

Hvorledes "Snupper Jensen", og efterfølgende dommeren, vælger at
fortolke den afhænger vel af alvoren i overtrædelsen.

Men nu har Sune jo meldt sin entre, og han burde jo vide det

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Armand (25-07-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-07-04 21:12


Steen Gruby <oz9zi@(AT)gruby.dk> skrev i en
news:4ou7g0trcu315ufcbgk2vcr54isvqbsot7@4ax.com...
> On Sun, 25 Jul 2004 19:52:55 +0200, "Armand"
> <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
>
> Et af landets farligste vejstræk var tidligere landevejen mellem
> Fredericia og Vejle, og hvis du kigger på den i dag er den netop
> ændret til tre baner hvor der skiftevis er to baner i den ene retning,
> således at overhaling kan finde sted i nogenlunde sikkerhed....
> Og lur mig om ikke alle strækninger med stiplet/fuld optrukken
> afmærkning vil være en saga blot inden for få år - Det er simpelthen
> farligt.
> Ikke fordi afmærkningen er årsagen, men fordi danske trafikanter ikke
> kan finde ud af det

Rute 171, á den tidligere A18, har tidligere netop været præget af brug af
tre baner med alm. stiplet vognbaneafmærkning imellem og hvor den derved
midterste var fælles overhalingsbane for begge retninger .
Idag er den skilt på midten og med enkelt hhv. dobbelt optrukne linier hvor
dette er nødvendigt (á venstresvings-båse på vejmidten og uoverskuelige
sving), samt á to baner "berg auf" hhv. én "berg ab"!

--
Armand.
(der stadig ikke kan se fornuften i at man ikke må nærme sig den fuldt
optrukne linie i egen vognbane)



Steen Gruby (26-07-2004)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 26-07-04 16:59

On Sun, 25 Jul 2004 22:12:17 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:


Hej Armand.

>(der stadig ikke kan se fornuften i at man ikke må nærme sig den fuldt
>optrukne linie i egen vognbane)

Det må du da også gerne, så længe der kun er eet køretøj i din
vognbane - altså "0" overhaling.
Men det signal du sender til de modkørende er:
"Her er det altså mig der kører, og jeg holder ikke til højre for at
give modkørende plads til overhaling - Bare glem det"
Den eneste gode grund jeg kan se til det signal er, at man vurderer at
der ikke er plads til en overhaling og på den måde fortæller
modkørende at det ikke er nogen god ide at prøve.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Carsten Sørensen (27-07-2004)
Kommentar
Fra : Carsten Sørensen


Dato : 27-07-04 07:11

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in
news:ce1g2n$1cag$1@news.cybercity.dk:
> Armand.
> (der stadig ikke kan se fornuften i at man ikke må nærme sig den fuldt
> optrukne linie i egen vognbane)

Om lidt kommer der en stor mejetærsker/lastvogn/bil+dum motorcyklist der
skal klemme sig forbi i den anden side. Du kan ikke se den eller dem, da
den fuldt optrukne linje må betyde at udsynet er dårligt.

Lad nu være med at køre så aggressivt, udsynet bliver fint lige om lidt
igen.


Carsten Sørensen

Mette Bjerre (25-07-2004)
Kommentar
Fra : Mette Bjerre


Dato : 25-07-04 10:34

Hej med dig , klart svar, nej! selvfølgelig må man ikke det. En mc
kører efter samme regler som en bil, så ifølge færdselsloven
absolut nej.
Mette
Mikael N <mlvj@vip.cybercity.dk> skrev:
>Hej vi sad og snakkede om
>overhaling igår,
>Må man overhale en bil ( venstre
>om ) ved fuldtoptrukne linier , ( bil
>trækker til højre )hvis man ikke
>kommer ud over linierne
>mikael


JO (25-07-2004)
Kommentar
Fra : JO


Dato : 25-07-04 11:41


"Mette Bjerre" <mettestop@events.dk> skrev i en meddelelse
news:10907481700.219147257392194@dtext.news.tele.dk...
> Hej med dig , klart svar, nej! selvfølgelig må man ikke det. En mc
> kører efter samme regler som en bil, så ifølge færdselsloven
> absolut nej.
> Mette

Hvor er det nu liiige det står henne i færdselsoven?
Lovens §21 og §22 omhandler overhaling, og her er bl.a. anført, at der skal
være "tilstrækkelig afstand imellem køretøjerne", hvilket jo nok kan være et
problem hvis vi snakker om 2 biler, men vel godt kan lade sig gøre med 2
motorcykler?

Jo.



Simon Nejmann (25-07-2004)
Kommentar
Fra : Simon Nejmann


Dato : 25-07-04 12:17

On Sun, 25 Jul 2004 12:40:36 +0200, "JO" <jobookingSLET@Hotmail.com>
wrote:

>"Mette Bjerre" <mettestop@events.dk> skrev i en meddelelse
>news:10907481700.219147257392194@dtext.news.tele.dk...
>> Hej med dig , klart svar, nej! selvfølgelig må man ikke det. En mc
>> kører efter samme regler som en bil, så ifølge færdselsloven
>> absolut nej.
>> Mette
>
>Hvor er det nu liiige det står henne i færdselsoven?
>Lovens §21 og §22 omhandler overhaling, og her er bl.a. anført, at der skal
>være "tilstrækkelig afstand imellem køretøjerne", hvilket jo nok kan være et
>problem hvis vi snakker om 2 biler, men vel godt kan lade sig gøre med 2
>motorcykler?

