/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Hvordan strammer jeg min kæde
Fra : Thygesen


Dato : 10-07-04 16:37

Hejsa.. et rigtigt newbie spørgsmål..

Jeg har en Suzuki GSX600-F fra '97 og min kæde er rigtigt meget
løs.. hvordan kan jeg få den strammet? det er noget med at jeg kan
skrue på noget nede ved bagsvingeren, men hvilken vej og er der noget der
skal løsnes først?
Jeg håber i ser gennem fingre at det er sådan et newbie spørgsmål og gider
svare mig..

Mvh. Martin

 
 
Hekto (10-07-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 10-07-04 17:00

Thygesen wrote:
> Hejsa.. et rigtigt newbie spørgsmål..
>
> Jeg har en Suzuki GSX600-F fra '97 og min kæde er rigtigt meget
> løs.. hvordan kan jeg få den strammet? det er noget med at jeg kan
> skrue på noget nede ved bagsvingeren, men hvilken vej og er der noget der
> skal løsnes først?
> Jeg håber i ser gennem fingre at det er sådan et newbie spørgsmål og gider
> svare mig..
>
> Mvh. Martin

Løsner den gennemgående aksel en smule, og strammer så kædestrammerne,
hvordan de så ser ud på din, en lille smule.
Jeg ved ikke hvor meget den skal strammes op; men det må stå i manualen.
Normalt ca. 2cm 'slup' på underdelen.

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Armand (10-07-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-07-04 19:09


Hekto <a@a.dk> skrev i en
news:40f012e3$0$194$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Thygesen wrote:
> > Hejsa.. et rigtigt newbie spørgsmål..
> > Jeg har en Suzuki GSX600-F fra '97 og min kæde er rigtigt meget
> > løs.. hvordan kan jeg få den strammet? det er noget med at jeg kan
> > skrue på noget nede ved bagsvingeren, men hvilken vej og er der noget
der
> > skal løsnes først?
>
> Løsner den gennemgående aksel en smule, og strammer så kædestrammerne,
> hvordan de så ser ud på din, en lille smule.
> Jeg ved ikke hvor meget den skal strammes op; men det må stå i manualen.
> Normalt ca. 2cm 'slup' på underdelen.

Selv om man "spænder kæde", så skal den ikke være stram men faktisk mere løs
end man lige skulle mene. Årsagen skal findes i geometrien i bagsvingerens
bevægelse (kæde og bagsvinger har ikke samme omdrejningspunkt)!
Et par cm's som minimum er en god tommelfingerregel; men hvis man kigger på
kæden under jævn fart i højgear, er det enkelt at vurdere justeringen: Den
skal hænge ned i én jævn bue, hvorimod den er for slap hvis den "slanger"
sig á flere buer, og modsat for stram hvis den nærmest sitrer!!!
Har man én gang fundet den rette justering er det enkelt at finde sig sit
egen mål (f.eks. á holde kæden opad midt på og måle den mindst forekommende
afstand til bagsvingeren), for senere brug ved genmontering af fælgen efter
dækskifte!
Når jeg bruger dækskifte som arke-behov for justering, skyldes det at
moderne O-ringskæder ikke som "i gamle dage" bliver slidt lidt efter lidt,
og derfor ikke behøver efterspænding indenfor den distance som et bagdæk
normalt holder. Begynder den dét er det et sikkert tegn på at den er ved at
være færdig, og med "ved at være" mener jeg at man bør se sig om efter det
bedste tilbud, og skifte ved førstkommende mulighed efter anskaffelsen :-|
Nu vi er ved det: Kædens slid-tilstand vurderes let ved at forsøge at løfte
kæden fri fra bagtandhjulet hvor den peger bagud - Kan man overhovedet
løfte/bevæge den blot et par mm er den begyndende slidt, og kan man ligefrem
se luft mellem kæde og tandhjul skulle den have været skiftet for længe
siden
Og den der knallert-tanke med at en uge mere nok lige går, kan være fatal da
det ses oftere at en knækket kæde smadrer motoren foran det forreste
tandhjul, end at den blot løber af (og derimellem findes versionen hvor den
kun(?) blokerer baghjulet som det skete for en bekendt til mig med 150 og
fuld ferieoppakning til ham og fruen på deres tunge touring-lokomotiv) =

Så: Kontrollér lige dit kædeslid samtidigt også, ikke?

