regler for mc kørekort
Fra : Peter Hasselby

Dato : 13-07-04 17:05

Hvis man er uder 25 (tror jeg nok) og tager kørekort til bil er man de
første 3 år under særligt opsyn, så hvis man laver en alvorlig forseelse i
trafikken så ryger kortet med det samme. Gælder dette også hvis man
foreksempel har haft bil kørekort i 5 år og derefter tager mc kørekort, har
man så også 3 års prøvetid på mc kortet.

Fra : \\_TNT_/

Dato : 13-07-04 17:44

> [...]
har
> man så også 3 års prøvetid på mc kortet.

Det er nu kun 2års prøvetid, grunden til jeg er rimelig sikker på det er at
jeg selv snart er færdig med dem heldigvis :)

Dennis Christensen

Fra : Dan Jørgensen

Dato : 13-07-04 17:47

> [...]
har
> man så også 3 års prøvetid på mc kortet.

Du har ikke flere kørekort, fordi du tager mc oveni - det er ét kørekort,
der giver ret til at føre flere køretøjer.
Det er HELE kørekortet, der ryger på prøve uanset hvor længe du har haft ret
til at køre bil forinden.
Dvs. én grov fejl indenfor 3 år, og du skal til ny prøve til både bil og mc.
Du skal jo netop bevise, at du forstår og respekterer de regler, du netop
har betået en prøve i.

Umiddelbart virker det unfair, men hvis man tænker sig lidt om, burde man jo
netop kunne være ansvarlig for sin kørsel især hvis man har kørt bil mange
år.

Du mister jo heller ikke kun retten til at køre mc, hvis du bliver knallet
med en efterbrandert på din cykel på vej hjem fra træf.

vh Dan

Fra : Dan Jørgensen

Dato : 13-07-04 17:49

> [...]
>
> Du mister jo heller ikke kun retten til at køre mc, hvis du bliver knallet
> med en efterbrandert på din cykel på vej hjem fra træf.

Som Dennis siger, er det vist kun 2 år.

Fra : Peter Hasselby

Dato : 13-07-04 18:01

Har selv fundet svaret!! (Reglerne om 'kørekort på prøve' trådte i kraft
den 1. marts 2002. Fra den 1. september 2003 er perioden for prøvekørekortet
forlænget fra to til tre år.) og (Prøveperioden på tre år regnes fra den
første kategori, du har taget kørekort til. Den starter altså ikke forfra,
hvis du bagefter tager eller har taget kørekort til flere kategorier.)
Ved kørselsforbud mister du kortet til alle kategorier
Hvis du får kørselsforbud for en forseelse begået i fx personbil, gælder
forbudet også kørsel i alle de andre kategorier, du har kørekort til.

Men du skal ikke gennemgå undervisning og bestå en køreprøve i alle dine
kategorier igen. Politiet afgør hvilken kategori, du skal have undervisning
og køreprøve i.)

Teksten er taget fra www.sikkertrafik.dk

Fra : Dan Jørgensen

Dato : 13-07-04 18:16

Nååhhh, så er det jo halvt så slemt.

Her gik jeg og regnede med, at jeg havde mit kort på prøve.
Det var godt nok også en ringe kørelærer jeg havde - fuld af løgn, den mand.

Så skal jeg ud og fræse asfalt i aften ;)

Dan (bil 1988 - mc 2003)

Fra : KB

Dato : 13-07-04 18:54

Det er nu sat op til 3 år.

Stk. 3. Under samme betingelser som nævnt i stk. 2 skal retten til at føre
de i § 125 nævnte køretøjer frakendes føreren af et sådant køretøj, hvis
føreren har gjort sig skyldig i to forhold omfattet af stk. 2 og forholdene
er begået inden for de første 3 år efter førstegangserhvervelse af
førerret.«

Mvh.
Kenneth Bang
Yamaha FZS600 Fazer & BMW LT1100

Fra : \\_TNT_/

Dato : 13-07-04 19:24

> [...]
forholdene
> er begået inden for de første 3 år efter førstegangserhvervelse af

nogen der ved om det er med tilbagevirkende kraft? For ellers er det sgu da
ok surt for os der fik at vide det "kun" var 2år dengang

Dennis Christensen

Fra : KB

Dato : 13-07-04 20:12

Jeg mener, at det er med tilbagevirkende kraft, men er ikke sikker.

Fra : HaakonDK

Dato : 14-07-04 13:41

Jeg er nu ret sikker på at det ikke er med tilbagevirkende kræft.... (Dog må
i ikke hænge mig op på det) Sådan plejer det jo at være med sådan nogle
regler.