/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Tuning af GS 500 E
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 21-07-04 08:08

Hej DFM

Jeg er ved at gå ind i et projekt hvor der skal tunes en GS 500 E, lettere
inspireret af Mads Lunds sidevogsracer.
Vi håber på 45-55Hk på baghjulet.

Udgangspunktet er en 10 år gammel uendelig grim GS'er der har gået 60.000km
med defekt bundpakning.
Der er omkring 4000kr til tuning. Benz økonomi er ikke et issue, men
holdbarheden skal være ok (d.v.s. mindst 10.000km)
Vi kan selv adskille og samle motoren.

Her er hvad jeg forestiller mig:

Portning og planslibning af topstykke ved Jansberg http://www.mjpeng.dk/
Kender i nogen der er billigere?
Vi sliber nok selv ventiler, så de holder helt tæt.
Tændingsavancer 5grader. 0kr. http://www.gstwin.com/diy_timing_advance.htm
Andre karburatore af spjældtypen. Hvilke ved jeg ikke endnu. Måske noget med
at skære et par karburatore af et GS1000 karb batteri?
Et eller andet skal der laves ved vejrtrækningen KN, clamp-ons, stort fælles
KN clamp-on luftfilter eller noget.
Beholde de org. forrør, men svejse en hul igennem potte på.
Andre knaster vil være fedt, men det bliver nok for dyrt. Kan man slibe
bagsiden af de org, så de får større løft?
Lettet og afbalanceret krumtappen, men det bliver nok også for dyrt, da vi
ikke kender nogen der kender nogen.
Der er balanceaksel på en GS'er men jeg tror ikke vi fjerner den. Jeg har
kørt på min DR 600 uden, og det var som at sidde på en mega stor
rystepudser. Kort sagt meget ubehageligt!

Derudover vil en bred bagfælg (4,5") og en komplet RGV 250 forende ikke være
af vejen
Hvor meget skal der ændres før en GSF/GSX/SV 600/650 fælg passer på? Det
finder vi nok ud af. Vi har adgang til en drejebænk, så det kommer der nok
på.

Den får også det fede paintjob (sikkert med spraydåser afsluttet med proff.
klarlak) med diverse slogans a la. "Gu er den lille, men jeg har knepxet din
søster!" o.s.v.

Har i nogle forslag eller input? Planen ligger stadig på skrivebordet, så vi
kan nå at
Kan jeg få et nummer til nogen i Aalborg der kender sidevognscyklen
indgående? Der skal ikke slettes noget i min E-mail add.

Der står meget godt her: http://www.gstwin.com/racers_corner.htm

--
Mojn Jens Bager Jensen
MZ ETZ 251 '89, 39Kkm, Givi, synet, 6500kr BILLIGT!
Honda CBR 600 F '94, Suzuki DR 600 '85, Honda VF 500 FII '86
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=39



 
 
Palle (21-07-2004)
Kommentar
Fra : Palle


Dato : 21-07-04 08:16

*snip*

HVORFOR ???

Palle - Daytona



Tommy Fer (21-07-2004)
Kommentar
Fra : Tommy Fer


Dato : 21-07-04 09:05

Palle wrote:
> *snip*
>
> HVORFOR ???
>
> Palle - Daytona

Er overbevist om det er noget med for meget fritid at gøre........

--
--
Mvh Tommy Fer
Honda VFR400R
Polyteknisk MC Forening
4 Wheels moves your body, 2 wheels move your soul!



Jens Jacob Bager Jen~ (21-07-2004)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 21-07-04 09:47

> Er overbevist om det er noget med for meget fritid at gøre........

Siger manden der har overvejet at sætte turbo på en Honda dax 50cc

--
Mojn Jens Bager Jensen
MZ ETZ 251 '89, 39Kkm, Givi, synet, 6500kr BILLIGT!
Honda CBR 600 F '94, Suzuki DR 600 '85, Honda VF 500 FII '86
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=39



Moller (21-07-2004)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 21-07-04 09:51

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

>>Er overbevist om det er noget med for meget fritid at gøre........
>
>
> Siger manden der har overvejet at sætte turbo på en Honda dax 50cc

   Og det blev også nævnt i går at man ku på en GS'er :) se så kan den
mase den lille :)



--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF-r 1200 rr
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Tommy Fer (21-07-2004)
Kommentar
Fra : Tommy Fer


Dato : 21-07-04 12:47

Jens Jacob Bager Jensen wrote:
>> Er overbevist om det er noget med for meget fritid at gøre........
>
> Siger manden der har overvejet at sætte turbo på en Honda dax 50cc

Hehe... forskellen er at begge projekter er uden praktisk værdi, men at
Dax-T projektet har en sjov effekt .....
--
--
Mvh Tommy Fer
Honda VFR400R
Polyteknisk MC Forening
4 Wheels moves your body, 2 wheels move your soul!



Moller (21-07-2004)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 21-07-04 13:07

Tommy Fer wrote:

> Hehe... forskellen er at begge projekter er uden praktisk værdi, men at
> Dax-T projektet har en sjov effekt .....

   Det har GS projektet nu også... det er ekstremt billigt at komme i
gange med, og mange af tunnings delen kan man lave selv, ala : portning,
tændingsadvancer, knasttimings, ripning for vægt...

   Tænk på en lille let maskine, som MAKS vil koste 30.000Kr. (incl.
tuning og det hele), som man kan tage med på bane og styrter man på den,
så er det bare at rejse sig op og pisse på den, og hyle op over der ikke
er nogen der har hentet kebab endnu :) og går det rigtigt slemt til sig,
ses der GS'ere til omkring 5-7k i tyskland man lige kan hente :)

   ku selv finde på det, men jeg ville nok købe en uden plader, og så lave
RGV250 swap med forgaflen, og bagsvingeren... altså den vil ikke kunne
synes mere :)


--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF-r 1200 rr
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Tommy Fer (21-07-2004)
Kommentar
Fra : Tommy Fer


Dato : 21-07-04 16:13

Moller wrote:
> Tommy Fer wrote:
>
>> Hehe... forskellen er at begge projekter er uden praktisk værdi, men
>> at Dax-T projektet har en sjov effekt .....
>
> Det har GS projektet nu også... det er ekstremt billigt at komme i
> gange med, og mange af tunnings delen kan man lave selv, ala :
> portning, tændingsadvancer, knasttimings, ripning for vægt...

Hvis du kan porte en GSer, så kan du da porte alt andet også.

>
> Tænk på en lille let maskine, som MAKS vil koste 30.000Kr. (incl.
> tuning og det hele), som man kan tage med på bane og styrter man på
> den, så er det bare at rejse sig op og pisse på den, og hyle op over
> der ikke er nogen der har hentet kebab endnu :) og går det rigtigt
> slemt til sig, ses der GS'ere til omkring 5-7k i tyskland man lige
> kan hente :)

For MAX 30.000 vil man kunne købe meget meget bedre bane jern.... R6?
gixxer600... zx6r... for at nævne i flæng... Der har man også sin race kåbe
og den har så ca samme effekt.. Selvf. uden plader men alligevel... Man har
100hk, et race minded stel og ok affjedring... som i samme prisramme kan
opgrades, eller evt. handle et track jern med det hele.. Se f.eks. en fra
klubben.. en race spec TLR1000R hentet fra USA og det hele kommer til at stå
ham i 36K, det er så med penske bagdæmper og modificeret forgaffel, og tunet
motor...

