Inddysning efter udstødnings ændring.
Fra : Maren

Dato : 20-07-04 16:38

Hej.
I morgen skal jeg have lavet min udstødning om fra
en 2-1 til en 2-1-2 hvilken forhåbentligt kommer til at se
rigtigt godt ud.
jeg ved godt at den så skal dyses om og det her jeg en tid til i næste uge.
Men er der nogen som ved om der sker noget ved at køre en lille smule på den
inden den bliver dyset om?? skulle jo gerne til og fra arbejde og må
indrømme at det med at tage bussen ikke lyder særligt fristende.

Håber nogen kan hjælpe.
MVH Esben, Odense

Fra : Squish

Dato : 20-07-04 22:00

Maren wrote:
> [...]
> inden den bliver dyset om?? skulle jo gerne til og fra arbejde og må
> indrømme at det med at tage bussen ikke lyder særligt fristende.

Hej Esben,

Så længe den ikke går (meget) for magert sker der ikke noget ved det.
Altså hvis man f.eks. skifter fra en std. potte til en med næsten fri
gennemgang og så kører ud og skyder den helt vildt af..

--
Squish
CB400F

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 21-07-04 01:40

"Maren" <kl@kl.dk> wrote in message
> [...]
> inden den bliver dyset om?? skulle jo gerne til og fra arbejde og må
> indrømme at det med at tage bussen ikke lyder særligt fristende.

Normalt (altid) er dysningsforskellen så lille at der ingen skadesker ved at
køre inden omdysningen. Omdysningen sker jo blot for at få de ekstra Hk så
den eftermonterede udstydninger normalt købes for at få.

I går så jeg, og hørte, det lignende problem/spørgsmål, her i Thailand hvor
et værksted havde sat en nykøbt lydpotte på en 4 cyl. 400 Honda. Den
knaldede nogle gange ved meget hæftig drejning af gasholdtaget stående i
frigear. Jeg søgte at forklare hvad der var galt (for mager blanding), og
idag skal jeg have taget nogle fotokopier til dem.

Dysnings forskellene er så små at det kun kan resultere i lidt højere
olietemperatur og evt. lidt halten under en acceleration.

Hvis man skal køre en længere tur medens man har en motorcykel som man mener
ikke er korrekt inddyset endnu er det bedst at gøre med lidt vekslende brug
af gashåndtaget. Derved bevæger man sig jo i forskellige felter for
arbejdsområderne i karburatorerne og det skulle jo være mærkeligt (umuligt)
om dysningsforskellen, hvis der kun er skiftet udstødning, resulterer i så
mager blanding over hele feltet at en motor kan brænde sammen.

Vi har jo at tomgangsdyse, nåledyse, nålehøjde, spjældudskæring og hoveddyse
hver har deres hovedområde for spjældets åbning fra 0 til fuld åbning.

Hvis man er meget nervøs så kan man jo også kigge på tændrørene før man har
den aftalte tid til omdysning.

Mvh.Gert Thorgersen
BMW R100S, Honda VTR 1000, Honda XR 250 osv.