Hej igen folkens
Ok, her kommer en lang fortælling med mc relaterede begivenheder fra ferien.
_Lang_ - så er i advaret
Så kom kæresten og jeg hjem fra en mc tur gennem tyskland, schweiz og
frankrig. Jeg har ikke kigget på triptælleren lige på det sidste men mener
det blev omkring 5000km. Kæresten sad på bagsædet med en rygsæk og vi havde
tanktaske monteret.
Vi startede fra danmark, en smule i tvivl om vi kunne nå ned til min fætter
og hans kone, der bor i Schweiz, på den første dag, men det startede
planmæssigt og vi ramte de tyske motorveje i fin stil. De er altså gode til
at køre effektivt på autobahn dernede - alle holder pænt til højre når de
ikke overhaler, blinker pænt og er generelt hensynsfulde. Så vi kunne ligge
med 240km/t på nogle gode strækninger, mærke verden ryste og alt lyd
reduceret til noget der minder om en hylen fra en ødelagt højttaler. Når vi
cruisede med 180km/t var det ikke sjældent at en BMW eller Porsche kom
flyvende forbi en - jow jow, de har da nogle biler der kan konkurrere med os
mc'er, tophastighedsmæssigt i hvert fald. Desværre kan tysken også lave
motorvejskøer og de kan sandelig lave vejarbejde
Så da vi hen af aften
stadig var langt fra den tyske sydgrænse og det endda havde regnet noget på
os var moralen ikke så høj og vi var klar til at finde et sted at overnatte.
Men pludselig brød aftensolen frem og motorvejen blev næsten renset for
trafik - med fornyet entusiasme fortsatte vi syd på og nåede over den
Schweiziske grænse kl 23. Min fætter var så venlig at vente oppe med kolde
øl indtil vi endelig nåede den sydlige by Lausanne, ved Geneve søen. Det var
vel omkring kl 0140. Det var djævleme en lang hård tur, både for mig og min
passager. Tror mine nakkemuskler voksede adskillige cm på den dag
Vi
blev enige om at dele hjemturen op i nogle flere etaper.
Efter et par dage i Schweiz trillede vi sydpå over (og igennem) alperne -
det var fedt! Ultra-snoede bjergveje, hvor vi kom pænt langt ned og ligge.
Eneste gene var en enkelt temmelig aggressiv billist, som lå ca 1 meter fra
mit baghjul. Hvis jeg ikke havde haft min bedre halvdel til at berolige mig,
havde jeg dælme stoppet midt på vejen, gået tilbage og tævet ham =/ Anyways,
efter bjergene er erobret viser det sig at kæden er blevet grumme slap og
ved opstramning går den langt over 'replace' på indikatoren. Desuden lyder
det som om et led er blev dårligt - det klonker lidt. Vi fandt nogle mc
mekanikere (en Suzuki og en generel), men de lå sjovt nok ikke inde med et
CBR kædekit. En dag senere var vi dog så heldige at under en
benzinsøgningsekspedition til en mellemstor fransk by ved navn Manosque, fik
kæresten øje på et sted med et hondaskilt - det viste sig ved nærmere
eftersyn at være en kæmpe hondashop, forsynet med alle de nye modeller,
masser af tøj og et stort reservedelslager. Efter at have stået og forsøgt
at kommunikere med the head honcho og pege på kæden kom vi endelig til en
forståelse:
- ham (peger på kæden): "replace?"
- mig: "replace!"
- ham: "ok!" (han sætter sig op på kværnen med begge ben til en side og
_drøner_ ned af en 45 graders, 1,5m bred, rampe med hårnålesving for enden,
ned til værkstedet - der var jeg godt nok ved at skide grønne grise, men han
havde styr på det.)
Vi gik ud og fik en kold cola, gik tilbage og savlede lidt over de skinnende
nye mc'er (aaaarg, de priser!!) og vupti, der stod det gule lyn med nyt
kædekit. Pænt heldigt fund, den shop.
Man kan sige meget om franskmændende (og det gør man... "Oh no, the Germans!
WE SURRENDER!"), men de kører sateme råddent og parkerer lige hvor de har
lyst, foran skilte, oven på fodgængerovergange, you name it. At køre i Nice
og Paris var et krigshelvede
men vi overlevede.
En sidste mekanisk glitch hente på hjemturen hvor bremselyskontakten til
forbremsen gav op, men så måtte jeg jo bare bremse med begge bremser for at
få bremselys på - no biggie.
Lildt erfaringer:
* Der var ingen problemer med hærværk eller pilfingre ligemeget hvor cyklen
stod parkeret natten over (tag for eks. Nice strandboulevard). Men det
hjælper nok også at den er smurt ind i støv og insekter
* Apropos insekter - er du vild og blodig - husk et fugtigt viskestykke/klud
til at rense hjelm ved hvert stop.
* En anden god ting er at huske at køre forskudt fra bilerne, når der køres
i kø (kæresten var for nervøs til at ville trille igennem linjerne ved køen,
så vi holdt og kogte...), så når en eller anden hest klodser bremserne ryger
du forbi bilen og ikke op i hans kofanger - det reddede mig mere end en
gang.
* En fed ting var de hundrevis af mc'ister vi mødte og hilste på på vejen
med lappen, eller fik en kort snak med på rastepladser. Det er simpelthen
for lækkert!
* Hvis muligt, så find en turistinformation i den by du kommer til - de kan
henvise til et billigt og godt sted at sove - det kan sagtens gøres for
<50euro for et dobbeltværelse, lige meget hvor du er.
* Lad være med at planlægge så du er afhængig af at nå en kæmpe strækning på
en dag. Der kan ske så meget uforudset. No stress
Fat din bike og tag på ferie, hvis du ikke allerede har gjort det!
--
Mikkel Hansen » CBR 600 F4 »
http://dfmc.dk/444