Og som grøn motorcyklist, så vær opmærksom på at slige udskiftninger koster
op under en tusse i reservedele og altså forekommer jævnligt (bagdæk holder
sjældent mere end 10.000km og endnu mindre når man som nybegynder er
hypnotiseret over den accelerations-mulighed der er i motorcyklen), så måske
en opsparing omend ikke andet så mentalt, var på sin plads :-/

--
Armand.






Ukendt (10-07-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-07-04 20:09


Armand skrev i meddelelsen ...
>

>Når jeg bruger dækskifte som arke-behov for justering, skyldes det at
>moderne O-ringskæder ikke som "i gamle dage" bliver slidt lidt efter lidt,
>og derfor ikke behøver efterspænding indenfor den distance som et bagdæk
>normalt holder. Begynder den dét er det et sikkert tegn på at den er ved at
>være færdig, og med "ved at være" mener jeg at man bør se sig om efter det
>bedste tilbud, og skifte ved førstkommende mulighed efter anskaffelsen :-|


Og bedste tilbud er den kæde der er specificeret til cyklens kapasitet, og
ikke den Louis lige har på tilbud til modellen Tro heller ikke at
forrige ejer har overholdt den regel.... Der er forskel på kæder, selv fra
samme fabrikat.

>Nu vi er ved det: Kædens slid-tilstand vurderes let ved at forsøge at løfte
>kæden fri fra bagtandhjulet hvor den peger bagud - Kan man overhovedet
>løfte/bevæge den blot et par mm er den begyndende slidt, og kan man
ligefrem
>se luft mellem kæde og tandhjul skulle den have været skiftet for længe
>siden
>Og den der knallert-tanke med at en uge mere nok lige går, kan være fatal
da
>det ses oftere at en knækket kæde smadrer motoren foran det forreste
>tandhjul, end at den blot løber af

Og ud over den slags ravage, flækkede bagskærme, manglende maling på bagfælg
mm.

>Så: Kontrollér lige dit kædeslid samtidigt også, ikke?
>
>Og som grøn motorcyklist, så vær opmærksom på at slige udskiftninger koster
>op under en tusse i reservedele og altså forekommer jævnligt (bagdæk holder
>sjældent mere end 10.000km og endnu mindre når man som nybegynder er
>hypnotiseret over den accelerations-mulighed der er i motorcyklen), så
måske
>en opsparing omend ikke andet så mentalt, var på sin plads :-/


Faktisk er første opgaver ved en brugt indkøbt mc, skift af olie, kæde,
bremsevædske, evt. kølevædske, smøring af linksystem i baghjulsaffjedring,
samt kontrol af kronrørslejer.


mvh
Orla

>--
>Armand.
>
>
>
>
>



Birger Poulsen (11-07-2004)
Kommentar
Fra : Birger Poulsen


Dato : 11-07-04 07:03

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:40f03f02$0$307$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Og bedste tilbud er den kæde der er specificeret til cyklens kapasitet, og
> ikke den Louis lige har på tilbud til modellen Tro heller ikke at
> forrige ejer har overholdt den regel.... Der er forskel på kæder, selv fra
> samme fabrikat.


Mit sidste D.I.D. kædekit fra Louis kørte 22.000 km :)
Den der smø'r godt kø'r længe.
--
Hilsen
Birger
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=141



Armand (11-07-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 11-07-04 09:36


Birger Poulsen <b.poulsenFJERNES_REMOVE@tdcadsl.dk> skrev i en
news:40f0d831$0$168$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
> message news:40f03f02$0$307$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Og bedste tilbud er den kæde der er specificeret til cyklens kapasitet,
> > og ikke den Louis lige har på tilbud til modellen Tro heller ikke at
> > forrige ejer har overholdt den regel.... Der er forskel på kæder, selv
> > fra samme fabrikat.
>
> Mit sidste D.I.D. kædekit fra Louis kørte 22.000 km :)
> Den der smø'r godt kø'r længe.

Dét Orla kører på hér, er at Louis fornyligt har haft kædekit's på tilbud,
hvor kæden ikke overholdt den nødvendige trækstyrke (=angivet igennem
bogstavkoden efter kædestr.) til nogle af de modeller tilbuddet var angivet
til, og dét kan være fatalt!

På samme måde sælges Regina-kæder som værende forstærkede; men en simpel
kontrol af den faktiske trækstyrke for kæden viser at den falder ind mellem
1. og 2. trækstyrke af RK's tre:
Hvor RK's kvaliteter er på hhv: 3400kg; 3800kg og 4300kg er Regina's
"forstærkede" på kun 3600kg!

Det kan svare sig at være opmærksom på sådanne fælder, eftersom
følge-udgifterne kan være vidtspændende =

--
Armand







Birger Poulsen (12-07-2004)
Kommentar
Fra : Birger Poulsen


Dato : 12-07-04 16:21

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:ccr06o$1dmb$3@news.cybercity.dk...
>
> Birger Poulsen <b.poulsenFJERNES_REMOVE@tdcadsl.dk> skrev i en
> news:40f0d831$0$168$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
> > message news:40f03f02$0$307$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > > Og bedste tilbud er den kæde der er specificeret til cyklens
kapasitet,
> > > og ikke den Louis lige har på tilbud til modellen Tro heller ikke
at
> > > forrige ejer har overholdt den regel.... Der er forskel på kæder, selv
> > > fra samme fabrikat.
> >
> > Mit sidste D.I.D. kædekit fra Louis kørte 22.000 km :)
> > Den der smø'r godt kø'r længe.
>
> Dét Orla kører på hér, er at Louis fornyligt har haft kædekit's på tilbud,
> hvor kæden ikke overholdt den nødvendige trækstyrke (=angivet igennem
> bogstavkoden efter kædestr.) til nogle af de modeller tilbuddet var
angivet
> til, og dét kan være fatalt!

Vil du hermed antyde at det D.I.D. kædekit, købt specielt til min SV'er ikke
holder specs?
Eller er det et andet fabrikat som skrives om?

Hvilket fabrikat kæde eller for den sags skyld kædepusher kan man så stole
på?

--
Hilsen
Birger
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=141



Moller (12-07-2004)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 12-07-04 17:14

Birger Poulsen wrote:

> Vil du hermed antyde at det D.I.D. kædekit, købt specielt til min SV'er ikke
> holder specs?
> Eller er det et andet fabrikat som skrives om?

   Hvis det er DID specs opgivet fra Louis.de af, så måske ja... hvis det
er de specs som er opgivet fra DID, eller Suzuki selv, så vil de jo
holde....

> Hvilket fabrikat kæde eller for den sags skyld kædepusher kan man så stole
> på?
   Man kan stole på kæde fabrikatens opgivelser(må man håbe), men man kan
IKKE stole på louis.de f.eks. eller for den sags skyld en forhandler som
bare vil af med den usle kæde han har på lager men dem ser man
heldighvis ikke så tit :) og problemet vokser jo stærkere MC man køre...
f.eks. skal en B12 efter DID's angivelser bruge den stærkeste 530 kæde
de har, louis, vil sælge den svageste 530 DID kæde de har ??? og med 30%
ekstra på røven end standard, så tør jeg slet ikke tænke på hvad der
ville ske hvis jeg købte kæden fra louis af, og rev hanen i bund.....


--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF-r 1200 rr
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Ukendt (12-07-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-07-04 20:09


Moller skrev i meddelelsen <40f2b8d6$0$23874$14726298@news.sunsite.dk>...

>f.eks. skal en B12 efter DID's angivelser bruge den stærkeste 530 kæde
>de har, louis, vil sælge den svageste 530 DID kæde de har ??? og med 30%
>ekstra på røven end standard, så tør jeg slet ikke tænke på hvad der
>ville ske hvis jeg købte kæden fra louis af, og rev hanen i bund.....


Du kan jo vinde lidt ekstra styrke ved at bruge større kædehjul, det er hvad
jeg har gjort. Eksempelvis 16/43 og 17/46 giver næsten samme totalgearing,
men 17/46 giver omkring 6% mindre træk i kæden. Renthal har de kædehjul Du
måtte ønske.

mvh
Orla

>
>
>--
>VH
>Lars Molnit
>MZ ETZ 251 CDi
>Suzuki GSF-r 1200 rr
>www.dfmc.dk/Lars_Molnit



Ukendt (12-07-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-07-04 20:01


Birger Poulsen skrev i meddelelsen
<40f2ac74$0$183$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
>"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message

>>
>> Dét Orla kører på hér, er at Louis fornyligt har haft kædekit's på
tilbud,
>> hvor kæden ikke overholdt den nødvendige trækstyrke (=angivet igennem
>> bogstavkoden efter kædestr.) til nogle af de modeller tilbuddet var
>angivet
>> til, og dét kan være fatalt!
>
>Vil du hermed antyde at det D.I.D. kædekit, købt specielt til min SV'er
ikke
>holder specs?
>Eller er det et andet fabrikat som skrives om?


