køre kun på den ene cylinder
Fra : Martin Schjoldager

Dato : 13-07-04 10:32

Så blev det sommerferie og tid til at se på fars cykel (cb 360), som ikke
har kørt i 2 år. hmm hvad er det så som er galt? ja den køre kun (eller
næsten kun) på den ene cylinder. Ser selvfølgelig om der er gnist, det er
der. Stiller tænding, platiner og ventiler, men det bliver ikke bedre.
Renser karburatorerne, men det var heller ikke det. Så tjekker jeg lige hvor
stemplet står, når der er gnist. Det viser sig at ca. er halvt nede, når
kammeret antændes. Den eneste forklaring jeg kan komme på er at knastaksen
er lagt forkert i. men inden jeg begynder at skille, ville jeg lige høre om
der er noget jeg har overset.

Martin Schjoldager

Fra : JP

Dato : 13-07-04 17:29

> Renser karburatorerne, men det var heller ikke det. Så tjekker jeg lige
hvor
> stemplet står, når der er gnist. Det viser sig at ca. er halvt nede, når
> kammeret antændes.

Bruger den en fælles tændspole til begge cylindre ?
Sådan var det lavet på en GT500A, og derfor fik man også en gnist på den
cylinder hvor stemplet var i bund. Den havde selvfølgelig ingen virkning.
Hvis dette også er tilfældet på din MC, kan den gnist du ser være den som
egentlig er til den anden cylinder.

God jagt

Jørgen
SV650S

Fra : Martin Schjoldager

Dato : 13-07-04 18:17

Nej der er en tændspole for hver cylinder.
Den ene tænder bare forsendt, vil tror den tænder når stemplet ca. er
halvvejs gennem 3. takt.

men tak
Martin Schjoldager

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-04 18:57

Martin Schjoldager skrev i meddelelsen
<1089739048.26671@dalum.dsa-net.dk>...
>Nej der er en tændspole for hver cylinder.

Og dermed to platinsæt, som kan indstilles indbyrdes, og uafhængigt af
hinanden.

>Den ene tænder bare forsendt, vil tror den tænder når stemplet ca. er
>halvvejs gennem 3. takt.

Juster tænding for pågældende cyl

Knastakslen ef fælles, og kan ikke stå rigtigt for en cyl. og forkert forden
anden.

mvh
Orla

Fra : Martin Schjoldager

Dato : 13-07-04 19:51

Hvis tændingen er stillet for den ene, er den anden så ikke automatisk også
ok? Platinerne sidder jo på samme ankerplade (eller hvad det nu hedder),
eller er det igen mig som har misforstået noget.

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:40f42415$0$252$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-04 21:00

Martin Schjoldager skrev i meddelelsen
<1089744701.780065@dalum.dsa-net.dk>...
> [...]
>message news:40f42415$0$252$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

>Hvis tændingen er stillet for den ene, er den anden så ikke automatisk også

Nej !

>Platinerne sidder jo på samme ankerplade (eller hvad det nu hedder),
>eller er det igen mig som har misforstået noget.

Det ene platinsæt kan forskydes i forhold til "ankerpladen". Det er en
simpel nødvendighed ved et så "unøjagtigt" system.

mvh
Orla

Fra : Martin Schjoldager

Dato : 13-07-04 21:29

Nåå ja det er sku da rigtigt. tænker måske ikke så godt fortiden. Tusinde
tak, nu er jeg glad igen

Fra : Armand

Dato : 13-07-04 21:23

JP <jpn_catch22@hotmail.com> skrev i en

> [...]
> Hvis dette også er tilfældet på din MC, kan den gnist du ser være den som

360'eren er en 180° Twin - D.v.s. at det ene stempel er nede når det andet
er i top.
Da den tillige er en firetakter, er der derfor også seperate
tændingskredsløb til de to cylindre (i modsætning til Honda's 6-ventilede
twins hvor stemplerne følges og som firetakter derfor bruger GT'ens
princip)!

Det lyder mest som at der er blevet byttet rundt på de to tændspoler, eller
ledningerne til dem!

--
Armand.