|
| Hvem kan skifte et plejlstangsleje? Fra : Torben V. Mogensen |
Dato : 11-07-04 21:21 |
|
På min ældre NSU max motorcykel er der desværre gået et plejlstangsleje, det
nederste, i svinghjulet.
Hvor får man skiftet det henne, da det må være speciel værksted?
Skal der mon oplyses nogle tolerancer når de skal lave det, eller giver det
sig selv? Det skulle nødig være sådan at de ligner et stort spørgsmålstegn,
fordi motoren nok er fra før der kom diverse standard normer.
Der står dog oplyst i repairmanual, at der går 18 stk ruller normal 6*12 mm
DIN 5402 (manual fra 1962). Men at man kan bestille ruller der er +0,004 ;
+0,002 ; -0,002 ; -0,004 og -0,006. Det kan man da ikke vide på forhånd.
Vil det sige at det først skal skilles ad, måles præcist op, så bestille nye
ruller, og så monterer det igen. Så går der vel lang tid, før det er
færdigt?
Eller sker det hurtigt hvis man kommer til det rigtige sted, hvor det er en
vanesag at skifte det?
Har nogen en idé om hvad det koster at skifte?
Og hvem kan gøre det, og indenfor rimelig tid, her ved sommerferietid, da
jeg ikke tror der er nogen på Bornholm der kan gøre det?
Torben
| |
Gert Bo thorgersen (12-07-2004)
| Kommentar Fra : Gert Bo thorgersen |
Dato : 12-07-04 00:57 |
|
"Torben V. Mogensen" <vesettvm@get2net.dk> wrote in message
news:xhhIc.248$Lz5.170@news.get2net.dk...
>
> På min ældre NSU max motorcykel er der desværre gået et plejlstangsleje,
det
> nederste, i svinghjulet.
> Hvor får man skiftet det henne, da det må være speciel værksted?
>
> Skal der mon oplyses nogle tolerancer når de skal lave det, eller giver
det
> sig selv? Det skulle nødig være sådan at de ligner et stort
spørgsmålstegn,
> fordi motoren nok er fra før der kom diverse standard normer.
>
> Der står dog oplyst i repairmanual, at der går 18 stk ruller normal 6*12
mm
> DIN 5402 (manual fra 1962). Men at man kan bestille ruller der er +0,004 ;
> +0,002 ; -0,002 ; -0,004 og -0,006. Det kan man da ikke vide på forhånd.
> Vil det sige at det først skal skilles ad, måles præcist op, så bestille
nye
> ruller, og så monterer det igen. Så går der vel lang tid, før det er
> færdigt?
> Eller sker det hurtigt hvis man kommer til det rigtige sted, hvor det er
en
> vanesag at skifte det?
>
> Har nogen en idé om hvad det koster at skifte?
> Og hvem kan gøre det, og indenfor rimelig tid, her ved sommerferietid, da
> jeg ikke tror der er nogen på Bornholm der kan gøre det?
>
> Torben
>
Nu kan jeg desværre ikke oplyse nogen adresse til et værksted på Bornholm,
men jeg brugte Ingana i København da jeg fik lavet den slags på min gamle
BMW R69S fra 1969.
Den aktuelle krumtapstype er jo den sammenpressede, og det er der ikke noget
specielt i da den vel nærmest altid bruges i 2 taktere; så tænk på hvor
mange motorcykler der skal være værksteder for at kunne udføre arbejdet. Så
derfor må der jo være nogen på Bornholm.
Grunden til den sammenpressede krumtap bruges i totaktere er at plejlstangen
facon omkring nålelejet på krumtappen giver mindst volumen i krumtaphuset og
derved øger kompressionen som bruges til at drive benzin luft blandingen op
i cylinderen.
Sammenpresset krumtap bruges også til tider i encylindrede 4 taktere, fordi
det er det billigste/letteste at lave. Ulempen ved en sammenpresset krumtap
er jo at den kan vrides eller bukkes hvorved den revner. Og for at undgå
vridningen punktsvejser man (især) hvis en motorcykel tunes; det gjorde man
på de gamle Kawa 900ére.
Det med de forskellige nålelejedimensioner du skriver om har vist ikke noget
at gøre med manglende standard normer. Sagen er at når dele fremstilles -
drejes - til ønskede mål så er der en vis unøjagtighed, som man så bagefter
råder bod på ved at måle dem og så stemple dem med f.eks. A, B eller C (ofte
3 grupper), og f.eks.på lejepanders bagside give en farve. Bl.a. på min
Honda CB 750 købt i 1974 var der stempling på krumtappen fortællende
klassificeringen af hver af de 6 drejede aksler på krumtappen, via en samlet
række tal og bogstaver.