Ja, men for at en overhaling skal være i orden skal den opfylde to
krav; det skal være både lovligt og forsvarligt.
Så vidt jeg ved er det lovligt at overhale i det her tilfælde, men det
er pr. definition ikke forsvarligt...

Det er ligesom fartdæmpende zoner - det er strengt taget ikke ulovligt
at køre for stærkt der, men det er pr. definition uforsvarligt at køre
for stærkt. Det betyder at hvis man bliver taget i at køre for stærkt
i en fartdæmpnings-zone, så får man ikke en fartbøde, men en langt
alvorligere bøde for at køre uforsvarligt.

--
Med venlige hilsner
Simon Nejmann - der er ved at tage mc-kørekort og tror han ved
hvordan det hænger sammen :)

Mikkel Kring (25-07-2004)
Kommentar
Fra : Mikkel Kring


Dato : 25-07-04 22:31


> Hvor er det nu liiige det står henne i færdselsoven?
> Lovens §21 og §22 omhandler overhaling, og her er bl.a. anført, at der
skal
> være "tilstrækkelig afstand imellem køretøjerne",
-klip-
ja køretøjerne i din vognbane så du ikke stjæler deres sikkerhedsafstand.


hvilket jo nok kan være et
> problem hvis vi snakker om 2 biler, men vel godt kan lade sig gøre med 2
> motorcykler?
>
> Jo.
>
>
Og det er samme forskæl for et andet sted i færdselsloven står der at en
vognbane er 2,75m i breden.
Så for at der er 2 vognbaner i samme retning uden afmærkning skal der jo
være 5,5 m også på mc

Men det er vel mest vejledene jeg har ikke målebåmd med

Kringo
2 x gixxer 750 srad



Hans Joergensen (30-07-2004)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 30-07-04 12:49

JO wrote:
> være "tilstrækkelig afstand imellem køretøjerne", hvilket jo nok kan være et
> problem hvis vi snakker om 2 biler, men vel godt kan lade sig gøre med 2
> motorcykler?

tilstrækkelig må vel bare betyde at der skal være plads nok til at
man kan komme forbi uden at ramme ? ;)


// Hans
--
Motorcyklister der kører i BIL når det regner er, BILISTER!

Kim (25-07-2004)
Kommentar
Fra : Kim


Dato : 25-07-04 15:05


"Mikael N" <mlvj@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:cdsvv7$2nps$1@news.cybercity.dk...
> Hej vi sad og snakkede om overhaling igår,
> Må man overhale en bil ( venstre om ) ved fuldtoptrukne linier , ( bil
> trækker til højre )hvis man ikke kommer ud over linierne

Dobbelt fuld optrukne streger, så må du overhale hvis det kan gøres
forsvarligt og uden at overskride de optrukne linjer.
Ved fuldt optrukket mod din vognbane og stiplet mod de modkørernes vognbane,
er det for dig forbudt at overhale, også selvom du kan holde dig i din
vognbane og ikke overskride den fuldt optrukne, dette skyldes, at de
modkørende ,ved at de har den stiplede linje, godt må bruge af din vognbane
så længe de ikke er til fare eller gene for færdslen i din vognbane.

Kim



Armand (25-07-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-07-04 18:13


Kim <futtown@hotmail.com> skrev i en
news:4103be18$0$192$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Ved fuldt optrukket mod din vognbane og stiplet mod de modkørernes
> vognbane, er det for dig forbudt at overhale, også selvom du kan holde dig
i din
> vognbane og ikke overskride den fuldt optrukne, dette skyldes, at de
> modkørende ,ved at de har den stiplede linje, godt må bruge af din
vognbane
> så længe de ikke er til fare eller gene for færdslen i din vognbane.

Ergo:
Den man gerne ville overhale kan godt køre helt ude mod afstribningen uden
at regnes for at genere de modkørende, hvorimod man regnes for at være i
vejen for de modkørende hvis man overhaler indenfor egen vognbane :-/

Mnjaaaarh!

--
Armand.




Kim (25-07-2004)
Kommentar
Fra : Kim


Dato : 25-07-04 22:41


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:ce0tbf$jcn$3@news.cybercity.dk...
>
> Kim <futtown@hotmail.com> skrev i en
> news:4103be18$0$192$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >
> > Ved fuldt optrukket mod din vognbane og stiplet mod de modkørernes
> > vognbane, er det for dig forbudt at overhale, også selvom du kan holde
dig
> i din
> > vognbane og ikke overskride den fuldt optrukne, dette skyldes, at de
> > modkørende ,ved at de har den stiplede linje, godt må bruge af din
> vognbane
> > så længe de ikke er til fare eller gene for færdslen i din vognbane.
>
> Ergo:
> Den man gerne ville overhale kan godt køre helt ude mod afstribningen uden
> at regnes for at genere de modkørende, hvorimod man regnes for at være i
> vejen for de modkørende hvis man overhaler indenfor egen vognbane :-/
>
> Mnjaaaarh!

Tjae sådan er det nu bare.


Kim



Sune (25-07-2004)
Kommentar
Fra : Sune


Dato : 25-07-04 22:53

Ja


--
Vh Sune - http://www.dfmc.dk/?id=583
Yamaha xj600, Honda vf500FIIf (til salg), Suzuki GS500, Suzuki GN250
Kia Clarus 1.8, Peugeot 406 ST 2.0

"Mikael N" <mlvj@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:cdsvv7$2nps$1@news.cybercity.dk...
> Hej vi sad og snakkede om overhaling igår,
> Må man overhale en bil ( venstre om ) ved fuldtoptrukne linier , ( bil
> trækker til højre )hvis man ikke kommer ud over linierne
> mikael
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408903
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste