Afbalancering af krumtap ??? hvordan foreg~
Fra : Moller

Dato : 13-07-04 21:23

Heysa,

   Efter en snak med Orla herindefra,kom vi ind på at ved skifte til et
lettere stempel, bør krumtappen afbalanceres efter dette... der blev så
nævnt lidt om hvordan det skal gøres... noget med at hænge en vægt på
40% af stemplet i plejstangen og så afbalancere efter dette.

   Men så er det min undren ligger i, hvorfor 40%? og er det den helt
korekte måde at gøre dette på.

   Nå, ja er der forskel på metoden alt efter om det er en 2 eller 4 takter ?

   Links til artikler om dette modtages med et stort smil :)
--
VH
Lars Molnit

Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 13-07-04 23:17

Hej Interessant spørgsmål!

Hvor meget lettere er det nye stempel, og hvad forventer I at opnå ved det?
Er det nok kun at skifte stemplet, der er vel også andet er kan optimeres i
motoren?

Torben

Fra : Moller

Dato : 14-07-04 07:08

Torben V. Mogensen wrote:

> [...]
> Er det nok kun at skifte stemplet, der er vel også andet er kan optimeres i

   jo jo.... stemplet er fysisk støre (fra 243cc til 296cc) ... og vejer
godt det halve, og jo der er maaange andre ting der kan optimeres også,
f.eks. er der hævet kompresion, portet osv...

--
VH
Lars Molnit

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 14-07-04 00:40

Moller wrote:

> [...]
> så nævnt lidt om hvordan det skal gøres... noget med at hænge en vægt
> på 40% af stemplet i plejstangen og så afbalancere efter dette.

Det ender med at gå galt det dér

Ring lige når banditten har lavet et "sicilian necktie" på sig selv - det
vil jeg gerne se

--
Tony
Fazer 1000

Fra : Moller

Dato : 14-07-04 07:11

Tony Lorentzen wrote:

> Det ender med at gå galt det dér

   JA :)

> Ring lige når banditten har lavet et "sicilian necktie" på sig selv - det
> vil jeg gerne se

   Banditten vil ikke blive boret op, da det viser sig at når man rammer
150-160 heste på baghjulet, har de det med at knække krumtappen. Her var
det mere MZ'en som jo har fået et 300cc Mahle stempel, som er sygt meget
lettere end et originalt DDR stempel... mener forskellen er at et DDR
stempel er standset ud af en gammel togskinne og derved den grante vægt :)

--
VH
Lars Molnit

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 14-07-04 11:51

Moller wrote:

> [...]
> sygt meget lettere end et originalt DDR stempel... mener forskellen
> er at et DDR stempel er standset ud af en gammel togskinne og derved

LOL!

--
Tony
Fazer 1000 o>'o

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 14-07-04 01:19

"Moller" <Lars@molnit.com> wrote in message
> [...]
>
> Nå, ja er der forskel på metoden alt efter om det er en 2 eller 4 takter ?
>
> Links til artikler om dette modtages med et stort smil :)

Du er inde på et af de emner som jeg elsker at regne på, det med stemplers
masse og krumtappens enertimoment; jeg havde med i
motorcykelmotorberegningerne i mit afgangsprojekt under ingeniørstudiet.

For det første er det meget svært at sige noget om hvilken procent af
stemplet og krydspindens masse (samt en del af plejlstangen) der skal
udlignes ved kontravægt på krumtappen. Dette ses af hvor store forskelle der
i historiens forløb har været på motorer, ca. fra 40 til 80 %. Det er mit
indtryk at man sikkert først har givet 50 % og så hvis der har været
rystelsesproblemer har prøvet sig frem med andre værdier.

Nu er der jo flere ting der spiller ind, nemlig om det er en encylindret
motor eller om det er flercylindrede, og hvis 2 cylindrede om de da har
ensgående (samtidig i samme retning) eller kontragående. Og for
flercylindrede om de som før i tiden især for biler kun havde
svinghjulsmassen for enden af krumtappen, eller fordelt ud for hver stempel.

Når jeg har skiftet til stempler med anden masse, f.eks. tidligere på min
Honda CB 750 - ændret til 836 - har jeg aldrig kunnet registrere/følt noget
negativt.

På min BMW R100 som oprindelig var 600 cc er stemplernes masse ændret fra
under 300 gr. til over 700 gram; men da det jo er en boxermotor at den jo
alligevel i balance i første grad.

Hvis man letter stemplerne og man vil bibeholde procentværdien for
kontrabalance er det jo logisk blot at regne på krumtappens
masse/massefordeling og så ordne det ved at lette krumtappen de rette
steder. Og kontra gøre den tungere de rette steder hvis stemplerne bliver
tungere. Men som nævnt har jeg aldrig følt noget negativt ved ændret
stempelvægt. Og for min Honda CB 750 lettede jeg endog krumtappen - drejede
den ned - samtidig med at den i forvejen havde fået tungere stempler; dog
bagefter med dynamisk afbalancering i Tåstrup.

Det er en fordel med lettest mulige stempler hvis man ønsker flest muligt
frigivne Hk; og samtidig letter racer tunere jo derefter også plejlstangen,
hvad de jo da har mulighed for hvis de altså ikke øger omdrejningstallet
(trækket i plejstængerne øges jo med kvadratet på det øgede omdrejningstal).

For mine beregninger af motoren i afgangsprojektet fandt jeg at havde
svinghjulet den masse/enertimomont som loven (DIN/Tyskland) forskrev så
brugtes 22 Hk til acceleration af krumtappen i første gear over 1 sek. hvor
toppen af Hk kurven var. Så med lettere krumtap ville der jo blive frigivet
flere Hk til baghjulet.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : Moller

Dato : 14-07-04 07:13

Gert Bo thorgersen wrote:

> Nu er der jo flere ting der spiller ind, nemlig om det er en encylindret
> motor eller om det er flercylindrede, og hvis 2 cylindrede om de da har

   Det er en 1 Cyll. motor, 2 takt. :) så vidt jeg kan forstå det er det
ikke så kritisk på sådan en, da de ryster lige meget hvad næsten ?

--
VH
Lars Molnit