Well... forstår ikke helt projektet...

> ku selv finde på det, men jeg ville nok købe en uden plader, og så
> lave RGV250 swap med forgaflen, og bagsvingeren... altså den vil ikke
> kunne synes mere :)

Men hvordan retter du så op på det bløde stel?

--
Mvh Tommy Fer
Honda VFR400R
Polyteknisk MC Forening
4 Wheels moves your body, 2 wheels move your soul!



Moller (22-07-2004)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 22-07-04 09:32

Tommy Fer wrote:

> Hvis du kan porte en GSer, så kan du da porte alt andet også.

   Nu er prisen på en nyt top til en GS så en del lavere end så mange andre...

>
> For MAX 30.000 vil man kunne købe meget meget bedre bane jern.... R6?
> gixxer600... zx6r... for at nævne i flæng... Der har man også sin race kåbe
> og den har så ca samme effekt.. Selvf. uden plader men alligevel... Man har
> 100hk, et race minded stel og ok affjedring... som i samme prisramme kan
> opgrades, eller evt. handle et track jern med det hele.. Se f.eks. en fra
> klubben.. en race spec TLR1000R hentet fra USA og det hele kommer til at stå
> ham i 36K, det er så med penske bagdæmper og modificeret forgaffel, og tunet
> motor...

   Nu bringer du selv priser u/plader på banen.... og så vil jeg lige gøre
opmærksom på at du på simpel søgning på f.eks. Mobile kan finde GS500E
modeller i flot stand til priser mellem 5000 og 7000Kr. og de priser vi
har fundet på tunnings stumper osv... indtil nu, så havner vi i ca.
7-8000Kr. hvorefter der skal findes noget andet afjedring på ebay.de
f.eks.... så hvis man skal ha sjov med at bygge sådan en maskine (enhver
kan jo købe det færdigt), som bare skal bruges til at fjolle rundt på
bane med, så kan man gøre det for et godt stykke under 10k ... især når
man er ligeglad med kåbe, lygter , spejler osv.

> Well... forstår ikke helt projektet...

   Sådan er vi så forskellige, jeg forstår ikke hvorfor folk bruger så
meget på andre hobby'er ala fotografering, sportsudfoldelser, nyere
biler osv... men igen de samme forstår ikke jeg vil bruge så meget på
mine MC'er.

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF-r 1200 rr
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Tommy Fer (22-07-2004)
Kommentar
Fra : Tommy Fer


Dato : 22-07-04 09:37

<SNIP en masse>

Men hvad vil i gøre ved det bløde stel?

--
--
Mvh Tommy Fer
Honda VFR400R
Polyteknisk MC Forening
4 Wheels moves your body, 2 wheels move your soul!



Moller (22-07-2004)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 22-07-04 09:48

Tommy Fer wrote:

> <SNIP en masse>
>
> Men hvad vil i gøre ved det bløde stel?

   Hvem siger det er selve stellet, og ikke forgaflen som er den bløde del ?


--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF-r 1200 rr
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Tommy Fer (22-07-2004)
Kommentar
Fra : Tommy Fer


Dato : 22-07-04 09:51

Moller wrote:
> Tommy Fer wrote:
>
>> <SNIP en masse>
>>
>> Men hvad vil i gøre ved det bløde stel?
>
> Hvem siger det er selve stellet, og ikke forgaflen som er den bløde
> del ?

Tjae.. man kan starte med at kigge på det, se det er et stål stel af meget
små dimentioner, derefter kan man drage konklutioner derfra...

Hvornår er det designet, med hvilket formål... etc... .

--
--
Mvh Tommy Fer
Honda VFR400R
Polyteknisk MC Forening
4 Wheels moves your body, 2 wheels move your soul!



Hekto (22-07-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 22-07-04 10:03

Tommy Fer wrote:

> Tjae.. man kan starte med at kigge på det, se det er et stål stel af meget
> små dimentioner, derefter kan man drage konklutioner derfra...
>
> Hvornår er det designet, med hvilket formål... etc... .
>

Nu lufter 'vi' vist fordomme!!!???

Stål er da et glimrende materiale til stel, og er lettere at reparere og
forstærke end alu. - for slet ikke at tale om trykstøbte stel!!! =
Årgangen kan man heller ikke rigtigt udlede noget af, for der er i mange
år lavet rigtig gode stel i stål, med rigtig gode køreegenskaber.

- derfor ikke sagt at et GS-stel er toppen af poppen; men der kan
sikkert pyntes på det.


--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Moller (22-07-2004)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 22-07-04 10:17

Hekto wrote:

> Nu lufter 'vi' vist fordomme!!!???

   Nu er der også test der viser at stålstel gir en bedre afjedrings
effekt end alu stel... og derved blir der brugt stål stel til nogen
racere endnu. Man kan søge herinde efter den gamle tråd om samme emne,
hvori der blev hennvist til nogen gode artikler/test om det.

> - derfor ikke sagt at et GS-stel er toppen af poppen; men der kan
> sikkert pyntes på det.

   Lige præcis :) og hvis man kigger på GS Cup i US så er det forenden, og
røven som er de dele som ændres. Men et hurtigt kig på forenden ser man
tydeligt at afstivningen er lavet lige så shitty som på GSF maskinerne
ved at montere et lille stykke blik hen over forskærmen... så ved at
skifte denne plade bare ændre enormt på cyklens stivhed.

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF-r 1200 rr
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Gert Bo thorgersen (22-07-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 22-07-04 15:42


"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> wrote in message
news:40ff831f$0$215$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Tommy Fer wrote:
>
> > Tjae.. man kan starte med at kigge på det, se det er et stål stel af
meget
> > små dimentioner, derefter kan man drage konklutioner derfra...
> >
> > Hvornår er det designet, med hvilket formål... etc... .
> >
>
> Nu lufter 'vi' vist fordomme!!!???
>
> Stål er da et glimrende materiale til stel, og er lettere at reparere og
> forstærke end alu. - for slet ikke at tale om trykstøbte stel!!! =
> Årgangen kan man heller ikke rigtigt udlede noget af, for der er i mange
> år lavet rigtig gode stel i stål, med rigtig gode køreegenskaber.
>
> - derfor ikke sagt at et GS-stel er toppen af poppen; men der kan
> sikkert pyntes på det.
>
>
> --
> /Hekto
>
> Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
> Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
> www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
> Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
> semi-rockets ... no thanks!
>
Det er svært at sige om man kan lave det bedste stel i stål eller alu, men
måske carbon, og her også tænkt på hvilket stel der er lettest. Men med de
vel bedste stel lavet af stålrør ender vi vist altid med en
gitterkonstruktion af rang; altså med så mange gitterrør at det er svært at
få motoren ud eller komme til motoren, som Krausers. Kontra med aluminium
hvor vi jo kan lave større rørdiametre og samtidig, på grund af aluminiums
mindre styrke stadig får en tilpas tykkelse; tænk på hvor tynde stålrør
bliver hvis vi går længere med hovedrørets diametre end Egli Vincent eller
Foale.

Jeg skrev for en 5 år siden til BMW i Tyskland for at få dato on min BMW
stel, altså ståltype og især rørenes godstykkelser, for derefter at
undersøge det via finate element, men fik et meget vredt svar tilbage.

Mange år før havde jeg selv oplevet at fejlen vedr. stelkonstruktionen på
BMWérne fra 1956 - 69 udartede i at et stelrør på min BMW R26 klippedes over
pga. af vibrationerne.

Mvh.
Gert Thorgersen



Hekto (23-07-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 23-07-04 08:42

Gert Bo thorgersen wrote:

>
> Det er svært at sige om man kan lave det bedste stel i stål eller alu, men
> måske carbon, og her også tænkt på hvilket stel der er lettest. Men med de
> vel bedste stel lavet af stålrør ender vi vist altid med en
> gitterkonstruktion af rang; altså med så mange gitterrør at det er svært at
> få motoren ud eller komme til motoren, som Krausers. Kontra med aluminium
> hvor vi jo kan lave større rørdiametre og samtidig, på grund af aluminiums
> mindre styrke stadig får en tilpas tykkelse; tænk på hvor tynde stålrør
> bliver hvis vi går længere med hovedrørets diametre end Egli Vincent eller
> Foale.
>
> Jeg skrev for en 5 år siden til BMW i Tyskland for at få dato on min BMW
> stel, altså ståltype og især rørenes godstykkelser, for derefter at
> undersøge det via finate element, men fik et meget vredt svar tilbage.
>
> Mange år før havde jeg selv oplevet at fejlen vedr. stelkonstruktionen på
> BMWérne fra 1956 - 69 udartede i at et stelrør på min BMW R26 klippedes over
> pga. af vibrationerne.
>

Kulfiber er et herligt materiale.
Jeg besøgte engang TWR's Formel1 team's hovedkvarter i England. Her så
jeg hvordan de designede og opbyggede bilerne i kulfiber. Der blev
indbygget stødabsorberende zoner, og det er ganske imponerende hvilken
styrke der er i det.
Hele motoren og bagtøj sidder med fire (4) indlagte bolte i titanium, på
ca. en lillefingers tykkelse!!!
Processen er sådan set enkel nok. Man laver en form el. lign til at
understøtte emnet. så lægger man måtterne på, lag for lag (meget
omhyggeligt), og bager det i en stor autoklave.
Desværre er prisen et problem! Monocoque'n som er det 'midterste på
F1'eren, hvor køreren sidder, koster i omegnen af 750.000 Kr.!

Til motorcykler ville man kunne integrere dele af stel og kåbe!.
Affjedringselementer som gaffelrør, broer og bagsvinger ville intet
veje. Det samme med fælgene, som jo allerede er dukket op i kulfiber.
Store dele af motoren som blok og dæksler kunne delvist laves i kulfiber.
Det ville selvsagt betyde drastiske vægtreduktioner, til noget der
ligner det halve af de nuværende.

Desværre er teknoligien ikke helt fuldkommen, endnu. Misfarvning af
epoxy'en er en af fejlene, vi kender.

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Armand (22-07-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-07-04 16:54


Tommy Fer <tommyfer@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
news:cdnv5p$o1e$1@news.cybercity.dk...
> Moller wrote:
> > Tommy Fer wrote:
> >
> > Hvem siger det er selve stellet, og ikke forgaflen som er den bløde
> > del ?
>
> Tjae.. man kan starte med at kigge på det, se det er et stål stel af meget
> små dimentioner, derefter kan man drage konklutioner derfra...

Primo:
Alu er porno! Aluminium er så styrkeløst og fjerdrende at det skal
op-dimensioneres i en grad så vægten bliver nær en tilsvarende
stålkonstruktions!

Og jeg mener da at kunne huske at det i det mindste er nogle rektangulære
stålrør der er blevet brugt!

> Hvornår er det designet, med hvilket formål... etc... .

I forbindelse med Z1000's 25 års jubilæum forrige år satte MOTORRAD den op
mod den moderne R1'er, og testede stelstyrke i en torsions-opstilling!
Resultat:
Bagsvingeren var svagt stivere på Z1000!
Stellet var svagt stivere på R1
Således var måling mellem kronrør og bagaksel nærmest ens
Til gengæld belaster R1 sit stel mere end Z1000 p.g.a. de brede
dækdimensioner (á belastninger langt fra centerlinien)!

Men forgaflen var helt(!) hen i vejret på Kawa'en!!!

- -
Armand.



Psycho Cowboy (22-07-2004)
Kommentar
Fra : Psycho Cowboy


Dato : 22-07-04 22:24

Armand wrote:

> Primo:
> Alu er porno! Aluminium er så styrkeløst og fjerdrende at det skal
> op-dimensioneres i en grad så vægten bliver nær en tilsvarende
> stålkonstruktions!
________________________________________________

Nu spørger jeg blot, da jeg ingen erfaring har på dette område:
Hvorfor bruger mc-producenterne så ikke stål istedet for alu? Ducati har da
blandt andre bevist, at det kan gøres forholdsvist pænt, og stadig se poppet
ud!?
Hvis vi tager den nyeste model af Yamahas R6 op, så blev der som én af de
helt store nyheder ved maskinen reklammeret for, at det nye stel skulle være
langt mere vridningsstabilt og veje en del mindre en de konventionelle
alustel... Noget med at det er sprøjtstøbt ved ufatteligt højt tryk, og kun
er nogle ganske få mm tykt.
Kort sagt, det må da være mest fordelagtigt at benytte alu frem for stål i
langt de fleste tilfælde, siden alle japanske producenter bruger det på
deres maskiner - hvoraf mange jo også er tiltænkt til banen! ...eller er det
bare billigst og nemmest at lave skidtet i alu?

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600 SRAD
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=234



Hekto (22-07-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 22-07-04 23:41

Psycho Cowboy wrote:


> Kort sagt, det må da være mest fordelagtigt at benytte alu frem for stål i
> langt de fleste tilfælde, siden alle japanske producenter bruger det på
> deres maskiner - hvoraf mange jo også er tiltænkt til banen! ...eller er det
> bare billigst og nemmest at lave skidtet i alu?
>

Nok, især det sidste!
Selv en svejserobot kan ikke hamle op med en maskine der trykstøber stel.
Fabrikanterne gør kun noget 'bedre' hvis det samtidig er meget
billigere, og de så kan tjene mere.

Ducati laver rørstel. De er glimrende, men nok også lidt af et
'varemærke' lige som Desmo.
'Mode' er også uden tvivl afgørende for hvad der sælger.

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Armand (23-07-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 23-07-04 18:49


Psycho Cowboy <chrijac[FJERN]@hotmail.com> skrev i en
news:4100301b$0$12583$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Armand wrote:
>
> > Primo:
> > Alu er porno! Aluminium er så styrkeløst og fjerdrende at det skal
> > op-dimensioneres i en grad så vægten bliver nær en tilsvarende
> > stålkonstruktions!
>
> Nu spørger jeg blot, da jeg ingen erfaring har på dette område:
> Hvorfor bruger mc-producenterne så ikke stål istedet for alu? Ducati har
> da blandt andre bevist, at det kan gøres forholdsvist pænt, og stadig se
> poppet ud!?

Af samme grund som 60'er Dollargrin endte med at have ekstreme finnelignende
bagender: Mode!

Ligesom dollargrinenes finner signalerede strømliniethed, signalerer
Aluminium en let konstruktion overfor almenheden - At det så er en sandhed
med modifikationer for begge sagers vedkommende er en anden sag

> Hvis vi tager den nyeste model af Yamahas R6 op, så blev der som én af de
> helt store nyheder ved maskinen reklammeret for, at det nye stel skulle
> være langt mere vridningsstabilt og veje en del mindre en de
konventionelle
> alustel...

Det er netop lige 25 års gentagne fabrikant-erklæringer á X % stærkere
konstruktion, som MOTORRAD gennemhullede med en gatling-kanon i nævnte test
:-|

> .........Noget med at det er sprøjtstøbt ved ufatteligt højt tryk, og kun
> er nogle ganske få mm tykt.

Sprøjtestøbt alu er noget mere stiv end vanlige valsede eller ekstruderede
(= trukne) profiler; men samtidig er det også meget mere sprødt.
I mine yngste år som mc-ist lancerede Krauser en sprøjtestøbt
alu-bagagebærer ud fra samme lovprisninger; men dém husker jeg som meget
ømfindige for spændinger ved sammenboltning og montering hvorved det ofte
skete at de knækkede både her og der Der gik heller ikke længe inden at
Krauser opgav materialet og på det nærmeste kopierede den i plast istedet

Faktisk viser min krystalkugle at vi står for at skulle igennem en årrække
med knækkede stel som følge af samme påvirkninger
Endvidere frygter jeg at styrtskader givetvis vil kunne medføre et senere
forekommende sprødt knæk i stelkonstruktionen p.g.a. spændinger - Og hvor
står man så som ejer hvis stellet knækker ½ år efter en skade der ér
udbedret på forsikringens regning?? =

> Kort sagt, det må da være mest fordelagtigt at benytte alu frem for stål i
> langt de fleste tilfælde, siden alle japanske producenter bruger det på
> deres maskiner.......................
> eller er det bare billigst og nemmest at lave skidtet i alu?

Den seneste bølge af støbte stel er simpelthen foranlediget af
fremstillingsprisen!
Tænk hvor billigt det må være at kunne trække et komplet og færdigt stel ud
af støbemaskinen, til forskel for at samle det af løsdele i en skabelon
inden svejsningen
Støbninger er samtidig rimeligt ensartede, hvor opsvejsede stel vil kunne
vride sig til både den ene og anden side alt efter emners tolerencer, det
enkelte svejseværks indstilling og selve proceduren/svejserækkefølgen -
Derrved spares også tid til efterfølgende kontrol og efter-opretning!

--
Armand.





Ukendt (23-07-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-07-04 20:48


Armand skrev i meddelelsen ...


>Faktisk viser min krystalkugle at vi står for at skulle igennem en årrække
>med knækkede stel som følge af samme påvirkninger
>Endvidere frygter jeg at styrtskader givetvis vil kunne medføre et senere
>forekommende sprødt knæk i stelkonstruktionen p.g.a. spændinger - Og hvor
>står man så som ejer hvis stellet knækker ½ år efter en skade der ér
>udbedret på forsikringens regning?? =


Det skal nok komme, alene aluminiums evne til selv at hærde op skal nok give
problemer, men det kan kun tiden vise. Greeves lancerede alukronrør/lodret
"stelrør" i 50-60'erne, godtnok smedet, gad vide hvordan de holder idag.

>Tænk hvor billigt det må være at kunne trække et komplet og færdigt stel ud
>af støbemaskinen, til forskel for at samle det af løsdele i en skabelon
>inden svejsningen
>Støbninger er samtidig rimeligt ensartede, hvor opsvejsede stel vil kunne
>vride sig til både den ene og anden side alt efter emners tolerencer, det
>enkelte svejseværks indstilling og selve proceduren/svejserækkefølgen -
>Derrved spares også tid til efterfølgende kontrol og efter-opretning!


Og dermed ret genialt.

mvh
Orla


> --
>Armand.




Armand (23-07-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 23-07-04 21:28


Orla Pedersen <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
news:41016bbd$1$243$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> Armand skrev i meddelelsen ...
>
>
> >Faktisk viser min krystalkugle at vi står for at skulle igennem en
> > årrække med knækkede stel som følge af samme påvirkninger
> >Endvidere frygter jeg at styrtskader givetvis vil kunne medføre et senere
> >forekommende sprødt knæk i stelkonstruktionen p.g.a. spændinger - Og hvor
> >står man så som ejer hvis stellet knækker ½ år efter en skade der ér
> >udbedret på forsikringens regning?? =
>
>
> Det skal nok komme, alene aluminiums evne til selv at hærde op skal nok
> give problemer, men det kan kun tiden vise. Greeves lancerede
alukronrør/lodret
> "stelrør" i 50-60'erne, godtnok smedet, gad vide hvordan de holder idag.

Alle alu-stel jeg har set er en hybrid mellem trukne profiler og støbt
kronrørs-område hhv. sidestykker (v: bagsvingermonteringen).
Men dog i noget sværere dimensionering end man ser stellene støbt idag :-/

> >Tænk hvor billigt det må være at kunne trække et komplet og færdigt stel
> > ud af støbemaskinen, til forskel for at samle det af løsdele i en
skabelon
> >inden svejsningen
> >Støbninger er samtidig rimeligt ensartede, hvor opsvejsede stel vil kunne
> >vride sig til både den ene og anden side alt efter emners tolerencer, det
> >enkelte svejseværks indstilling og selve proceduren/svejserækkefølgen -
> >Derrved spares også tid til efterfølgende kontrol og efter-opretning!
>
> Og dermed ret genialt.

Fremstillingsmæssigt, ja!

--
Armand.






Ukendt (23-07-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-07-04 22:24


Armand skrev i meddelelsen ...
>
>Orla Pedersen <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
>news:41016bbd$1$243$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>>
>> Armand skrev i meddelelsen ...

>Alle alu-stel jeg har set er en hybrid mellem trukne profiler og støbt
>kronrørs-område hhv. sidestykker (v: bagsvingermonteringen).
>Men dog i noget sværere dimensionering end man ser stellene støbt idag :-/


Ekstruderede profiler på de lige stykker, og så støbte der hvor det er
"svært". Og i øvrigt mange gange med motoren som medbærende i stellet.
Eksempelvis VTR'en har arvet Vincent princippet med baggaffel lejret i
motoren, og stellet fæstnet oven på motoren.

>> >Tænk hvor billigt det må være at kunne trække et komplet og færdigt stel
>> > ud af støbemaskinen, til forskel for at samle det af løsdele i en
>> >Derrved spares også tid til efterfølgende kontrol og efter-opretning!
>>
>> Og dermed ret genialt.
>
>Fremstillingsmæssigt, ja!


Mere ensartet bedre befæstninger mm. Måske er det også bare noget pjat at
mistænke styrken. Hvor mange år er der lige vi har levet med gaffelbroer i
alu ? De går faktisk kun i stykker når "klemstykkerne" overspændes.

mvh
Orla


>--
>Armand.