Så for din er det blot for værkstedet at måle og finde hvilket nåleleje der
skal bruges.
Mvh. Gert Thorgesen
| |
Torben V. Mogensen (12-07-2004)
| Kommentar Fra : Torben V. Mogensen |
Dato : 12-07-04 15:53 |
|
Hej Gert
Jeg har spurgt de 2 mest relevante værksteder her på Øen. Det ene kunne de
sagtens skille det ad, men der var ingen garanti for at det ville komme til
at sidde lige nok, sagde de med et smil.
Det andet skulle de lige spørge en medarbejder som er fix på fingerne med
MC, han havde fri idag, så imorgen får jeg besked om de kan. Om de vil
påtage sig opgaven. Men de nævnte at den havde måttet fået fugt, hvad de
kunne se på svinghjulet, og så kom der nok ikke smøring til lejet og lejet
måske med overflade rust. Og det kan jo godt passe fordi jeg har kørt med
den ca 15 min i tomgang. Derefter blev motoren mere og mere træg og vil slet
ikke tilsidst.
Jeg kunne måske finde et andet svinghjul, men det har jo måske også stået
stille, og så vil det leje jo også gå hurtigt.
Så et nyt frisk leje er nok at foretrække, må se hvem der svarer først hos
dem jeg har forespørgsler hos.
De har måske også de rigtige lejer på lager, så der undgås for meget
ventetid?
Håber det er en så nem opgave som du får det til at lyde....
Torben
| |
Steen Gruby (12-07-2004)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 12-07-04 19:08 |
|
On Mon, 12 Jul 2004 16:52:55 +0200, "Torben V. Mogensen"
<vesettvm@get2net.dk> wrote:
Hej Torben.
>
>Jeg har spurgt de 2 mest relevante værksteder her på Øen. Det ene kunne de
>sagtens skille det ad, men der var ingen garanti for at det ville komme til
>at sidde lige nok, sagde de med et smil.
>Det andet skulle de lige spørge en medarbejder som er fix på fingerne med
>MC, han havde fri idag, så imorgen får jeg besked om de kan. Om de vil
>påtage sig opgaven. Men de nævnte at den havde måttet fået fugt, hvad de
>kunne se på svinghjulet, og så kom der nok ikke smøring til lejet og lejet
>måske med overflade rust. Og det kan jo godt passe fordi jeg har kørt med
>den ca 15 min i tomgang. Derefter blev motoren mere og mere træg og vil slet
>ikke tilsidst.
>
Som Gert foreslog, så er der Ingana på Østerbro, men også Pacht &
Tetens i Glostrup kan med sikkerhed ordne sådan en krumtap.
Hvis den har stået stille meget længe, hvilket noget kunne tyde på, så
er det sandsynligt at der er kommet overfladerust på lejet, og det er
den sikre død.
Det betyder at sølen skal slibes, det samme skal lejeringen og så skal
der overstørrelse ruller i.
I bedste tilfælde.
I værste tilfælde skal der lægges krom på sølen og lejeringen skal
skiftes/slibes.
Mærk sølens possition i forhold til svinghjulet med en ridsenål, så du
er sikker på at det bliver samlet rigtigt.
Inden du presser krumtappen fra hinanden er det er god ide at slå en
streg med ridsenålen tværs over begge svinghjulshalvdele modsat sølen.
Det letter arbejdet med at få den lige igen
Når du så skal presse krumtappen fra hinanden varmer du den op til
noget over håndlun ned en gas- / svejsebrænder.
Det med smøringen har vi været inde på.
NSU MAX smører gennem venstre side af krumtappen.
Olien blæses ind gennem en boring i siden af akslen, hvor der på begge
sider af boringen er en tætning i form af to små stålringe.
Hvis de ringe er beskadiget eller mangler er der ikke nok smøring til
plejllejet.
Olien ledes fra krumtapakslen op gennem svinghjulet til sølen, og det
er vigtigt for smøringen at både søle og aksel sidder lige ud for
boringen i svinghjulet.
Check at der er gennemgang i kanalerne før du skiller krumtappen ad,
og check for alt i verden at der også er det når den er samlet igen -
Ligegyldigt hvem der har udført arbejdet.
Jeg har checket mit katalog fra NSU-Motzke, og han tager (stadig i
følge kataloget) noget der ligner 600 Kr for sølen, plejlstangen med
lejering, 16 ruller og aluminiumsringen der holder rullerne på plads.
Og så ville jeg forresten tage krydspindsbøsningen til 75 Kr med.
Det lidt sjove er, at du taler om 18 ruller, Motzke skriver 16 ruller,
og den ring jeg har her har plads til 14 ruller.
Rullerne er lagerrolle 6x12 nach DIN 5402
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Torben V. Mogensen (13-07-2004)
| Kommentar Fra : Torben V. Mogensen |
Dato : 13-07-04 16:55 |
|
Ingen her på Øen kan lave det godt nok. Og indtil videre det firma som kan
lave det på Sjælland er lejemanden på ferie, og kommer nok til at vente
næsten 1 måned på det. Det er Ingana i Valby.
Er der mon ikke andre firmaer i øvrige DK eller sydsverige, som kan lave det
hurtigere, altså som har åbnet?
Skal jo gerne køre her i sommer.......
Torben
| |
Veset (13-07-2004)
| Kommentar Fra : Veset |
Dato : 13-07-04 20:46 |
|
>Skal jo gerne køre her i sommer.......
Så er det jo godt, at du kan låne lillebrors cykel, indtil din egen er
fikset
--
Veset
Honda XRV 750 AT
http://www.dfmc.dk/?id=362
DMCN# 743
| |
Torben V. Mogensen (14-07-2004)
| Kommentar Fra : Torben V. Mogensen |
Dato : 14-07-04 23:00 |
|
Det lyder godt.....men husker jo nok sidste sommer hvor travelt optaget den
var.
Men det er jo fordi den er så god at køre på. Og generelt herligt at
køre på MC.
"Veset" <vesetdks@hotREMOVEmail.com> skrev i en meddelelse
news:rse8f0976j1e39b42d23aku3k9fjosmhpf@4ax.com...
> >Skal jo gerne køre her i sommer.......
>
> Så er det jo godt, at du kan låne lillebrors cykel, indtil din egen er
> fikset
>
> --
> Veset
> Honda XRV 750 AT
> http://www.dfmc.dk/?id=362
> DMCN# 743
| |
Armand (15-07-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 15-07-04 00:20 |
|
Ang: Subj!
Mors bikes, hjælper med al veteran-renovation; mest gennem
underleverandører/-reparatører; men de er et godt bud på at komme videre i
din kvide!
--
Armand.
| |
Ib Jakobsen (15-07-2004)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 15-07-04 06:26 |
|
Armand wrote:
> Ang: Subj!
>
> Mors bikes, hjælper med al veteran-renovation; mest gennem
> underleverandører/-reparatører; men de er et godt bud på at komme videre i
> din kvide!
Renovation?. Kører de det så på forbrænding, eller ryger det bare på
lossepladsen?.
--
Med venlig hilsen
Ib Jakobsen
| |
Armand (15-07-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 15-07-04 13:34 |
|
Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> skrev i en
news:40F6156D.3FE229D9@post.tele.dk...
> Armand wrote:
>
> > Ang: Subj!
> >
> > Mors bikes, hjælper med al veteran-renovation; mest gennem
> > underleverandører/-reparatører; men de er et godt bud på at komme videre
i
> > din kvide!
>
> Renovation?. Kører de det så på forbrænding, eller ryger det bare på
> lossepladsen?.
Shit!
Renovering!!!!!
--
Armand.
| |
Torben V. Mogensen (18-07-2004)
| Kommentar Fra : Torben V. Mogensen |
Dato : 18-07-04 12:29 |
|
Hej Armand
tak for linket, har dog lige fundet et sted som kan lave det, håber jeg. Det
er da ellers en spændende og stor butik.
Torben
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:cd4ij9$2nle$5@news.cybercity.dk...
> Ang: Subj!
>
> Mors bikes, hjælper med al veteran-renovation; mest gennem
> underleverandører/-reparatører; men de er et godt bud på at komme videre i
> din kvide!
>
> --
> Armand.
>
>
| |
Gert Bo thorgersen (14-07-2004)
| Kommentar Fra : Gert Bo thorgersen |
Dato : 14-07-04 01:22 |
|
"Torben V. Mogensen" <vesettvm@get2net.dk> wrote in message
news:EATIc.1120$Xq7.407@news.get2net.dk...
> Ingen her på Øen kan lave det godt nok. Og indtil videre det firma som kan
> lave det på Sjælland er lejemanden på ferie, og kommer nok til at vente
> næsten 1 måned på det. Det er Ingana i Valby.
> Er der mon ikke andre firmaer i øvrige DK eller sydsverige, som kan lave
det
> hurtigere, altså som har åbnet?
>
> Skal jo gerne køre her i sommer.......
>
> Torben
>
Prøv at kontakt Brdr. Stevns i Haarlev; det er en 50 km syd for København.
Jørgen kan da uden tvivl lave det men de har så meget at lave i
sommerhalvåret at det sikkert tidsmæssigt kniber, men så ved de (Jørgen og
Ole) uden tvivl hvor det kan laves.
De har telefonnummer 56 28 89 15 og fax .......16. og
e-mail brdr.stevns@mail.dk
Jeg e-mailede tilfældigvis til dem i går,her fra Thailand, men har endnu
ikke kigget efter om der er svar.
Mvh. Gert Thorgersen
BMW R100, Honda VTR 1000, Honda XR 250, Honda 125 cc og Honda 1,7 Civic.
| |
Torben V. Mogensen (18-07-2004)
| Kommentar Fra : Torben V. Mogensen |
Dato : 18-07-04 12:28 |
|
Hej Gert tak for dit gode link til Brdr. Stevns I/S, de lyder flinke.
De har fået det, og skilt det ad, og desværre var overfladen hvor ruller
løber så slidt, at de vil sætte nye dele i istedet for. Dem har jeg bestilt
i Tyskland, gad vide hvor længe det så er om at komme derfra, hvis de også
holder sommerferie. Men tak for linket
Det er godt gjort at du hjælper os i DK, helt ude øst fra. Hvad laver du
egentlig der, har på fornemmelsen at det er mere end ferie, og har du så
lidt hjemve når du skriver på nyhedsgruppen?
Torben
"Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en meddelelse
news:cd1vdc$t9v$2@news.loxinfo.co.th...
>
> "Torben V. Mogensen" <vesettvm@get2net.dk> wrote in message
> news:EATIc.1120$Xq7.407@news.get2net.dk...
> > Ingen her på Øen kan lave det godt nok. Og indtil videre det firma som
kan
> > lave det på Sjælland er lejemanden på ferie, og kommer nok til at vente
> > næsten 1 måned på det. Det er Ingana i Valby.
> > Er der mon ikke andre firmaer i øvrige DK eller sydsverige, som kan lave
> det
> > hurtigere, altså som har åbnet?
> >
> > Skal jo gerne køre her i sommer.......
> >
> > Torben
> >
> Prøv at kontakt Brdr. Stevns i Haarlev; det er en 50 km syd for København.
> Jørgen kan da uden tvivl lave det men de har så meget at lave i
> sommerhalvåret at det sikkert tidsmæssigt kniber, men så ved de (Jørgen og
> Ole) uden tvivl hvor det kan laves.
>
> De har telefonnummer 56 28 89 15 og fax .......16. og
> e-mail brdr.stevns@mail.dk
>
> Jeg e-mailede tilfældigvis til dem i går,her fra Thailand, men har endnu
> ikke kigget efter om der er svar.
>
> Mvh. Gert Thorgersen
> BMW R100, Honda VTR 1000, Honda XR 250, Honda 125 cc og Honda 1,7 Civic.
>
>
>
>
| |
Gert Bo thorgersen (22-07-2004)
| Kommentar Fra : Gert Bo thorgersen |
Dato : 22-07-04 00:47 |
|
"Torben V. Mogensen" <vesettvm@get2net.dk> wrote in message
news:6itKc.246$yZ.205@news.get2net.dk...
>
> Hej Gert tak for dit gode link til Brdr. Stevns I/S, de lyder flinke.
> De har fået det, og skilt det ad, og desværre var overfladen hvor ruller
> løber så slidt, at de vil sætte nye dele i istedet for. Dem har jeg
bestilt
> i Tyskland, gad vide hvor længe det så er om at komme derfra, hvis de også
> holder sommerferie. Men tak for linket
>
> Det er godt gjort at du hjælper os i DK, helt ude øst fra. Hvad laver du
> egentlig der, har på fornemmelsen at det er mere end ferie, og har du så
> lidt hjemve når du skriver på nyhedsgruppen?
>
> Torben
>
Jeg sendte et e-mail til dig i forgårs men jeg ved ikke om det kom igennem
for først fik jeg retursvar om at der varspærret for indgangen.
Mvh.
Gert Thorgersen
>
> "Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en meddelelse
> news:cd1vdc$t9v$2@news.loxinfo.co.th...
> >
> > "Torben V. Mogensen" <vesettvm@get2net.dk> wrote in message
> > news:EATIc.1120$Xq7.407@news.get2net.dk...
> > > Ingen her på Øen kan lave det godt nok. Og indtil videre det firma som
> kan
> > > lave det på Sjælland er lejemanden på ferie, og kommer nok til at
vente
> > > næsten 1 måned på det. Det er Ingana i Valby.
> > > Er der mon ikke andre firmaer i øvrige DK eller sydsverige, som kan
lave
> > det
> > > hurtigere, altså som har åbnet?
> > >
> > > Skal jo gerne køre her i sommer.......
> > >
> > > Torben
> > >
> > Prøv at kontakt Brdr. Stevns i Haarlev; det er en 50 km syd for
København.
> > Jørgen kan da uden tvivl lave det men de har så meget at lave i
> > sommerhalvåret at det sikkert tidsmæssigt kniber, men så ved de (Jørgen
og
> > Ole) uden tvivl hvor det kan laves.
> >
> > De har telefonnummer 56 28 89 15 og fax .......16. og
> > e-mail brdr.stevns@mail.dk
> >
> > Jeg e-mailede tilfældigvis til dem i går,her fra Thailand, men har endnu
> > ikke kigget efter om der er svar.
> >
> > Mvh. Gert Thorgersen
> > BMW R100, Honda VTR 1000, Honda XR 250, Honda 125 cc og Honda 1,7 Civic.
> >
> >
> >
> >
>
>
| |
Torben V. Mogensen (24-07-2004)
| Kommentar Fra : Torben V. Mogensen |
Dato : 24-07-04 21:17 |
|
> Jeg sendte et e-mail til dig i forgårs men jeg ved ikke om det kom igennem
> for først fik jeg retursvar om at der varspærret for indgangen.
>
> Mvh.
> Gert Thorgersen
Hej Gert ja tak jeg har fået din mail.
Og også svaret igen, har du så modtaget den? Der var måske et langt svar
MVH
Torben
| |
Gert Bo thorgersen (26-07-2004)
| Kommentar Fra : Gert Bo thorgersen |
Dato : 26-07-04 01:01 |
|
"Torben V. Mogensen" <vesettvm@get2net.dk> wrote in message
news:frzMc.326$RB2.79@news.get2net.dk...
>
>
> > Jeg sendte et e-mail til dig i forgårs men jeg ved ikke om det kom
igennem
> > for først fik jeg retursvar om at der varspærret for indgangen.
> >
> > Mvh.
> > Gert Thorgersen
>
>
> Hej Gert ja tak jeg har fået din mail.
> Og også svaret igen, har du så modtaget den? Der var måske et langt svar
>
>
> MVH
>
> Torben
>
Jeg fik dit svar og jeg regner med at du fik det jeg så sendte i går for da
blev der ikke meddelt noget om spærring eller lignende.
Mvh. Gert
| |
PC (14-07-2004)
| Kommentar Fra : PC |
Dato : 14-07-04 07:58 |
|
"Torben V. Mogensen" <vesettvm@get2net.dk> wrote in message news:<xhhIc.248$Lz5.170@news.get2net.dk>...
> På min ældre NSU max motorcykel er der desværre gået et plejlstangsleje, det
> nederste, i svinghjulet.
> Hvor får man skiftet det henne, da det må være speciel værksted?
>
> Og hvem kan gøre det, og indenfor rimelig tid, her ved sommerferietid, da
> jeg ikke tror der er nogen på Bornholm der kan gøre det?
*****************
Måske ham her:
http://www.nn-nimbus.dk/
Godt nok mest Nimbus, men han kan vist lidt af hvert.
Palle.
| |
Torben V. Mogensen (14-07-2004)
| Kommentar Fra : Torben V. Mogensen |
Dato : 14-07-04 19:34 |
|
>
> Måske ham her:
>
> http://www.nn-nimbus.dk/
>
> Godt nok mest Nimbus, men han kan vist lidt af hvert.
>
> Palle.
Hej Palle tak for linket. Han var dog kun til Nimbus, han kunne ikke have
der pludselig kom en NSU indimellem.
Er selv så småt gået igang med opgaven! Skal dog finde en større presse
imorgen.
| |
|
|