erfaringer med dr 650
Fra : Ukendt

Dato : 21-07-04 23:50

Hejsa

Overvejer igen at anskaffen en MC, offroad. Havde en xt 550 og er lidt tændt
på dr 650. Er der nogen der har erfaringer med dr 650 og evt også xt 550 og
kan sige noget fornuftigt i forholdet mellem dem ??

Overvejer en dr 650 fra '90, meeeeen er endnu ikke afklaret og parat til at
slå til. Bør jeg :) ?

mvh
/Jakob

Fra : Lars D V

Dato : 30-07-04 16:49

Hej

Jeg købte en dr650 sidste år, sådan lidt for sjov og fritidsbeskæftigelse.
Kørte en smule på den i foråret (-03) og besluttede mig så for at shine den
lidt op. Det blev et større projekt, fordi når først man begynder at pudse
een del, så skal delen ved siden af det også. Summasummarum, så kostede det
mig 8-10.000,- i nye reservedele. De dyreste dele var udover 2 nye
kvalitetsdæk, en udskiftning af nålelejerne i bagsvingeren og pro-link
(2000,-).

I løbet af sommeren (før jeg var færdig med dr´en) faldt jeg for en Honda
Dominator 650 (tilsv. off-roader). Denne har jeg rodet lidt med i
vintersæsonen, så jeg har et nogenlunde sammenligningsgrundlag.

Om DR´en vil jeg sige, mit indtryk er, at det er en rigtig robust og rå
maskine (mere end Hondaen som virker mere tillempet til gade brug). Og så
har den kickstarter som en rigtig offroader skal ha´. Personligt synes jeg
den er sjovere end Hondaen (som virker som en rigtig pæn familie offroader).

Du skal checke tilstanden af lejerne i bagsvingeren. De er ikke så godt
beskyttet og er de ikke vedligeholdt omhyggeligt de sidste 10 år, skal du
regne med at de er dyre og besværlige at skaffe. Desværre er det ikke let at
se/mærke, med mindre du får taget een af akslerne ud. Mine viste sig at være
FULDSTÆNDIGT ødelagte af rust og skidt (nærmest groet sammen).

En anden ting er, at man ALDRIG må lade motoren løbe lav i oliestand, har
jeg ladet mig fortælle. Det er noget med, at de øverste sektioner (cylinder,
stempel, topstykke, ventiler o.s.v.) får smøringen via en lang "snabel" der
suger op. Så selvom der er lidt olie i sumpen er det ikke sikkert der kommer
noget op i de ædlere dele. Jeg har hørt om een der fik utæthed ved
trevlesien, som sidder spændt fast under motoren. Motoren overlevede ikke.

Jeg har i øvrigt en værkstedsmanual samt en komplet samling "exploded views"
af DR´en, hvis det har interesse.

Det dårligste jeg kan sige om Suzuki, er ikke om MC´en, men om importøren,
C. Reinhardt, som efter mine erfaringer er usædvanlig dyr og sløv til at
skaffe
dele til cykler der er mere end 2-3 år gamle. Det var ren trædemølle for
mig at skaffe dele sidste år. Det kan klart anbefales at bruge MCHUSET i
Malmø. Langt kvikkere og ikke mindst betydeligt billigere (jeg opdagede det
desværre for sent).

Jeg har stadig DR´en stående og har slet ikke været ude at køre med den
siden maj sidste år - pinligt, for den er faktisk ret så rå.

Mvh

Lars

Nivå

Fra : .:J:.

Dato : 06-08-04 08:22

Hej Lars

Tak for en god beskrivelse af din erfaring. Som du skriver er kickstart en
charme. Prøvede i går en Super Tenere 750 med elstart, lidt en tom
fornemmelse :)

Anyway, ifht Hondaen lyder det som en ide med DR'en. Jeg må ud og se mig
seriøst omkring, der har været et par stykker til salg, men jeg skal lige
være sikker på at det er den jeg vil ha. Umiddelbart er jeg dog brændt varm
på den, har set på den et par år, men kun set :)

Hvis du nu ikke bruger din så meget, ville du måske sælge ? Anyway, igen tak
for beskrivelsen, meget værdsat. Jeg ser videre, læser og ser på
salgsannoncer. Har dog et husprojekt pt som tager min tid, selv om fingrene
kribler efter en MC igen.

De venligste hilsner
Jakob

"Lars D V"