Gert Bo thorgersen (24-07-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 24-07-04 00:41


"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:410181d8$0$299$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Armand skrev i meddelelsen ...
> >
> >Orla Pedersen <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
> >news:41016bbd$1$243$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> >>
> >> Armand skrev i meddelelsen ...
>
> >Alle alu-stel jeg har set er en hybrid mellem trukne profiler og støbt
> >kronrørs-område hhv. sidestykker (v: bagsvingermonteringen).
> >Men dog i noget sværere dimensionering end man ser stellene støbt idag
:-/
>
>
> Ekstruderede profiler på de lige stykker, og så støbte der hvor det er
> "svært". Og i øvrigt mange gange med motoren som medbærende i stellet.
> Eksempelvis VTR'en har arvet Vincent princippet med baggaffel lejret i
> motoren, og stellet fæstnet oven på motoren.
>
> >> >Tænk hvor billigt det må være at kunne trække et komplet og færdigt
stel
> >> > ud af støbemaskinen, til forskel for at samle det af løsdele i en
> >> >Derrved spares også tid til efterfølgende kontrol og efter-opretning!
> >>
> >> Og dermed ret genialt.
> >
> >Fremstillingsmæssigt, ja!
>
>
> Mere ensartet bedre befæstninger mm. Måske er det også bare noget pjat at
> mistænke styrken. Hvor mange år er der lige vi har levet med gaffelbroer i
> alu ? De går faktisk kun i stykker når "klemstykkerne" overspændes.
>
> mvh
> Orla
>
> >--
> >Armand.
>
Hvad med stel i carbon fibre, mon ikke det er det næste. Som det ses om
Hejira stellet i Robinsons bog om stel er dette stel jo lettere end
aluminium stel og 20 gange stærkere. Materialet bruges jo bl.a.også til
motorcykel hjul og f.eks. mini flyvere.

Vedr.aluminium så har vi jo, som jeg skrev, og nævnte BSA plejlstænger, at
udmatelseskurven/alderdomskurven for aluminium er konstant faldende; altså
bliver svagere hele tiden.

Mvh. Gert Thorgersen



Armand (24-07-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-07-04 10:38


Orla Pedersen <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
news:410181d8$0$299$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Armand skrev i meddelelsen ...
> >
> Ekstruderede profiler på de lige stykker, og så støbte der hvor det er
> "svært". Og i øvrigt mange gange med motoren som medbærende i stellet.
> Eksempelvis VTR'en har arvet Vincent princippet med baggaffel lejret i
> motoren, og stellet fæstnet oven på motoren.

Det er jo også en V2'er!
Forøvrigt er VTR vel egentlig en Honda kopi af Ducati - Som også kører med
samme svingermontering :-|

> Måske er det også bare noget pjat at mistænke styrken [i sprøjtestøbt
alu].
> Hvor mange år er der lige vi har levet med gaffelbroer i alu? De går
> faktisk kun i stykker når "klemstykkerne" overspændes.

Ligesom de støbte alu-fælge :-/

Begge dele er dog, noget voldsommere dimensioneret end det støbte alustel
jeg har befamlet; men næste skridt bliver måske spinklere fælge eftyersom at
det tilsyneladende er nye teknikker der har tændt ingeniørerne til at tænke
i stel-baner :-/

--
Armand.






Hekto (24-07-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 24-07-04 11:00

In article <cdtbek$36m$5@news.cybercity.dk>,
armand@mcSTREGchaufførerne.dk says...
> Det er jo også en V2'er!
> Forøvrigt er VTR vel egentlig en Honda kopi af Ducati - Som også kører med
> samme svingermontering :-|
>
Ja; men sådan er svingarmen også lejret på en Suzuki GN/GZ/250'er!

Kom ikke her!!!
--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Jes Vestervang (23-07-2004)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 23-07-04 23:09

Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> writes:

> Ducati laver rørstel. De er glimrende, men nok også lidt af et
> 'varemærke' lige som Desmo.

En Duc med alu-stel ville da også se komplet mærkelig ud
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R (stålstel rocks!

Outlook Express-bruger, se her: <http://xnews.newsguy.com/>

Hekto (21-07-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 21-07-04 09:24

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> Her er hvad jeg forestiller mig:
>

> Andre karburatore af spjældtypen. Hvilke ved jeg ikke endnu. Måske noget med
> at skære et par karburatore af et GS1000 karb batteri?

Eller et par 36/38/40mm dell'orto'er?
En anden mulighed er 38mm fladspjælds Mikuni'er. De hentes på eBay fra
ombyggede Ducati SS/Monster i 38mm til ca. 50€

> Et eller andet skal der laves ved vejrtrækningen KN, clamp-ons, stort fælles
> KN clamp-on luftfilter eller noget.
> Beholde de org. forrør, men svejse en hul igennem potte på.

Skal der mere ind, skal der mere ud! Hvorfor ikke få bukket nogen nye i
en ordentlig dimension hos One Two Pipe i næstved?


> Der er balanceaksel på en GS'er men jeg tror ikke vi fjerner den. Jeg har
> kørt på min DR 600 uden, og det var som at sidde på en mega stor
> rystepudser. Kort sagt meget ubehageligt!

Er det en touringcykel i er ved at lave?????
Med en ordentlig hård affjedring, er vibrationerne fra motoren da det
mindste!
Problemet med balanceakslen er, at lejerne ikke holder ret længe.
Hvorfor skulle skille den ad, bare for at skifte lejer på en balanceaksel???
>
> Derudover vil en bred bagfælg (4,5") og en komplet RGV 250 forende ikke være
> af vejen
> Hvor meget skal der ændres før en GSF/GSX/SV 600/650 fælg passer på? Det
> finder vi nok ud af. Vi har adgang til en drejebænk, så det kommer der nok
> på.

Husk lige at kæden også skal være der, og iøvrigt skal passe med
forreste kædehjul!



--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Jens Jacob Bager Jen~ (21-07-2004)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 21-07-04 10:02

>> Andre karburatore af spjældtypen. Hvilke ved jeg ikke endnu. Måske
>> noget med at skære et par karburatore af et GS1000 karb batteri?

> Eller et par 36/38/40mm dell'orto'er?
> En anden mulighed er 38mm fladspjælds Mikuni'er. De hentes på eBay fra
> ombyggede Ducati SS/Monster i 38mm til ca. 50€

Sådan et par fladspældsfætre ville være optimalt!. De sidder vel så sammen i
V konfiguration. Er det til at få dem til at sidde sammen "side by side"
uden at bruge dagevis foran drejebænken? Jeg tror dog nogle 36mm kan gøre
det. Std. er 33mm CV. Tror du ikke at 40mmer at overdrive? Og dog, så sidder
der 40mm på en Gixxer 1100.

> Skal der mere ind, skal der mere ud! Hvorfor ikke få bukket nogen nye
> i en ordentlig dimension hos One Two Pipe i næstved?

Det lyder spændende. Vi er ikke uinteresseret. Vi har to bolt-on potter
liggende (Scorpion fra en TL1000S), så der skal laves noget fusk med
forrørene alligevel. En pænt system i rustfrit med stop-beslag til
centralstøttebenet vil være nemt at sælge når ejeren bliver træt af cyklen
og køber en Fireblade i stedet. Mon ikke de kan bukke rør pænt på et af
værkstederne på DTU? Måske skulle man lave en to i to konfiguration? Det
ville se fedt ud!

>> Der er balanceaksel på en GS'er men jeg tror ikke vi fjerner den.

> Er det en touringcykel i er ved at lave?????
> Problemet med balanceakslen er, at lejerne ikke holder ret længe.
> Hvorfor skulle skille den ad, bare for at skifte lejer på en
> balanceaksel???

Hvis vi piller balanceakslen ud skal krumtap svinghjul og plejlstænger som
minimum afbalanceres, så det passer sammen uden balanceakslen.

--
Mojn Jens Bager Jensen
MZ ETZ 251 '89, 39Kkm, Givi, synet, 6500kr BILLIGT!
Honda CBR 600 F '94, Suzuki DR 600 '85, Honda VF 500 FII '86
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=39



Hekto (21-07-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 21-07-04 10:24

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

>
> Sådan et par fladspældsfætre ville være optimalt!. De sidder vel så sammen i
> V konfiguration. Er det til at få dem til at sidde sammen "side by side"
> uden at bruge dagevis foran drejebænken? Jeg tror dog nogle 36mm kan gøre
> det. Std. er 33mm CV. Tror du ikke at 40mmer at overdrive? Og dog, så sidder
> der 40mm på en Gixxer 1100.

De sidder side-by-side, med gummimuffer, og kabeltræk i den ene side.
Faktisk har jeg et par stykker liggende, som jeg p.t. ikke bruger efter
ombygningen af Duc'en. Skal jeg bruge dem, skal jag have et sæt mere, så
jeg får to 'venstre' med kabeltræk.
Måske er de til salg! ... eller kan lånes for at kigge om de passer!


> Det lyder spændende. Vi er ikke uinteresseret. Vi har to bolt-on potter
> liggende (Scorpion fra en TL1000S), så der skal laves noget fusk med
> forrørene alligevel. En pænt system i rustfrit med stop-beslag til
> centralstøttebenet vil være nemt at sælge når ejeren bliver træt af cyklen
> og køber en Fireblade i stedet. Mon ikke de kan bukke rør pænt på et af
> værkstederne på DTU? Måske skulle man lave en to i to konfiguration? Det
> ville se fedt ud!

Alternativt svejse noget op i slebet mejerirør; men jeg tror det andet
er nemmere, billigere.

>
>
> Hvis vi piller balanceakslen ud skal krumtap svinghjul og plejlstænger som
> minimum afbalanceres, så det passer sammen uden balanceakslen.
>

Ja!


--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Armand (22-07-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-07-04 00:25


Jens Jacob Bager Jensen <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
news:TiqLc.2030$XG2.335@news.get2net.dk...
> >>
> > Eller et par 36/38/40mm dell'orto'er?
> > En anden mulighed er 38mm fladspjælds Mikuni'er. De hentes på eBay fra
> > ombyggede Ducati SS/Monster i 38mm til ca. 50?
>
> Sådan et par fladspældsfætre ville være optimalt!...........
> Jeg tror dog nogle 36mm kan gøre
> det. Std. er 33mm CV. Tror du ikke at 40mmer at overdrive? Og dog, så
sidder
> der 40mm på en Gixxer 1100.

I de tilfælde hvor de tidligste GS'ere belv forsynet med CV'ere ved up-grade
steg lysningen ca. 10 mm (á noget med strømningshastighed, som jo regulerer
efter CV-princippet)
Går man "tilbage" til spjæld-karbunader vil jeg således ikke tro at man skal
gå over den originale CV-dimension :-/
Stutsens og portens lysning vil sikkert være noget under den originale
CV-lysning!

> Hvis vi piller balanceakslen ud skal krumtap svinghjul og plejlstænger som
> minimum afbalanceres, så det passer sammen uden balanceakslen.

Jeg tror ikke at problemet er så stort igen på en 180° twin :-/
Hvad med at starte med at gøre forsøg deromkring som det første inden i
splitter sagerne ad, balanceakslen kan dismantles på enkleste vis ved at
afmontere kæden der trækker/takter den!

--
Armand.






Psycho Cowboy (21-07-2004)
Kommentar
Fra : Psycho Cowboy


Dato : 21-07-04 10:22

Hekto wrote:

> Skal der mere ind, skal der mere ud! Hvorfor ikke få bukket nogen nye
> i en ordentlig dimension hos One Two Pipe i næstved?
________________________________________________

Ville være helt optimalt, men desværre ønsker de ikke at beskæftige sig med
motorcykler. Har selv en drøm om at prøve at lokke dem til det, men har hørt
fra flere, at de slet ikke vil røre ved det.

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600 SRAD
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=234



Hekto (21-07-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 21-07-04 10:40

Psycho Cowboy wrote:

> Ville være helt optimalt, men desværre ønsker de ikke at beskæftige sig med
> motorcykler. Har selv en drøm om at prøve at lokke dem til det, men har hørt
> fra flere, at de slet ikke vil røre ved det.
>

Mig bekendt har de lavet rør til nogle stykker!?
Ellers er der nok andre der kan.

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Rune \(Bandit600RR\) (21-07-2004)
Kommentar
Fra : Rune \(Bandit600RR\)


Dato : 21-07-04 09:37

Jens Jacob Bager Jensen wrote:
> Hej DFM
>
> Jeg er ved at gå ind i et projekt hvor der skal tunes en GS 500 E,
> lettere inspireret af Mads Lunds sidevogsracer.
> Vi håber på 45-55Hk på baghjulet.
>
> Udgangspunktet er en 10 år gammel uendelig grim GS'er der har gået
> 60.000km med defekt bundpakning.
> Der er omkring 4000kr til tuning. Benz økonomi er ikke et issue, men
> holdbarheden skal være ok (d.v.s. mindst 10.000km)
> Vi kan selv adskille og samle motoren.
>
> Her er hvad jeg forestiller mig:
>
> Portning og planslibning af topstykke ved Jansberg
> http://www.mjpeng.dk/ Kender i nogen der er billigere?
> Vi sliber nok selv ventiler, så de holder helt tæt.
> Tændingsavancer 5grader. 0kr.
> http://www.gstwin.com/diy_timing_advance.htm Andre karburatore af
> spjældtypen. Hvilke ved jeg ikke endnu. Måske noget med at skære et
> par karburatore af et GS1000 karb batteri?
> Et eller andet skal der laves ved vejrtrækningen KN, clamp-ons, stort
> fælles KN clamp-on luftfilter eller noget.
> Beholde de org. forrør, men svejse en hul igennem potte på.
> Andre knaster vil være fedt, men det bliver nok for dyrt. Kan man
> slibe bagsiden af de org, så de får større løft?
> Lettet og afbalanceret krumtappen, men det bliver nok også for dyrt,
> da vi ikke kender nogen der kender nogen.
> Der er balanceaksel på en GS'er men jeg tror ikke vi fjerner den. Jeg
> har kørt på min DR 600 uden, og det var som at sidde på en mega stor
> rystepudser. Kort sagt meget ubehageligt!
>
> Derudover vil en bred bagfælg (4,5") og en komplet RGV 250 forende
> ikke være af vejen
> Hvor meget skal der ændres før en GSF/GSX/SV 600/650 fælg passer på?
> Det finder vi nok ud af. Vi har adgang til en drejebænk, så det
> kommer der nok på.
>
> Den får også det fede paintjob (sikkert med spraydåser afsluttet med
> proff. klarlak) med diverse slogans a la. "Gu er den lille, men jeg
> har knepxet din søster!" o.s.v.
>
> Har i nogle forslag eller input? Planen ligger stadig på
> skrivebordet, så vi kan nå at
> Kan jeg få et nummer til nogen i Aalborg der kender sidevognscyklen
> indgående? Der skal ikke slettes noget i min E-mail add.
>
> Der står meget godt her: http://www.gstwin.com/racers_corner.htm

Jeg har muligvis en komplet bagsvinger med caliper og fælg fra en Bandit600
hvis det skulle have interesse?
evt. bagdæmper også...
--
Best regards Rune
www.Bandit600RR.dk
http://dfmc.dk/?id=7



Jens Jacob Bager Jen~ (21-07-2004)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 21-07-04 09:46

>> Derudover vil en bred bagfælg (4,5") og en komplet RGV 250 forende
>> ikke være af vejen

> Jeg har muligvis en komplet bagsvinger med caliper og fælg fra en
> Bandit600 hvis det skulle have interesse?
> evt. bagdæmper også...

Hej Rune

Det er vi ikke uinteresseret i, men først prøver vi lige med en af klubben
banditter om fælgen og bagsvingerne kan være der.

Kan du ikke arbejde lidt på din citeringsteknink?

--
Mojn Jens Bager Jensen
MZ ETZ 251 '89, 39Kkm, Givi, synet, 6500kr BILLIGT!
Honda CBR 600 F '94, Suzuki DR 600 '85, Honda VF 500 FII '86
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=39



Moller (21-07-2004)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 21-07-04 09:50

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> Portning og planslibning af topstykke ved Jansberg http://www.mjpeng.dk/
> Kender i nogen der er billigere?

   Ja, en dremel til portningen, og en vinkelsliber til planslibningen :)
det kræver bare lidt ekstra pakninger til at holde den tæt :)


--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF-r 1200 rr
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

JSM (21-07-2004)
Kommentar
Fra : JSM


Dato : 21-07-04 10:34


"Moller" <Lars@molnit.com> skrev i en meddelelse
news:40fe2df3$0$66470$14726298@news.sunsite.dk...
> Jens Jacob Bager Jensen wrote:
>
> > Portning og planslibning af topstykke ved Jansberg http://www.mjpeng.dk/
> > Kender i nogen der er billigere?
>
> Ja, en dremel til portningen, og en vinkelsliber til planslibningen :)
> det kræver bare lidt ekstra pakninger til at holde den tæt :)
>
M.h.t. planslibningen kan man jo også bare gøre som de her gutter
http://www.hejbilist.nu/motor.html . Det er godt nok en bil-side men
princippet er vel det samme

mvh
Jesper



Anders Houmark (21-07-2004)
Kommentar
Fra : Anders Houmark


Dato : 21-07-04 14:50

Moller wrote:
> Jens Jacob Bager Jensen wrote:
>
>> Portning og planslibning af topstykke ved Jansberg
>> http://www.mjpeng.dk/ Kender i nogen der er billigere?
>
> Ja, en dremel til portningen,

Min bror har 5-10 gange lånt min dremel til at porte cylindere på 2 takts
knallerter... Efter hvad jeg ved så har alle sammen været mærkbart hurtigere
efter resultatet... Så Dremel portning kan altså godt lade sig gøre


--
Anders Houmark
www.AndersH.dk
www.chipsguiden.dk



Moller (21-07-2004)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 21-07-04 15:15

Anders Houmark wrote:
> Moller wrote:
>
>>Jens Jacob Bager Jensen wrote:
>>
>>
>>>Portning og planslibning af topstykke ved Jansberg
>>>http://www.mjpeng.dk/ Kender i nogen der er billigere?
>>
>>Ja, en dremel til portningen,
>
>
> Min bror har 5-10 gange lånt min dremel til at porte cylindere på 2 takts
> knallerter... Efter hvad jeg ved så har alle sammen været mærkbart hurtigere
> efter resultatet... Så Dremel portning kan altså godt lade sig gøre
      
   :) har gjort det selv på MZ'en, og det gav kanon resultat, så dremel
delen var den seriøse :) det med vinkelsliberen til planing var så lidt
mindre seriøs :) men har hørt det er blevet brugt, men som sagt kræver
det en del ekstra i pakninger for at holde den tæt :)


--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF-r 1200 rr
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Ukendt (21-07-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 21-07-04 17:48

Moller wrote:
> Anders Houmark wrote:
>> Moller wrote:
>>
>>> Jens Jacob Bager Jensen wrote:
>>>
>>>
>>>> Portning og planslibning af topstykke ved Jansberg
>>>> http://www.mjpeng.dk/ Kender i nogen der er billigere?
>>>
>>> Ja, en dremel til portningen,
>>
>>
>> Min bror har 5-10 gange lånt min dremel til at porte cylindere på 2
>> takts knallerter... Efter hvad jeg ved så har alle sammen været
>> mærkbart hurtigere efter resultatet... Så Dremel portning kan altså
>> godt lade sig gøre
>
> :) har gjort det selv på MZ'en, og det gav kanon resultat, så dremel
> delen var den seriøse :) det med vinkelsliberen til planing var så
> lidt mindre seriøs :) men har hørt det er blevet brugt, men som sagt
> kræver det en del ekstra i pakninger for at holde den tæt :)

Man planer da på en stor flise, det var godt nok til min maxi puch, så er
det vel også godt nok til jer
--
M V H

Peter Jakobsen
KAWASAKI ZX12R '01
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
Join BOINC now !!!



Armand (22-07-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-07-04 00:58


Peter Jakobsen <pjakob--slet-dette--(snabela)teliamail punktum dk> skrev i
en news:40fe9e1f$0$185$d40e179e@nntp04.dk.telia.net...
>
> Man planer da på en stor flise, det var godt nok til min maxi puch, så er
> det vel også godt nok til jer

Faktisk foregår den sidste fine planslibning af f.eks. (industri)ventiler på
samme måde, dog på et dertil forekommende stålplan og med fin karborundum!

--
Armand.



Hekto (21-07-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 21-07-04 10:26

Jens Jacob Bager Jensen wrote:


> Har i nogle forslag eller input? Planen ligger stadig på skrivebordet, så vi
> kan nå at
> Kan jeg få et nummer til nogen i Aalborg der kender sidevognscyklen
> indgående? Der skal ikke slettes noget i min E-mail add.
>

Ekstra olieledninger til toppen?
Oliekøler, måske?


--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Jens Jacob Bager Jen~ (21-07-2004)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 21-07-04 15:22

Opfølgning efter snak med Mads Lund:

De origniale forrør er ok. Der skal bare svejses et råberør på.
Et sæt fladspjældskarbs 36 eller 38mm. Portene i topstykker er 34mm, så det
gavner ikke rigtigt med flere mm.
To stk speedway-skumluftfilter kegler som luftfilter pris 100kr stk.

Han har tidligere brugt et par 34mm smoothbore fra en GS 1000, men mener de
foreslåde mikunier fra en Ducati burde være fine.

Porte den med en dremmel. Fjern grater og støbekanter, spids enden af
ventilstyret til, evt fjern det helt. Suzuki har ikke en gang gidet at
spidse den til som man gør på moderne velydende maskiner. Sørg for kanter
fra karb/indsugnignsgumi/karb er minimale og fra karb til udstødning.
Glasblæs det hele til sidst.

Et sæt tun knaster 1300kr. De løfter så meget, at man bliver nød til at
dreje lidt af stemplerne de der ellers godt kan komme ventil haveri.



Mads gætter på 55hk hvis alt dette lykkede, og vi har vel brugt 2000kr



Og så den obligatoriske! Let den for kg! Mads har haft en nede på 102Kg uden
bremser! Det er ikke meget! især omkring fælge var der meget at spare.
Generelt siger man at til løb svarer 3 kg vægtfordel til 1 hk
hastighedsfordel.


--
Mojn Jens Bager Jensen
MZ ETZ 251 '89, 39Kkm, Givi, synet, 6500kr BILLIGT!
Honda CBR 600 F '94, Suzuki DR 600 '85, Honda VF 500 FII '86
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=39



Moller (21-07-2004)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 21-07-04 15:48

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> Porte den med en dremmel. Fjern grater og støbekanter, spids enden af
> ventilstyret til, evt fjern det helt. Suzuki har ikke en gang gidet at
> spidse den til som man gør på moderne velydende maskiner. Sørg for kanter
> fra karb/indsugnignsgumi/karb er minimale og fra karb til udstødning.
> Glasblæs det hele til sidst.

   Du ved hvor dremlen er, men der skal nye hoveder til portnings arbejdet :)

> Et sæt tun knaster 1300kr. De løfter så meget, at man bliver nød til at
> dreje lidt af stemplerne de der ellers godt kan komme ventil haveri.

   Kan man ik få stempler med plads til ventilerne, og så holde
kompresionen oppe ??? det kan man til Banditten...

> Mads gætter på 55hk hvis alt dette lykkede, og vi har vel brugt 2000kr

   Lyder ikke urealistisk :) kun prisen :) men sådan er det jo med Suzuki ...

> Og så den obligatoriske! Let den for kg! Mads har haft en nede på 102Kg uden
> bremser! Det er ikke meget! især omkring fælge var der meget at spare.
> Generelt siger man at til løb svarer 3 kg vægtfordel til 1 hk
> hastighedsfordel.

   AV... det betyder at for hver gang man smide tænderne i en saftig
kebab, så koster det heste :(

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF-r 1200 rr
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Armand (22-07-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-07-04 00:26


Moller <Lars@molnit.com> skrev i en
news:40fe81de$0$66473$14726298@news.sunsite.dk...
> Jens Jacob Bager Jensen wrote:
>
> > Og så den obligatoriske! Let den for kg!
> > Generelt siger man at til løb svarer 3 kg vægtfordel til 1 hk
> > hastighedsfordel.
>
> AV... det betyder at for hver gang man smide tænderne i en saftig
> kebab, så koster det heste :(

Jup!
De fem klassiske tuningsformer:
- Opboring.
- Højere kompression.
- Portning.
- Skrappere knaster.
- Bogensepillen!

Og lige netop for dit vedkommende så er der så meget tuningspotentiale at
selv Jansberg vil kunne få grå hår af at skulle matche dét

--
Armand.






Claus Rittig (21-07-2004)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 21-07-04 15:37

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:_DoLc.19$Lw1.16@news.get2net.dk...

> Jeg er ved at gå ind i et projekt hvor der skal tunes en GS 500 E, lettere
> inspireret af Mads Lunds sidevogsracer.
> Kan jeg få et nummer til nogen i Aalborg der kender sidevognscyklen
> indgående? Der skal ikke slettes noget i min E-mail add.

Jeg kender den da lidt - jeg har kørt løb på den.
Send mig lige en mail, så får du Lund'erbassens telefonnummer, han har vist
for travlt med sin solo-speedway karriere til at læse herinde mere. Jeg
snakker heller aldrig med ham mere. Han ringer jævnligt, men det er for at
snakke med Ann, for hun er sygeplejerske, og han er jo ikke så god til at
vende sine motorcykler rigtigt.

Rittig



Jacob Bunk Nielsen (21-07-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 21-07-04 15:54

Moller <Lars@molnit.com> writes:

>    AV... det betyder at for hver gang man smide tænderne i en
> saftig kebab, så koster det heste :(

Jo, men der er jo forskel på hvor gode vi er til at pakke det væk. Der
lader det fx helt klart til at du har tunet (portet, om man vil)
kanalen lidt bedre end fx jeg.

.... hvis jeg spiste lige så mange pizzaer som dig ville jeg - ud over
at få det dårligt - slet ikke kunne klare mig med sådan en lille 600.
Du har jo en tunet 1200 for at bære dit korpus rundt, så jeg ville
mindst være nødt til at få en 1400 med turbo eller noget

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

jesper (22-07-2004)
Kommentar
Fra : jesper


Dato : 22-07-04 07:16

> Andre karburatore af spjældtypen. Hvilke ved jeg ikke endnu. Måske noget med
> at skære et par karburatore af et GS1000 karb batteri?

En af mine venner fik skiftet spjældene ell. lign i karburatorene på
hans GS500. Det alene gav ca. 10 Hk ekstra og kostede kun et par 100Kr

> Der står meget godt her: http://www.gstwin.com/racers_corner.htm

I forum på www.gs500e.de er der også et par historier der kan give
inspiration

Jesper

jesper (22-07-2004)
Kommentar
Fra : jesper


Dato : 22-07-04 07:17

> Andre karburatore af spjældtypen. Hvilke ved jeg ikke endnu. Måske noget med
> at skære et par karburatore af et GS1000 karb batteri?

En af mine venner fik skiftet spjældene ell. lign i karburatorene på
hans GS500. Det alene gav ca. 10 Hk ekstra og kostede kun et par 100Kr

> Der står meget godt her: http://www.gstwin.com/racers_corner.htm

I forum på www.gs500e.de er der også et par historier der kan give
inspiration

Jesper

jesper (22-07-2004)
Kommentar
Fra : jesper


Dato : 22-07-04 07:17

> Andre karburatore af spjældtypen. Hvilke ved jeg ikke endnu. Måske noget med
> at skære et par karburatore af et GS1000 karb batteri?

En af mine venner fik skiftet spjældene ell. lign i karburatorene på
hans GS500. Det alene gav ca. 10 Hk ekstra og kostede kun et par 100Kr

> Der står meget godt her: http://www.gstwin.com/racers_corner.htm

I forum på www.gs500e.de er der også et par historier der kan give
inspiration

Jesper

Tjinca (22-07-2004)
Kommentar
Fra : Tjinca


Dato : 22-07-04 21:46

Ja, hvis man mangler lidt inspiration :) så :

http://www.sportrider.com/bikes/146-0110-500-02-zoom.jpg

Og ja det er en GS500 det er baseret på...

Man kan læse om den på :

"http://www.sportrider.com/bikes/146_0110_gs500/#"

Ja, som jeg tolker det, så er det ikke selve stellet, men for og
bagenden som er problemet, og derved af gode grunde disse som er skiftet
ud...

--
VH
Lars Molnit





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408905
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste