Kronk - og derefter konstant raslen
Fra : Daniel Overby

Dato : 13-07-04 20:58

I dag skulle jeg accellere og da jeg skiftede fra 5 -> 6 kom der et kronk
(eller kronsj eller hvordan det nu lyder, når det lyder som om når man
børster tænder). Jeg koblede ud og gassede ned.

Nu er der en konstant raslen - fra gear kassen tror jeg - når jeg kører.
Lyden er der i alle gear, undtagen 6., også selvom jeg kobler ud. Lyden er
der ikke i frigear.

Hvad kan være sket?

- Daniel

Fra : Hekto

Dato : 13-07-04 21:57

Daniel Overby wrote:

> [...]
> Lyden er der i alle gear, undtagen 6., også selvom jeg kobler ud. Lyden er

Du kan måske starte med at tappe olien af, og se om der dumper en tand
eller noget andet ud?
Det kan også være en bøjet skiftegaffel.
At lyden stadig er der når der er koblet ud, afhænger lidt af
konstruktionen; men et mekanisk problem omkring koblingen måske?

Du må nok finde værktøjet frem!

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Armand

Dato : 13-07-04 22:44

Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en
> [...]

Lyder som et gearhjul der har opgivet en tand eller "klo"

> Du kan måske starte med at tappe olien af, og se om der dumper en tand
> eller noget andet ud?

Tag hele bundkarret af med det samme og se om der ligger stumper i bunden af
det!

> Det kan også være en bøjet skiftegaffel.

Med bundkarret afmonteret kan man også kigge op i gearkassen og således
alternativt kigge sig til hvad der går galt ved skift fra 6. og til øvrige
gear

> At lyden stadig er der når der er koblet ud, afhænger lidt af
> konstruktionen; men et mekanisk problem omkring koblingen måske?

Den kan jeg heller ikke lige greje; men måske et koblings(ende) leje (i
gearkassen) istedet - Men i så fald skulle 6. ikke være "fredet"! :-/

--
Armand.
(der godt kunne tænke sig at vide hvilken model der i det hele taget snakkes

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 14-07-04 08:46

On Tue, 13 Jul 2004 23:44:16 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

<snip>
>Armand.
>(der godt kunne tænke sig at vide hvilken model der i det hele taget snakkes
>om)

Så begynder du jo bare at blande realiteter og fakta ind i en ellers
interessant teoretisk diskussion Husk, det er lettere at udtale
sig autoritativt om emner man ikke har forstand på (tænk bare på din
chef .

--
Med venlig hilsen - Sincerely
http://www.twe.net/

Fra : Daniel Overby

Dato : 14-07-04 11:33

Jeg lod lige den lokale mekaniker køre en tur, og han mente, det var en
vippe-/skiftearm, der var blevet bøjet.

- Daniel

Fra : Armand

Dato : 15-07-04 00:13

Daniel Overby <mailFJERN@FJERNoverbyhansen.dk> skrev i en
> Jeg lod lige den lokale mekaniker køre en tur, og han mente, det var en
> vippe-/skiftearm, der var blevet bøjet.

Skiftegaffel! ?

I så fald må du have voldet et af de allersidste gearskifte's inden :-|

--
Armand.

Fra : Brian Laursen

Dato : 14-07-04 06:06

Daniel Overby wrote:
> [...]
>
> Nu er der en konstant raslen - fra gear kassen tror jeg - når jeg
> kører. Lyden er der i alle gear, undtagen 6., også selvom jeg kobler

En Yamaha???

--
Venlig Hilsen

Brian W. Laursen