Fakta er, at Louis forsøgte at prakke mig en DID VM kæde på til en Honda VTR
1000. Kun fordi at jeg havde hørt rygtet her på gruppen, spurgte jeg
specifikt til typen. VM kæden har en trækstyrke på 4310 kg. Honda
specificerer DID ZVM med en trækstyrke på 4660 kg.

>Hvilket fabrikat kæde eller for den sags skyld kædepusher kan man så stole
>på?


Du kan kun stole på dig selv !

mvh
Orla

>--
>Hilsen
>Birger
>http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=141
>
>



Armand (13-07-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 13-07-04 21:10


Birger Poulsen <b.poulsenFJERNES_REMOVE@tdcadsl.dk> skrev i en
news:40f2ac74$0$183$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
> news:ccr06o$1dmb$3@news.cybercity.dk...
> >
> > Dét Orla kører på hér, er at Louis fornyligt har haft kædekit's på
> > tilbud, hvor kæden ikke overholdt den nødvendige trækstyrke (=angivet
> > igennem bogstavkoden efter kædestr.) til nogle af de modeller tilbuddet
var
> > angivet til, og dét kan være fatalt!
>
> Vil du hermed antyde at det D.I.D. kædekit, købt specielt til min SV'er
> ikke holder specs?

Nu kan så'en en lam V2'er jo ikke rykke så meget som et elastik over v.h.a.
drejningsmomentet; men mine tilgængelige tabeller viser at en SV'er fordrer
en RK 525SMO-kæde, hvilket er den stærkere kvalitet (á 3300kg's trækstyrke)
i den dimension. Jeg har ét DID-katalog hvori kvaliteten er angivet til
525VM, uden at jeg har kunnet finde den egentlige trækstyrke for dén
kvalitets vedkommende!

Hvilken kæde(-kvalitet) fik du sat på din??

> Hvilket fabrikat kæde eller for den sags skyld kædepusher kan man så stole
> på?

Det er et væsentligt område at være oppe på dupperne som kunde, derved at en
sprængt kæde fortrinsvis er en meget dyr oplevelse, men også kan være
decideret fatal (á blokeret dæk - og hvor i trafikken vil du foretrække at
opleve dét?).
At tildrage sig oplysning om den korrekte kædekvalitet før man bestiller
skulle være forholdsvis enkelt, så det vil ved enhver vægtning være besværet
værd at gøre så!

Der er på det sidste rørt ved Louis' pålidelighed omkring DID-kæder, og i
forhold til ovennævnte DID-liste sælger Louis DID-kit's til SV'eren
indeholdende 525V-kæder!
Uden at have en trækstyrke-tabel antyder bogstav-designationen at en V-kæde
må være svagere end en VM-kæde !?

--
Armand.






Armand (13-07-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 13-07-04 22:39


Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en
news:cd1h83$1rgu$9@news.cybercity.dk...
>
> Der er på det sidste rørt ved Louis' pålidelighed omkring DID-kæder, og i
> forhold til ovennævnte DID-liste sælger Louis DID-kit's til SV'eren
> indeholdende 525V-kæder!
> Uden at have en trækstyrke-tabel antyder bogstav-designationen at en
V-kæde
> må være svagere end en VM-kæde !?

Og så fik jeg alligevel surfet mig til DID.com, hvor man bemærkelsesværdigt
nok ikke har en SV'er på listen
Men man kan da nuancere V og VM -kædens trækstyrke:
525V har 35.6Kn i trækstyrke
525VM har 38,1Kn i trækstyrke

Til sammenligning har den fornødne RK-kæde: 525SMO, en trækstyrke på 3300Kg
(=ca. 33.Kn)!
Derfor kan man udlede at Louis' 525V-kit er udemærket :-|

--
Armand.



Birger Poulsen (14-07-2004)
Kommentar
Fra : Birger Poulsen


Dato : 14-07-04 16:03

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:cd1l40$2099$2@news.cybercity.dk...
>
> Derfor kan man udlede at Louis' 525V-kit er udemærket :-|
>
> --
> Armand.
>

Tak.
--
Hilsen
Birger
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=141




Birger Poulsen (14-07-2004)
Kommentar
Fra : Birger Poulsen


Dato : 14-07-04 16:01

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:cd1h83$1rgu$9@news.cybercity.dk...
> Nu kan så'en en lam V2'er jo ikke rykke så meget som et elastik over
v.h.a.
> drejningsmomentet; men mine tilgængelige tabeller viser at en SV'er
fordrer
> en RK 525SMO-kæde, hvilket er den stærkere kvalitet (á 3300kg's
trækstyrke)
> i den dimension. Jeg har ét DID-katalog hvori kvaliteten er angivet til
> 525VM, uden at jeg har kunnet finde den egentlige trækstyrke for dén
> kvalitets vedkommende!
>
> Hvilken kæde(-kvalitet) fik du sat på din??
>
> > Hvilket fabrikat kæde eller for den sags skyld kædepusher kan man så
stole
> > på?
>
> Det er et væsentligt område at være oppe på dupperne som kunde, derved at
en
> sprængt kæde fortrinsvis er en meget dyr oplevelse, men også kan være
> decideret fatal (á blokeret dæk - og hvor i trafikken vil du foretrække at
> opleve dét?).
> At tildrage sig oplysning om den korrekte kædekvalitet før man bestiller
> skulle være forholdsvis enkelt, så det vil ved enhver vægtning være
besværet
> værd at gøre så!
>
> Der er på det sidste rørt ved Louis' pålidelighed omkring DID-kæder, og i
> forhold til ovennævnte DID-liste sælger Louis DID-kit's til SV'eren
> indeholdende 525V-kæder!
> Uden at have en trækstyrke-tabel antyder bogstav-designationen at en
V-kæde
> må være svagere end en VM-kæde !?
>
> --
> Armand.
>
Lam V2'er, må jeg så være fri :)

Nu kan jeg se at der (også) er meget om kæder jeg ikke har forstand på.
Det eneste jeg genkender er 525, men ikke bemærket mig bogstaverne efter,
men Louis artikelnummer er 041668, både for det nuværende og det som kørte
20.000 km.
Nu må jeg søge grundviden om dette emne, hvis det da kan betale sig med min
ringe maskinkraft. Hrmf.

Hvad er styrkeforholdet på en endeløs kæde og en nittet kæde (ud over
kvaliteten på nitteledet)?
--
Hilsen
Birger
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=141



Armand (15-07-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 15-07-04 01:10


Birger Poulsen <b.poulsenFJERNES_REMOVE@tdcadsl.dk> skrev i en
news:40f54b0e$0$185$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Det eneste jeg genkender er 525, men ikke bemærket mig bogstaverne efter,
> men Louis artikelnummer er 041668, både for det nuværende og det som kørte
> 20.000 km.

Og dét er "V" kvaliteten!

> Nu må jeg søge grundviden om dette emne,

I en anden tråd fik vi i går klarlagt at str+kvalitet står præget i hvert af
kædens led, så kig bare efter!

> Hvad er styrkeforholdet på en endeløs kæde og en nittet kæde (ud over
> kvaliteten på nitteledet)?

Nærmere kvaliteten af samleleddets smøring - Kæden er vacuum-smurt for at
sikre bedst fyldning af hulrummene i leddene, og den fyldning kan en manuel
fedtfyldning af samleleddet ikke modsvare!

--
Armand.






Hekto (15-07-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 15-07-04 07:51

Armand wrote:
> Birger Poulsen <b.poulsenFJERNES_REMOVE@tdcadsl.dk> skrev i en
> news:40f54b0e$0$185$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>>Det eneste jeg genkender er 525, men ikke bemærket mig bogstaverne efter,
>>men Louis artikelnummer er 041668, både for det nuværende og det som kørte
>>20.000 km.
>
>
> Og dét er "V" kvaliteten!
>
>
>>Nu må jeg søge grundviden om dette emne,
>
>
> I en anden tråd fik vi i går klarlagt at str+kvalitet står præget i hvert af
> kædens led, så kig bare efter!
>
>
>>Hvad er styrkeforholdet på en endeløs kæde og en nittet kæde (ud over
>>kvaliteten på nitteledet)?
>
>
> Nærmere kvaliteten af samleleddets smøring - Kæden er vacuum-smurt for at
> sikre bedst fyldning af hulrummene i leddene, og den fyldning kan en manuel
> fedtfyldning af samleleddet ikke modsvare!
>

Du har sikkert ret ... men hvordan?

O-ringen vil blive 'suget' væk fra pakfladen; men når den så skal suge
fedtet ind, lukker den jo igen?
De kan selvfølgelig lave operationen med en kæde der kun er samlet i den
ene side ... måske?
--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Armand (15-07-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 15-07-04 13:37


Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en
news:40f6298c$0$259$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Armand wrote:
> >
> > .................... Kæden er vacuum-smurt for at
> > sikre bedst fyldning af hulrummene i leddene, og den fyldning kan en
manuel
> > fedtfyldning af samleleddet ikke modsvare!
> >
> Du har sikkert ret ... men hvordan?
> O-ringen vil blive 'suget' væk fra pakfladen; men når den så skal suge
> fedtet ind, lukker den jo igen?
> De kan selvfølgelig lave operationen med en kæde der kun er samlet i den
> ene side ... måske?

Akkurat som jeg forestiller mig det - Og så noget med vacuum-kammer
efterfyldt af varmt flydende fedt under atmosfæretryk :-/

--
Armand.



Kenneth Sørensen (15-07-2004)
Kommentar
Fra : Kenneth Sørensen


Dato : 15-07-04 14:43

> > >
> > > .................... Kæden er vacuum-smurt for at
> > > sikre bedst fyldning af hulrummene i leddene, og den fyldning kan en
> manuel
> > > fedtfyldning af samleleddet ikke modsvare!
> > >
> > Du har sikkert ret ... men hvordan?
> > O-ringen vil blive 'suget' væk fra pakfladen; men når den så skal suge
> > fedtet ind, lukker den jo igen?
> > De kan selvfølgelig lave operationen med en kæde der kun er samlet i den
> > ene side ... måske?
>
> Akkurat som jeg forestiller mig det - Og så noget med vacuum-kammer
> efterfyldt af varmt flydende fedt under atmosfæretryk :-/
>
> --
> Armand.
>

Det er jo faktisk en operation der ikke er helt umulig at gøre selv, hvis
man lige bruger lidt tid på at lave remedierne.

Du har brug for:
Et kammer (tykglas-akvarium med en studs eller lign). Vacuumet vil, med den
rigtige konstruktion, selvforstærke tætheden.

Et vacuum-aggregat. Det kan jo være ved hjælp af trykluft, vandhane
whatever.

En gryde man kan varme meget tyktflydende fedt op i, så det bliver som vand.

...og nu dk.fritid.motorcykel-køkkenet.

1. Læg kæden i akvariet.
2. Varm fedtet op i gryden, så det er tyndtflydende.
3. Hæld det flydende fedt ned i akvariet så det dækker kæden.
4. Læg låg på, lav vakuum.
5. Observer evt bobler fra kæden.
6. Rens kæden og kør.

...og vupti, så har man lavet en "re-fill" på sin kæde, evt for hver 10k,
teoretisk burde kæden holde cyklens levetid.

Bare en idé.

Kenneth S



Armand (15-07-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 15-07-04 21:32


Kenneth Sørensen <Kenneth@krumlingdotdk> skrev i en
news:40f688ce$0$256$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > > >
> > > > .................... Kæden er vacuum-smurt for at
> > > > sikre bedst fyldning af hulrummene i leddene,
> > > >
> > > Du har sikkert ret ... men hvordan?
> > > De kan selvfølgelig lave operationen med en kæde der kun er samlet i
> > > den ene side ... måske?
> >
> > Akkurat som jeg forestiller mig det - Og så noget med vacuum-kammer
> > efterfyldt af varmt flydende fedt under atmosfæretryk :-/
>
> Det er jo faktisk en operation der ikke er helt umulig at gøre selv, hvis
> man lige bruger lidt tid på at lave remedierne.
>
> Du har brug for:
> Et kammer ....
> Et vacuum-aggregat. Det kan jo være ved hjælp af trykluft, vandhane
> whatever.

Motoren (á synkronerings-stutsene på inds.stutsene) er en fantastisk
vacuum-pumpe!

> En gryde man kan varme meget tyktflydende fedt op i, så det bliver som
> vand.

Husk at gøre det i vandbad!

> 1. Læg kæden i akvariet.
> 2. Varm fedtet op i gryden, så det er tyndtflydende.
> 3. Hæld det flydende fedt ned i akvariet så det dækker kæden.
> 4. Læg låg på, lav vakuum.
> 5. Observer evt bobler fra kæden.
> 6. Rens kæden og kør.
> ..og vupti, så har man lavet en "re-fill" på sin kæde, evt for hver 10k,
> teoretisk burde kæden holde cyklens levetid.

Tvivler på at man kan genfylde en selv ½-slidt O-ringskæde på dén måde.
Ikke-O-ringskæder har man altid "kogt ud" i kædefedt uden brug af vacuum!

Og så rækker min umiddelbare fysik-indsigt ikke til at forestille mig om
luftindhold i et emne nedsænket i vædske, som befinder sig i vacuum, vil
blive påvirket af vacuum'et eller ej :-/

--
Armand.






Kenneth Sørensen (15-07-2004)
Kommentar
Fra : Kenneth Sørensen


Dato : 15-07-04 23:17

>
> Tvivler på at man kan genfylde en selv ½-slidt O-ringskæde på dén måde.
> Ikke-O-ringskæder har man altid "kogt ud" i kædefedt uden brug af vacuum!
>
> Og så rækker min umiddelbare fysik-indsigt ikke til at forestille mig om
> luftindhold i et emne nedsænket i vædske, som befinder sig i vacuum, vil
> blive påvirket af vacuum'et eller ej :-/
>

Fysik er en af de få ting jeg er nogenlunde til.

Al luft vil blive suget ud af kammeret, også ud af de enkelte led, og en evt
indsivning af fedt vil måske allerede ske der. Når trykket (det atmosfæriske
tryk) genoprettes vil de enkelte kamre med sikkerhed blive fyldt af det de
er omgivet med, og det vil så være fedtet.

....tror jeg

Kenneth S



Hekto (15-07-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 15-07-04 23:24

Armand wrote:


>
> Akkurat som jeg forestiller mig det - Og så noget med vacuum-kammer
> efterfyldt af varmt flydende fedt under atmosfæretryk :-/

Måske - men jeg kan nu alligevel forestille mig at O-ringene tætner
begge veje.

Har dog ikke noget bedre bud på 'processen'.

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Armand (16-07-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 16-07-04 11:29


Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en
news:40f7045f$0$299$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Armand wrote:
>
>
> >
> > Akkurat som jeg forestiller mig det - Og så noget med vacuum-kammer
> > efterfyldt af varmt flydende fedt under atmosfæretryk :-/
>
> Måske - men jeg kan nu alligevel forestille mig at O-ringene tætner
> begge veje.
>
> Har dog ikke noget bedre bud på 'processen'.

Øh!
Det var den med den halvsamlede kæde jeg reagerede på!

--
Armand.



Birger Poulsen (15-07-2004)
Kommentar
Fra : Birger Poulsen


Dato : 15-07-04 14:18

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> wrote in message
news:40f6298c$0$259$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Armand wrote:
> > I en anden tråd fik vi i går klarlagt at str+kvalitet står præget i
hvert af
> > kædens led, så kig bare efter!
Ja ja! På kæden står der 525V8.
Man takker.
Birger
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=141



Daniel Overby (10-07-2004)
Kommentar
Fra : Daniel Overby


Dato : 10-07-04 18:04

> Jeg håber i ser gennem fingre at det er sådan et newbie spørgsmål og gider
> svare mig..

Vi har jo alle startet det sted. Jeg har en GSX-F600 - godt nok fra '00, men
så stor forskel kan der ikke være.

Jeg ville gerne tage nogle billeder, men min MC er lige pt. et andet sted,
så det må vente til i morgen eftermiddag - hvis det stadig er aktuelt på det
tidspunkt.

Ellers er det den tværgående bolt, der skal løsnes. Motorcyklen skal stå på
centralstøtteben. Bagerst på bagsvingeren (begge to) sidder der en skrue,
der skal spændes. Skal med en lille smule - spænd det hele og sæt dig op på
dyret. Derefter kan du tjekke, hvor slap den er og evt. give den en tand
mere.

På siden af bagsvingeren sidder en række streger, som indikerer, hvor meget
man må spænde den.

- Daniel



Thygesen (11-07-2004)
Kommentar
Fra : Thygesen


Dato : 11-07-04 12:41

"Daniel Overby" <mailFJERN@FJERNoverbyhansen.dk> wrote in message news:<ccp7ip$2vnm$1@news.cybercity.dk>...
> > Jeg håber i ser gennem fingre at det er sådan et newbie spørgsmål og gider
> > svare mig..
>
> Vi har jo alle startet det sted. Jeg har en GSX-F600 - godt nok fra '00, men
> så stor forskel kan der ikke være.
>
> Jeg ville gerne tage nogle billeder, men min MC er lige pt. et andet sted,
> så det må vente til i morgen eftermiddag - hvis det stadig er aktuelt på det
> tidspunkt.
>
> Ellers er det den tværgående bolt, der skal løsnes. Motorcyklen skal stå på
> centralstøtteben. Bagerst på bagsvingeren (begge to) sidder der en skrue,
> der skal spændes. Skal med en lille smule - spænd det hele og sæt dig op på
> dyret. Derefter kan du tjekke, hvor slap den er og evt. give den en tand
> mere.
>
> På siden af bagsvingeren sidder en række streger, som indikerer, hvor meget
> man må spænde den.
>
> - Daniel


Hej Daniel.. jeg tror godt jeg forstår det, du mener, dog er billeder
altid dejlige. Jeg kan godt genkende de bolte og skruer du snakker
om.. MEN jeg kan ikke sætte den op på centralstøtten da den ikke har
nogen. Men jeg har også set nogen justere uden at sætte den derop.
Jeg har heller ikke fået nogen manual med, er der nogen der ved hvor
jeg kan købe sådan en??
Til jer alle. . Tusind tak for de mange svar.. jeg har lidt jeg skal
lære, men jeg tror nok det meste bliver lavet hos en mekaniker, for
jeg har 10 tommelfingre..

Claus Rittig (11-07-2004)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 11-07-04 12:47

"Thygesen" <thygesen@bredband.net> skrev i en meddelelse
news:80bd4fda.0407110340.2efe888b@posting.google.com...

> ... men jeg tror nok det meste bliver lavet hos en mekaniker, for
> jeg har 10 tommelfingre..

Velkommen i klubben, sådan er vi sgi alle startet.

Rittig



IJ (10-07-2004)
Kommentar
Fra : IJ


Dato : 10-07-04 18:57


> Hejsa.. et rigtigt newbie spørgsmål..
>
> Jeg har en Suzuki GSX600-F fra '97 og min kæde er rigtigt meget
> løs.. hvordan kan jeg få den strammet? det er noget med at jeg kan
> skrue på noget nede ved bagsvingeren, men hvilken vej og er der noget der
> skal løsnes først?
> Jeg håber i ser gennem fingre at det er sådan et newbie spørgsmål og gider
> svare mig..
>
> Mvh. Martin

Der står lidt om kæder og tandhjul her: http://www.dmcn.dk/ under faq
og http://www.dmc-org.dk/Index-faq.html

Ib



m0rt3n (10-07-2004)
Kommentar
Fra : m0rt3n


Dato : 10-07-04 19:16

husk at det frirum der skal være, skal måles på den strammeste del af kæden!
Ikke på den løseste del som man måske kan tro. En let slidt kæde kan sagtens
virke meget løs, men når man så kører en kvart omgang med hjulet, så er den
inden for tolerancen.
-m0rt3n zrx1100
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=522



Armand (10-07-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-07-04 23:34


m0rt3n <jnsn@_R_E_M_O_V_E_mail.dk> skrev i en
news:40f03270$0$295$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> husk at det frirum der skal være, skal måles på den strammeste del af
> kæden!
> Ikke på den løseste del som man måske kan tro. En let slidt kæde kan
> sagtens virke meget løs, men når man så kører en kvart omgang med hjulet,
> så er den inden for tolerancen.

"Let slidt"??
Hvis en kæde skaber sig som ovenfor beskrevet, er der en række led der har
det meget dårligt - Enten slitagemæssigt eller smøremæssigt, og dét er i høj
grad grund til at skifte den :-|

--
Armand.







Palle (12-07-2004)
Kommentar
Fra : Palle


Dato : 12-07-04 17:41

Thygesen wrote:

> Hejsa.. et rigtigt newbie spørgsmål..

Hvorfor kigger du ikke bare forbi ?? Jeg skal da nok lige bruge den halve
time det tager. Så har du også set det til næste gang. Ellers ring, vi bor
da kun 2 min fra hinanden

Palle - Daytona


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408905
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste